Tomb Raider (1996)
Alternatieve titels: Tomb Raiders | Tomb Raider I
PC / PlayStation / Sega Saturn / Mobile / N-Gage / PlayStation Portable / PlayStation 3 / PlayStation Vita / Evercade VS / Evercade EXP
Action / Adventure
single player
Ontwikkeld door Core
Uitgegeven door Eidos, Victor, SoftKey, Sony en Crystal Dynamics
Archeologe Lara Croft woordt ingehuurd door Jacqueline Natla, CEO van "Natla Technologies", om van een geheimzinnig artefact de plaats te bepalen, welke begraven ligt in een Peruviaanse tombe. Wanneer Lara het artefact vindt, realiseert ze zich dat slechts het een deel is van iets veel groters: Scion, een overblijfsel van het verloren continent Atlantis.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=VkD8x9aItCs
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Lara Croft blijft al 10 jaar de babe uit gamesland en terecht! Ze straalt wat uit. Een pittig ding, leuk koppie en ze is gewoon stoer.
Maar goed, ze is maar een verzinsel, je speelt TR natuurlijk vooral om de game. En die was gewoon goed. Klimmen, springen, schieten, rennen...je kon het en alles wat prima uitgewerkt. Ik vond het althans erg leuk. Weinig games hebben deze game kunnen evenaren in sfeer en klasse. Misschien Tomb Raider 2...
4*
Heb de hype nooit gesnapt. Vond het er slecht uitzien, en het irritante camerawerk maakt het soms onspeelbaar.
Nouw ik vind het een geweldig spel voor die tijd met vol avontuur
Ik kan geen 5 sterren geven, omdat ik de remake superieur vind, maar 4.5 sterren is het zeker waard!
1997, Tommeh en Diego werden 15 jaar en mochten van moeders 2 spellen uitzoeken. Uiteraard werd direct Carmageddon uitgekozen, aangezien daarmee zoveel mogelijk mensen aangereden moesten worden . Het 2e spel kon ons niet zoveel schelen (we gingen ervan uit dat we het toch nauwelijks zouden spelen), dus gingen we maar op het advies van de verkoper af en namen we Tomb Raider er maar bij.
Na een paar uurtjes van Carmageddon spelen hadden we het wel gezien (en ergerden we ons kapot aan de lange laadperiodes) en besloten we maar Tomb Raider te proberen. Gevolg was dat we weken lang aan de PC gekluisterd waren om dit fantastische spel uit te spelen. En Carmageddon amper nog aangeraakt hebben.
5 sterren.
haha!Leuk verteld:)
Dit was het eerste echte PC spel dat ik speelde en ik vond het destijds een geweldige game. Het puzzelelement en de mysterie die in de tombes heerstte heeft mij dagenlang aan de computer gekluisterd gehouden. Ik kan niet anders dan een hoge waardering aan deze game geven. 4,5 ster.
Dat vond ik nou ook zo briljant aan dit spel: de atmosfeer. In de meeste gevallen doodse stilte, dan wat grotgeluiden of een gregoriaans mannenkoor dat ineens te horen was wanneer je een belangrijke kamer betrad. Tomb Raider is de enige game waarbij de sfeer zo sterk aanwezig is en je je nooit echt op je gemak voelt. En ik denk juist dat de hoekige polygonen, de simpele texturen en de grid-engine zorgen voor dat 'typische' en uiterst mysterieuze sfeertje. Alsof je voor eeuwig zit opgesloten in die gigantische grotten, tempels, gewelven, valleien en andere majesteuze en tegelijk sinistere bouwwerken.
Wat ik eveneens zo sterk vond aan deze game waren de vijanden die, hoe hoekig en onrealistisch ze soms ook oogden (reuzenratten, leeuwen met een big smile ), zo creepy waren en dan vooral als er één om de hoek kwam rennen of springen. Ook op momenten zoals bij het level 'Tomb of Qualopec' waar je bij de eerste hendel die je over haalt een sequence ziet van een deur ergens verder in het level die open gaat en er vervolgens een raptor doorheen rent. Je weet gewoon dat dat beest ergens rond rend en hij kan elk moment achter je staan. Gelukkig verraadde hij zichzelf altijd aangezien z'n voedstappen net als bij de mummy's en de mutanten vrij luidruchtig waren.
Daarbij kwam ook nog eens dat Tomb Raider echt 'af' was. Geen commercieel spel zoals TR: Legend die in de hemel wordt geprezen maar veel te kort is en waarbij de focus ligt op talloze mannetjes killen in John-Woo stijl en me meer doet denken aan EA's James Bond: Everything or Nothing. Het is zeker een goed spel maar het mist de ziel en atmosfeer van Core's eerste Tomb Raider delen (met name TRI en TRII). Het mist gewoon iets maar het is moeilijk om uit te leggen. TR: Anniversary vind ik dan weer stukken beter maar hier missen weer teveel onderdelen en secties van 't originele spel. Underworld heeft prachtige locaties en een mooie sfeer maar het feit dat er geen Level Replay in zit (wat zo'n beetje elke game wel heeft tegenwoordig ) en het ontbreken van een speelbare Croft Manor geeft al aan hoe deze game gerushed is.
Vreselijke camera en lelijke graphics hoor ik veel mensen zeggen, man, in die tijd bracht het juist bepaalde charme met zich mee, ikzelf snap die charme nog steeds.
Kijk: Link ben niet de enige.
Ook een vernieuwende en originele gameplay die niet vanuit de ogen van de heldin was.
Afijn! Gezeur daargelaten, het is een oude game, ik vergeef het ze. Verder bevalt het prima. Ik vind het wel fijn dat er niet echt haast is. Alles op je eigen tempo en je voelt gewoon dat het echt om het ontdekken gaat. Ben nu pas in de 'stad', die ik overigens erg tof vind. Door objecten in de wereld zie je een beetje van de cultuur, ookal is het naast de beesten leeg. De mechanics zijn trouwens wel fantastisch, ookal werken ze soms in combinatie met de besturing niet zo goed. De vele manieren van springen zijn echt heel uitgebreid, dat moet echt baanbrekend zijn geweest in die tijd neem ik aan.
Nog altijd koester ik warme herinneringen aan deze eerste Tomb Raider
De atmosfeer,de zeldzame vijanden,helemaal alleen op avontuur,daar is deze game meester in.
Zeer goed level design,en leuke game play maken het feest compleet
De graphics zijn nu natuurlijk enorm verouderd, maar daar kun je het spel niet op beoordelen. Voor die tijd was dit een enorme prestatie! Ook de muziek is heel sfeervol. En als kleine jongen vond ik de kreetjes en zuchtjes van Lara Croft erg leuk. Ik liet haar dan ook regelmatig tegen een muur aanlopen. "Ouch!," zei ze dan.
Net als met zovele games uit die tijd, had je wel veel geduld nodig. Soms zat ik wekenlang vast in een level. Een online playthrough of een papieren gids was dan wel aangewezen. Ik heb later ook de remake Tomb Raider Anniversary op de PS2 gespeeld. Het ziet er beter uit en is daardoor beter speelbaar, maar je mist toch een beetje die enge, beklemmende sfeer uit het originele spel.
This Early Access VR Mod for the original Tomb Raider could become the best way to play the game | Eurogamer.net