Thief (2014)

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Eidos
Uitgegeven door Square Enix

De protagonist uit de vorige Thief delen, Garrett, keert terug naar de Gotische industrie stad genaamd the City om zijn brood te verdienen met het stelen van waardevolle voorwerpen. Maar de stad heeft last van een plaag en een tiran genaamd the Baron regeert the City met harde hand. Garrett zal zijn omgeving nauwlettend in de gaten moeten houden om zijn doelen te bereiken.

avatar van dr channard
Wel helemaal niet. De cutscenes trekken op niets en The City heeft inderdaad niet zoveel charme. Leveldesign ben ik nog te vroeg om iets over te zeggen want ik doe nu vooral de side missions en die zijn echt fun. Grootste element dat voor mij belangrijk is , is de gameplay en dat doet deze game behoorlijk goed. Ik had gewoon heel lage verwachtingen (had daarvoor ook de drie vorige Thief games gespeeld) en die lage verwachtingen zijn op dit moment zeker niet uitgekomen Ben wel intussentijd eens aan het denken of ik Dishonored voor PC zou aanschaffen of niet. Had Dishonored al gespeeld op Xbox 360 maar omdat mijn televisie afstamt van de jaren stilletjes en ik op PC veel meer intensiteit ervaar bij sneak games begint het bij mij wel wat te kriebelen.

avatar van 3bdelilah
Ik zie dat je de drie eerdere Thief games minimaal 4,5* hebt gegeven, dus dan lijkt Dishonored mij echt verplichte kost, vooral op pc. Heb de oudere trilogie nog niet gespeeld (na Deus Ex begin ik met de eerste Thief), maar als ik mensen mag geloven dan is Dishonored in de kern een aanzienlijk betere reboot dan deze Thief reboot. En op zich is deze Thief prima om je mee te vermaken als je er met weinig verwachtingen ingaat, maar jij hebt de drie oudere delen een hoog cijfer gegeven, dus normaal gesproken hoor je wel een beetje een gevoel te krijgen van wat je zou mogen verwachten. En volgens velen voldoet dit dus niet tot nauwelijks aan de eisen van de oudere delen. Maar ik ben benieuwd wat je ervan gaat vinden, Bombong hoort ook bij de oude kern van Thief en hij vond dit deel ook gewoon goed.

avatar van dr channard
Navigatie in The City is wel heel moeilijk. Wat een doolhof. Ook zeer onduidelijke map doordat je voor een nieuw deel telkens een raam of door een steegje moet gaan... Heel ambetant

avatar van dr channard
Ik vond de game best te pruimen. Het enige probleem is dat de game niet 'af' is. Gameplaywise heb ik me behoorlijk vermaakt. Het stelen was geweldig, de kracht zat hem nog steeds in het sneaken want vechten kan Garrett helemaal niet en ik heb me ontzettend goed vermaakt met de hoofdmissies en de zijmissies. Het probleem is gewoon de rest;

- Het verhaal was gewoon ontzettend slecht en niet interessant. Naar het einde toe viel ik volledig uit de boot.
- Graphics waren ingame goed , maar de cutscenes zagen er niet uit en het constant geswitch van first person naar third person met Garrett voelde gewoon vreemd aan.
- Lyp sinc was ongelooflijk slecht in deze game, zowel in de cutscenes als in de game zelf.
- De sound , wat wel belangrijk is in deze reeks, is hier niet optimaal. Voetstappen van guards hoor je niet duidelijk en als je in een huisje aan het stelen was hoorde je soms heel luid de conversaties van mensen die zich op straat bevonden.
- Navigatie in The City was vervelend. The City is een doolhof.
- The City voelde heel doods aan en niet als een City. Uiteraard zou dit kunnen komen door 'de gloom' maar ik had ook niet het gevoel dat The City veranderingen onderging. Dat deden ze in Dishonored veel beter.

Dus ja heel veel mankementjes dus. Maar voor mij is de gameplay het belangrijkst en die is in deze game zeker geslaagd. Good but flawed. 3,5*

The city is een doolhof, inderdaad, maar vind het een geweldige game.
nu in chapter 3 : dirty secrets.
tijden over gedaan om te vinden, maar 1 van de leukere games die ik gespeeld heb sinds tijden.

ik heb een wirecutter nodig, ben nu bij het bordeel.
kan ik teruggaan naar de stad en deze bij de handelaar kopen, of moet ik dan de missie opnieuw beginnen ?

avatar van dr channard
Het zou me verbazen dat ze je droppen op een checkpoint in het midden van een missie, maar eerlijk gezegd zou ik het niet weten. Is het noodzakelijk? Ik zou eerst de missie uitspelen en hem daarna halen

ben eerst naar the city gegaan, daar de cutter gehaald, extra missie gedaan en daarna moest ik wel opnieuw beginnen.

wat een moeilijk deel zeg, eerst met het medaillon in de geheime gang (koste me wat hoofdbrekens) en toen die kraker met de trappen.

moest echt Youtube gebruiken, om me op weg te helpen (1e x)

tof, maar erg lastig spel.

Na 3 levels staat er al 07.01.39 op de teller. Dit is wel een heeel lange game voor mij.

geweldig

Is nu overigens twee euro in de ps store.

Voor dat bedrag wel een lache spel lijkt me.