Assassin's Creed IV: Black Flag (2013)

Nintendo Wii U / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch
Adventure / Action

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Neem je zwaard en pistool ter handen en stap in de schoenen van kaper Edward Kenway. Edward is de grootvader van Connor, het hoofdpersonage uit het derde spel in de serie. Begeef je in de wereld van de zeeroverij en de piraterij, tussen de pracht van de Caraïbische eilanden. Als kaper krijg je vrij spel om schepen van vijandige naties aan te vallen en hun buit in beslag te nemen.

Ja ben er ook bang voor dat het zo langzamerhand wel genoeg is geweest, Chronicles China vind ik overigens wel een interessante afwijkende setting: Assassin's Creed Chronicles: China (2015)

avatar van KoomBa
Free op Uplay.

avatar van René.
1,0
3bdelilah schreef:
- Combat is belachelijk makkelijk, counteren met O en killen met □. Volg dat en je kan letterlijk honderden bewakers achter elkaar afmaken, zit echt 0,0% uitdaging in. Eerlijk gezegd zoek ik dat ook niet in een AC, maar dit was gewoon kinderlijk eenvoudig.

Jij zoekt geen uitdaging in een game?

Geweldige game op het land, maar de zeemissies zijn niet echt mijn ding.

René. schreef:

Jij zoekt geen uitdaging in een game?

Verbaast dit je? Met hoe mainstream gaming is geworden de laatste jaren?

Ik moet ook echt helemaal niks hebben van spellen als Dark Souls etc, ik speel veel liever een Detroit Become Human, Rayman Legends, of Watch Dogs 2. Wat luchtigere playthroughs dus. Different strokes for different folks.

Ben hier nu mee bezig, een tien jaar oude game en ik vind het prachtig. Ik ben me ook af gaan vragen waarom dit mij direct pakt en ik bij bv. GTA 5 al vrij snel afhaakte en volgens mij heeft het er mee te maken dat dit zich afspeelt op een plek waar ik graag op vakantie zou gaan. Hetzelfde had ik met Ys VIII en Far Cry 3.

Mooi om achter te komen, meer zon, zee en strandgames please

avatar van bettafish14

Mooi om achter te komen, meer zon, zee en strandgames please

Ja same, hangt een bepaalde sfeer aan dit soort games met een tropische setting, maar dit is ook gewoon een goede game die prima in elkaar zit. Enige wat ik jammer vind is dat deze op de nieuwe generatie consoles niet op 60FPS draait wat toch wel echt een toevoeging zou zijn.

centurion81 schreef:
Ben hier nu mee bezig, een tien jaar oude game en ik vind het prachtig.

Ha ik ben toevallig ook nu bezig met een oude AC game bezig en wel de 360 versie van Assassin's Creed: Rogue (2014) - GamesMeter.nl : Ook wel Black Flag deel 2 genoemd en de enige AC game die ik nog niet gespeeld had kwam ik laatst achter. Die klassieke sequences, story missies en in en uit de animus gaan (past en present) is toch wel iets wat ik gemist heb in de recentere AC games kwam ik achter, vermaak me er goed mee!

Er is wel echt belachelijk veel om te verzamelen en er zijn ook wel heel veel manieren om geld te verdienen. Far Cry is er niks bij! Maar nog steeds leuk! Eén van de leukste mechanismes vind ik het hebben van een vloot en dat je schepen die je hebt verslagen hier aan toe kunt voegen om handelsmissies uit te voeren en handelsroutes veilig te stellen.

Maar nog steeds leuk!

Het blijft ook nog altijd een favoriet uit de serie (samen met Odyssey). En het verzamelen van dingetjes was hier inderdaad gewoon leuk...de Sea Chanties waren mijn favoriet. Leuk om ieder keer weer een nieuw liedje aan je repertoire toe te voegen, je schip uit te breiden en tja...gewoon op je gemak wat rond te varen - lekker relaxed - terwijl je bemanning vrolijk zong. Vooraleer je weer besloot een schip te enteren of een fort in te nemen.

Blijft wellicht mijn favoriete piratengame tot op heden. Rogue moet ik overigens nog doen. Ik zou er echter niets tegen hebben als iemand weer eens een soortgelijke game op de markt bracht. (thema piraten dus met redelijk wat vrijheid).

Nou ik ben er doorheen hoor! Heb de Aveline DLC ook even meegepikt nog vanmorgen.

Het was een heerlijke game in een prachtige wereld. Het bootje varen en de bootgevechten vond ik supervet en dat werd nergens saai. Mooie zee ook met gave weer-effecten en de liedjes die de crew van de Jackdaw zingt zijn echt fenomenaal! De scenario's waarin je in een soort speeltuin wordt gegooid en op je eigen manier mag gaan sluipen en slachten om je doel te bereiken staken qua missies boven de rest uit.

Onder het gemiddelde zaten voor mij de afluistermissies maar ook het achtervolgen, dat werd soms wat irritant, al was het steeds vrij simpel om het pad te ontwaren dat de developers voor ogen hadden dat je zou moeten nemen. Die beperkte vrijheid was eigenlijk wat het irritant maakte.

Het verhaal kon me bekoren en Edward Kenway is een toffe protagonist. De game had wel hetzelfde issue als waar voor mij de meeste open wereld games aan lijden: door de vele side-missions, die vaak trouwens echt wel leuk zijn om te doen, ben je soms uren afgeleid waardoor elk gevoel van urgentie verdwijnt om door te spelen en ook qua kracht boet het verhaal voor mij dan enigszins in. En dan reken ik de Abstergo-stukjes (die me overigens gestolen konden worden) nog niet eens mee. Maar ja, komt met de territory, moet ik maar een lineaire game spelen.

Trouwens ook positief verrast hoe goed deze game zich grafisch maar ook qua gameplay nog staande weet te houden in 2022, ik heb nergens het gevoel gehad dat ik een tien jaar oude game aan het spelen was.

Al met al 4* voor deze 40 uur durende vakantie in het Caribisch gebied van de 18e eeuw en mijn eerste kennismaking met de AC franchise

Arrrr matey!