Game Dev Tycoon (2013)

Macintosh / PC
Simulation

Ontwikkeld door Greenheart
Uitgegeven door Greenheart

Begin je eigen gameontwikkelaars bedrijfje en maak carrière in de gamesindustrie. Begin in de jaren '80 vanuit een garage en werk je op tot volwaardig software bedrijf. Ontwikkel games in de verschillende genres, voor de populaire platforms zoals Ninvento's Super TES en Vonny's Playsystem. Probeer een goede balans te vinden tussen design en technologie en groei mee met de opbloeiende industrie. Maar pas op voor piraten en tech stelende rivalen.

AvMerode
Dit is een heel verslavend spelletje uiteindelijk.
Het is niet echt makkelijk als je iets verder in de game komt (levels hoger).
Je moet echt weten hoe je het allemaal aanpakt want je bent zo failliet.
Het is zowel simulatie als geschiedenis uiteindelijk.
Geschiedenis omdat je zo'n beetje alle consoles/spelmachines van de afgelopen jaren voorbij ziet komen al hebben de consoles/spelmachines een andere naam in de game.
Dus bijvoorbeeld Vonny's Playsystem in plaats van Sony Playstation.

Een echte gamer moet dit gespeeld hebben, zelfs als je niet van simulatie games houd.

Het grappige is trouwens dat de makers een versie op torrents hebben gezet waarmee je alleen failliet kan gaan, omdat alleen piraten de game downloaden. Wel grappig bedacht.

Hehe, ja vond ik ook erg funny, hier artikeltje. Lollig die klachten ook: Is there some way to avoid that? I mean can I research DRM or something… .

Erg lollig gamepje ook, begin leek 't me wat lame, maar wordt nog leuk uitgebreid en leuke history d'rin idd. Deed me erg denken aan Kudos: Rock Legend, was ook al zo stiekum verslavend...

avatar van Hadouken
Paar uur geleden even met de Steam Sale meegepakt, en kon er eigenlijk niet meer mee stoppen. Erg verslavend en erg leuk tot nu toe. Het begint allemaal wat knullig, maar later komen er veel meer opties bij waarmee je allerlei features aan je game kunt toevoegen.

Hoewel het in feite niet veel meer is dan met balkjes schuiven is het gevoel van voldoening zeer groot. Mijn laatste paar experimentjes faalde hopeloos aan de kassa, ondanks redelijke marketing. Ik moest mijn enige twee werknemers ontslaan maar nog steeds stond ik 150.000 euro in de schuld. Mijn bankroet was al bijna aangevraagd, maar mijn allerlaatste hoop was gevestigd op Return to Prison 666, een sequel op het geslaagde Escape From Prison 666 die tien jaar eerder uitkwam. Alles hangt af of dit een klapper gaat worden of niet. En daar kwamen de reviews, alleen maar tienen! En de miljoenen stapelde zich op, lovende recensies etc. Dat voelde toch wel heel erg goed. Dit zet je trouwens ook wel aan het nadenken hoe het in het echte wereldje eraan toegaat. Want ook als je hier iets te veel geld verkwist in marketing en de game faalt, dan ga je gewoon keihard nat.

Verder moet je personeel onderhouden en er gaan vast nog meer features komen. Erg leuk ook die gameconsoles die de revue passeren.

avatar van threeohthree
Ik deel het enthousiasme hierboven absoluut. Fantastische tycoon game voor gamers waar het aan het begin nog redelijk basic is, maar al snel complex wordt. Tof gedaan ook met de consoles inderdaad, maar ook de progressie, en een succesvolle game op de markt brengen geeft ontzettend veel voldoening. Lang geleden dat ik een vreugdedansje (inclusief self-five) heb gedaan bij een game.

Eerste 'playthrough' zit er bijna op, en ik zwem letterlijk in de miljoenen, maar daar hebben we ook zeker het nodige voor moeten zweten. Wel een beetje jammer dat er weinig replay value in zit, want zodra je een paar goede combinaties gevonden hebt, is de uitdaging een beetje zoek.

Geeft ook niet, heb mij er in ieder geval dik 10 uur mee vermaakt!

avatar van MrPunk
Game Dev Tycoon

Ik zat een beetje door de Steam Store te kijken toen ik bij de Midweek Madness terecht kwam. Ik zag Game Dev Tycoon ertussen staan. Het spel zag er erg simpel en eentonig uit. Toch sprak dat me wel aan.

Je begint in de garage van je personage. Je kunt je eigen personage een klein beetje aanpassen naar eigen smaak. Je kunt je gamebedrijf een naam geven en dan aan de slag met je eigen Game Company.

Het spel begint met allemaal kleine opties en weinig keus, maar naarmate je games beter worden kun je betere engines ontwikkelen waardoor je games betere reviews kunnen krijgen. Voor iedere game die je ontwikkeldt besteed je een bepaalde tijd. Dit hangt af van de grootte van het spel en de tijd die je wilt besteden aan het ontwikkelen van een onderdeel. Tijdens het maken van een spel verdienen je punten; design en research punten. Deze research punten kun je besteden aan het onderzoeken van nieuwe engines. Ook kun je steeds nieuwe thema's onderzoeken voor je games. Er zijn ook trends, dit bepaalt de invloed van het aantal exemplaren dat je verkoopt op de markt. Ook wordt dit bepaald door de reviews die je krijgt voor je game. Je kunt na een tijdje personeel aannemen, een O&O Lab kopen en zelfs een eigen Game Console maken.

Zelf heb ik erg genoten van dit spel. Als je het eind hebt gehaald (35 jaar) is het voor mij wel genoeg van het spel. Verder is het een erg leuk spel, ook heel verslavend weinig bugs en een leuke gameplay. Goede simulatie game die iedere gamer gespeelt moet hebben!