Batman: Arkham Origins (2013)

Nintendo Wii U / PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Warner Bros. en Splash Damage
Uitgegeven door Warner Bros.

Deze game speelt zich af voor de andere Arkham delen, en laat een jongere kant van Bruce Wayne zien. Hierbij volgen we Batman tijdens zijn eerste ontmoetingen met veel van zijn aartsvijanden. In het verhaal wordt dieper ingegaan op de totstandkoming van de relaties tussen Batman en zijn vijanden. Onder meer huurmoordenaar Deathstroke maakt zijn opwachting.

avatar van 3bdelilah
Ik weet het niet, nogal een niet al te aangename nasmaak aan overgehouden. Toegegeven, de verhaallijn zelf is dik in orde en heb ik veel van genoten. Maar toch aanzienlijk veel nadelen ten opzichte van Asylum en City. Wat een dooie stad, echt ongelooflijk. Bij City kan je dat gemakkelijk wegwuiven, dat is immers niks meer dan een open wereld gevangenis. Maar dit is gewoon normaal Gotham, hier wonen gewoon mensen. Maar het is Christmas Eve, hoor ik mensen denken, dan is iedereen thuis. Nja, dat valt echt dik mee, hoor. Veel mensen gaan op deze avond juist lekker winkelen voor de volgende dag. Maar oké. Speltechnisch leek ie ook wat minder, kan me herinneren dat ik bij zowel AA als AC amper één freeze of framedrops had. Origins daarentegen 2 freezes en 7 ernstige framedrops van +/- 10 seconden.

En dan de twist. Wauw, en dat bedoel ik niet in positieve zin. Dachten we eindelijk met een frisse, nieuwe antagonist te maken hebben en dan bleek Joker heel de tijd achter het masker van Black Mask te zitten. En voila, Black Mask gedegradeerd tot een schurkje die je ook erg gemakkelijk neerkrijgt in zijn nietszeggende side quest waar je 6 tonnen met drugs moet vernietigen (vergelijkbaar met Bane's side quest in AC. Riddle me this, waar hebben we dat eerder gezien? Erg jammer. Maar moet wel zeggen dat ik deze Joker ook erg goed vond, Troy Baker doet het uitstekend. Het gaat me meer om het principe, met Joker speel je gewoon te veel op safe. En dat is wat mij betreft het grootste 'probleem' van Origins. Daarnaast in het begin erg wennen dat ze de controls een beetje veranderd hebben, L2 was eerst Detective Mode en L1 was Batarang etc., hier is dat dus andersom. Maar na een tijdje went het.

Klinkt erg kritisch en dat is 't ook een beetje, maar zitten ook aardig wat goeie punten. Sowieso is het Freeflow systeem nog even perfect, als het al niet verbeterd is. Het verhaal met de 8 assassins ook goed. Nieuwe en nuttige wapens als de Remote Claw en Fast Travel mogelijkheden maken het de moeite waard. Bossfights (vooral Copperhead omdat ze me veel deed denken aan Scarecrow) waren in orde, maar ik zal denk ik een van de weinigen zijn die het Deathstroke gevecht vond tegenvallen. Ik bedoel, Deathstroke is een toffe villain en gevecht was best episch, maar dat was echt een QTE-festijn en dat is niet mijn ding. Sowieso zit in dit deel aanzienlijk meer QTE dan in de eerdere delen, of het ligt aan mij. Op zichzelf staand erg goeie game, maar vergeleken met Asylum en City valt ie toch tegen.

P.S. Wel een kippenvel-waardig moment vond ik toen Joker dit (spoilers obviously) zei. Vooral omdat de Joker die we van AA en AC kennen op dat moment is geboren.

avatar van Animosh
Arkham City 2.

Dat is in feite wat dit spel is. Ja, het speelt zich af voor de eerdere twee spellen, maar het speelt zich af op dezelfde locaties (plus een nieuw stuk) als City, het speelt precies hetzelfde (terwijl dat grapple-ding waardoor je in de lucht kan blijven toen nota bene nog een prototype was!) en het heeft grotendeels precies dezelfde sterke en zwakke punten. De besturing is nog steeds erg soepel en het vechten is vermakelijk; maar de besturing is niet altijd zo responsive als ze zou moeten zijn en het vechten is behoorlijk repetitief (stealth idem). Het plot is wel aardig, maar zeker niet memorabel, en net als in City word je vaak uit het verhaal gehaald door side missions en de lange reistijden. Het script is wederom slecht geschreven (dezelfde stereotiepe zinnetjes keren steeds terug) en de personages wisten opnieuw weinig interesse op te wekken. Vooral Batman vond ik weer een irritant personage met zijn houding alsof het volstrekt normaal is om criminelen in elkaar te slaan en te martelen voor informatie (zelfs als ze zich over geven), maar onvoorstelbaar onrechtvaardig is om mensen die een gigantisch gevaar vormen voor de samenleving permanent uit te schakelen (dat een hoop personages hem erop wijzen dat hij geen donder bereikt met zijn acties vond ik dus wel leuk). De muziek is oninteressant, maar storen deed het me ook niet. En Gotham City blijft een voldoende sfeervolle omgeving. Het meer donkere Arkham City sprak me iets meer aan dan dit sneeuwland, maar ook dit beviel me prima. Oh, en zelfs de side missions zijn structureel vrijwel identitiek: vind x en vernietig het, vind x in t (tijd), Mad Hatter, Deadshot ... het is weinig creatief allemaal (zoals alles in Origins eigenlijk), maar ach, de side missions blijven wel leuk om te doen.

Doet Arkham Origins ook iets beter? Ik had het idee dat het iets uitdagender was (voor een aantal bazen had ik nu zowaar weer een paar pogingen nodig), en die elektrische handschoenen zijn wel een leuke toevoeging. Maar daar houdt het wel bij op. En doet het ook iets slechter? Jazeker. Origins mist namelijk duidelijk de afwerking van de eerdere delen. Lichamen die door elkaar heen vallen, vijanden die plotseling vanuit het niets verschijnen, te weinig grapple points en zelfs een aantal irritante bugs (Batman kwam bijvoorbeeld een keer vast te zitten in een luik in het Mad Hatter-level, en een andere keer draaide mijn scherm ineens 90 graden - ook buiten het spel! - waardoor ik op heb moeten zoeken hoe ik het terug moest draaien) ... City had zulke dingen niet. Origins voelt kortom kleinschaliger aan, met minder aandacht voor details. Maar over de gehele linie heeft dat mijn spelplezier gelukkig niet aanzienlijk verminderd.

Batman: Arkham Origins doet kortom niets nieuws. Het heeft dezelfde gameplay, dezelfde structuur en dezelfde soort locaties als haar voorganger. Maar hé, Arkham City was een leuk spel, en ondanks het feit dat dit spel minder afgewerkt is heb ik me hier ook weer prima mee vermaakt. 3.5*

Fonzzz002 (crew)
Ondanks dat het niet door hetzelfde team is gedaan heb ik mij prima vermaakt met deze prequel. Alhoewel je er waarschijnlijk meer plezier aan zult beleven als het een tijdje terug is sinds de laatste keer dat je een Arkham game hebt gedaan, ipv als je het direct na Arkham Asylum + City doet. Nu vielen de mindere aspecten extra op.

Wederom heb je een aantal leuke confrontaties met verschillende Batman vijanden, grote gevechten tegen hordes aan verschillende vijanden en een aantal leuke stealth secties. De vernieuwingen zijn niet groots, maar welkom. Zo heb je bv een gadget waarmee je vijanden aan objecten vast kunt maken, waarmee je creatieve kills kunt maken. Of je kunt tijdelijk een elektrische power up activeren, waarmee je door schilden en armor heen kunt slaan. In vergelijking met de vernieuwing die Arkham City bracht van Arkham Asylum is dit minder origineel, maar vooralsnog voldoende om met plezier tot het einde door te spelen.
Een ander sterk pluspunt zijn de boss battles: deze vroegen technieken waar weinig ruimte was voor blunders. Zeker op hard mode moest ik mijn kop er goed bijhouden en kon het heel fijn zijn als ik eindelijk won.

Wel merkte ik dat de Rocksteady kwaliteit afwezig is. De wereld is minder creatief vormgegeven, levels zijn iets minder sterk ontworpen waardoor stealth secties te makkelijk werden, sound effects missen de brute botbreuk klanken, er zijn iets teveel gebouwen waar je de grappling hook niet kunt gebruiken zonder duidelijke indicatie, de scan functie zit erin zonder dat je deze ooit nodig hebt en ik kwam opmerkelijk meer glitches tegen. Het gebeurde mij met bepaalde regelmaat dat vijanden komisch de lucht in gelanceerd werden, of er waren een paar momenten tijdens stealth secties dat de vijanden gewoon stil bleven staan, waardoor ik ze niet in een specifieke val kon lokken. Deze glitches waren niet frequent (of belemmerend) genoeg om veel van de ervaring te ontnemen, maar in vergelijking met zijn voorgangers (waar ik 0 van dit soort glitches tegenkwam) is het een stap terug.

Het verhaal is aardig. Ondanks dat de originele stemacteurs voor Batman en The Joker niet meededen, sloegen de vervangers er aardig in om hun stijl na te doen. Het was wennen in het begin, maar eenmaal gewend merkte ik het niet meer.
Ditmaal zijn de cutscenes aanzienlijk filmischer gedaan: er word meer geëxperimenteerd met creatieve composities, transities of andere dingen om de cutscenes charme te geven. Ze zijn niet zozeer ‘beter’ omdat ik de dialogen minder sterk geschreven vond dan de voorgaande delen, maar ze hebben voor hun eigen redenen charme en ik heb ze met plezier bekeken.

Niet groots, niet ondermaats. Het speelt prima weg, heeft een aardig verhaal en de nieuwe snufjes zijn welkom. Het mist echter de Rocksteady polish en het heeft iets teveel een 'copy-paste' gevoel, ten opzichte van de vernieuwing die Rocksteady met Arkham City bracht.

3/3,5*