Batman: Arkham Origins (2013)

Nintendo Wii U / PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Warner Bros. en Splash Damage
Uitgegeven door Warner Bros.

Deze game speelt zich af voor de andere Arkham delen, en laat een jongere kant van Bruce Wayne zien. Hierbij volgen we Batman tijdens zijn eerste ontmoetingen met veel van zijn aartsvijanden. In het verhaal wordt dieper ingegaan op de totstandkoming van de relaties tussen Batman en zijn vijanden. Onder meer huurmoordenaar Deathstroke maakt zijn opwachting.

AvMerode
Graphics op de pc zijn gewoon meer dan prima en ondersteund directx11 met andere extra grafische mogelijkheden. Maar graphics zijn niet alles natuurlijk.
Batman fans moeten trouwens niet naar reviewers luisteren, gewoon kopen deze hap.
Game-play is meer dan prima ook al is het dertien in een dozijn.
Indie game ontwikkelaars zijn in feite de enigen die soms nog wat originele dingen weten te toveren. Grote A+ titels zijn vaak gewoon veel van hetzelfde en niks nieuws.
Carolien Petiet zit er trouwens vaak naast, maar dat was met Kevin VanOrd precies dito.
Deze origins is trouwens ook door WB Games Montreal en Splash Damage ontwikkeld.
De vorige delen waren van Rocksteady Studios.

Herhaling is niet erg voor de fans. Een derde deel uitbrengen zonder echte vernieuwingen is uitmelken. De wow factor is eruit. Als game een 9 geloof ik best, een 6 als overall lijkt mij dan ook terecht.

avatar van Martijn
Als de kwaliteit dan alsnog hetzelfde is lijkt me een 7, 7.5 meer op zen plaats. Ik vind dat vernieuwing vaak wat te zwaar wordt meegerekend.

Ik lees dat zoiets als die telefoons beantwoorden in City er weer gewoon in zit maar dan in een iets andere vorm. En dat je gewoon weer veelal dezelfde dingen aan het doen bent. Dat lijkt mij eerlijk gezegd dan toch vrij matig en niet garant staan voor weer een echte topper. Heb inmiddels zelf een klein beginnetje gemaakt met City en merk zelfs daar al dat het wel heel erg een herhalingsoefening is. Zelf ben ik in deze tot nu toe niet heel erg te spreken over de open structuur en geef best wel duidelijk de voorkeur aan Asylum die mij met de meer lineaire structuur meer kon bekoren en een veel grotere verrassing bracht.

De opzet van de gevechten kennen we nou wel en die Gargoyle stealth shit is ook steeds weer precies hetzelfde. Leuk als het je ding is, maar je moet er toch maar zin in hebben. En een torenhoge beoordeling lijkt mij nogmaals in deze dus niet realistisch en niet echt objectief, komt op mij dan toch een beetje over als een fanboy reviewer.

avatar van Naomi Watts
Martijn schreef:

Dit dus. Als je zo graag vernieuwing wil kan je ook beter een andere game oppikken. Een derde deel uit een reeks aanrekenen dat het teveel van hetzelfde is, lekkere open deur.

avatar van ilovePS3
Heb de game vandaag al een uurtje of 2 zitten spelen (met multiplayer inbegrepen). het voelt wat als een herhaling van city maar mij hoor je niet klagen want dat had ik wel verwacht. als er maar nieuwe vijanden en genoeg boss fights inzitten en wat nieuwe gameplay technieken dan ben ik tevreden. de multiplayer is nu onmogelijk om te spelen. om 1 potje te spelen moet je zeker al 20 minuten zitten proberen om in een volle game te komen. heb ondertussen al 2 potjes kunnen spelen (bij puur gelijk) het is redelijk leuk maar met maar 4 maps en 1 game mode zal het niet lang duren voor het begint te vervelen. het leukste vind ik toch wel als een held spelen

avatar van Evil Eye
Zat net ff wat walkthrough filmpjes te kijken en ik vind het echt te veel op de vorige games lijken. Gameplay is exact hetzelfde, zelfs de animaties zijn 100% gekopieeerd. Het idee van een jonge Batman lijkt interessant maar daar lijkt niet al teveel mee gedaan want al vanaf het begin is hij net zo sterk en snel en behendigd als in de vorige games, hij begint zo te zien zelfs al met meer gadgets meteen. Het enige verschil lijken de graphics.. die zijn dit keer een stukje minder.

avatar van ilovePS3
ik zit al weer verder in de game en dit is het enige die ik voor nu nog te zeggen heb.

Die deathstroke bossfight was fucking awesome

avatar van sem18
Heb de game sinds gisteren en ik vind het maar erg lijken op arkham city. De schurken waartegen je moet gaan strijden ben ik wel van onder de indruk. zoals deathstroke. intro was overigens erg matig vergeleken met de voorgangers. onine multipayer leek me eerst ook wel wat nadat ik ongeveer 1uur online had gespeeld. maar de 1e x dat ik online ging had ik al meteen een volle loby, iets wat nu nie meer zo snel gebeurt, sterker nog, het duurt zolang dat ik er geen zin meer in ga krijgen en verder ga met de main story. voor de rest is alles in orde en kijk ik uit naar hoe het verhaal zich vorderd na mate ik verder kom in de main story

avatar van Naomi Watts
Ik vind 'm toch ook wel erg heerlijk weer. If it ain't broke, don't fix it, en prima wat mij betreft. Bossfights worden voorlopig al weer naar een hoger plan getild, showdown met Deathstroke was geweldig, qua design blijft het ook gewoon genieten en een lamme arm tot gevolg, dat dan wel weer.

Is deze niet meer ontwikkeld door Rocksteady? Toch raar aangezien de eerste 2 delen toch veel lovende kritieken hebben gehad en volgens mij prima verkocht hebben.

Game spreekt voor zich maar mis toch een fatsoendelijke minimap om door de stad heen te gaan (er is trouwens wel erg weinig activiteit in de stad, op de thugs na die op iedere hoek staan loopt of rijdt er niemand (!) ondanks de "storm warning" een beetje raar.)

carlo schreef:
Is deze niet meer ontwikkeld door Rocksteady?

Nope, door Armature Studio. Rocksteady is bezig met een andere Batman game als het goed is. Kevin Conroy (de stem van Batman) had dat ergens eerder in dit jaar losgelaten.

Dus Arkham Origins is eigenlijk meer een warmhoudertje voor een eventuele next gen titel van Rocksteady zelf..?

Al met al wel een zeer degelijk warm houdertje, voor mijn gevoel ligt de nadruk meer op hand to hand combat dan het stealth gedeelte uit de vorige 2 titels. Maar hij speelt weer heerlijk weg, degelijk verhaal wat ook nu weer past in het Batman universum, Er word een gros "bad guys" opengetrokken waar ik alleen Bane niet zo goer naar voren vind komen. Zonder zijn tank en slangen etc. Warner Bross mag blij zijn met de laatste 6 Batman releases (Nolan triologie en deze Arkham triology) want het maakt van Batman meer dan een "kinderpersonage".

Gameplay is goed en hetzelfde als de vorige titels met misschien eenniets andere nadruk, de open wereld vind ik niet zo interessant maar dat vond ik in City ook al niet het geval. Qua sfeer blijft Arkham Asylum gewoon het beste. Qua verhaal vind ik ze alle 3 vrij sterk. Qua gameplay/bossfights blijven ze alle 3 ook goed overeind. Een 4 voor weer een meeslepend Batman avontuur.

avatar van ilovePS3
ik heb me vandaag verschrikkelijk geërgerd aan het feit dat de game zoveel vastloopt op de
xbox 360. maar gelukkig heb ik ook gemerkt dat dat enkel gebeurd tijden het rondvliegen in de stad want bij de side missions en de campaign heb ik het nog niet meegemaakt. ook zal ik voor de eerste keer in alle arkham games proberen alle riddle voorwerpen te verzamelen. ik heb nu ongeveer al 10 uur gameplay opzitten en toch zit ik nog niet zo ver in de campaign (denk ik) aan het deel dat je te weten komt dat de joker black mask heeft ontvoerd er zijn gewoon zoveel zij activiteiten te doen en ik steek ook veel tijd in het oplossen van raadsels voor datapacks, het vernietigen van network relays en het halen van achievements

carlo schreef:
een warmhoudertje voor een eventuele next gen titel van Rocksteady zelf..?

Niet eventueel, maar 100% haha. Nja, nog niet officieel bevestigd maar Kevin Conroy heeft dat een paar maanden terug al "per ongeluk" bevestigd. Sequel op Arkham City wordt dus al aan gewerkt, hoogstwaarschijnlijk gewoon op next gen. Zou heel onwaarschijnlijk zijn om hem nu nog alleen voor current gen te doen.

avatar van Evil Eye
Ik ben wel zeer benieuwd naar waar Rocksteady mee gaat aankomen straks! Arkham City heeft de lat zeer hoog gelegd, zeker qua verhaal. Om dit te overtreffen lijkt een stap richting meerdere DC helden een logische zet, wellicht een Justice League game die zich zou afspelen in dezelfde Arkham wereld? Ik hoop dit echter niet... er is nog genoeg te verbeteren wat betreft de Batman gameplay en zonder al die andere helden vind ik het allemaal veel meer intensief, de aanwezigheid van bijv. Superman zou het een en ander verpesten aan de sfeer van de Arkham games. Daarnaast is er zoals gezegd nog veel te verbeteren, de stealth aspecten kunnen nog beter, ze kunnen het gebruik van gadgets en technologie nog veel beter uitwerken, de boss battles kunnen nog wel wat beter en meeslepender etc. Daarnaast zou ik het best fijn vinden als het verhaal wat 'kleiner' maar persoonlijker werd, en dat we dus meer focussen op Bruce Wayne/Batman. Misschien met flashback levels waarin we ontdekken hoe Batman zo geworden is, dat we bijvoorbeeld spelen als een jonge Bruce Wayne die in de bergen allerlei trainingen doorstaat? Arkham City leek een vrij definitief einde te hebben, een einde waaruit best moeilijk voort te bouwen is en juist daarom ben ik zeer benieuwd hoe ze het verhaal zouden kunnen ontwikkelen.. wellicht eindelijk eens een geheel andere main badguy ? Er zit nog meer dan genoeg toekomst in de serie, maar ik hoop echt dat ze het puur bij Batman en zijn wereldje houden. (Met misschien hooguit een guest appearence van bijv. een minder bekende DC held als Green Arrow of iets dergelijks)

Na de serie Arrow die gebasseerd is op de comic is het toch wel bekender lijkt me . Arkham Asylum had ook een vrij definitief einde en in het hele Batman gebeuren is het niet zo moeilijk om een nieuw verhaal opnpoten te krijgen lijkt me. Het lukt DC toch al ruim 50 jaar. Ik vind dat deze Arkham serie wel bij de eigen identiteit moet blijven dus laat alle andere DC personages maar gewoon weg. Batman is sterk genoeg om alles zelf te dragen. En kom alsjeblieft niet met die gaylord van een Super Man ik kan nog steeds niet indenken dat Batman en Super Man van het zelfde DC Universe komt . Past trouwens zowieso niet in de donkere setting van de Arkham games.

Als Rocksteady een volledige next gen versie gaat maken verdienen ze hier wel echt punten mee, op de PS3/Xbox 360 nog een meer dan degelijke titel leveren (wel door een andere uitgever) en dan met een opzich zelf staande next gen game komen. Kunnen Ubisoft, Activision. EA en co lekker weer een puntje aan zuigen!

Ik twijfel alleen of de interactie tussen Batman en The Joker die eigenlijk tot nu toe wel heel centraal staat in de Arkham triologie moet blijven voor een sequel op Arkham City. Ondanks dat Joker Batman net dat extratje geeft in het hele superhelden genre zou t toch wel weer een hele twist worden om hem terug te laten komen. Al liet The Dark Knight Rises wel zien dat Bane (en Ra's All Gull) niet echt het niveau naar boven trekt.

avatar van Evil Eye
Green Arrow is door die serie uiteraard wel iets bekender maar nog steeds geen Superman of Batman. Serie is wel goed overigens, best een badass serie. Maar goed verder met je eens, maar je herhaald dan ook grotendeels wat ik al zei dus lijkt mij logisch.

Wat betreft The Joker hoop ik echt dat deze voorlopig even wegblijft, een 'twist' waarin zijn aanwezigheid weer wordt gerealiseerd zou echt het einde van Arkham City ontkrachtigen. Ik weet zeker dat ze heel interessante dingen kunnen doen met een andere villain. Zo zie ik bijvoorbeeld best veel potentie in Two-Face als main villain. Dan is daar natuurlijk ook nog Hush...
Ik zou ook wel weer Black Mask willen zien, maar dit keer als echte creepy en gevaarlijke villain want die potentie heeft hij zeker

Ik denk inderdaad ook dat Two-Face een giede keuze zou zijn als main villain, al helemaal hoe die eruit zag en zich gedraagde in de stukjes van Arkham City. Hierbij natuurlijknook dat hij een vrij bekende bad guy is in het universum en dus ook meer zal aanspreken.
Maar deze Arkham games tappen wel veel uit het zelfde vaatje qua personages zo komen Joker, Bane, Killer Crock en Enigma steeds terug eigenlijk ook in de zelfde hoeveelheid en "vorm". De nadruk wat de makers leggen ip het feit dat Batman alleen wil werken en geen hulp nodig heeft maakt het denk ik ook moeilijk om Robin, Justice league of die dude van Arrow erin te schrijven.
Maar verhaal technisch blijft de "serie" wel verbazen o danks de twists rondom Joker die ondanks alles niet geforceerd voelen. Zo doen ze ook moeite om bepaalde relaties tussen personage duidelijk te maken waarom ze zijn zoals ze zijn (voorbeeld hiervan is een stuk rondom Harley Quin).

Grootste minpunten:
- Matig geschreven dialogen.
- Verhaal is een grote puinhoop
- Wéér Joker, kom eens met iets anders
- Sidemissions zijn exact hetzelfde alleen in een ander (minder boeiend) jasje
- Matige design in vergelijking met vorige delen, wereld "leeft" niet
- Bizarre bugs
- Casefile system is zoeken naar rood driehoekje; niet mijn idee van boeiend detectivewerk
- Uiteindelijke oplossingen van casefilesystem zijn vaak niet boeiend evenals de oninteressante motieven die nietszeggende boeven erop nahouden
En volgens mij kan ik wel even doorgaan

Pluspunten:
- Coole setting; gotham met kerst
- Enkele toffe bossfight (Deathstroke, Firefly)

Waar ik de vorige delen helemaal grijs heb gespeeld is dit 2013's grootste teleurstelling. Hoge verwachtingen hebben mij parten gespeeld. Erg jammer. *3.

Mindshifter schreef:

Voor mij niet, dat was eerder Call of Duty Ghosts...
ik vermaak me prima met Origins.

avatar van ilovePS3
game 2 dagen geleden uitgespeeld en ik vind het de beste van de 3 arkham games.

ten eerste spreekt het verhaal me meer aan dan van de vorige games (ook al waren die ook ontiegelijk vet) waarschijnlijk komt dat omdat de eerste ontmoeten tussen de joker en de batman en het feit dat de band met gorden nog moet worden opgebouwd me aanspreekt.
ook zijn de bossfight's zo vet (met name de deathstroke,firefly en copperhead fights) wat me ook wel opviel is het feit dat ze veel ideeën van city hebben gehaald zoals de final boss tegen bane die veel weg heeft van de mr freeze fight van city ook de side missions lijken soms wel heel veel op elkaar. maar heb me geen moment verveeld met dit spel. nu ben ik er even klaar mee. eerst effe na 3 weken gta online weer eens oppakken en dan maar eens aan new game + beginnen. een 4,5*

avatar van 3bdelilah
Ik weet het niet, nogal een niet al te aangename nasmaak aan overgehouden. Toegegeven, de verhaallijn zelf is dik in orde en heb ik veel van genoten. Maar toch aanzienlijk veel nadelen ten opzichte van Asylum en City. Wat een dooie stad, echt ongelooflijk. Bij City kan je dat gemakkelijk wegwuiven, dat is immers niks meer dan een open wereld gevangenis. Maar dit is gewoon normaal Gotham, hier wonen gewoon mensen. Maar het is Christmas Eve, hoor ik mensen denken, dan is iedereen thuis. Nja, dat valt echt dik mee, hoor. Veel mensen gaan op deze avond juist lekker winkelen voor de volgende dag. Maar oké. Speltechnisch leek ie ook wat minder, kan me herinneren dat ik bij zowel AA als AC amper één freeze of framedrops had. Origins daarentegen 2 freezes en 7 ernstige framedrops van +/- 10 seconden.

En dan de twist. Wauw, en dat bedoel ik niet in positieve zin. Dachten we eindelijk met een frisse, nieuwe antagonist te maken hebben en dan bleek Joker heel de tijd achter het masker van Black Mask te zitten. En voila, Black Mask gedegradeerd tot een schurkje die je ook erg gemakkelijk neerkrijgt in zijn nietszeggende side quest waar je 6 tonnen met drugs moet vernietigen (vergelijkbaar met Bane's side quest in AC. Riddle me this, waar hebben we dat eerder gezien? Erg jammer. Maar moet wel zeggen dat ik deze Joker ook erg goed vond, Troy Baker doet het uitstekend. Het gaat me meer om het principe, met Joker speel je gewoon te veel op safe. En dat is wat mij betreft het grootste 'probleem' van Origins. Daarnaast in het begin erg wennen dat ze de controls een beetje veranderd hebben, L2 was eerst Detective Mode en L1 was Batarang etc., hier is dat dus andersom. Maar na een tijdje went het.

Klinkt erg kritisch en dat is 't ook een beetje, maar zitten ook aardig wat goeie punten. Sowieso is het Freeflow systeem nog even perfect, als het al niet verbeterd is. Het verhaal met de 8 assassins ook goed. Nieuwe en nuttige wapens als de Remote Claw en Fast Travel mogelijkheden maken het de moeite waard. Bossfights (vooral Copperhead omdat ze me veel deed denken aan Scarecrow) waren in orde, maar ik zal denk ik een van de weinigen zijn die het Deathstroke gevecht vond tegenvallen. Ik bedoel, Deathstroke is een toffe villain en gevecht was best episch, maar dat was echt een QTE-festijn en dat is niet mijn ding. Sowieso zit in dit deel aanzienlijk meer QTE dan in de eerdere delen, of het ligt aan mij. Op zichzelf staand erg goeie game, maar vergeleken met Asylum en City valt ie toch tegen.

P.S. Wel een kippenvel-waardig moment vond ik toen Joker dit (spoilers obviously) zei. Vooral omdat de Joker die we van AA en AC kennen op dat moment is geboren.

Hoelang doe je over de main story, als je niet te veel sidestory's speelt?

Ajax&Litmanen1 schreef:
Hoelang doe je over de main story, als je niet te veel sidestory's speelt?

Puur alleen de main story ben je volgens mij een uurtje of 7 bezig. Maar sommige side quests zijn de moeite waard, aangezien je in puur alleen het hoofdverhaal niet alle 8 de assassins tegenkomt (wie zeg ik niet natuurlijk). Zou jammer zijn als je die dan mist.

3bdelilah schreef:

Da's kort. In AC was je minimaal het dubbele bezig. En je hebt gelijk, de sidestory's moet je eigenlijk ook spelen. Heb ik in de andere delen ook steeds gedaan.

Is de main story lastig?

avatar van Evil Eye
Ik ga deze sowiezo niet halen tot deze tot een eurootje of minimaal 20 euro gedaald is. Vind het allemaal veels te veel meer van hetzelfde maar dan NET iets minder. Er zijn heel veel dingen te vernieuwen en te verbeteren, hoe geweldig de originele 2 ook waren, en ik wacht wel tot Rocksteady een volwaardig nieuw deel uitbrengen.

Ik houdt het voorlopig lekker bij Need for Speed: Rivals. Past ook beter bij mijn huidige leven: gewoon af en toe ff een half uurtje racen en weer stoppen. Origins is misschien een keer leuk als ik wat meer vrije tijd heb. Een uurtje of 7 is trouwens wel erg kort..

Ajax&Litmanen1 schreef:

Is de main story lastig?

Nee joh, AC was echt niet dubbele. Die was ook een uurtje of 7. Asylum was wel aanzienlijk langer, uurtje of 14 omdat die geen side quests had (op de Riddler collectibles na). Zo zie ik ze liever ook, minder tot geen side quests maar wel extra dikke focus op main campaign.

Nja, 't wordt nergens echt lastig, maar dat was ook niet bij AA en AC. Dus als je daar al gewend aan bent, krijg je nergens echt last van.

Evil Eye schreef:
Een uurtje of 7 is trouwens wel erg kort..

Maar dat is echt alléén de main story hè, dat was ook bij AC. Side quests, ernaar toe gliden enz. rekken dat allemaal uit naar +/- 14 uur. Weet niet precies hoeveel ik erop had zitten, kan dat nergens terugvinden, maar zal wel rond 15 uur zijn.

Ik kan me echt wel herinneren dat ik vrij lang over AC deed. Maar toegeven, daar zaten ook sidequests bij.

Ik hou nooit zo van bossfights. Verpest voor mij een beetje een enigszins realistische ervaring. Maar we gaan het zien.

Rujar schreef:

Je bent in de war met Call Of Duty zeker..
heb je Origins wel gespeelt?

Dit is nog maar deel 3, die door een minder ervaren studio is gemaakt.
En ze kregen minder tijd dan ze wilden.
Dit is gewoon weer een hele fijne Batman met het beste verhaal uit de reeks..