The Evil Within (2014)

Alternatieve titel: Psycho Break

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Tango
Uitgegeven door Bethesda

Wanneer Detective Sebastian en zijn partner ter plaatse komen bij de locatie waar een gruwelijke moord heeft plaatsgevonden, zijn ze getuige van een mysterieuze en huiveringwekkende gebeurtenis. Sebastian ziet hoe al zijn collega officieren één voor één worden vermoord, tot het moment waarop hij zelf wordt aangevallen en zijn bewustzijn verliest. Hij wordt wakker in een vreemde wereld waar weerzinwekkende monster rondwaren. Om uit deze nachtmerrie te ontwaken zal hij zijn grootste angsten moeten trotseren.

Cool al toegevoegd, nieuwe game van Shinji 'Resident Evil' Mikami, de movie trailer ziet er iig vet uit.

avatar van ASman
Ik wil niet te voorbarig zijn, maar we zouden weleens met een moderne klassieker te maken kunnen hebben
Mocht ook wel na al die tijd.

avatar van Doktertje
Is verzet naar 24 Oktober in europa!
Had al pre order gedaan dus nog langer wachten...

%%%%%%

avatar van Doktertje
Game is week naar voren geschoven, naar 17 oktober.
Ik ben zeer nieuwsgierig naar deze game!

Aanstaande dinsdag dus.

Toch maar even in de pre order gegooid.

Hoop dat het wat is.

Op dit moment lichte twijfel over die Keeper, doet me wel erg denken aan Piramide hoofd en dat noem ik dan dus een klein gebrek aan originaliteit.

Hoe dan ook erg benieuwd.

Hoop op een stel onvervalste puzzels en in het algemeen gewoon iets dat echt weer eens terug gaat naar de oorsprong van dit genre, want dat is toch wel iets wat we de laatste jaren ernstig hebben moeten missen heb ik het idee.

Zo die's binnen. Heb de limited edition met een kartonnen dooske en een notitieboekje.

Stelt geen fok voor, redelijk nutteloos, maar hij was exact dezelfde prijs als de reguliere.

Dus waarom dan niet.

En nu dus maar eens even spelen, ben benieuwd, we gaan het beleven.

avatar van AvMerode
Dat heb je snel gedaan, welk platform?

Ik heb de pc versie nog niet eens binnen, maar is dan ook een 41 GB game. (50 GB is nodig voor install)
PC gamers moeten trouwens 4+ core processor in bezig hebben en meer dan 4GB ram in ieder geval.
Zat ook aan een ps4 versie te denken omdat mijn ps4 maar stof blijft happen.
En ben uiteraard een Resident Evil fan, dus dit spel moet wel meerdere malen in mijn collectie komen.
Waarom RE erbij betrekken? omdat Tango GameWorks de ontwikkelaar is en daar zit Shinji Mikami (RE1-RE4, Shadows of the Damned , Vanquish etc.) bij in. Nou ja, de baas uiteindelijk.
Tango in combinatie met Bethesda Softworks (Japanners en Amerikanen tezamen), het zal wel goedkomen. Reviews zijn op het moment niet slecht in ieder geval.

Ik hem ook binnen gekregen een uurtje terug voor de PS3. Net als een vriendin. Allebei obviously ook de Limited Edition - ook geen idee waarom hij inderdaad dezelfde prijs was als de reguliere versie. Idd misschien een beetje nutteloos maar toch ook weer een leuk hebbedingetje.

Ik heb de ps4 versie.

Eerste indruk op zich goed, maar waar ik nu wel gelijk tegenaan loop zijn twee enorme knoeperts van zwarte balken. Toen het net begon dacht ik zal zo wel goedkomen, maar dat doet het dus niet. Is schijnbaar een bewuste keuze van de makers en er is geen optie om dit aan te passen.

Hier en daar zijn ook felle discussies gaande wat betreft dit onderwerp. De een kan er mee leven, de ander niet echt. Ik zit er een beetje tussenin. Niet wat ik verwacht van mijn ps4 anno 2014. Er is natuurlijk de optie om de zoom functie van de tv te gebruiken maar dan ga je weer een beetje aan de essentie van de game voorbij.

Lastig.

Jammer maar het is niet anders.

avatar van AvMerode
Je bedoeld cinemascope zoals met bepaalde films? zijn er geen bepaalde ps4 settings (in systeem zelf) waarbij je beeldformaat kan aanpassen?
Met ps3 vond ik het altijd mooi dat er veel opties waren zodat je resolutie en settings kon aanpassen.
Heb ps4 amper gebruikt, dus ik weet verder niet of er ook genoeg systeem opties zijn.

Ik heb het over wat ook wel 'letterbox' genoemd wordt. Een verschijnsel dat je ook tegenkomt bij veel blu ray films bijvoorbeeld. Heeft iets te maken met breedbeeld.

What do you think of the black bars/letterbox? - The Evil Within Message Board for PlayStation 4 - GameFAQs

Hier is onder andere een discussie er over gaande.

Ik ben ook wel gewend dat je tegenwoordig bij vrijwel elke game naar hartelust dat soort dingen kan aanpassen, dus toch wel even slikken dat dit hier gewoon pertinent niet het geval is op dit moment. Heel misschien dat ze nog met een patch komen ofzo, maar heb weinig hoop. Want blijkbaar leek ze dit zelf gewoon mooi. Een 'artistieke keuze' of zoiets.

Jammer, en op dit moment eigenlijk de enige redelijk opzichtige smet op wat verder een hele mooie game zou kunnen zijn. Ziet er binnen de balken in ieder geval retestrak uit en het sfeertje is lekker freaky.

Zou me hier denk ik wel lekker in kunnen verliezen. Laatste echt goede survival horror die ik heb gespeeld was RE4 en dat deze daar naar verluidt op veel punten aan doet denken is voor mij alleen maar goed nieuws. Even wennen aan de balken dus. Zou dus kunnen zoomen met de tv maar dan gaan er zich bepaalde zaken buiten beeld afspelen en daar heb ik dus ook weinig trek in.

Helaas.

Zag het niet aankomen maar we zullen het er vooralsnog gewoon mee moeten doen.

Mij maakt het eigenlijk niet echt iets uit. Na 5 minuten vallen die balken me niet eens meer op, en het is alleen maar omdat anderen het melden op fora e.d dat ik er uberhaupt bij stil sta. De sfeer zit er in ieder geval goed in en tot nog toe is het behoorlijk gory. Dankzij de setting doet het me tot nog toe wel wat denken aan Outlast. Maar dat is niet meer dan normaal - en het is niet de minste horror game om mee vergeleken te worden. Wel jammer is dat heel af en toe het scherm wel eens teard of er een heel lichte FPS drop lijkt te zijn. Maar goed - dat is maar een keertje of 2 gebeurt en niet storend (voor mij althans). En ik neem aan dat het er op PS3 behoorlijk minder uitziet dan op PC of nextgen consoles, maar ook daar kan ik mee leven.

Het went inderdaad wel, maar toch was het voor mij even slikken.

Dacht toen het begon dat corrigeert zich zo vanzelf wel, zoals dat soms bij bepaalde games het geval is. Overgang van cutscene naar in game bijvoorbeeld.

Maar in dit geval gebeurde dat dus niet, en zo voelde dat toch een beetje als die nies die uiteindelijk uitblijft.

Toch enigszins dat net niet gevoel.

avatar van AmazingPP
Confusie schreef:
Ik heb de ps4 versie.

Lastig.

Jammer maar het is niet anders.

Huh? Ik heb ook de PS4 versie, maar ik heb nergens zwarte balken, hoor... Of valt het me gewoon niet op? Jullie horen nog van me... (het is wel een verdomd creepy game, hoor...)

Aanvankelijk in het menu zijn ze er niet. Maar als de game start wel degelijk.

Gamefags loopt onder van de topics erover dus het is een bekend verschijnsel.

Bij jou ook lijkt me.

Het is een onderdeel van de game waar we maar mee moeten leven.

Het komt allemaal goed.

En anders maar niet.

Draagt uiteindelijk ook wel weer bij aan de sfeer, en die zit er zeker lekker in.

Grafisch vind ik het ook erg scherp bovendien.

Game is erg vet verder. Vrij pittig ook, stukje trial + error, daar hou ik altijd wel van.

Overigens lijkt alleen het begin een beetje op Outlast qua setting. Daarna kom je weer in een volledig andere situatie terecht. Het is wel behoorlijk pittig bijwijlen - zeker als je net zoals mij nou niet bepaald geweldig bent in stealth games. En het is een 'echte' survival horror game - ik durf mijn pistool haast niet te gebruiken vanwege de behoorlijk gelimiteerde bullets die je vind en de aandacht die het op je vestigt. Ik ben nou al tevreden en zit er pas een drietal uurtjes in..

avatar van AvMerode
PC is precies dito met die zwarte balken.
Het is uiteindelijk erg overbodig. Geen idee waarom het zo is gedaan.
Zie als je een 42-inch (of grotere) tv hebt, is het niet zo heel erg.
Maar het is vrij irritant als je het moet doen met een 24 en 27-inch monitor zoals mij.
Ik had eerst een 42-inch tv, maar die vrat teveel stroom.
Bovendien moest deze game wel op mijn andere i7 hp pc (met sterke processor en veel ram waar de game dan ook om vraagt), die verder geen nieuwe videokaarten accepteert vanwege de geïntegreerde moederbord en componenten. Die pc is op een 24-inch monitor aangesloten.
De videokaart in die pc is vrij verouderd, maar dankzij RadeonPro kon ik wat opties aanpassen.
Helaas kon ik met radeonpro nog steeds geen beeldvullend scherm krijgen. Zit inderdaad in de game zoals Confusie al had vermeld.
Geen idee of ze dit door middel van een patch weten te fixen.

De game is inderdaad erg goed. Gameplay is een combinatie van RE4 en Outlast.
Dit is wel echt een must voor de RE fans. Ben er overigens nog maar een uurtje mee bezig geweest.
Het is alleen vreemd om te zien dat Shinji Mikami nu pas op die toer gaat.
Want gedeelte van de gameplay lijkt op dat van Outlast en Outlast lijkt weer een beetje op Clock tower en die game is al van 1997.
Maar met deze The Evil Within heb je uiteraard wel combat en guns.
Dat is waar het RE gedeelte om de hoek komt kijken. Geweldige sfeer ook.

De balken zie ik inmiddels niet eens echt meer en verder ben ik inmiddels wel helemaal overtuigd eigenlijk.

Heerlijke game.

Lekker uitdagend en grafisch is het smullen, misschien wel de mooiste game die ik tot nu toe op de ps4 heb gespeeld.

Zeker mooier dan een Watch Dogs bijvoorbeeld.

Dat is mijn persoonlijke beleving in ieder geval. Hoor elders ook andere geluiden.

Opvallend is de vrij matige review van de PU bijvoorbeeld.

Met name opvallend omdat ik even geleden nog dacht dat die hele gast het niet eens in zich had om ooit lager dan een 8 te gaan zitten.

Daarnaast zou de game op bepaalde punten 'verouderd' aan kunnen voelen. Heb ik ook al geen moeite mee, aangezien de ps2 voor mij de meest epische generatie ooit betekende.

Hoe dan ook, voor mij is dit een klein toppertje waarschijnlijk. Had echt weer eens zin in een authentieke survival horror beleving en wat dat betreft weet deze game gewoon zeker bevredigend te leveren.

Sfeertje zit er echt uitstekend in. De krakende huisjes komen hier momenteel helemaal tot leven.

En verslavend een beetje de omgeving afstruinen om spulletjes bij elkaar te schrapen, ik hou ervan.

Op de pc kan je de zwarte balken blijkbaar weghalen mits wat geklungel, hoewel het niet aangeraden wordt door Bethesda.

Ach, waarom niet gewoon nemen voor wat het is. En als het een artistieke keuze betreft kan ik dat wel respecteren. Het past bij het grauw en gritty sfeertje.

En nog iets anders, zoals bekend is dit alles behalve een shooter, gelukkig. Maar moet zeggen dat de kogels die je afvuurt zeker wel een lekkere impact hebben. Het heeft een goede feel en doet het op dat gebied heel wat beter dan veel games die er wel puur om draaien.

Als het knalt moet het gewoon lekker knallen.

En anders niet.

Ik noem een Spec Ops.

Kuch kuch.

Daarnaast word ik zoals ik al zei erg gegrepen door de heerlijke uitdaging die het weet te bieden en kan het voor mij op dit moment niet lang genoeg gaan duren, deze game.

Waar ik naar streefde heb ik vooralsnog gewoon gekregen.

Een tevreden klant.

Ben je er zo lyrisch over dat je hebt besloten in dichtvorm te schrijven over 'The Evil Within'?

Zodra iets het hart beroert en benadert kan ik soms wel lekker gaan flowen ja.

Sinner schreef:

Kwam het gister al tegen inderdaad.
De mijne is een repack versie en loopt niet via steam, dus ik deed het via batch command line.
Het enige probleem is dat ik elke keer weer de R_swapinterval en R_forceaspectratio moet invoeren via hoofmenu in debug console.
Maar qua framerate gebruik ik RadeonPro en Process Lasso (voor het uitschakelen van de park control zodat alle 8 cores worden gebruikt en zodat er verder geen micro-stuttering aanwezig is) en loopt verder veel soepeler.
Game loopt in 720p (met alles op high tot medium) overigens aardig goed en ziet er nog steeds goed uit. Gaat me niet om de graphics, maar dit spel is qua graphics inderdaad erg krachtig/scherp zoals Confusie al vermelde.

Later in de game begint het overigens steeds meer op the last of us the lijken.
Uiteindelijk is het een combinatie van The Last of Us, Outlast en RE4.
Maar na 3 uren gamen lijkt het meer op the last of us in combinatie met RE4.
Qua sfeer is het echt RE4 en soms doet de sfeer mij ook een beetje denken aan een From Software (Kuon, Dark Souls etc.) game.

Idd...RE4 en Outlast komen spontaan naar boven als vergelijking, terwijl ik de psychologische horror elementen met de eerste 3 Silent Hill games vind te vergelijken. In ieder geval een toppertje en bij de betere games van het jaar. Nu al, en ik zit er nog niet eens doorheen.

avatar van AmazingPP
Balken zijn mij nog niet opgevallen, maar ik zal controleren of ze er zijn of niet...

Ben een stukje verder in het spel. Vind het niet eenvoudig, maar wel heerlijk om te spelen. Over sommige dingen moet je echt nadenken en dat houdt de spanning erin. Het is trouwens wel echt een creepy spel. Ik zit af en toe gewoon echt met kippenvel op mijn armen.

Dat komt omdat jouw tv het eigenlijk niet aankan.

avatar van AvMerode
Ben er nu flink wat uren (ongeveer 8 tot 9 uren) mee bezig geweest. The Evil Within is op zich geen slechte game en er is genoeg sfeer.
Maar nadeel is dat er geen originaliteit is en het komt vrij dertien in een dozijn over.
Shinji Mikami was bij de ontwikkeling van allemaal geweldige games zoals Re1-4, Killer 7, Shadow of the damned etc.
Maar qua characters, verhaal, horror en gameplay komt The Evil Within uiteindelijk te kort.
De game weet uiteindelijk ook niet wat het moet zijn en hierdoor begin je het te vergelijken met andere games.
De ene keer voelt de game zo en de andere keer voelt het weer anders. Ongebalanceerd van Horror naar stealth en van stealth naar actie etc.
Daarnaast is melee vrij zwak en is er vaak gebrek aan kogels.
Ja je kunt natuurlijk bepaalde opties upgraden zodat melee sterker word en zodat er meer munitie is.
Maar uiteindelijk moet deze game het hebben van de ambiance, want echt intrigerend en stabiel word het nergens.
Op dat gebied raad ik eerder Deep Fear (RE achtige kloon van Sega), Silent Hill 2, Dead Space 1&2, Project Zero 2: Crimson Butterfly en RE4 etc. aan.

Game is echt een mengelmoes game net zoals bijvoorbeeld Dark Sector (uit 2008).
Met The Evil Within denk je op momenten vaak aan Outlast, RE4, The Last Of Us en Silent Hill etc.

Zoals eerder vermeld is het qua gameplay te doen, maar uiteindelijk voelt het geheel wat kitscherig aan.
De game begon wel zeer sterk in ieder geval. Later word het ook weer iets beter, maar het midden gedeelte is zeer matig.
Echt eng word het verder ook nergens. Maar de game heeft op bepaalde momenten wel de absurditeit van deadly premoniton en het psychologische van Silent hill.

Vind het wel geweldig dat Shinji Mikami ermee wou experimenteren, maar originaliteit en stabiliteit is nergens aanwezig in deze game.
Sterk begin, matig eindproduct. Maar de game duurt overigens wel 15-20 uren (allemaal afhankelijk van moeilijkheidsgraad etc.) volgens gamespot.

Verder is de pc versie van the evil within gigantisch slecht (de retail/eerste versie in ieder geval).
Alle platform versies hadden de zwarte balken, maar de pc versie had ook nog eens framerate issues en andere problemen.
Ik wist het door middel van command lines en radeonpro nog wat aan te passen.
PC gamers zijn in ieder geval wel flink genaaid met deze game.
Geen idee hoe de ps4 versie is, dus kan daar verder niks over vermelden.

Dat gebrek aan kogels en de zwakke melee aanvallen horen net in het genre vind ik. Het feit dat je een gewoon mens bent en geen superheld met een wapenarsenaal en oneindige kogels om je vijanden om te leggen is net het 'survival' gedeelte. De vraag of je wegrent of ammo gebruikt of een andere creative manier om te overleven is net het leuke.

avatar van AvMerode
In games als Deep Fear, Resident Evil 1 en 2 vond ik dat geweldig ja.
Maar in the Evil Within zijn er soms momenten waar gigantisch veel vijanden zijn, of een moment waarbij je zo'n chainsaw dude moet elimineren. Op deze momenten zit je vaak zonder munitie en daar komt het trial & error gedeelte ook een beetje bij kijken. Beetje ongebalanceerd.
Maar gebrek aan kogels zorgt er soms wel voor dat je strategisch te werk gaat.
Dat kun je dan idd ook als een pluspunt zien.