Cognition: An Erica Reed Thriller (2012)

PC / Macintosh / Apple iOS

Ontwikkeld door Phoenix Online
Uitgegeven door Phoenix Online

In deze, uit vier delen bestaande, adventure game, neem jij de rol op je van FBI agente Erica Reed. Drie jaar na de moord op haar broer Scott, is ieder spoor van zijn moordenaar nog steeds afwezig. Erica wordt verboden om nog aan deze 'cold case' te werken en wordt, samen met haar partner John McCoy, op een nieuwe zaak gezet.

Ik ben echt diep onder de indruk van dit spel. Helaas zijn er niet veel liefhebbers van dit genre waardoor deze woorden misschien ongelezen blijven, maar ik wil hier toch het een en ander over kwijt.

Uit verveling was ik het net een beetje aan het afspeuren naar dit ouderwetse, maar o zo leuke genre en kwam dit spel tegen. Zonder verwachtingen aan de eerste episode begonnen en de game heeft me niet meer los gelaten. Zo'n beetje alles is tot in de puntjes verzorgd, zonder Heavy Rain achtige kwaliteit te verwachten dan. Een adventure zonder humor of lollige personages. Dit is serieuze shit waar moord en verminking een hoofdrol opeisen. Als FBI agente krijg je de bloederigste taferelen voor je kiezen en je moet maar zien hoe je het oplost.

Wat meteen in het oog springt is de visuele schoonheid. Het cell shaded jasje zit het spel als gegoten en animaties zien er meer dan behoorlijk uit. Acties met voorwerpen worden ook daadwerkelijk uit de zak gehaald en uitgevoerd. Fenomenaal zijn de cutscenes die bestaan uit schitterend artwork. Soms zat ik met open mond te kijken naar de kunstwerkjes die de horrorbeelden perfect weten weer te geven.

FBI agente Erica Reed is een leuk personage die ik steeds meer ging waarderen. Als agente moet je crime scenes onderzoeken en op zoek gaan naar sporen. Maar al snel blijkt dat Erica een bijzondere gave heeft; ze ziet namelijk visioenen. Dit originele gegeven wordt goed toegepast op diverse puzzels. Door diverse items te combineren kun je beelden in je hoofd creëeren die je verder kunnen helpen of mensen helpen dingen uit het verleden te herinneren. Klinkt vaag, maar het is echt een gaaf idee. Ook je collega's zijn boeiende personen waardoor je echt met ze meeleeft. De goede voice-acting draagt hier ook zijn steentje aan bij.

Ik heb nu de eerste twee episodes gespeeld en kan echt niet wachten tot de derde uit komt. Het verhaal tot nu toe is erg interessant met diverse grote twists. Als laatste wil ik ook nog even de ontzettend mooie soundtrack noemen die vaak precies de juiste sfeer weet te zetten. Af en toe zat ik even op het bureaublad te neuzen terwijl de game in de achtergrond liep en dan valt pas op hoe mooi de soundtrack is. Voor nu zou ik op een 4.5* zitten, maar ik wacht de vervolgdelen nog even af. Gaat dat spelen, adventureliefhebbers!

Hmm...dan zou ik ze toch echt eens een keertje moeten spelen. Ik heb beide delen op mijn harde schijf staan - ze zaten ieder apart in verschillende Indie game bundles - maar ik heb ze maar heel eventjes opgehad tot nog toe. Maar dit klinkt in ieder geval erg positief.

Nice, ziet er erg goed uit ook. Al een tijd geen echte PnC Adventure meer gegamed, imma check it out...

Derde deel ook uitgespeeld. Beetje teleurstellend dat het zich allemaal op één locatie afspeelt en een beetje verwarrend af en toe door de vele plotwendingen. De minste van de drie, maar nog steeds bovengemiddeld.

avatar van Shangri-la
Ik vond het ook een beetje tegenvallen dit derde deel, inderdaad speelt alles zich af op één lokatie bovendien vond ik ze teveel doorslaan in het paranormale gedeelte. Toch geef ik het een overall cijfer van een 4

Shangri-la schreef:
Er komt nog wel een slotdeel he

avatar van Shangri-la
O ik dacht dat het een trilogie was maar dit is toch wel een leuk bericht. Vind het een leuke serie en kijk nu al uit naar de volgende.