The Evil Within (2014)

Alternatieve titel: Psycho Break

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Tango
Uitgegeven door Bethesda

Wanneer detective Sebastian Castellanos en zijn partner ter plaatse komen bij de locatie waar een gruwelijke moord heeft plaatsgevonden, zijn ze getuige van een mysterieuze en huiveringwekkende gebeurtenis. Sebastian ziet hoe al zijn collega officieren één voor één worden vermoord, tot het moment waarop hij zelf wordt aangevallen en zijn bewustzijn verliest. Hij wordt wakker in een vreemde wereld waar weerzinwekkende monster rondwaren. Om uit deze nachtmerrie te ontwaken zal hij zijn grootste angsten moeten trotseren.

avatar van JacoBaco
Tegenvallertje dit. En dat zit hem vooral in de gameplay. Dit voelt helemaal niet goed. Het voelt onnatuurlijk en vooral stijf aan. Sebastian beweegd zich vaak voort alsof hij heel erg nodig moet poepen! Met name wanneer hij semi rent. En ja, als je heel nodig moet poepen, dan gaat rennen niet zo vloeiend. Een belangrijk onderdeel van een game is de gameplay. Wanneer dit niet goed is, dan speelt het gewoon niet fijn.

Een ander gemis is het puzzelen. Ik zit nu in chapter 14 en ik kan mij geen 1 goede puzzel voor de geest halen! Ok, er zitten wel een paar goede puzzels in, maar niet voldoende! De dialogen zijn vaak tergend en dat was oké in Resident Evil 1 op de PS1, maar inmiddels zijn we games gewend zoals The Last of Us met goed geschreven dialogen. En schrikeffecten zijn er naar mijn idee ook nauwelijks.

Sebastian kan volop doodgaan, maar wanneer hij van 50 meter hoog naar beneden stort, staat hij gewoon weer op. Hij staat zelfs nog makkelijker op dan ik 's morgens om 7:00. Natuurlijk zie ik in dat het fictief is, maar dit soort regeltjes hoeven van mij niet gebroken te worden. Wanneer je op aarde vanaf 50 meter hoogte naar beneden valt, ben je gewoon dood, klaar. Ja, ook in fantasie games die zich op onze aarde afspelen. Oja, en Sebastian reageert op veel zaken wel erg laconiek. Zo wordt het wel moeilijk inleven natuurlijk! En dan die zwarte balken boven en onder voor het filmgevoel had ook echt niet gehoeven!!

Goed, ik heb ook nog wat pluspunten te melden. De game is uitdagend en daar hou ik van. Ik speel op casual en ik ben al erg vaak doodgeschoten, geëxplodeerd, opgegeten, is mn schedel ingeslagen, ben ik verbrand en nog veel en veel meer. Maar de gameplay werkt dus ook niet altijd mee. Vooral het sluipen lijkt toch echt niet goed te werken. En sowieso is de houding die Sebastian aanneemt om zich te veschuilen ook niet echt overtuigend! Maar ik was bezig met de pluspunten. Sfeer is goed, kleurgebruik ook goed, de geluidseffecten zijn prima en de game is bij vlagen echt zenuwslopend!

Ik ben er dus bijna doorheen, maar halverwege dacht ik al, dit ga ik niet nog een keer opnieuw doen. Had zin om weer lekker wat trofeeën te verzamelen, maar ten eerste is dit eigenlijk niet zo'n hele goed game en ten tweede, wat zijn de meeste genadeloos moeilijk! En voor je deze game binnen 5 uur kan uitspelen, moet je de game denk minimaal 3x uitspelen om dit voor elkaar te krijgen. Uiteindelijk zul je de game dus 4x moeten uitspelen om alles te halen! Nee sorry game, je bent het niet waard!

Ik speel de game overigens niet met tegenzin, dus ik zit voorlopig op magere 3,5*

avatar van Awake78
Uitgespeeld in 18:30 uur en 99 x doodgegaan.

Over dat laatste valt te twisten, want voor mijn gevoel ligt dat aantal toch echt flink hoger. Wat direct de moeilijkheid van deze game aangeeft. Je weet gewoon dat je enorm vaak doodgaat op alle mogelijke manieren (gespiest, verbrand, doodgeknuppeld, geschoten, hoofd eraf, verdronken en ga zo maar een uurtje door), maar toch heb je telkens ergens het gevoel dat je, als je even je best doet, er toch wel weer doorheen komt. Het is echter wel lood- en loodzwaar en daardoor bestaat ook de drempel om de game weer op te starten.

Zoals eerder gezegd, het verhaal stelt niet al teveel voor (of wel, maar ik ben er in ieder geval niet helemaal ingekomen) en personages zijn ook een beetje vaag. De vergelijking met Resident Evil 4 wordt vaak (terecht) getrokken, maar die game had personages die je iets beter begreep en pakte zodat je je meer betrokken voelde bij de gehele game.
Waar de vergelijking wel weer raak gaat is de variatie. Het leveldesign is uitstekend, je loopt bijna geen 2 x door dezelfde omgeving. Dat ze wel weer typisch cliché zijn voor een horrorgame laat ik dan maar even buiten beschouwing. Ook heerlijk is het rustpuntje in de game bij de vriendelijke zuster, waar je even op adem kunt komen en kunt saven. Geloof me, dat heb je soms echt nodig want het is echt een slijtageslag 1e klas.

De voldoening die je keer op keer krijgt bij weer het halen van een moeilijk stuk of het verslaan weer een onmogelijke baas is groot en dat is ook een van de beste punten van dit spel. Ik kan dan ook niet anders dan dit spel toch een hoge beoordeling geven, alleen de besturing gaat af en toe wat houterig en (zoals wel vaker bij 3rd person spellen) soms ben je in de kleinere ruimten het overzicht even kwijt.

Ook een groot minpunt, misschien wel het grootste, is de 2 ENORME balken aan de boven- en onderzijde van het beeld. Dit is werkelijk onbegrijpelijk, want je hebt daardoor soms echt het idee dat je hele delen van de omgeving en dus overzicht mist. Dit is gedaan om je nog meer het claustrofobische gevoel mee te geven (denk ik), maar dit gaan echt te ver want die balken nemen serieus 30% van je beeldscherm in en dat is gewoon te gek. Juist in dit spel heb je goed overzicht nodig. Dit voelt gewoon niet lekker aan.

Tja die balken gaan wel echt 0,5* kosten. Verder zijn er nog wel wat puntjes (op de PS3 waren de graphics ook wat verouderd) maar dat gaat verder niet te koste van het spelplezier of de gameplay dus die compenseer ik wel weer.

4,5* vind ik dit spel wel waard. Maar een 2e playthrough....nee bedankt

avatar van Tsjo-Wi
Goeie review Awake, kan me er wel in vinden. Ik heb sinds Resident Evil 4 niet meer zo een vette horror game gespeeld. En hoewel die game qua personages en verhaal in eerste instantie een stuk aantrekkelijker lijkt, wordt dat in de tweede helft van the Evil Within toch behoorlijk goed gemaakt. De onlogische gebeurtenissen krijgen dan opeens een hele interessante context waardoor het uiteindelijk veel diepgaander is dan het magere plotje van RE4. Het concept dat het onderbewustzijn van verschillende personen met elkaar gemixt wordt tot één geflipte wereld spreekt mij in ieder geval heel erg aan. Wat dat betreft biedt de DLC (die zeker de moeite waard zijn) daar een interessante aanvulling op waarbij je een hoop extra informatie krijgt.

Qua gameplay speelt het gewoon zoals een horrorgame moet zijn: redelijk houterige besturing, maar heerlijk brute en satisfying actie. Dat het soms een slijtageslag is is zeker waar. Bepaalde stukken vergen echt het uiterste van je (fysieke en mentale) kunnen, vooral bij sommige bossfights inderdaad. Moet wel zeggen dat de makers een perfecte balans gevonden hebben tussen spanningsopbouw, actie en rustmomenten. De game valt nergens in herhaling en bleef me tot het einde verrassen.

Al met al dus eigenlijk een niet te missen game voor elke horrorliefhebber. Het is de spirituele opvolger van Resident Evil 4, en een beter compliment kun je volgens mij niet krijgen.

Een hele vermakelijke shooter met een bloederig thema. Persoonlijk heeft Resident Evil 4 mij niet zoveel gedaan omdat ik zwom in munitie in die game, en na de zoveelste horde van dezelfde zombies die ik met dezelfde techniek moest verslaan begon de lol er vanaf te gaan. The Evil Within is van dezelfde maker, wat in de sfeer en gameplay terug te zien valt, maar ik vind de gameplay een stap vooruit gegaan. Ditmaal is er aanzienlijk minder munitie waardoor je tactisch een gevecht moet ingaan. Er zijn allerlei verschillende manieren om een vijand te doden zoals het in de benen schieten en te verbranden als het op te grond ligt, sluipend het proberen uit te schakelen, meerdere keren door het hoofd schieten of het in vallen lokken. Dit vechtsysteem zorgde voor meer variatie waardoor ik de game leuk vond tot het einde toe.
Qua uitdaging is dit één van de moeilijkere games die ik de laatste tijd gespeeld heb. Vijanden kunnen je veel schade doen en soms kan één fout maken leiden tot een kettingreactie aan pech. Er waren momenten waarin ik het beter vond me te laten doodgaan dan proberen na zoveel verlies verder te gaan. Ik raad ook aan om meer dan één save file te gebruiken. In chapter 15, de laatste chapter, zit namelijk een sequentie die ik zo dusdanig moeilijk vond dat ik de gehele chapter opnieuw moest spelen om met betere munitie en meer health de uitdaging te gemoed te gaan.

The Evil Within zit in het horrorgenre, wat in zijn hoge goorheid gehalte terug te zien is. De werelden zitten vol met bloed, grimmige gebieden, misvormde mensen en ingewanden die de omgeving versieren. De gedetailleerde graphics en duistere muziek passen hier goed bij. Ik voelde me echter nooit bang tijdens de game geziene ik net genoeg munitie had alles te bevechten wat op mijn pad kwam. Er was geen kwetsbaarheid of hopeloosheid die sommige andere horrorgames hebben. Wel kreeg ik de akelige rillingen van Laura: het vrouwelijke monster met 4 armen. Ik merk een soort onontdekte fobie te hebben voor alles wat er half-menselijk uitziet en op hoog tempo op je af kruipt. Qua angst was dat personage het enige wat me daadwerkelijk bang maakte, alhoewel ook zij rond de 3e confrontatie niet eng meer was.

Het verhaal is erg slecht en hier zit het grootste minpunt van de game. Vroegtijdig word je in een fantasiewereld gedropt, maar het blijft langdurig onduidelijk wat voor wereld het precies is waardoor het lastig was te volgen wat er gebeurd. Zelfs als ik over de onduidelijkheid heen kijk maken de personages het niet beter. Het zijn lege stereotypes die op emotieloze wijze in expositie praten. Er waren momenten waarin het gebrek aan emotie, of een vreemde reactie, voor een onbedoeld grappig moment kon zorgen. De game geeft je de mogelijkheid 80% van het verhaal over te slaan, maar er zijn meerdere in-game stukken waarin je geforceerd bent te lopen en naar dialogen te luisteren die mij niet bekoorde. Dit vormt voornamelijk een hinder bij het saven en upgraden: als je wilt saven moet je eerst via een portaal naar een andere ruimte, in die ruimte wacht er regelmatig een in-game cutscene op je die je niet kunt overslaan, en moet je een stukje lopen om naar het savepunt/upgradepunt te komen. Het duurt onnodig lang en naar mijn idee had het portaal het savepunt/upgradepunt mogen zijn ipv dat je een omweg via een andere ruimte moest nemen.
Verder is de besturing niet altijd even soepel: op de PS4 is rennen L1 en er was geen manier dit te zetten naar L3, wat ik een onlogische plek vind en regelmatig maakte ik er fouten mee, soms raak je een vijand niet zelfs al zit hij in je mikpunt, de game pauzeert niet als je naar het wapenmenu gaat en soms moest ik 5 keer op klimmen klikken voordat Sebastian besloot een rand op te klimmen (wat zeker als je 5 monsters achter je aan hebt geen pretje is). Voor het grootste gedeelte werk de besturing prima, maar ik heb beter gezien.

Een hele prima game die ik met plezier speelde. Bloederige thema’s, uitdagende vijanden en variatie in het vechtsysteem. Verhaal is lachwekkend slecht, saven en upgraden neemt onnodig veel tijd in beslag en de besturing werkt niet altijd mee.

"It's like jumbled up memories."

Aanvankelijk wou ik deze game links laten liggen, maar uit nieuwsgierigheid toch maar eens opgepakt.

Shinji Mikami presenteert op zijn eigen wijze een nieuwe versie van 'Resident Evil' lijkt het, hoewel ik ook geregeld aan een 'Outlast' moest denken. Zo verzeil je als detective Sebastian Castellanos in het gekkenhuis waar een moord heeft plaatsgevonden. Op het eerste gezicht lijkt het simpel, maar vervolgens geraak je steeds dieper in een nachtmerrie waar geen eind aan lijkt te komen.

'The Evil Within' is een heerlijke survival horror zonder genade te tonen. En doodgaan zul je heel vaak, terwijl je een hoop gore krijgt voorgeschoteld. Wel had ik graag iets meer survival/stealth willen zien, want voor het grootste gedeelte ben je aan het schieten. Op zich is dat niet erg, gezien de munitie schaars is, waardoor je weer gedwongen wordt om creatief te handelen.

De game is spannend te noemen en geregeld schrikte ik mij rot. Dit komt met name door het sterke creature design van Ikumi Nakamura. De levels zitten voor de rest prima in elkaar en audiovisueel heb ik niets te klagen; de zwarte balken waren voor mij geen hinder. Het is alleen wel jammer dat de game qua verhaal en personages enigszins achterblijft.

Al met al een degelijke survival horror die zeker de moeite waard is. Binnenkort zal ik het vervolg eens oppikken. Overigens heb ik de game in Survival uitgespeeld in een kleine 19 uur en met 106 keer doodgaan op de teller.

Dikke 4,0 sterren.

avatar van StevenMighty
Een sterk survival-horror spel uit het brein van Mr Resident Evil himself.
Ik ben lang zoet geweest met The Evil Within, je krijgt écht waar voor je geld.
Bij momenten was het frustrerend en had ik een gebrek aan ammo, maar ik heb me er weten door te sleuren zonder chapters opnieuw te beginnen.
De vijanden en omgeving hebben alles van wat ik me voorstel bij het begrip 'horror'. Daarin stelde RE4 me destijds een beetje teleur. Persoonlijk zie ik TEW dan ook als een verbeterde versie van RE4.
Een aanrader, ook al ontdekte ik het spel 7 jaar jaar na zijn release.

4 sterren

avatar van Delloo
Een geweldige game. Heb 27 uur gedaan over deze lineaire horrorgame. Al wat ouder (uit 2014) maar op de Xbox One ziet hij er wat mij betreft prima uit. Doordat er geen overvloedige hoeveelheid wapens en kogels beschikbaar zijn moest ik me echt wel rustig en doordacht door de levels heen worstelen. Er zit een autosave in de game. Het duurde wel even voordat ik door had dat ik ook handmatig kon saven. Ik kwam er pas achter toen ik dat opzocht op internet. Na tig keer afgeslacht te zijn door de zombie met de kettingzaag in de varkensschuur was ik het zo zat om iedere keer een stuk opnieuw te spelen dat dit echt een uitkomst was. Hoe is het toch mogelijk dat ik hoe te saven niet eerder door had.
Daarna nam het speelplezier steeds meer toe. Ik vond hem echt super. Op het eind ook lekker ranzig.
Nu heb ik de game uitgespeeld en krijg ik extra wapens en groene vloeistof om de game nog een keer door te lopen. Nu kan ik alles zonder problemen afknallen. Ook wel weer een leuke ervaring.
Kijk er nu al naar uit om al die frustrerende monsters en eindbazen met mijn zojuist gekregen
bazooka tot groene smurrie te knallen.

P.S. Geen zwarte balken op de XBox One versie.