Burnout Paradise (2008)

Racing
single player / online

Ontwikkeld door Criterion
Uitgegeven door Electronic Arts

Maak crashes, race je tegenstander eruit en geniet van de compleet nieuwe omgeving van 'Paradise City'. Zorg ervoor dat je de wedstrijden wint en dat je bovenaan de lijst komt te staan. Unlock de meest gruwelijke auto's en nieuwe race-modi.

Vermakelijk spel, maar het irriteert me nog altijd dat je niet tegen een vriend op een tv kan racen. Dat maakte Burnout groot, niet het online spel.

Wat is dat voor rare trend zeg, dat de good old splitscreen multiplayer uit veel games wordt geweerd? Ik wil gewoon met een vriend een middag kunnen lachen, dat hoef ik niet met vreemden op het internet.

Anyway, BP is zelf wel een goede game. Ziet er prachtig uit, speelt lekker en is vermakelijk. Wel vind ik het onoverzichtelijk worden als je echt hard gaat.

avatar van Bahamut Zero
Fantastisch spel. Ben er nu al een mooi tijdje mee bezig (inmiddels rijbewijs B binnen). Maar vervelen doet het niet. Het snelheidsgevoel is er wel iets uit maar dit gaat niet ten koste van de gameplay. Ook vindt ik de stad erg leuk opgezet en de manier waarop je nieuwe auto's moet unlocken is ook orgineel bedacht (het desbetreffende voertuig uitschakelen in de straten van Paradise city). Grafisch erg goed maar dat zijn we standaard gewend van EA en het rijdt lekker. Online gedeelte vindt ik nog wel ingewikkeld omdat het vaak moeilijk zoeken is naar het juiste deel van de stad waar je je kunsten moet laten vertonen.

Ik geef Burnout Paradise 4,5*

avatar van ps3me
ik meen het als ik zeg fantastisch!!

je kan zelfs met de SIXAXIS-console sturen door hem te draaien, wat meteen veel en veel moeilijker is.
bij options staat dat.
het is op een gegeven moment erg vervelend om constant te crashen etc. dus die slowmo zoou ook wel een keer uit mogen;)
verder een super goed spel omdat je ook kan cruisen door de stad en door de 'bergen' eigenlijk een paar wegen net buiten de stad.

naar mijn mening een super goede game die alles heeft wat die zou moeten hebben.
ik hoop dat er een vervolg komt op deze reeks met dezelfde opties en gameplay alleen meer auto's etc..
de nieuwe motors zijn ook erg vet alleen jammer dat ze de crash niet laten zien..:( erg jammer maar goed ze kunnen ook niet alles doen naar onze verwachting er zal altijd iets ontbreeken.
een erg vette game voor de ps3 alleen jammer dat er tot nu toe zo weinig goede spellen zijn voor de ps3, ik hoop op meer van dit soort spellen en lekker veel RPG's

een dik verdiende 4.5*

avatar van Hadouken
Vanaf Burnout 2 begon ik geïnteresseerd te raken in de serie. Vanaf Takedown ben ik een fan. Een tijdje geleden had ik Paradise op de PC geprobeerd en het voelde op één of andere manier niet goed. Nu, een aantal weken geleden toch maar gekocht voor € 15 op de PS3 want het is toch Burnout. Eenmaal erin verdiept moet ik concluderen dat dit misschien wel het beste deel is tot nu toe!

Voor het eerst kun je in een grote stad rijden, wat al eerder in de NFS-serie geïntroduceerd was. Een volkomen logische stap en het verlengt de speeltijd aanzienlijk. Op de ( ietwat te kleine) map vind je verschillende icoontjes wat bijvoorbeeld Racen, Stunt Run, Marked Man of Road Rage ( moet haast wel de meeste geniale mode ooit zijn!) inhoudt. Deze activeer je door er simpelweg heen te rijden en te driften bij het stoplicht. Gelukkig is dit niet het enigste wat je in de stad kan doen. Zo zijn er 120 reclameborden die je moet vernietigen en 400 gele hekken die je kapot moet rammen. Je moet 40 superjumps voltooien en je kan op iedere weg een tijd neerzetten of een crashrecord proberen te behalen. Je moet de tien parkeergarages ontdekken en alle events en drive-throughs. Kortom, er is zát te doen. Helaas is de Crash Party eruit gehaald. Enorm zonde!

Een nieuwe toevoeging zijn motoren. En eerlijk gezegd vind ik het een beetje tegenvallen. Er is namelijk niet zoveel te beleven op je motor. Er zijn geen reclameborden, hekken en je kan geen boost gebruiken of een takedown uitvoeren. Wel zijn er diverse motorraces, maar die zijn verder niet speciaal. Ook zie je je rijder niet van de motor pleuren als je verongelukt. Een detail, maar soms ziet het er een beetje raar uit.

Op de PS2 ben ik nooit online geweest, dus dit is de eerste keer dat ik online ga in een Burnout game. En dat bevalt uitstekend! Dezelfde modes zijn namelijk beschikbaar om online te spelen, maar er zijn ook maar liefst 490 challenges toegevoegd. Hiervoor moet je soms samenwerken met andere coureurs, of je gaat de strijd aan. Vaak geeft het je een enorm voldaan gevoel als je met z'n achten een stunt uitvoert en hij lukt. Wel onhandig is dat je niet op een soort race kan zoeken. De servers geven alleen aan wat het laatste events was. Je begint online dus altijd vrij in de stad ( je schakelt overigens met één druk op de knop over van offline naar online en weer terug, handig!) en wanneer de admin het zint kan die een event of challenge starten.

Daarnaast zijn er op het moment tachtig trophies. De één wat moeilijker dan de andere maar ook dit vind ik een leuke toevoeging.

De minpuntjes op een rijtje:

- Je moet echt eerst een beetje de stad verkennen anders rijd je geheid een keer verkeerd aangezien de map klein is en de game honderden zijweggetjes kent.

- Het niet kunnen kiezen van een online mode.

- Trophies die je alleen kunt voltooien met een unieke auto die je moet kopen in de Store.

- Geen Crash Party!

Tot op heden vond ik Takedown het vetste deel, nu mag Paradise er vrolijk naast staan!

Opzich wel een leuke game maar niet echt fantastisch. Na een tijdje begint het te vervelen en heb je wel iets beters te doen. Ook wordt het een beetje te eentonig. Bij multiplayer moet je ook steeds van controller wisselen.... Jammer dat er geen split-screen is. Verder wel mooie geluiden en mooie graphics. 3.0

avatar van WeZet
Allemachtig, wat is dit ontzettend saai. Ik kan die lovende recensies en het hoge gemiddelde niet begrijpen. Je voert steeds hetzelfde trucje uit van unlock tot unlock in een dode stad. Voor die tijd zag het er waarschijnlijk allemaal wel puik uit, en het racet wel ok, maar verder heeft de gameplay de tand des tijds niet doorstaan.

avatar van Duke Nukem
Het spel begint al heel vervelend met een voice over die je niet kunt skippen, het ontvangen van een drivers license waarvoor je je foto moet geven, en dan krijg je een wrak van een auto want je mag niet kiezen waarmee je rijdt. Dit is geen race spel waarbij je zelf je banen en je auto kiest. Nee, je moet in een lelijke stad rondrijden op zoek naar andere challengers om mee te racen, wat niet lukt want de server is down. Je kunt ook niet gewoon in split screen met je maatje thuis spelen. De muziek is hard en lelijk, zoals in de meeste racers. Dan heb je nog die dynamische camera waarvan je bijna zeeziek wordt. De bike handled dan wel weer vlotjes, maar er zijn ook voor de bikers geen races te vinden. Dan maar een politieauto gekozen, dan wordt ik meteen naar de PS Store gestuurd maar daar staat "not available now". Cops and Robbers kun je dus ook niet meer spelen. Wat valt er dan eigenlijk nog te doen met dit spel? Geef mij dan maar de oude Burnout games op de PS2, of beter nog: NFS: Hot Pursuit II.