Antichamber (2013)

Puzzle

Ontwikkeld door Alexander Bruce
Uitgegeven door Demruth

In deze psychologische exploratiegame loop je doorheen Escheriaanse gangen en ruimtes, waar niets voor zeker kan worden genomen, en er geen spelregels zijn. Ruimtes zijn constant aan verandering onderhevig, en het onbereikbare bereiken is vaak de enige manier om vooruit te komen. Aan de hand van een wapen waarmee je voorwerpen kan vernietigen, creëren en manipuleren dien je een uitweg te vinden.

avatar van threeohthree
Tja, een puzzelgame om over na te denken, of toch niet? Voor ieder die wel een paar hersencellen kan missen en gebruiken is dit absoluut een aanrader, mits je voldoende aspirine in huis hebt dat is.

Ik heb er zelf nog niet heel lang op zitten, maar dit frisse indie puzzel gamepje lijkt ondanks de simplistische look absoluut te barsten van creativiteit.

avatar van Dragonslayer
Echt heel leuk om een keer te spelen! Alleen voor die 20 euro op steam zou ik het niet doen hoor.

Beetje zoals de film Cube

avatar van dave
Knap spel waarin je ronddoolt in een haast volledig steriele omgeving. Op dat vlak was Antichamber redelijk fantastisch. Ik ben echter verschrikkelijk slecht als het aankomt op logische gevolgtrekkingen of puzzels. De eerste helft viel nog mee, maar nadien heb ik helaas een paar keer moeten spieken op Youtube...

Als je interesse hebt in 3D puzzels vanuit een FPS standpunt en je wilt je hersenen echt op de proef stellen, dan is de aanschaf van dit spel een no-brainer.

avatar van Animosh
Aan de saaie kant.

Ik heb het al wel vaker gezegd, maar ik ben geen groot liefhebber van puzzelspellen. Maar Antichamber staat bekend om haar inventieve "thinking outside of the box"-puzzels, waardoor ik het toch een poging heb gegund. Naar mijn visie is die reputatie echter niet helemaal gerechtvaardigd.

Begrijp me niet verkeerd: de puzzels in Antichamber zijn behoorlijk inventief en vereisen vaak inderdaad (althans aanvankelijk) dat je "outside of the box" denkt. Maar in de praktijk komt dit vooral neer op trial and error en goed opletten totdat je leert hoe je een bepaalde situatie moet inschatten, waarna dezelfde soort puzzels zich herhalen op een moeilijker niveau. Het is allemaal wel aardig, maar ik ben nergens echt omvergeblazen door de creativiteit van een puzzel en na een paar uur was ik het spel eigenlijk al beu.

Wat het spel ook niet helpt is dat het behoorlijk sfeerloos is. Een minimalistische stijl kan mooi zijn, maar in dit geval is het gewoon steriel en saai (een beetje zoals Portal 1, maar dan nog een stuk extremer), en de sfeervolle muziek is helaas niet genoeg om dat te verhelpen. De tegelwijsheden die in het spel rondhangen zijn wel vermakelijk, maar niet meer dan dat. En ik ben simpelweg geen liefhebber van niet-lineaire spellen. Mijn voorkeur gaat uit naar spellen waar uitdagingen elkaar lineair opvolgen in plaats van dat je moet zoeken waar je naartoe moet en dat je uitdagingen tegenkomt waar je zaken voor nodig hebt die je nog niet hebt gevonden. De wereld is vrij klein, dus het zoeken valt wel mee, maar een minpunt is het wel.

Ik kan me voorstellen dat puzzelliefhebbers hier enthousiast over zijn: de puzzels zijn best inventief en de surrealistische wereld is soms best memorabel. Maar als een "toerist" in het genre kon ik hier niet zoveel mee. De puzzels wisten zelden indruk op me te maken, het spel ontbeert een aansprekende sfeer en de niet-lineaire structuur spreekt me niet aan. 3* is het net niet waard, dus ik houd het bij een dikke 2.5*.