The Cat Lady (2012)

Ontwikkeld door Harvester
Uitgegeven door Harvester

Nadat haar man overleed, verloor, voor Susan Ashworth, het leven al zijn betekenis en pleegde ze zelfmoord. Maar een vriend ontdekt haar net op tijd en ze wordt, op weg naar het ziekenhuis, gereanimeerd. Weer terug onder de levenden, besluit ze deze onverwachte tweede kans te omarmen. Maar het lijkt erop dat ze niet alleen is teruggekeerd uit de schemerwereld tussen leven en dood.

Uitgespeeld in een uurtje of negen. De review volgt met daaraan een vermoedelijke topscore geplakt!

Scoort ook overal zeer hoog op het internet en dat is duidelijk niet gelogen.

"Warning! Game contains scenes of vilence and gore, sexual content and strong language and is only suitable for players of 18 years and over"

Tegenwoordig heeft iedereen lak aan deze waarschuwingen, maar dit is zo'n beetje de eerste keer dat ik het tegenkom voorafgaand aan een adventuregame en dat krikte de verwachting toch iets omhoog. Is het dan werkelijk zo'n geflipte game? Aangezien jullie het cijfer toch al hebben gezien kan ik het vast zeggen; Ja, het is een geflipte game. The Cat Lady, een titel die klinkt als een horrorfilm en een titel die nieuwsgierigheid opwekt. Gelukkig is Harvester een kei in het vertellen van een goed, spannend verhaal.

Susan Ashworth is een alleenstaande vrouw die lijdt aan depressiviteit. Het begint lekker, want ze neemt een pilletje of wat teveel en pleegt daarmee zelfmoord. Eindelijk verlost van de wereld waarin ze alleen staat en de rest haar ziet als een gestoord kattenmens. Echter, in het hiernamaals komt ze een soort duivel tegen die haar terug wilt sturen naar de levende wereld. Ondanks dat ze eigenlijk dood wilt blijven moet ze hiervoor vijf parasieten (lees: grootste tuig op Aarde) straffen. Ze heeft geen keus en belandt een paar minuten later weer in de levende wereld, beginnend aan haar quest...

Zodra je de controle over Susan krijgt heb je al snel het gevoel in de jaren '90 te zijn belandt. Het spel is in 2D, je kunt via de pijltjes alleen naar links en rechts lopen en grafisch lijkt het op het eerste gezicht een game van vijftien jaar oud. De game is voor 90% in zwart-wit met hier en daar een fel kleurtje en het bloed kleurt uiteraard ten alle tijden rood. Nu geld voor mij nog altijd 'gameplay over graphics' maar al snel ging ik de graphics erg waarderen. Dit is zo'n gevalletje waarin werelden en vooral personages vele malen creepier worden neergezet omdát ze simpele graphics hebben. Hier kan geen HD tegen op. Je wordt echt ondergedompeld in de verstikkende, depressieve sfeer. Zeker wanneer je in het hiernamaals loopt of wordt doodgegooid met epilepsie opwekkende flitsen. De game speelt bij vlagen als een nachtmerrie, en dan heb ik het niet over de controls. Dit is kunst.

The Cat Lady schuwt inderdaad geen ultraviolence. Soms zat ik echt ietwat geschokt te genieten van wat er nu weer op het scherm werd getoverd. Brute moorden, mensonterende taferelen en vooral gestoorde personages die je in films nog niet zo creepy ziet. Wederom, dat komt ook door de graphics. Het gaat gelukkig niet alleen om het geweld, maar het verhaal wat uit de doeken wordt gedaan is diepgaand, boeiend en houd je voortdurend op het puntje van je stoel. Daarbij maakt Susan een enorme characterontwikkeling mee en is zowel haar achtergrondverhaal als die van Mitzi erg goed. Voice-casting en soundtrack is ook uitmuntend.

De doorgewinterde adventuregamer zal echter geen voldoening halen uit de puzzels. Aangezien je alleen naar rechts en links kan lopen zul je geen voorwerpen missen. Je kunt ze uiteraard wel onderzoeken, gebruiken of soms combineren. Maar de puzzels wijzen zich allemaal vanzelf. De meeste tijd ben je dan ook kwijt met het aanklikken van dialoogopties en luisteren naar een erg spannend verhaal, het proeven van de depressieve sfeer en het genieten van de personages en het geweld. Er zijn zelfs meerdere eindes mogelijk, al komen ze uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer zo te zien.

Dit is echt een pareltje en zeker een van de beste (horror)adventures die ik ooit heb gespeeld. Gaat dat spelen! Dat verdient deze game.

avatar van Shangri-la
Sorry, ik heb het een tijdje geleden ook even gespeeld maar dit was niet my cup of tea. Bij een game wil ik lekker kunnen puzzelen en niet naar ellenlange dialogen moeten luisteren.

Nu ook op Steam te krijgen voor een zacht prijsje.

avatar van threeohthree
Jeetje, ik heb je mening destijds (blijkbaar) helemaal gemist, want dit lijkt precies iets voor mij te zijn. Heb hem direct maar even aangeschaft.

Ben benieuwd!

avatar van threeohthree
Zojuist de eerste twee uurtjes gespeeld, en ben net als bij Gone Home, compleet overdonderd. Nu is de game zelf natuurlijk compleet anders, maar het mooie verhalende aspect (bijna hypnotiserend), zijn redelijk te vergelijken. Maar lekker geflipt inderdaad, al is het ook gewoon erg mooi.

Heb nog even te gaan, maar de eerste twee uur zijn vooralsnog veelbelovend!