Destiny (2014)

PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Bungie
Uitgegeven door Activision

Honderden jaren van nu heeft de mensheid zich verspreid door het universum en tal van planeten gekoloniseerd. Een rampzalige gebeurtenis, bekend als "the Collapse", vaagt een groot deel van de kolonies weg, en zorgt ervoor dat de mensheid zich op het randje van uitsterven bevindt. De enige overlevenden van "the Collapse" leven op Aarde. Hun levens werden gespaard dankzij de aanwezigheid van "the Traveler", een mysterieuze witte bol welke de mensheid al die jaren terug in staat stelde de ruimte te verkennen. De Traveler zweeft nu boven de laatst overgebleven stad; en geeft de inwoners van deze stad een bovennatuurlijke kracht, welke ze kunnen gebruiken om zichzelf te beschermen. Zij komen erachter dat de verloren kolonies nu worden bevolkt door een buitenaards ras. Jij wordt er op uit gestuurd om onderzoek te doen naar deze aliens; om zo te voorkomen dat de mensheid in zijn geheel wordt weggevaagd.

avatar van Brains
Destiny is always-on. Er is wel een single-player campaign, maar ook daarvoor moet je altijd online zijn.

SeptuSword
Hmm, dat is jammer. Helaas is ADSL redelijk flut voor online op de console.. enige wat ik kan is online zijn voor updates en chatten, maar als het op gamen aankomt word ik overal gekicked.

Brains schreef:
In de multiplayer wordt de damage genormaliseerd over de impact van je wapen, dus je level maakt niets uit. Alhoewel, het maakt een beetje uit, maar niet zoveel dat je geen kans maakt. Bovendien krijgt je ook xp en wapens van de multiplayer. Je hoeft dus niet de story te spelen.

Fair enough. Echter zie ik wel veel spelers met dubbele levens? Het is voor mij erg chaotisch na jaren cod en battlefield haha.

avatar van JacoBaco
Ja, dat is het schild. Je moet dus eerst het pantser/schild weg schieten. Maar je tegenstanders moeten dat ook bij jou doen.

Na Destiny weer eens opgepakt te hebben merk ik hoe makkelijk je de wereld weer in gezogen wordt. Wat knalt Destiny heerlijk weg en wat is het jammer dat de aangeboden content ergens toch erg minimaal Is.

Persoonlijk speel ik voornamelijk de strike missies en dwaal ik wat rond over de planeten om zo mijn Vanguard points te verzamelen via de Public events. Persoonlijk vind ik de 6 missies die standaard bij het spel komen te weinig, hoe moeilijk kan het voor Bungie zijn om er hier 10tallen van te maken en aan te bieden. Hier zou ik dan ook geld voor over hebben.

Ik heb de reviews bekeken van de DLC en ik ben bang dat deze 20 euro teveel zijn voor hoe ik Destiny speel en wil spelen. The Raids lijken me wel tof om te spelen maar op de manier hoe het aangeboden wordt is t voor mij geen doen. Waarom niet deze Raids speelbaar maken met een Matchmaking systeem en de moeilijkheidsgraad verminderen? En deze Raids in de huidige vorm ook speelbaar te houden.

Ergens is Destiny een geweldige en vooral verslavende ervaring om je mee bezig te houden, echter wil ik meer van de dingen die ik speel en dat lijkt er niet echt te komen?

avatar van Deus ex Machina
Zo ik heb aardig doorgeknalt en heb nu een level 32, 31 en 30 character.

carlo

20 euro is idd veel voor een dlc, maar op een avondje stappen geef je (of ik) drie keer zoveel uit. Ik heb het ervoor over gehad en heb er nog steeds geen spijt van.

Raids met een open matchmaking systeem zou echt de ondergang van Destiny zijn. Nu kan je via tal van sites een groep opzoeken die serieus en voor een langere tijd wil spelen. Samenspel is zeeeer belangrijk, nu kom je bij uitzondering mensen tegen die trollen. Denk als je het opengooit dat de raids grossieren in onervaren spelers en gastjes die trollen. Ik was er ook sceptisch over maar ik vind dat ze het echt zo moeten houden.

De moeilijkheidsgraad doet het hem juist in de raids, dat is het stukje uitdaging wat je nog hebt. Echter, onderhand kent bijna iedereen de raids wel waardoor het al stukken makkelijker is dan een x aantal maanden terug. Als ik jou was zou ik op YT even een Vault of Glass walktrough kijken en hem daarna gaan spelen op normal. Dat valt allemaal nog wel mee.

Deus ex Machina schreef:
Zo ik heb aardig doorgeknalt en heb nu een level 32, 31 en 30 character.

carlo

Ik snap je punt dat de moeilijkheidsgraad juist belangrijk is in die Raids. Alleen ik zelf als beginner (Hunter lvl 27, Titan lvl 24) in het genre wil dit ook kunnen spelen. Mij lijkt juist voor nieuwkomers/beginners het juist wel fijn om het toch op een lager niveau te kunnen doorlopen (met een matchmaking systeen) en te ervaren. Ben inderdaad wel van mening dat de Raids in de huidige vorm gewoon aanwezig moeten blijven voor de ervaren games.

Dit zou voor mij ook de content iets uitbreiden. Waar ik Destiny als shooter echt heerlijk vind spelen worden de Strike's en Patrol Bounty's op den duur wel erg repetief aangezien het constant het zelfde is.

Ik zie de bedoeling van Bungie wel en de nadruk op samenspel snap ik ook, maar bied dan ook genoeg content voor de nieuwkomers of mensen die dit voornamelijk alleen spelen.

De sfeer is tof, de gameplay loopt als een trein en het is nog zo verslavend als iets ook en toch blijft bij mij het gevoel dat er zoveel meer in de wereld van Destiny zit wat er niet uitgehaald wordt.

De pvp trekt me vooralsnog niet zo heel erg. Heb hier wel wat potjes in gespeeld maar is voor mij niet echt het onderdeel wat Destiny juist zo tof maakt. Al werkt het met de currency natuurlijk wel weer goed.

Aan de andere kant moet ik ook niet zeuren aangezien ik al bijna 70 uur in Destiny heb zitten (wat voor mij veel is tegenwoordig). Wat het voor mij zeker een goede ervaring is in een nieuw "genre".

Het is hier toch behoorlijk stil ondanks dat House of Wolves uitgekomen is.

Ik wou in eerste instantie wachten om te kunnen lezen wat andere er van vonden uiteindelijk toch besloten de 2 dlc pakketen te kopen. Waar ik 20 euro per pakket nog steeds aan de hoge kant vind speelt Destiny als een trein en was ik toe en beetjes nieuwe content. Wel krijgen je mannetjes een flinke boost door de aanschaf van deze pakketten, ergens vind ik dit jammer aangezien de mensen die hebben lopen ploeteren in de Raids hierdoor wel benadeeld worden. Echter voor mijzelf fijn aangezien ik nog steeds geen Raid volledig gespeeld heb (en ook niet heb kunnen spelen).

De story missies geven al een flinke boost en level 30 is vrij snel bereikt hierna is het grootste gedeelte van de content wel weer vrij gespeeld en geeft het toch weer uren en uren aan knal plezier om je doorheen te ploeteren. Ik begin steeds meer waarde te hechten aan de moeilijkheids graad zo zijn de nightfall strikes zeer moeilijk om doorheen te komen en geeft het een enorme voldoening als het lukt.

Al met al blijft Destiny een heerlijke shooter en spendeer ik er (te) veel tijd (ik zit nu rond de 200 uur!) aan en ondanks dat het veel van het zelfde is betrap ik me erop dat ik zelde of nooit met tegen zin aan het spelen ben. Ga er een halfje bovenop gooien. 4.5

avatar van Deus ex Machina
Probeer de Arena level 35. Die is pas moeilijk zeg.

Verder prima dlc. Trials of Osiris is ook echt een prima game mode.

Ondertussen alle 3 de Guardians na level 34 gekregen. Nu oude gear upgrade naar level 34 maar wat is het moeilijk om de Etric Lights te verzamelen. Hier mensen die er iets minder moeite mee hebben en willen helpen? (Prison of Elders level 34/35, PlayStation 4).

Destiny blijft een game opzich voor mij en een klein jaar na de release speel ik het nog steeds fanatiek (voor mijn doen) en moet zeggen dat ik constant wel een doel vind om voor te spelen.

avatar van iMontana
Heb het spel besteld (PS4-versie), is het net als Halo? Dat werd me namelijk verteld.. En hoe werkt de ranking system? Moet je echt skill hebben (redelijk goed zijn) om het hoogste rank te behalen in het spel? Hoop toch wel dat het wat weg heeft van Halo 2 of 3. Aangezien ik de IGN score heb gekeken was dit niet al te hoog.. Maar spelen wel veel mensen dit? Is er ook MLG voor het spel? Hoop echt niet dat het een noob game zal zijn. Wat ik ergens las, was dat je bij de single-player ook PS plus moet hebben klopt dit?

Hoop dat iemand antwoord heeft op me vragen.

avatar van iMontana
Dit spel is heel anders dan Halo.

avatar van dutchtuga
Game paar weken niet gespeeld en damn wat ziet alles er nu anders uit met de Taken King updates. Zie nu ook Guardians rondlopen met level 40. Ineens is mijn level 34 niets meer waard haha, en ik moet nog Crota's End en Vault of Glass doen.

The Taken King lijkt mij een zeer aangename toevoeging. Of ik het nu al voor 40 euro koop weet ik echter niet. House of Wolves en The Dark Below had ik samen voor 25.

Na de uitbreiding TTK uitgebreid gespeeld te hebben toch tot de conclusie gekomen dat ik er meer van had verwacht, de uitbreiding voelt voor mij niet zo groots aan als dat er in veel recensies geschreven wordt. Persoonlijk speel ik Destiny voornamelijk alleen en heb ik een grote vrienden lijst gecreëerd voor het spelen van de end content. Waar het bijvoorbeeld in de Prison of Elders nog wel te doen was om 2 kompanen te vinden is het toch lastig om 5 serieuze spelers te vinden die voor langere tijd op het moment dat ik zin heb mee te spelen. Ergens snap ik de keuze van Bungie dit niet open te gooien voor match making maar met het nieuwe aanbod gameplay in deze (weer te dure) uitbreiding toch wel een must het allemaal speelbaar te houden voor iedereen.

De gameplay van Destiny is als vanouds en speelt heerlijk, werkelijk een van de beste shooters die er gemaakt is waarvan de sfeer tof is, het schieten intens maar arcade en het verhaal nog steeds zo goed als niet aanwezig, wat overigens niet stoort in het Destiny universum.

De nieuwe opzet met quests werkt en is zeker de moeite om te gaan doen, de beloningen zijn redelijk en helpen je goed op weg naar de nieuwe Raid. Hier zit wel direct een maar aan, de content is erg karig voor 40 euro die deze upgrade toch weer kost. Hierdoor had ik het persoonlijk ook netjes gevonden om de Prison of Elders te upgrade en dit belonend te houden, of een nieuwe hord mode er bij doen. gezien de prijs krijg je toch weer erg weinig van Bungie en ben je hier voor mijn gevoel sneller doorheen dan The Hous Of Wolves.

Al met al is Destiny echt de moeite waard en voor mensen die hem een jaar terug hadden laten liggen kopen nu een joekel van een game voor 60 euro, echter VoG, Crota's End en Prison of Elders zijn nog te spelen alleen is de beloning niets zeggend meer en heb je als nieuwe speler niks meer aan. Hierin ook het volgende probleem, al de uren die ik heb lopen ploeteren voor mijn Prison of Elders gear is zinloos gebleken aangezien deze armor pieces en weapons al voorbij gestreefd worden door de nieuwe commen (groen) en rare items (blauw). Dit is prima maar geef mij de mogelijkheid om de guns die ik tof vind te upgraden aan de hand van het Ethric Light systeem, dit geeft extra speel duur en de mogelijkheid alles aan te passen naar hoe ik het wil.

Bungie levert goede content maar levert te weinig content voor de prijs, het kleed Destiny ook deels uit met deze uitbreiding en het lijkt me dat ze onderhand wel geleerd zouden moeten hebben van de fouten. Er zit heel veel in het concept, de gameplay is goed alleen moet er nu eens een betere reden gevonden worden waarom ik levenloos door deze game heen wil blijven rennen, nu na een uurtje of 20 (wat natuurlijk veel is) ben ik bij de Raid waar ik dus niet genoeg mede spelers voor bij elkaar gevonden krijg om deze uitgebreid te kunnen spelen op de momenten dat ik tijd heb. Blijft in mijn ogen een misser.

Het levelen is veranderd, persoonlijk ook een rare keuze om de levels vast te leggen op level 34 (waar je eerst level 20 had en doorgroeide aan de hand van je gear naar level 34). Ook hierin had de speler van level 20 naar level 40 laten levelen en biedt meer Qests aan voor EXP en Gear. Hierin ook een gemiste kans als je het mij vraagt, Er waren openingen genoeg om meer content te bieden echter kiest Bungie er voor zich er in zekere zin makkelijk vanaf te maken en het op save spelen, ook denk ik dat de pro's er onderhand met een week doorheen waren. Nog een punt is dat de Strike's tegenwoordig nog maar 1tje per week beloond wordt met de nieuwe Legendary Marks, ook die playlist is dus deels de kop ingedrukt door Bungie zelf, waar ik in het origineel uren en uren door de strike's heb lopen rennen voor de Vanguard coins om zo de gear te krijgen voor de End Game is dit ook ingekort. /

Al met al is TTK geen verbetering van Destiny en vind ik het voor 40 euro een zeer matige DLC en om eerlijk te zijn is hij dit ook niet waard.

AvMerode
Combineer borderlands met marathon, halo, een mmo en star wars en je krijgt Destiny.
Had deze game niet eerder gespeeld en heb hem nu eindelijk voor flink wat uren kunnen uittesten.
Kreeg de game bij een tweedehands ps3 via marktplaats en ben blij dat ik de game heb gehouden.
Zelfs de ps3 versie loopt soepel en erg fijn. Vind hem veel leuker dan halo guardians.
De gameplay is old school/fashion shoot em up, met daarnaast de mogelijkheid om goed te kunnen sniperen. Er is wel wat backtracking en eentonigheid hier en der, al was dat wel te verwachten.
De gameplay is naar mijn mening erg verslavend. Zeer onderschatte game.

Nou ja onderschat...

boven de 25 miljoen gebruikers

Het is wel een typische hate it or love it game volgens mij, maar het heeft inmiddels een aardig trouwe fanschare weten op te bouwen.

avatar van Brains
Inderdaad. Onderschat zou ik het niet noemen. Het was destijds een enorme hype.

AvMerode
Meende dat het door recensies een onderschatte game was.
Maar zie nu dat het uiteindelijk alleen gamespot was waar ik toen naar keek.

En ook Gamespot is met de komst van de laatste uitbreiding 'The Taken King' redelijk bijgedraaid. Klopt wel dat er in eerste instantie wat meer negatieve reviews waren over Destiny hoor, wat dat betreft is men het erover eens dat de game nú pas volledig de potentie benut.

avatar van Brains
Wat opzich jammer is, want ik denk dat veel mensen er voor die tijd al helemaal op uitgekeken waren. Ik in ieder geval wel, en vrijwel iedereen waarmee ik samen speelde zie ik het ook nooit meer spelen.

Kan kloppen, maar ook hebben juist heel veel mensen de draad weer opgepakt met The Taken King. Ik kan me goed voorstellen dat mensen het verdienmodel achter deze game niet helemaal kunnen waarderen, maar vind je dat geen punt (zoals ik) dan is het toch wel een erg goede game geworden hoor...

Kan er ook mee te maken hebben dat ik Destiny destijds niet helemaal kapot gespeeld heb en ergens rond level 30 links liet liggen. Nu, een jaar verder, met enkele goede verbeteringen en nieuwe content, laat het me niet meer los!

Ik heb deze laatst goedkoop op de kop kunnen tikken (slechts 16 euro) en hier mijn bevindingen over Destiny... Toen het uitkwam had ik nog geen console, of althans, geen next gen en zelfs na anderhalf jaar word deze nog volop gespeeld merk ik. Wat Destiny zo tof voor mij maakt is toch de verslavingsfactor die het heeft, telkens: 'nog n potje, nog een potje' dat gevoel de hele tijd. Daarnaast is het looten gewoon heel verslavend, systeem doet me heel erg aan Borderlands denken op een of andere manier. Een leuke game om te spelen dus... maar al snel kwam ik erachter dat de game zelf best klein was en dus bijna werd gedwongen om de dlc aan te schaffen wat ik dus ook heb gedaan. Wat je dan wel wilt is dat je je geld n soort van terugverdient in de vorm van content en aan de ene kant gebeurt dit ook want The Taken King missies vind ik stukken interessanter dan de missies die er al bij zaten maar toch krijg ik steeds het gevoel dat er zoveel mist in Destiny. Het had nog veel uitgebreider kunnen zijn heb ik het idee. Toch werkt het voor mij verslavend omdat ik constant maar bezig ben met nieuwe gear verzamelen en upgraden waardoor ik toch het gevoel krijg dat ik de hele tijd maar bezig moet zijn. Vandaar ook de 4,5 die ik het geef, puur voor dat dus. Daarnaast zien de graphics er op de PS4 gewoon prachtig uit. Leuke game om te spelen alleen ze naaien je flink hard met de content.