Shangri-la schreef:
Dit was het eerste echte PC spel dat ik speelde en ik vond het destijds een geweldige game. Het puzzelelement en de mysterie die in de tombes heerstte heeft mij dagenlang aan de computer gekluisterd gehouden. Ik kan niet anders dan een hoge waardering aan deze game geven. 4,5 ster.
Dat vond ik nou ook zo briljant aan dit spel: de atmosfeer. In de meeste gevallen doodse stilte, dan wat grotgeluiden of een gregoriaans mannenkoor dat ineens te horen was wanneer je een belangrijke kamer betrad. Tomb Raider is de enige game waarbij de sfeer zo sterk aanwezig is en je je nooit echt op je gemak voelt. En ik denk juist dat de hoekige polygonen, de simpele texturen en de grid-engine zorgen voor dat 'typische' en uiterst mysterieuze sfeertje. Alsof je voor eeuwig zit opgesloten in die gigantische grotten, tempels, gewelven, valleien en andere majesteuze en tegelijk sinistere bouwwerken.
Wat ik eveneens zo sterk vond aan deze game waren de vijanden die, hoe hoekig en onrealistisch ze soms ook oogden (reuzenratten, leeuwen met een big smile

), zo creepy waren en dan vooral als er één om de hoek kwam rennen of springen. Ook op momenten zoals bij het level 'Tomb of Qualopec' waar je bij de eerste hendel die je over haalt een sequence ziet van een deur ergens verder in het level die open gaat en er vervolgens een raptor doorheen rent. Je weet gewoon dat dat beest ergens rond rend en hij kan elk moment achter je staan. Gelukkig verraadde hij zichzelf altijd aangezien z'n voedstappen net als bij de mummy's en de mutanten vrij luidruchtig waren.
Daarbij kwam ook nog eens dat Tomb Raider echt 'af' was. Geen commercieel spel zoals TR: Legend die in de hemel wordt geprezen maar veel te kort is en waarbij de focus ligt op talloze mannetjes killen in John-Woo stijl en me meer doet denken aan EA's James Bond: Everything or Nothing. Het is zeker een goed spel maar het mist de ziel en atmosfeer van Core's eerste Tomb Raider delen (met name TRI en TRII). Het mist gewoon iets maar het is moeilijk om uit te leggen. TR: Anniversary vind ik dan weer stukken beter maar hier missen weer teveel onderdelen en secties van 't originele spel. Underworld heeft prachtige locaties en een mooie sfeer maar het feit dat er geen Level Replay in zit (wat zo'n beetje elke game wel heeft tegenwoordig

) en het ontbreken van een speelbare Croft Manor geeft al aan hoe deze game gerushed is.