Far Cry 3: Blood Dragon (2013)

Alternatieve titel: Far Cry 3: Blood Dragon - Classic Edition

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 5 / Xbox Series X/S / Xbox One / PlayStation 4

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Deze stand-alone "uitbreiding" voor Far Cry 3 plaatst je in een cybershooter welke zich afspeelt op een bizar en gevaarlijk eiland, overgoten met een jaren 80 retro-sausje. Jij bent Sargent Rex Colt, een Mark IV-cybercommando. Je missie: mol de bad guys, versier het meisje en red de wereld. Geniet van elk cliché uit het VHS-tijdperk in een wereld waarin cyborgs, Blood Dragons, mutanten en Michael Biehn (Terminator, Aliens, Navy Seals) de hoofdrol vertolken.

AvMerode
Upload zo nu en dan zelf ook games en heb deze game dan ook al meer dan een week in mijn bezit. Game was dan ook geleaked.

Verwacht geen Far Cry stijl. Deze Blood Dragon is een dikke knipoog naar de jaren '80.
Veel sci-fi films van de jaren 80 komen om de hoek kijken. De one-liners komen dan ook heel erg bekend voor bij de film liefhebbers.
De game voelt wel heel erg vreemd aan, maar het is dan ook meer een humoristische stand-alone uitbreiding.
De humor is uiteindelijk erg geslaagd, al is het bij vlagen wat flauw.
Het begin met de tutorial is erg komisch en het moment dat de speelbare character er op wijst dat ie elke keer dezelfde one-liners vertelt. Wel nice met de stem van Michael Biehn.

Geen idee wat voor cijfer de game gaat krijgen, maar dit is een game die je zelf moet ervaren uiteindelijk.
Vind hem persoonlijk wel geslaagd, al hadden ze de naam Far Cry wel weg mogen laten.
Maar de naam Far Cry is natuurlijk lekker commercieel (net als COD).

De muziek/OST is trouwens wel heel erg nice.

avatar van Starmaster501
Heb je Far Cry 3 nodig om deze te spelen? Verder snap ik ook niet waarom het de titel Far Cry moet hebben.. Maarja, verkoopt beter..

Starmaster501 schreef:

Nee je hebt Far Cry 3 niet nodig, het is een stand-alone uitbreiding.
Met de piraten versie is de originele Far Cry 3 in ieder geval niet nodig.

Met de officiele ook niet. Is het eigenlijk een vrij open game of erg lineair, en hoe lang doe je er ongeveer over?

BoordAppel schreef:

160-180 minuten zoiets.
Ja het is een combinatie van lineair en open.
Maar verwacht geen super open wereld zoals de originele far cry 3 en standaard free to roam games zoals just cause en saints row etc.
Het is een lineair arcade achtige game met een klein beetje vrijheid zeg maar.
Heel moeilijk uit te leggen, beste om het zelf te ervaren.

€15 vind ik net wat teveel voor 3 uurtjes. Maar de trailer vond ik wel redelijk fantastich. Zag er een beetje uit wat Duke Nukem Forever had moeten worden.

Zal ook wel redelijk snel goedkoper worden op Steam gok ik.

AvMerode
3 uren is als je er echt doorheen jaagt.
De graphics en stijl doen me heel veel aan Tron gecombineerd met Terminator denken trouwens.
Ergens in de soundtrack klinkt het ook erg Terminator.

Hier wat voorproefjes van de soundtrack:
- Menu Theme
- Sample 2

avatar van jex
jex
Zojuist uitgespeeld in normal in 10.5 uren. Alleen nog 9 draken uitmoorden voor de laatste trophy. Maar hij is zeker aan te raden voor €15 (13 voor ps + leden). Lekker wegknallen. En voor die prijs en tijd die je insteekt voor de single player is gelijk aan een grote fps retail game. Zeker aan te raden dus.

avatar van Thorak
Ik zit nu op 6 uur en 19 minuten en heb nu 11% uitgespeeld. Wel opzoek naar alle collectables enzo.
De vele verwijzingen naar de jaren '80 films zijn leuk en houden het spel nog ietwat onderhoudend, maar voor de rest is het niet zo heel bijzonder. 15 euro is dan ook wel de maximale prijs voor een spel als dit.

avatar van Thorak
9 uur en 29 minuten volledig uitgespeeld. Alle collectables, alles vrijgespeeld en alle achievements en actions behaald.

Ik kan niet tegen dat semi-grappige gedoe. Aardige game.

avatar van Starmaster501
Gekocht op steam, samen met CoJ.
Maar, tijdens het laadschermpje, het tracking screen, krijgt hij een foutmelding en sluit de game af. Onspeelbaar dus. Iemand hier ervaring mee?

avatar van Animosh
Vermakelijke nonsens.

Vooral de sfeer vond ik erg aangenaam. De vormgeving is lekker kleurrijk, met veel neonlichten, en de retro-elektronische muziek vond ik ook leuk. Het is allemaal erg opgewekt en zelfbewust cheesy, en daar hou ik wel van. De humor is bovendien vaak weliswaar behoorlijk flauw, maar toch best aanstekelijk (en soms gewoon erg geslaagd) - en het draagt op zijn minst bij aan de positieve sfeer van het spel.

Over de gameplay ben ik echter minder te spreken. De wapens controleren behoorlijk zwaar, het tempo ligt niet bijzonder hoog (mede door de open wereld, waardoor je relatief veel moet reizen), en meer in het algemeen vond ik het lange tijd niet uitstijgen boven een gemiddelde FPS. De RPG-elementen vond ik bovendien jammerlijk. De leukste upgrades speelde ik pas vrij nadat ik het spel al had uitgespeeld, en dan kun je er niet zoveel meer mee. En een "New Game Plus"-optie is er niet, dus als je het spel wil herspelen moet je alles weer opnieuw gaan vrijspelen - een gemiste kans imo.

In de laatste twee missies stijgt het spel gelukkig echter boven zichzelf uit. Het spel gaat compleet over the top, met grote aantallen vijanden die op je afgestuurd worden en idiote wapens, waardoor je wel in een Serious Sam-spel beland lijkt te zijn, en daar ben ik een groot liefhebber van. Het ontbreken van een eindbaasgevecht is teleurstellend, maar verder was het een geweldige afsluiting.

Het merendeel van dit spel is kortom een vermakelijke maar weinig bijzondere FPS die echter wel een aangename sfeer en veel (zij het niet altijd geslaagde) humor heeft. De laatste twee, heerlijk bombastische, levels vond ik echter dermate sterk dat ik toch makkelijk op 3.5* uitkom.

avatar van Aazhyd
Ik vond hier echt niets aan. Vooral de aankleding is verschrikkelijk, al die zuurstokkleurtjes en primitieve vormen. Als spel doet het niets bijzonders, het is duidelijk minder dan FC3. Teleurstellend.

Als Classic Edition (net als FC3 eerder) nu ook los te koop voor last-gen en current-gen consoles (en PC)!

Oorspronkelijk was het alleen onderdeel van de FC6 Season Pass