Thomas Was Alone (2012)

Macintosh / PC / PlayStation 3 / PlayStation Vita / Xbox One / Apple iOS / Android / PlayStation 4 / Nintendo Wii U / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Bithell
Uitgegeven door Bossa, Bithell, Limited Run en Curve

Het spel speelt zich af binnen het mainframe van een computer; waar enkele A.I. routines zijn ontspoord en een persoonlijkheid hebben ontwikkeld. Ieder van deze A.I.'s is een gekleurde vorm. Als speler beïnvloed je de A.I.'s welke allen unieke eigenschappen hebben. Alle vormen kunnen naar links en naar rechts bewegen, maar de vaardigheden om te springen variëren per vorm. Daarnaast hebben sommige vormen een unieke eigenschap zoals het drijven op water. Het doel in ieder level is om de verschillende vormen naar een eindpunt te begeleiden.

Visueel minimalistisch, maar samen met de voice-over die de geometrische figuren karakteriseert, en deze menselijke eigenschappen geeft - wel één van de sterke kanten van deze unieke indie game. De voice-over maakt het geheel grappig en aandoenlijk. Helaas haalt het spel op het gebied van gameplay dit niveau nooit. Het spel is kort, en de puzzels worden nooit echt uitdagend. Jammer, want met deze game mechanics kan veel meer gedaan worden. Nu ligt de oplossing te vaak voor de hand. Hier en daar waren overigens wel wat slimme ideeën te bespeuren, zoals de levels waar twee blokken elkaar moesten gebruiken om een hindernis te overbruggen. Maar helaas waren dit soort puzzels er te weinig. Desondanks wel een aangenaam tussendoortje.

Gratis binnengehaald met PS+ maar ik was er na een half uurtje wel klaar mee eigenlijk. Niks mis met simpele gameplay, maar ik haalde er geen voldoening uit.

Een game met blokjes...

Normaal gesproken ben ik zo nu en dan wel in voor indie games, maar dit pakte me toch niet helemaal.
Qua opzet is het op zich wel lachen met als eerste kennismaking Thomas die denkt alleen te zijn, maar het toch niet is. Gedurende de game kom je dan ook verscheidene blokjes in alle vormen en soorten tegen, met elk weer een andere ability.
De levels zijn denk ik bewust kort gehouden en vormen op enkele levels na dan ook niet echt een uitdaging, maar de manier waarop je de blokjes moet gebruiken is toch wel innovatief te noemen.

De voice over van Danny Wallace maakt het spel levendiger en hij komt geregeld ook grappig uit de hoek. In combinatie met de soundtrack en interessante graphics maakt dit het spel af zou je zeggen. En in principe is dat ook wel zo, maar zoals ik het al zei deed me gewoon niet al teveel.

Al met al op wel een aardige game om even snel tussendoor te spelen, maar zeker niet eentje waar je uren aan moet spenderen in één zit.

3,0 Sterren.

mister-fool
Het grootste pluspunt van deze game is de minimale graphicstijl en de vertelstem die het spel persoonlijkheid geeft. Meer als een leuke vingeroefening wordt het echter niet. Het heeft geen mooie opbouw in moeilijkheid. Er zijn een aantal levels, met name de james en Thomas levels, met een degelijke moeilijkheidsgraad, de rest is te simpel.

avatar van dave
De verteller of 'narrator' is nog wel het beste aan dit spel. Zeer simpele puzzels van begin tot eind. Door sommigen gegeerd op Steam omdat het heel makkelijk en snel een heleboel achievements in huis haalt.

Ben het eensch met meneer faal. Het spel is in het begin leuk maar na 30 levels heb je het wel gezien. Verder lijkt die stem die gebruikt wordt te zijn gejat van The Stanley Parable. Nee, momenteel vermaak ik me meer met candycrush.

avatar van threeohthree
Ehm. De voice over in Thomas was Alone is van Danny Wallace, terwijl Kevan Brighting de narrator van de The Stanley Parable is. Bovendien kwam Thomas was Alone eerder uit dan Stanley, dus het woord 'jatten' zou ik dus niet in mijn mond durven nemen. Enige waar de voice-over van Danny Wallace mij aan deed denken was Bastion. Maar dat lijkt me niets minder dan toeval.

Scion
Thomas was Alone is zeker niet een slechte game maar het ontbreekt het één en ander aan puzzels. Ik prijs het ontzettend minimalistische stijltje van Thomas was Alone. Het is weer eens wat anders dan alle andere games, waarbij de grafische onderdelen vaak beter zijn dan het verhaal.

Ik snap daarnaast best dat het in deze game vooral om het verhaal en de personages draait, en niet zozeer om de puzzels. Maar het had met wat meer puzzels veel interessanter kunnen worden.

avatar van Animosh
Een charmant tussendoortje.

Na de zeer hoge moeilijkheidsgraad van A Walk in the Dark had ik wel zin in een wat makkelijker, meer ontspannen spel, en aan die kwalificatie voldoet Thomas Was Alone zonder meer (ik heb na het uitspelen van het spel nota bene bewust een aantal keer zelfmoord moeten plegen om de "Huge Success"- achievement te krijgen, die je behaalt als je 100 keer gestorven bent). Het doel van het spel is om de vermogens van de verschillende blokken (AI's) die je kunt controleren te gebruiken om ze allemaal op de juiste plaats te krijgen zodat je doorgewarped wordt naar het volgende level. In theorie leent dat concept zich voor zeer ingewikkelde puzzels, maar in de praktijk blijven ze allemaal zeer eenvoudig en richt het spel zich meer op een luchtige sfeer, het vormen van emotionele binding (door middel van de voice-over) met de blokken en toegankelijke gameplay dan op het uitwerken van dat idee. Je ziet vaak meteen (en anders vrijwel meteen) wat je moet doen en hebt het vaak ook zo gedaan. En dood ga je vrijwel nooit.

In combinatie met redelijke "post-IDM" (een mengsel van IDM en post-rock) en een aardige, wat kinderlijke voice-over leidt dit tot een spel dat nergens echt indrukwekkend wordt maar best fijn wegspeelt. 3*

Animosh schreef:
En dood ga je vrijwel nooit.

Mwao in de laatste 'werelden', 10 en 11 met name, werd het wat lastiger allemaal dankzij de jetpack variant. Maar als je doodgaat is dat door je eigen onkunde of ongeduld. Dat laatste had ik op den duur wel last van, de game te snel willen afronden omdat je er eigenlijk al klaar mee bent zeg maar.

Maar idd wel een leuk tussendoortje.

avatar van John Milton
Een praktisch perfect klein spelletje, in wat het doet. Eenvoudig maar zeer elegant, met geweldige narration en een prachtig minimalistische muziekscore. De puzzels zijn goed gedaan, uitdagend zonder je toevlucht te hoeven nemen tot online walktroughs. De besturing is fantastisch geprogrammeerd.

Sterk aanbevolen. Ik zie wel waar al die hoempapa in de indie gamingcommunity vandaan komt. Spijtig dat hij hier wat minder in de smaak valt, maar ach; laat mij dan de eerste lyrische lijperik zijn.