The Evil Within (2014)

Alternatieve titel: Psycho Break

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Tango
Uitgegeven door Bethesda

Wanneer Detective Sebastian en zijn partner ter plaatse komen bij de locatie waar een gruwelijke moord heeft plaatsgevonden, zijn ze getuige van een mysterieuze en huiveringwekkende gebeurtenis. Sebastian ziet hoe al zijn collega officieren één voor één worden vermoord, tot het moment waarop hij zelf wordt aangevallen en zijn bewustzijn verliest. Hij wordt wakker in een vreemde wereld waar weerzinwekkende monster rondwaren. Om uit deze nachtmerrie te ontwaken zal hij zijn grootste angsten moeten trotseren.

avatar van Nomak
Confusie schreef:
Jij heb een hele dikke TV dan of wat.
32 inch, dat valt dus wel mee.
Ik ga in elk geval geen gebruik maken van de optie waar onze vriend Squall Lionheart het over heeft. Ik laat de balken lekker staan. Het stoort me niet.

Dat valt inderdaad mee naar hedendaagse standaard.

Enjoy.

"It's like jumbled up memories."

Aanvankelijk wou ik deze game links laten liggen, maar uit nieuwsgierigheid toch maar eens opgepakt.

Shinji Mikami presenteert op zijn eigen wijze een nieuwe versie van 'Resident Evil' lijkt het, hoewel ik ook geregeld aan een 'Outlast' moest denken. Zo verzeil je als detective Sebastian Castellanos in het gekkenhuis waar een moord heeft plaatsgevonden. Op het eerste gezicht lijkt het simpel, maar vervolgens geraak je steeds dieper in een nachtmerrie waar geen eind aan lijkt te komen.

'The Evil Within' is een heerlijke survival horror zonder genade te tonen. En doodgaan zul je heel vaak, terwijl je een hoop gore krijgt voorgeschoteld. Wel had ik graag iets meer survival/stealth willen zien, want voor het grootste gedeelte ben je aan het schieten. Op zich is dat niet erg, gezien de munitie schaars is, waardoor je weer gedwongen wordt om creatief te handelen.

De game is spannend te noemen en geregeld schrikte ik mij rot. Dit komt met name door het sterke creature design van Ikumi Nakamura. De levels zitten voor de rest prima in elkaar en audiovisueel heb ik niets te klagen; de zwarte balken waren voor mij geen hinder. Het is alleen wel jammer dat de game qua verhaal en personages enigszins achterblijft.

Al met al een degelijke survival horror die zeker de moeite waard is. Binnenkort zal ik het vervolg eens oppikken. Overigens heb ik de game in Survival uitgespeeld in een kleine 19 uur en met 106 keer doodgaan op de teller.

Dikke 4,0 sterren.

avatar van StevenMighty
Een sterk survival-horror spel uit het brein van Mr Resident Evil himself.
Ik ben lang zoet geweest met The Evil Within, je krijgt écht waar voor je geld.
Bij momenten was het frustrerend en had ik een gebrek aan ammo, maar ik heb me er weten door te sleuren zonder chapters opnieuw te beginnen.
De vijanden en omgeving hebben alles van wat ik me voorstel bij het begrip 'horror'. Daarin stelde RE4 me destijds een beetje teleur. Persoonlijk zie ik TEW dan ook als een verbeterde versie van RE4.
Een aanrader, ook al ontdekte ik het spel 7 jaar jaar na zijn release.

4 sterren