The Evil Within (2014)

Alternatieve titel: Psycho Break

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Tango
Uitgegeven door Bethesda

Wanneer detective Sebastian Castellanos en zijn partner ter plaatse komen bij de locatie waar een gruwelijke moord heeft plaatsgevonden, zijn ze getuige van een mysterieuze en huiveringwekkende gebeurtenis. Sebastian ziet hoe al zijn collega officieren één voor één worden vermoord, tot het moment waarop hij zelf wordt aangevallen en zijn bewustzijn verliest. Hij wordt wakker in een vreemde wereld waar weerzinwekkende monster rondwaren. Om uit deze nachtmerrie te ontwaken zal hij zijn grootste angsten moeten trotseren.

avatar van Nomak
Confusie schreef:
Jij heb een hele dikke TV dan of wat.
32 inch, dat valt dus wel mee.
Ik ga in elk geval geen gebruik maken van de optie waar onze vriend Squall Lionheart het over heeft. Ik laat de balken lekker staan. Het stoort me niet.

Dat valt inderdaad mee naar hedendaagse standaard.

Enjoy.

"It's like jumbled up memories."

Aanvankelijk wou ik deze game links laten liggen, maar uit nieuwsgierigheid toch maar eens opgepakt.

Shinji Mikami presenteert op zijn eigen wijze een nieuwe versie van 'Resident Evil' lijkt het, hoewel ik ook geregeld aan een 'Outlast' moest denken. Zo verzeil je als detective Sebastian Castellanos in het gekkenhuis waar een moord heeft plaatsgevonden. Op het eerste gezicht lijkt het simpel, maar vervolgens geraak je steeds dieper in een nachtmerrie waar geen eind aan lijkt te komen.

'The Evil Within' is een heerlijke survival horror zonder genade te tonen. En doodgaan zul je heel vaak, terwijl je een hoop gore krijgt voorgeschoteld. Wel had ik graag iets meer survival/stealth willen zien, want voor het grootste gedeelte ben je aan het schieten. Op zich is dat niet erg, gezien de munitie schaars is, waardoor je weer gedwongen wordt om creatief te handelen.

De game is spannend te noemen en geregeld schrikte ik mij rot. Dit komt met name door het sterke creature design van Ikumi Nakamura. De levels zitten voor de rest prima in elkaar en audiovisueel heb ik niets te klagen; de zwarte balken waren voor mij geen hinder. Het is alleen wel jammer dat de game qua verhaal en personages enigszins achterblijft.

Al met al een degelijke survival horror die zeker de moeite waard is. Binnenkort zal ik het vervolg eens oppikken. Overigens heb ik de game in Survival uitgespeeld in een kleine 19 uur en met 106 keer doodgaan op de teller.

Dikke 4,0 sterren.

avatar van StevenMighty
Een sterk survival-horror spel uit het brein van Mr Resident Evil himself.
Ik ben lang zoet geweest met The Evil Within, je krijgt écht waar voor je geld.
Bij momenten was het frustrerend en had ik een gebrek aan ammo, maar ik heb me er weten door te sleuren zonder chapters opnieuw te beginnen.
De vijanden en omgeving hebben alles van wat ik me voorstel bij het begrip 'horror'. Daarin stelde RE4 me destijds een beetje teleur. Persoonlijk zie ik TEW dan ook als een verbeterde versie van RE4.
Een aanrader, ook al ontdekte ik het spel 7 jaar jaar na zijn release.

4 sterren

avatar van Delloo
Een geweldige game. Heb 27 uur gedaan over deze lineaire horrorgame. Al wat ouder (uit 2014) maar op de Xbox One ziet hij er wat mij betreft prima uit. Doordat er geen overvloedige hoeveelheid wapens en kogels beschikbaar zijn moest ik me echt wel rustig en doordacht door de levels heen worstelen. Er zit een autosave in de game. Het duurde wel even voordat ik door had dat ik ook handmatig kon saven. Ik kwam er pas achter toen ik dat opzocht op internet. Na tig keer afgeslacht te zijn door de zombie met de kettingzaag in de varkensschuur was ik het zo zat om iedere keer een stuk opnieuw te spelen dat dit echt een uitkomst was. Hoe is het toch mogelijk dat ik hoe te saven niet eerder door had.
Daarna nam het speelplezier steeds meer toe. Ik vond hem echt super. Op het eind ook lekker ranzig.
Nu heb ik de game uitgespeeld en krijg ik extra wapens en groene vloeistof om de game nog een keer door te lopen. Nu kan ik alles zonder problemen afknallen. Ook wel weer een leuke ervaring.
Kijk er nu al naar uit om al die frustrerende monsters en eindbazen met mijn zojuist gekregen
bazooka tot groene smurrie te knallen.

P.S. Geen zwarte balken op de XBox One versie.

avatar van Delloo
Dit heb ik eigenlijk nooit eerder gedaan. Na de game uitgespeeld te hebben hem direct nog een keer spelen. Heb er nu met de betere wapens 15 uur over gedaan. Het verhaal ook veel beter begrepen. Best wel goed trouwens. Over de zwarte balken: Dacht eigenlijk dat ze er op de XBox One niet waren, maar ze zijn er wel degelijk. Was me tijdens het spelen dus helemaal niet opgevallen.
Na 2 x uitspelen is het wel echt genoeg voor mij. Veel plezier gehad aan een game van 3 euro bij de Game Mania.