Assassin's Creed IV: Black Flag (2013)

Nintendo Wii U / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch
Adventure / Action

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Neem je zwaard en pistool ter handen en stap in de schoenen van kaper Edward kenway. Edward is de grootvader van Connor, het hoofdpersonage uit het derde spel in de serie. Begeef je in de wereld van de zeeroverij en de piraterij, tussen de pracht van de Caraïbische eilanden. Als kaper krijg je vrij spel om schepen van vijandige naties aan te vallen en hun buit in beslag te nemen.

PlayThaYard schreef:
Als je op alle fronten je schip volledig wilt upgraden, zie je: "Ontwerp - Elite kanonnen/romp benodigd." Waar en wanneer krijg je die?

Je moet eerst de plannen vinden, bijvoorbeeld via een schatkaart of in een kist bij een onderwatermissie. Vervolgens moet je voldoende geld en materiaal hebben om ze te kopen/maken.

avatar van PlayThaYard
Het geld en materiaal heb ik, nu dus 'de rest'. Thnx Bombong.

avatar van Thorak
Op 18 januari had ik de special edition van deze game besteld bij Direct Game, gisteren (28 januari dus) kreeg ik eindelijk het pakketje binnen. Op de site stond duidelijk "voor 17.00u besteld, morgen in huis"... 10 dagen lijkt me dan 'ietwat' aan de lange kant.
Al met al, blij dat ik eindelijk het pakketje kreeg, totdat ik de bubbel enveloppe open maakte. Bleek er niet de special edition, maar de NORMALE versie in te zitten!
Bij Direct Game (whats in a name?) koop ik dus niets meer!!!

Ik mag de game wel terug sturen en als ik het netjes en ongeopend terug stuur krijg is als zij het goedbevonden hebben mijn geld terug gestuurd. Verder zelfs geen enkele poging van hun kant om mij als klant te behouden.
Nu heb ik gemerkt dat de special edition vrijwel nergens meer te krijgen is, of voor veel meer geld, dus hebben ze wel ietwat geluk en hou ik toch maar de standaard versie.
Ze zijn in mij wel een klant armer en een erg slechte recensie rijker en nog erger voor hun: héle slechte mond op mond reclame! En dat is uiteindelijk iets dat een bedrijf kan maken of breken!

Dus mensen: wees verstandig en laat www.directgame.nl links liggen.

Toch opnieuw begonnen op de PS4, je word direct weer de wereld in gezogen. Waar voor mijn gevoel het grafisch niet heel veel beter ia dan de PS3 versie ziet het er wel schitterend uit. Ik ata er van te kijken hoeveel side missions er in gepompt zijn en hoeveel moeite Ubisoft voor de geweldige wereld heeft gedaan. Toch zeer regelmatig zit je met je mond open rond te gapen als je over de zee heen gaat en wat er allemaal gebeurt. De eilandsjes zijn verschillend van elkaar en brengt variatie met zich mee. De setting is anders maar Unisoft evenaart (verbeterd) de open wereld game erving van Rockstar's GTA V. Waar ik nog steeds geen fan ben van die Animus bull shit is AC Black Flag een top game en doet het eigenlijk gewoon alkes goed en is hij voor mij het beste wat ik in t genre (en de serie) gespeeld heb. Waar ik een uurtje of 10 over nieuw moet spelen en mezelf betrap dat ik als nog op zoek ga naar dingen en gewoon tijden rond aan t struinen ben door de wereld bepaald voor mij wel dat AC qua ervaring perfectie nadert. Dit houd niet in dat er gameplay technische elementen ook perfect zijn. Ik vergeef Ubisoft de Animus want het maakt het op ieder ander stuk meer dan goed houd het toch op een 5.0 voor de ervaring.

Dit is voor mij ondanks GTA V de game van 2013. Ik snap de kritiek punten op Black Flag wel maar Ubisoft compenseert voor mij echt alles met de gewelsige setting en de hoeveelheid content wat er in zit. Black Flag word nergens moeilijk maar ik vind het wel passen de uber "sterke" piraat tegen de rest van de wereld, gameplay verander nauwelijks (op het land). De stukken op je boot zorgen voor afwisseling en ik betrap me er regelmatig op dat een uur alleen maar bezig ben met bootjes te laten zinken en plunderen, ondanks dat dit eigenlijk (buiten de verschillende rangen) altijd t zelfde is voelt het goed lijk je het te doen met een doel. Zo heeft het zin om veel geld en "grondstoffen" bij elkaar te blijven sprokkelen ivm je boot. Het jagen op walvissen of haaien en het duiken zorgen weer voor een x aantal uur aan extra gameplay en content, ik hoid niet van RPG's maar die simpele systeem wat er in Black Flag zit werkt en bied mij wat extra diepgan in een action adventure. Op zee ia voor mij redelijk vernieuwend en ik speel het niet zo vaak in andere games. Op het land is het echter veel van het zelfde in de serie, mij stoort het alleen nog steeds niet ik blijf het heerlijk vinden om de veldslagen aan te gaan met hordes vijanden en de manier hoe Ubisoft het in beeld brengt blijft mooi en "bruut". Ook hierin zit weinig uitdaging het systeem werkt en is makkelijk maar voelt voor mij goed. Het sluipen wat je toch verwacht in een game wat draait om "Assassin's" is ook in deze gedateerd en ook simpel, al verval ik 9 van de 10 keer roch weer in een gevecht dat iedereen sneuvelt, ik heb er geen moeite mee maar snap het punt van kritiek wel.

Al met al zitten er best wel wat puntjes in maar Black Flag blinkt uit in de setting sfeer en de ervaring wat het de speler geeft als Piraat. Dit maakt voor mij de hele game en het plezier wat ik er uit haal en de hoeveelheid (verschillende content) wat itt GTA V ook nog best uitgebreid is maakt voor mij dit een van de beste titels die ik gespeeld heb.

Hier weer even mee bezig, nog steeds niet uitgespeeld. Tijd lang even niks mee gedaan. En dat heeft denk ik toch te maken met de eentonigheid op bepaalde punten.

Zo vond ik het vechtsysteem in de eerste delen toch echt beter. Ben niet zo te spreken over dat hele gedoe met counteren of 'door verdediging heen breken'. Dat kan anders en leuker denk ik.

En ook blijf ik me verbazen over die eeuwige afluistermissies, bedacht me net dat het zelfs in Far Cry 3 voorkwam. Ben nu benieuwd of het ook in Watch Dogs zal zitten, zou me verbazen eigenlijk als het niet is. Blijkbaar vind Ubisoft het zo de shit dat ze het wel als handelsmerk dingetje willen.

Wat deze game betreft ben ik ondanks die punten toch wel redelijk onverminderd enthousiast. En doordat ik er zo lang over doe heb je in ieder geval ook wel bang voor je buck.

Nieuwe AC inmiddels overigens ook aangekondigd zoals sommigen van jullie ongetwijfeld weten. Setting in Parijs deze keer. Dat maakt me helemaal benieuwd hoe ze het dan boeiend kunnen houden doordat het hele piraten en naval thema dat deze game draagt er dan niet meer is, en ze daarmee dus het vernieuwende van dit deel verliezen en het eigenlijk gewoon weer teruggaat naar de oorsprong die we inmiddels wel kennen.

Tenminste zo lijkt het.

Vind persoonlijk toch wel dat er een aantal dingen redelijk op de schop zouden kunnen in deze serie.

Denk wel dat ik die ook ga spelen maar als het weer precies allemaal dezelfde dingen doet kan het daar ook wel eens heel lang gaan duren voor ik die uit heb, als dat al gebeurt.

Confusie schreef:

Dat vroeg ik me ook af. Ik vond de zeeslagen in dit deel de eerste keer dat een AC-game iets essentieels toevoegde sinds deel 1 (in AC vond ik de zeeslagen nog niet goed) en het zou jammer zijn als het niet terugkeerde. Het kan natuurlijk nog steeds, want het is niet zeker dat de volgende zich helemaal in Parijs afspeelt, maar het zal in ieder geval altijd opnieuw een afgescheiden deel van de rest van de game zijn.

Nou ja, als ze het terug laten keren wordt het op die manier ook weer een herhalingstrucje. En heb op dit moment sowieso ook niet echt de indruk dat de setting zich er weer voor zou lenen, en geforceerd misplaatst erin lijkt me persoonlijk niks.

Heb dan liever weer iets totaal nieuws, zo blijft het fris.

Erg benieuwd hoe ze het aan gaan pakken.

Confusie schreef:

Er werd in die tijd veel op zee gevochten hoor, dus passen doet het wel...

Als je het zo stelt is naval shit in wezen van elke tijd. Neemt niet weg dat het echter het meest onlosmakelijk verbonden is met het piraterij dingetje.

Als de piraten en dat hele idee van de Caribbean bezeilen eruit gaan hoeven de schepen van mij ook niet echt terug te komen en lijkt het mij dus verfrissender als ze weer met iets nieuws zouden komen.

Confusie schreef:

Mee eens. Zo goed passen als in Black Flag zal het nooit meer doen, dus waarschijnlijk beter om het er niet meer in te doen. Paardrijden mag van mij wel weer terug. Vanwege de visuele verdiensten, niet omdat het spannend is.

Na het ietwat tegenvallende AC 3, was ik een beetje AC moe en besloot Black Flag over te slaan. Mede ook omdat dat hele varen in de voorgaande deel me totaal niet aanstond.

Maar Watch Dogs valt me ook wat tegen en ik was opzoek naar iets. Na de beelden van de E3 van AC Unity, werd ik toch weer geprikkeld en wist ik toch voor een mooi prijsje Black Flags aan te schaffen.

Ben net op weg in de game, maar wat heb ik me vergist en wat heb ik AC eigenlijk gemist. Ondanks dat AC jaarlijks word uitgebracht, weet ik me er toch weer ontzettend mee te vermaken en blijft het leuk om te spelen. Bloedmooie game en sfeer. Beste graphics die ik heb gezien op de Xbox One tot heden. Ik ga snel weer verder.

Ondanks alle positieve verhalen over deze game, weerhouden de afgelopen delen me ervan om hieraan te beginnen. Ik ben namelijk bang dat ik weer dezelfde saaie repetitieve gameplay krijgt voorgeschoteld met een verhaal dat op niets trekt.

ik speel deze nu. maar vind het eigenlijk harstikke saai. ik zal deze uitspelen omdat ik alle delen tot nu toe heb uitgespeeld.

avatar van Tsjo-Wi
Ik had hetzelfde gevoel. Hij ligt nu alweer maanden stof te happen, want de gameplay is nog exact hetzelfde als 4 delen geleden en het verhaal sprak me ook totaal niet aan. Het bootje varen is redelijk leuk maar ook dat gaat snel vervelen.

Al met al is het een lichte vooruitgang op deel 3 maar nog steeds kampt het met dezelfde problemen: knullige stealth gameplay, simpele en saaie combat, en oninteressante personages + verhaal.

Echt exact hoe ik erover denk, qua punten die je aanhaalt. Staat inmiddels ook op marktplaats. Snap echt de ophef niet zo over dit spel.

avatar van Thorak
Hoewel AC3 inderdaad wat tegen viel was het toch ook niet saai, AC4 is inderdaad veel van hetzelfde en ook ik kon m niet zo geweldig vinden als de meesten hier lijken te vinden.
Geen enkele AC haalt het nog bij AC: Brotherhood, dat is naar mijn bescheiden mening nog steeds het beste deel in de franchise. Maar zo saai en repetitief als het allereerste deel zal geen enkele AC meer worden lijkt me. Dat is ook tevens het énige deel die ik niet heb uitgespeeld, ergens op 40 a 50% kon ik de verveling van steeds maar hetzelfde doen niet meer aan.
Toch heb ik wel goede hoop voor AC: Unity!

avatar van René.
1,0
Wat een slechte game zeg.
Dat klimmen en sluipen enzo is wel tof gedaan, maar uiteindelijk is het vecht-systeem zo simplistisch dat je nooit meer motivatie hebt om te sluipen en klimmen. Gewoon even iedereen vermoorden door een counter-aanval die met één druk op de knop perfect wordt uitgevoerd.

avatar van Janor
Wat een verrassing deze game. Nooit eerder AC gespeeld maar de piratensetting / thema sprak me dusdanig aan dat ik de game voor een budgetprijs heb gekocht. En totaal geen spijt van. De besturing is aanvankelijk wel wennen en frustrerend maar na paar uurtjes spelen went dit al snel. Goede muziek, toffe graphics, sfeer en heel veel te doen. Tof character ook. Misschien dat ik de game zo tof vindt omdat ik er weinig van had verwacht. Bijna uitgespeeld en twijfel tussen 4 / 4,5.

Deze toevallig zojuist definitief afgerond. Ik maak er een viertje van denk ik. Een aantal dingen komen zoals ik al eerder al heb besproken erg prettig uit de verf. Maar het blijft een hekel puntje de wijze waarop ze je het afluisteren en schaduwen tot aan het einde buitensporig om de oren blijven gooien.

Flinke game die overloopt van mogelijkheden en content maar hier en daar misschien toch ook wel net iets te lang als in dradig.

Hoe dan ook lekker de tijd voor genomen en op bepaalde punten zeker erg genoten.

Dus een viertje kan er wel af.

avatar van Oortrommel
Op de PS4 is dit een meer dan degelijke game. Het ziet er grafisch geweldig uit en de gameplay is van hetzelfde niveau als op de oude generatie. De keuze voor een compleet andere setting én storyline pakt erg goed uit; een frisse wending in een redelijk vastgelopen serie.

De vele uren aan side quests, collectibles, minigames en oneindige mogelijkheden tot zeeslagen zijn een enorm pluspunt en maken de game een stuk langer én interessanter dan puur de main story volgen. Al met al is dit een prima game voor de next gen consoles. Een groot minpunt vind ik de vele bugs, die er (zeker op de next gen consoles) niet in hadden mogen zitten.

avatar van 3bdelilah
Nou nou, colour me surprised. Assassin's Creed III liet bij mij best wel een onaangename indruk achter, dus ik heb Black Flag zo lang mogelijk geprobeerd te vermijden. Uiteindelijk van een vriend weten te lenen en ik dacht waarom niet, achteraf toch blij dat ik het toch gedaan heb. Met dik 35 uur de end credits gezien, en ik heb nog aardig wat verkennen te gaan. Qua content is dit zonder meer de grootste AC, zit eigenlijk tjokvol allerlei leuke dingen om te doen.

Pluspunten

+ Belachelijk grote wereld met heel veel te doen, te ontdekken en te plunderen. Telkens als ik ergens naartoe vaarde, kwam ik weer iets tegen waardoor ik even van koers veranderde. Het verkenningsgevoel was lekker.

+ Het was tof om even Edward Kenway te zijn, erg interessante en sfeervolle personage! Goede voice acting van hem. Van de rest ook overigens, elke grote personage klonk uitstekend, vooral Blackbeard en Kidd. Is een verademing vergeleken met Edward’s kleinzoon Connor. Arno van AC:U laat ook beetje een oninteressante indruk op mij achter, maar ik hoop dat ik het mis heb.

+ Ik kan me herinneren dat ik die schipmissies in Assassin’s Creed III op z’n zachtst gezegd niet echt heel leuk vond, maar Black Flag heeft me blijkbaar 180 graden doen draaien. Rondvaren met de Jackdaw, vijandige schepen beschieten en snel aan boord gaan om het schip te plunderen verveelden naar mijn mening eigenlijk nooit. En het feit dat je daarmee ook nog eens materialen vindt om je schip te kunnen upgraden, was nog een reden om het te doen.

Minpunten

- Combat is belachelijk makkelijk, counteren met O en killen met □. Volg dat en je kan letterlijk honderden bewakers achter elkaar afmaken, zit echt 0,0% uitdaging in. Eerlijk gezegd zoek ik dat ook niet in een AC, maar dit was gewoon kinderlijk eenvoudig.

- “gelukkig” ook eigenlijk, want stealth is weer eens duidelijk ondergeschikt aan de combat, wat dus al niet uitblonk. Naar mijn idee is het wel de “beste” stealth tot nu toe, maar voor een spellenreeks over sluipmoordenaars doe je erg weinig aan sluipen.

- Tail, eavesdrop, tail, eavesdrop… fucking gaap, doe eens normaal. Ik vond dat soort segmenten in de vorige delen al akelig om te doen (vooral omdat de gameplay niet altijd lijkt mee te werken), en dan hebben ze Black Flag er helemaal mee volgestopt. Erg ongeïnspireerd.

- Het gewoonlijke hoofdverhaal met de Assassins en Templars vond ik maar tegenvallen, het was niet slecht maar nergens vond ik het echt spannend. Leek qua samenzweringen wel erg mee te vallen, terwijl dat met de andere delen wel goed zat. En Edward is amper een "echte" Assassin geworden, hij hielp ze soms alleen mee, dus ik voelde eerlijk gezegd niet echt veel voor die strijd tussen de Assassins en Templars.

Er lijken meer minpunten dan pluspunten te zijn als je het zo allemaal terugleest, maar de grote pluspunten maken heel wat goed. En gezien het feit dat ik me hier 35+ uur (and counting) meer dan prima mee vermaakt heb, vind ik dat er ook een meer dan prima cijfer bij hoort. Het klinkt trouwens raar, maar ik vind dit een matige Assassin’s Creed en tegelijkertijd een heerlijk piratenavontuur dat eigenlijk op zichzelf had moeten staan (Pirate’s Creed of zoiets).

Ja daar zit wat in. Pas op het eind zie je Edward echt de assassins joinen en verder ben je vrijwel de hele game maar een beetje op z'n piraats aan het aanklooien en zijn er ook amper echt targets zoals voorheen. Het voelt daardoor inderdaad meer aan als uitstekende piratengame dan een echte AC.

avatar van justin8286
Na de playstation 4 te hebben aangeschaft(eindelijk!!) is dit mijn eerste spel. Zal mij benieuwen. Begin ziet er in ieder geval veelbelovend uit. Veel beter dan AC III, die ik even op de PC heb gespeeld maar waar ik maar niet in kom komen. Kwam denk ik met name door het hoofdpersoon en de grauwe stad, die in het niets viel bij steden uit eerdere AC games.

De piratenscéne spreekt me aan en ook het hoofdpersoon heb je al meer mee. Verder zie de wereld er natuurlijk prachtig uit en is het immens groot.

avatar van dr channard
Minste AC tot nu toe (AC III niet gespeeld). Het bootje varen is niets voor mij en is heel traag. Voor mij is het gedaan. Ik heb betaald voor Unity en die ga ik spelen zodra ik een nieuwe desktop pc heb, maar dat is dan ook het laatste deel. Het tweede deel zullen ze toch nooit meer overtreffen

avatar van PlayThaYard
Jawel, met Brotherhood

avatar van dr channard
Die was ook heel goed, maar vond ik minder als II

avatar van dave
De eerste 'Assassin's Creed' die ik volledig heb uitgespeeld sinds 2009. Het is allemaal wat bergaf gegaan na de avonturen van Ezio. Dit vierde deel brengt hier gelukkig op sommige vlakken verandering in en probeert tenminste de serie nieuw leven in te blazen.

Het beste aspect is zonder twijfel de personages die worden geïntroduceerd. Ze hebben allemaal een kleurrijk karakter en geven de gebeurtenissen meer significatie. Ik was zelf een grote fan van James Kidd, die werd ondersteund door geweldige 'voice acting'. Ook het verloop van het verhaal was veel soepeler dan in het laatste deel. Het bleef tenminste toch enigszins boeien. De memorabele en zeer aanlokkelijke omgevingen speelden hier beslist een grote rol in.

Verder was de introductie van gevechten op zee aanvankelijk een aangename toevoeging. Het duurde echter niet lang vooraleer deze, net zoals het repetitieve zwaardvechten en de eindeloze reeks 'Tail Missions' begonnen tegen te vallen. De AC-formule blijft jammer genoeg ongewijzigd en veel te veel gebeurd volgens het boekje.

Desalniettemin blijf ik aangenaam verrast. Al was het maar omwille van het schalkse gespreksonderwerp.

3.50

Het heeft een klein jaartje geduurd, maar dan nu toch uitgespeeld. Na het behoorlijk teleurstellende deeltje 3 is dit toch wel een prima deel. Ziet er prachtig uit en alhoewel open world ubisoft games niet altijd uitblinken in diversiteit en uitdaging heb ik me hier kostelijk mee vermaakt, ca 60 uurtjes ingestoken zag ik. Alle locaties bezocht en behoorlijk wat side-missies gedaan, inclusief het vernietigen van die 4 legendary ships. Erg cool. Main missies, graphics, de talloze boot battles + boarding, forten, veel locaties, ja dikke prima. Nu door met Unity waarvoor ik al gigabytes aan updates heb binnengeharkt zag ik, als dat maar goedkomt...

Zeer memorabel deel in al zijn zonnige veelzijdigheid.

Hierna echter is het AC vlammetje zo stilletjes aan toch wel opgebrand want heb Unity wel liggen maar niet zo gek veel mee gedaan uiteindelijk, en nieuwe delen laat ik vooralsnog geheel aan me voorbij gaan.

Meer van hetzelfde is nu echt wel een beetje genoeg geweest. Een complete reboot of interessante afwijkende setting zoals deze kunnen me wellicht nog boeien maar verder is het wel redelijk gedaan voor mij.