Batman: Arkham Origins (2013)

Nintendo Wii U / PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Warner Bros. en Splash Damage
Uitgegeven door Warner Bros.

Deze game speelt zich af voor de andere Arkham delen, en laat een jongere kant van Bruce Wayne zien. Hierbij volgen we Batman tijdens zijn eerste ontmoetingen met veel van zijn aartsvijanden. In het verhaal wordt dieper ingegaan op de totstandkoming van de relaties tussen Batman en zijn vijanden. Onder meer huurmoordenaar Deathstroke maakt zijn opwachting.

avatar van 3bdelilah
banjo schreef:

Je bent in de war met Call Of Duty zeker..
heb je Origins wel gespeelt?

Dit is nog maar deel 3, die door een minder ervaren studio is gemaakt.
En ze kregen minder tijd dan ze wilden.
Dit is gewoon weer een hele fijne Batman met het beste verhaal uit de reeks..
Ben het eens dat dit verhaal (potentieel) het beste is, maar wat vond jij ervan dat blijkbaar Joker heel de tijd achter Black Mask's masker zat en die 8 assassins heeft ingehuurd? Dat was voor mij echt een dikke smet op een anders goed en spannend verhaal, echt helemaal nergens voor nodig.

Hoe krijg je in hemelsnaam Deathstroke op de knieën tijdens dat counter-gevecht? Het lukt me echt niet, ook niet met hulp van Youtube,

avatar van 3bdelilah
Ajax&Litmanen1 schreef:
Hmm, raar. Misschien een glitch dan? Schijnt deze game veel last van te hebben (gehad), bij mij persoonlijk niet op framedrops enz. na. Probeer anders 'restart from checkpoint'. Want normaal is 't gewoon kwestie van stoten en (veel) counteren totdat zijn health bar nog maar een balkje of zo over heeft, maar ik neem aan dat dat blijkbaar niet bij jou werkt..

3bdelilah schreef:

Ja dat is misschien wel een min punt vooral omdat ze elkaar nog niet goed kenden!
en om dan gelijk 8 Huurmoordenaars op hem af te sturen.

%%%%%%
Ajax&Litmanen1 schreef:

Bedoel je dat gevecht vrij in het begin van het spel?

%%%%%% schreef:

Bedoel je dat gevecht vrij in het begin van het spel?

Jep. De eerste serieuze boss zeg maar. Je moet veel counteren, maar ik doe hem te weinig schade en hij pakt me wel regelmatig aan. Uit irritatie de game niet meer gespeeld

%%%%%%
Ajax&Litmanen1 schreef:

Zonde dat je daardoor het spel niet meer speelt. Je moet daar goed naar de houding van Deathstroke kijken.Hoe precies dat weet ik niet, maar hij heeft zeg maar 2 houdingen :

Verdediging en aanvallend. Als hij aanvallend staat kan je hem pakken.

Het gevecht is best cool

Batman is altijd wel een doorzet spel geweest.
je moet echt je tanden er in zetten om alles uit te pluizen.
Soms lijkt het onmogelijk vooral op hard, en doe je er wel 20 keer over om een groepje mannen uit te schakelen.

avatar van Animosh
Arkham City 2.

Dat is in feite wat dit spel is. Ja, het speelt zich af voor de eerdere twee spellen, maar het speelt zich af op dezelfde locaties (plus een nieuw stuk) als City, het speelt precies hetzelfde (terwijl dat grapple-ding waardoor je in de lucht kan blijven toen nota bene nog een prototype was!) en het heeft grotendeels precies dezelfde sterke en zwakke punten. De besturing is nog steeds erg soepel en het vechten is vermakelijk; maar de besturing is niet altijd zo responsive als ze zou moeten zijn en het vechten is behoorlijk repetitief (stealth idem). Het plot is wel aardig, maar zeker niet memorabel, en net als in City word je vaak uit het verhaal gehaald door side missions en de lange reistijden. Het script is wederom slecht geschreven (dezelfde stereotiepe zinnetjes keren steeds terug) en de personages wisten opnieuw weinig interesse op te wekken. Vooral Batman vond ik weer een irritant personage met zijn houding alsof het volstrekt normaal is om criminelen in elkaar te slaan en te martelen voor informatie (zelfs als ze zich over geven), maar onvoorstelbaar onrechtvaardig is om mensen die een gigantisch gevaar vormen voor de samenleving permanent uit te schakelen (dat een hoop personages hem erop wijzen dat hij geen donder bereikt met zijn acties vond ik dus wel leuk). De muziek is oninteressant, maar storen deed het me ook niet. En Gotham City blijft een voldoende sfeervolle omgeving. Het meer donkere Arkham City sprak me iets meer aan dan dit sneeuwland, maar ook dit beviel me prima. Oh, en zelfs de side missions zijn structureel vrijwel identitiek: vind x en vernietig het, vind x in t (tijd), Mad Hatter, Deadshot ... het is weinig creatief allemaal (zoals alles in Origins eigenlijk), maar ach, de side missions blijven wel leuk om te doen.

Doet Arkham Origins ook iets beter? Ik had het idee dat het iets uitdagender was (voor een aantal bazen had ik nu zowaar weer een paar pogingen nodig), en die elektrische handschoenen zijn wel een leuke toevoeging. Maar daar houdt het wel bij op. En doet het ook iets slechter? Jazeker. Origins mist namelijk duidelijk de afwerking van de eerdere delen. Lichamen die door elkaar heen vallen, vijanden die plotseling vanuit het niets verschijnen, te weinig grapple points en zelfs een aantal irritante bugs (Batman kwam bijvoorbeeld een keer vast te zitten in een luik in het Mad Hatter-level, en een andere keer draaide mijn scherm ineens 90 graden - ook buiten het spel! - waardoor ik op heb moeten zoeken hoe ik het terug moest draaien) ... City had zulke dingen niet. Origins voelt kortom kleinschaliger aan, met minder aandacht voor details. Maar over de gehele linie heeft dat mijn spelplezier gelukkig niet aanzienlijk verminderd.

Batman: Arkham Origins doet kortom niets nieuws. Het heeft dezelfde gameplay, dezelfde structuur en dezelfde soort locaties als haar voorganger. Maar hé, Arkham City was een leuk spel, en ondanks het feit dat dit spel minder afgewerkt is heb ik me hier ook weer prima mee vermaakt. 3.5*

avatar van Animosh
Ik heb zowel City als Origins herspeeld, en ik kan niet anders dan concluderen dat ik Origins gewoon beter vind. Het verhaal is vermakelijker, minder rommelig en heeft meer memorabele momenten (de monologen van The Joker en Anarky bijvoorbeeld), de wereld is groter zonder dat dit tot meer reistijd leidt (lang leve de straaljager) en ook de gameplay is mijns inziens van hoger niveau. De baasgevechten zijn leuker en inventiever, de gevechten en stealth-secties zijn uitdagender en bevredigender en zelfs de side-missions halen een hoger niveau. Origins heeft wel minder afwerking dan City, maar dat ging meestal niet ten koste van mijn spelplezier. Zowel het plot als de gameplay hebben uiteraard zeer weinig diepgang (niveau pulp en button bashen), maar als ontspanning na een vermoeiende dag is het zeer effectief imo. 3.75*

avatar van dr channard
Ik ben het er niet mee eens. Ik vind Origins iets repetitiever dan zijn voorgangers en de stad vond ik maar saai. Wat dit deel dan wel weer beter doet zijn de boss battles. Al bij al zeker geen slechte game , heb me echt vermaakt en de nieuwe voice actors voor Batman en The Joker doen het ook niet slecht

Vanavond uitgespeeld. Geen idee hoeveel uur ik er eigenlijk heb inzitten, maar ik vond het zeker wel de moeite. Nu moet ik toegeven dat ik Arkham City niet heb gespeeld (Asylum overigens wel) dus een rechtstreekse vergelijking kan ik daar niet mee maken. (...nou ik had beiden nog op de stapel liggen - maar aangezien een groot deel van mijn vrienden om het hardst riepen dat ik Origins beter links kon laten liggen omdat die 'zo slecht' was en City 'zo vet' heb ik maar net het omgekeerde gedaan onder het mom van dwarsliggen. En het beste hopelijk voor het laatst bewaren).

In ieder geval vond ik Origins kwalitatief prima. Beetje voorspelbaar misschien (zoals anderen al hebben aangehaald) maar het deed perfect wat het moest doen. Het vechten vind ik nog altijd erg leuk om te doen (en inderdaad, zeker de Boss Battles) en ook de stealth secties en mogelijkheden blijven vermakelijk. Wel jammer inderdaad dat de stad een beetje te doods aanvoelt (hier en daar wat meer beweging had echt wel gemogen - nu leek het er haast op alsof Gotham belegerd werd of een avondklok had of iets dergelijks...) maar goed...op zich niet echt een groot minpunt. Overigens vielen ook de bugs en glitches mee - in ieder geval, ik heb er geen last van gehad (nou ja, een luttel keertje is een tegenstander eens achter een pilaar blijven hangen) dus het is wel netjes gepatched in de tussentijd (...mag ook wel weer op 2 jaar tijd maar kom... ).

Een 4'tje.

Sinner schreef:

Een 4'tje.

Nu nog i'm the night uitspelen

Ik was 20 uur onderweg en ging heel stom dood. Dat was echt kut.

Fonzzz002 (crew)
Ondanks dat het niet door hetzelfde team is gedaan heb ik mij prima vermaakt met deze prequel. Alhoewel je er waarschijnlijk meer plezier aan zult beleven als het een tijdje terug is sinds de laatste keer dat je een Arkham game hebt gedaan, ipv als je het direct na Arkham Asylum + City doet. Nu vielen de mindere aspecten extra op.

Wederom heb je een aantal leuke confrontaties met verschillende Batman vijanden, grote gevechten tegen hordes aan verschillende vijanden en een aantal leuke stealth secties. De vernieuwingen zijn niet groots, maar welkom. Zo heb je bv een gadget waarmee je vijanden aan objecten vast kunt maken, waarmee je creatieve kills kunt maken. Of je kunt tijdelijk een elektrische power up activeren, waarmee je door schilden en armor heen kunt slaan. In vergelijking met de vernieuwing die Arkham City bracht van Arkham Asylum is dit minder origineel, maar vooralsnog voldoende om met plezier tot het einde door te spelen.
Een ander sterk pluspunt zijn de boss battles: deze vroegen technieken waar weinig ruimte was voor blunders. Zeker op hard mode moest ik mijn kop er goed bijhouden en kon het heel fijn zijn als ik eindelijk won.

Wel merkte ik dat de Rocksteady kwaliteit afwezig is. De wereld is minder creatief vormgegeven, levels zijn iets minder sterk ontworpen waardoor stealth secties te makkelijk werden, sound effects missen de brute botbreuk klanken, er zijn iets teveel gebouwen waar je de grappling hook niet kunt gebruiken zonder duidelijke indicatie, de scan functie zit erin zonder dat je deze ooit nodig hebt en ik kwam opmerkelijk meer glitches tegen. Het gebeurde mij met bepaalde regelmaat dat vijanden komisch de lucht in gelanceerd werden, of er waren een paar momenten tijdens stealth secties dat de vijanden gewoon stil bleven staan, waardoor ik ze niet in een specifieke val kon lokken. Deze glitches waren niet frequent (of belemmerend) genoeg om veel van de ervaring te ontnemen, maar in vergelijking met zijn voorgangers (waar ik 0 van dit soort glitches tegenkwam) is het een stap terug.

Het verhaal is aardig. Ondanks dat de originele stemacteurs voor Batman en The Joker niet meededen, sloegen de vervangers er aardig in om hun stijl na te doen. Het was wennen in het begin, maar eenmaal gewend merkte ik het niet meer.
Ditmaal zijn de cutscenes aanzienlijk filmischer gedaan: er word meer geëxperimenteerd met creatieve composities, transities of andere dingen om de cutscenes charme te geven. Ze zijn niet zozeer ‘beter’ omdat ik de dialogen minder sterk geschreven vond dan de voorgaande delen, maar ze hebben voor hun eigen redenen charme en ik heb ze met plezier bekeken.

Niet groots, niet ondermaats. Het speelt prima weg, heeft een aardig verhaal en de nieuwe snufjes zijn welkom. Het mist echter de Rocksteady polish en het heeft iets teveel een 'copy-paste' gevoel, ten opzichte van de vernieuwing die Rocksteady met Arkham City bracht.

3/3,5*

Na de drie Arkham titels die ik hiervoor speelde merk ik dat de rek er voor mij toch wel grotendeels uit is. Het specifieke geval van bam bam gasten klappen. Het typische lomp en log gedreun van Batman ik beleef er op zich weinig fun nog aan. Reeks heeft met Knight ook wel zijn ultieme conclusie beleefd wat mij betreft.