
The Evil Within (2014)
Alternatieve titel: Psycho Break
PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One
Action
single player
Ontwikkeld door Tango
Uitgegeven door Bethesda
Wanneer Detective Sebastian en zijn partner ter plaatse komen bij de locatie waar een gruwelijke moord heeft plaatsgevonden, zijn ze getuige van een mysterieuze en huiveringwekkende gebeurtenis. Sebastian ziet hoe al zijn collega officieren één voor één worden vermoord, tot het moment waarop hij zelf wordt aangevallen en zijn bewustzijn verliest. Hij wordt wakker in een vreemde wereld waar weerzinwekkende monster rondwaren. Om uit deze nachtmerrie te ontwaken zal hij zijn grootste angsten moeten trotseren.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=xypsEwQSuFk
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.


Het enige wat mij is opgevallen is de auto-aim en dat verbrande lijken minder items achterlaten, daarentegen heb ik het gevoel dat er in de levels meer health te vinden is.
Op de PC had ik geen auto-aim op medium.
Intense bossfights heeft deze game sowieso genoeg, kom er zelf ook weer net uit eentje.
Hoop 'm ergens vandaag of morgen toch wel eens af te ronden om volgende week de meer kleurrijke landschappen van Far Cry 4 te gaan verwelkomen.
Even iets anders lijkt me wel verfrissend hierna.
Wel echt een van de beste horror games die ik heb gespeeld, en op dat gebied ongetwijfeld goed voor een minimaal maandenlange verzadiging. Er zijn wel wat op en aanmerkingen maar wat betreft zieke sfeer doet het precies wat het moet doen, het is een heerlijk helse ride.
In mijn beleving ook redelijk consistent en genoeg variatie in gameplay en de freaky omgevingen waar de hele toer je doorheen leidt.
Minpunt zit vooral in het levenloze hoofdpersonage en ook de meeste dia en monologen komen wat mij betreft niet echt de verf.
Leipe gast probeert dodelijk serieus iets gevaarlijks te zeggen maar komt eigenlijk alleen maar korny over.
Al is het op dit moment in chapter 11 waar ik zit toch ook wel redelijk interessant hoe het verhaal zich begint te ontvouwen en ben ik wel benieuwd tot in hoeverre het kenbaar gaat maken hoe het nou allemaal zit, tot nu toe is het een aaneenschakeling van uiterst wazige gebeurtenissen. Wat ook wel weer iets heeft.
Alleen de manier waarop is niet altijd even overtuigend.

Tijdens de achtervolging aan het einde van chapter vier kon ik alleen nog maar zeggen ik wil dit niet meer, ik wil dit niet meer

Had er een heel verhaal over geschreven maar toen begon de leplep te trippen en was alles pleite, zo gaan die dingen ook wel eens.
Inmiddels in ieder geval uitgespeeld en ondanks enkele curieuze puntjes zeer genietbaar en memorabel geweest.


Het kan zijn dat je gewoon niet lekker in je ammo/health zit.
In zo'n geval is soms een stuk herspelen noodzakelijk, heb het ook een keer moeten doen.
Moet je wel echt even trek in hebben ja.



Een ander gemis is het puzzelen. Ik zit nu in chapter 14 en ik kan mij geen 1 goede puzzel voor de geest halen! Ok, er zitten wel een paar goede puzzels in, maar niet voldoende! De dialogen zijn vaak tergend en dat was oké in Resident Evil 1 op de PS1, maar inmiddels zijn we games gewend zoals The Last of Us met goed geschreven dialogen. En schrikeffecten zijn er naar mijn idee ook nauwelijks.
Sebastian kan volop doodgaan, maar wanneer hij van 50 meter hoog naar beneden stort, staat hij gewoon weer op. Hij staat zelfs nog makkelijker op dan ik 's morgens om 7:00. Natuurlijk zie ik in dat het fictief is, maar dit soort regeltjes hoeven van mij niet gebroken te worden. Wanneer je op aarde vanaf 50 meter hoogte naar beneden valt, ben je gewoon dood, klaar. Ja, ook in fantasie games die zich op onze aarde afspelen. Oja, en Sebastian reageert op veel zaken wel erg laconiek. Zo wordt het wel moeilijk inleven natuurlijk! En dan die zwarte balken boven en onder voor het filmgevoel had ook echt niet gehoeven!!
Goed, ik heb ook nog wat pluspunten te melden. De game is uitdagend en daar hou ik van. Ik speel op casual en ik ben al erg vaak doodgeschoten, geëxplodeerd, opgegeten, is mn schedel ingeslagen, ben ik verbrand en nog veel en veel meer. Maar de gameplay werkt dus ook niet altijd mee. Vooral het sluipen lijkt toch echt niet goed te werken. En sowieso is de houding die Sebastian aanneemt om zich te veschuilen ook niet echt overtuigend! Maar ik was bezig met de pluspunten. Sfeer is goed, kleurgebruik ook goed, de geluidseffecten zijn prima en de game is bij vlagen echt zenuwslopend!
Ik ben er dus bijna doorheen, maar halverwege dacht ik al, dit ga ik niet nog een keer opnieuw doen. Had zin om weer lekker wat trofeeën te verzamelen, maar ten eerste is dit eigenlijk niet zo'n hele goed game en ten tweede, wat zijn de meeste genadeloos moeilijk! En voor je deze game binnen 5 uur kan uitspelen, moet je de game denk minimaal 3x uitspelen om dit voor elkaar te krijgen. Uiteindelijk zul je de game dus 4x moeten uitspelen om alles te halen! Nee sorry game, je bent het niet waard!
Ik speel de game overigens niet met tegenzin, dus ik zit voorlopig op magere 3,5*

Iedere keer ga ik door zoiets stoms dood als dat alarm, een klem op de grond of geen kogels meer. Probeer het vanavond nog een keer en anders houdt het weer op. Ga ik wel weer Animal Crossing doen of zo.

Ik heb de eerste zombies op mn pad bijna allemaal uitgeschakeld met een stealth kill

Ik heb die man met die kettingzaag nog niet eens gehaald, ik ga ervoor al dood door zijn handlangers....
