Ikaruga (2001)

Arcade / Sega Dreamcast / Nintendo GameCube / Xbox 360 / Android / PC / Nintendo Switch / PlayStation 4

Ontwikkeld door Treasure
Uitgegeven door Sega, ESP, Nicalis, Treasure, Infogrames, Atari, GMO en Pikii

Vernietig met je schip alle vijanden, welke óf wit/blauw óf zwart/rood zijn. Door je schip in dezelfde kleur te veranderen als je vijand, kun je kogels absorberen om je power meter op te bouwen. Bouw je chains op door steeds drie vijanden van dezelfde kleur te vernietigen.

avatar van Derek
Eén van de beste shoot 'em ups ooit naar mijn mening, mede dankzij de (voor een shmup) diepe gameplay. Hopelijk maakt Treasure er nog eens zo'n eentje. 5*

avatar van Mega Man
Een genre die helaas zo goed als uitgestorven is en waarvan maar één serie het gelukt is om dit genre succesvol over te zetten naar 3D: Star Fox. In de goeie oude dagen van de NES heb ik games als Gradius en vooral Life Force helemaal grijs gespeeld. R-Type op de Game Boy was ook een zeer goeie game in dit genre. Wat betreft Ikaruga: een zeer pittige game, zelf pittiger dan de shooters van vroeger wat komt omdat Ikaruga soms nogal chaotisch overkomt. Talloze laserstralen en plasmaballen zoeven door het beeld terwijl je bezig bent om je vliegtuigje te blijven volgen. Het kleuren systeem is zeer origineel, de bazen weer lekker groot en moeilijk en de soundtrack doet me weer denken aan de tijd van games als Life Force.

Een ritmische en syntetische soundtrack met avontuurlijke deuntjes wat me beter bevalt dan de trage en zielloze muziek van R-Type Final op de PS2. Als kleine minpuntjes aan Ikaruga vindt ik dat de game een beetje te kort is en dat het beeld alleen volledig is wanneer je het spel op z'n kant zet bij Options. Verder een meer dan goeie oldschool-shooter en helaas één van de laatste in zijn soort. Een vervlogen era waar space shooters nog hot waren. De First-Person-Shooter heeft grotendeels dit genre over genomen. Van sommige genres hoor je jaren niks meer en dan plotseling begint het weer terug te komen. Hopelijk gebeurt dit ook met de ouderwetse shooters.

avatar van Derek
In Japan is de arcade shmup scene nog aardig groot, met ontwikkelaars als Cave die bijna elk jaar wel weer met een nieuwe shoot 'em up komt. Helaas merken wij daar in het Westen niet zoveel van. De enige optie is Japanse Dreamcast of PS2 ports importeren, platformen waarop de afgelopen jaren nog genoeg van dit soort spellen op uitgebracht zijn. Helaas tonen de ontwikkelaars de laatste tijd steeds minder interesse in het porten van hun spellen naar consoles. Misschien dat met de komst van downloadable spellen op de Xbox 360 en PS3 de ontwikkelaars weer heil zien in het uitbrengen van hun spellen in het Westen. Het is te hopen!

avatar van SilverGun
Voorganger Radiant Silvergun (Ja, daar komt m'n username vandaan) vond ik nog net een tikkeltje beter dan Ikaruga. Het basisprincipe en de uitwerking daarvan is net wat genialer - er zijn rode, blauwe en gele vijanden en focussen op één kleur resulteert in enorme combo bonussen. Je hebt vanaf het begin ieder wapen tot je beschikking en hoe langer de combo's zijn die je maakt, hoe sneller je upgrades krijgt voor je wapens. Eindbazen moeten binnen een bepaalde tijd verslagen worden en lukt dat niet dan blaast de baas zichzelf op. Je wordt door dit principe aangemoedigd om je wapens zo snel mogelijk te upgraden. De game zit vol met dergelijke innovaties die het heel anders doen spelen dan de meeste shoot 'em ups. De game is tot perfectie gepolished en liet destijds (1998) de concurrentie ver achter zich.

avatar van Derek
Aan jou de eer om Radiant Silvergun toe te voegen dan

Xevious (NGC - Bij Star Fox Assault, GBA - Nes Classics)

Zijn er nog toppers over in dit genre die ik volgens jullie echt eens moet proberen?

Mega Man schreef:

Xevious (NGC - Bij Star Fox Assault, GBA - Nes Classics)

Ik vind Under Defeat voor de Dreamcast een prima shmup. En de klassieker Radiant Silvergun mag ook niet op je lijstje ontbreken natuurlijk. Overigens zijn de Star Fox games geen shmups als je het mij vraagt.

Mega Man schreef:

Sega Megadrive:
Contra Hard Corps (Japanse versie)
ThunderForce IV
Gunstar Heroes

Snes:
Super Aleste
Axelay
Parodius

mooi maar erg moeilijke shooter voor de dreamcast.gruwelijk moeilijk om weer een stukje verder te komen.erg uitdagende game dus

Imperial Figure
Volgens mij weten die japanners niet wat wel of niet speelbaar is, ikaruga is namelijk niet te doen zo moeilijk.
Alles gaat zo overdreven snel en druk dat je hersenen wel kunnen exploderen

Kikuichimonji schreef:

Star Fox is precies het zelfde soort game...alleen in 3D .

avatar van Animosh
Goed maar wel een tikkeltje verouderd.

Het spel is niet verouderd in de zin dat haar gameplay of vormgeving niet meer mee kan: op beide heb ik namelijk weinig aan te merken. De polariteitsgameplay voelt nog steeds fris aan, de besturing is erg soepel, het leveldesign is sterk, de stijl is prima (niet prachtig, wel best mooi) en de muziek is passend. Nee, het spel voelt (althans voor mij) vooral een tikkeltje ouderwets aan in de zin dat ik niet goed weet hoe ik het moet spelen. Ik ben opgegroeid met games waarbij het doel is om het volgende level te halen of anderszins verder te komen in het spel, maar Ikaruga kun je niet op die manier spelen. Of althans, het kan wel, maar dan ben je (met infinite continues) binnen een half uur klaar. Het doel is om de levels op een zo stijlvolle manier te halen, met een zo hoog mogelijke score, en zo'n model ben ik niet gewend.

Maar desalniettemin heb ik me prima met Ikaruga vermaakt. Games met een meer moderne structuur (een duidelijk begin en einde, geen eindeloos streven naar perfectie) spreken me voorlopig nog steeds meer aan, maar buiten haar structuur is Ikaruga een solide, zij het zeer korte, shmup. 3.25*

avatar van SilverGun
Verouderd? Het type spel waarbij het bereiken van de eindcredits niet het voornaamste doel is, is van alle tijden. Dergelijke games kunnen je niet liggen natuurlijk, maar met oud en nieuw heeft het weinig van doen. Games met een duidelijker gedefinieerd begin en einde zijn er ook altijd al wel geweest in nagenoeg dezelfde mate, niks "modern" aan.

avatar van Animosh
"Verouderd" was inderdaad niet het beste woord. "Old school" is misschien een betere omschrijving.

Het was ook niet zozeer een kritiek op het spel (het is goed dat er ook highscore-georiënteerde spellen zijn), maar meer een uitleg van waarom het spel mij niet echt wist te pakken. Maar misschien pak ik het in de toekomst wel weer eens op als ik wat meer gemotiveerd ben om me echt voor dit spel in te zetten.

Ben 'm nu op de switch aan het spelen, het kleine speel-venster (iets meer dan een derde in de breedte) irriteert me nu al.