Batman: Arkham Asylum (2009)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Rocksteady
Uitgegeven door Eidos en Warner Bros.

In Batman: Arkham Asylum geeft de Joker zich over aan de politie en neemt hij de macht over in Arkham Asylum. Hij zet zijn gestoorde plannetje in werking waardoor Batman tegenover een leger van zijn gevaarlijkste tegenstanders komt te staan. In het spel krijg je de beschikking over talloze gadgets waarmee je forensische puzzels kan oplossen.

avatar van 3bdelilah
Na de story al bijna een jaar geleden uit te hebben gespeeld op Normal, ben ik de afgelopen dagen bezig met die Combat en Predator maps. Was toch eventjes weer wennen als je City gewend bent, gameplay daar is veel soepeler, toffer en uitgebreider. Sommigen lijken echt onhaalbaar, maar na flink wat proberen toch te doen. Sowieso nog proberen om alles 100% te hebben (nu 96%), ik moet nog 4 medals. Daarna nog één trophy voor Hard, daar ga ik volgende week denk ik mee beginnen. Ik heb vooral weer zin in Scarecrow, gruwelijk veel genoten van zijn momenten.

avatar van 3bdelilah
3bdelilah schreef:
... Daarna nog één trophy voor Hard, daar ga ik volgende week denk ik mee beginnen. Ik heb vooral weer zin in Scarecrow, gruwelijk veel genoten van zijn momenten.

Dat moet toch eventjes wachten, zojuist Origins gehaald ondanks de relatief matige reviews. Ben benieuwd. Daarna wel verder met Hard, had vanmiddag de eerste encounter met Scarecrow. Oh oh oh, wat heb ik hem gemist.

SDG030
Batman: Arkham Asylum [PS3]

Arkham Asylum is één van de leukste game ervaringen die ik heb gehad sinds de Europese release van de Playstation 3 in 2007. Het doet in mijn ogen eigenlijk alles goed. Het lineaire vind ik erg prettig werken in deze game, zeker omdat je toch nog steeds het gevoel van vrijheid hebt en de game voelt nergens repetitief aan. Heb hem nu al meerdere malen in zijn geheel (Platinum) uitgespeeld en toch blijf ik er naar teruggrijpen.

De verhaallijn is erg vermakelijk en je voelt je echt Batman. Het combat-systeem werkt fantastisch en de toevoeging van de Riddler questions zijn erg geslaagd. Het zijn er precies genoeg. Niets teveel, maar zeker ook niet te weinig. Precies genoeg om leuk te blijven voor een side mission. De bosses zijn ook bijna allemaal geslaagd. Alleen merk ik wel elke keer als ik de game speel dat ik de gevechten met Killer Croc en Poison Ivy niet leuk vind. Ik haal er niet de voldoening uit die ik er wel met de overige bosses uithaal. Vooral het Poison Ivy gedeelte met al die vervelende planten is niet mijn ding, maar los daarvan vallen er weinig minpunten op te noemen.

De challenges zijn ook een leuke toevoeging en zijn eigenlijk een game op zich. Ze zijn bij vlagen wel verschrikkelijk moeilijk, maar als je eenmaal het combat-systeem in de vingers hebt, maak je met gemak combo's van 80+. Zodra je dat lukt is het een fluitje van een cent en heb je weer een uitdaging om zoveel mogelijk punten te halen.

Ik had het leuk gevonden als Rocksteady op deze voet verder was gegaan. Iets wat zo succesvol is en zo lekker werkt moet je, in mijn ogen, niet veranderen. Het gevoel wat het lineaire in deze game oproept is ongeëvenaard en dat gevoel is bij de opvolger compleet verdwenen.

Allemaal mee eens, het linairdere zorgde dat Asylum beter gebalanceerd level-design had, elke 'level' had een perfecte blend van stealth, puzzel en actie. Bij City voelde het opgepropt en veel minder op maat gemaakt, waardoor die lekkere flow van 't 1ste deel afwezig was.

avatar van patenpac
Net de game uitgespeeld. Ik moet zeggen dat het inderdaad wel een zeer leuke sfeer heeft en dat de 'Dark Night' eindelijk eens echt op een gruwelijke wijze aan bod komt. Toch ben ik niet volledig mee gegaan in het spel, maar dit ligt voornamelijk aan mezelf. Ik ben namelijk niet echt voor het hele superhelden genre. Toch blijft het een mooie en spectaculaire game die zeker het proberen waard is!

avatar van Animosh
Een Batman-product waarmee ik me zowaar uitstekend heb vermaakt.

Ik ben geen fan van Batman. Batman zelf vind ik een moralistische, naïeve macho (hij zou een hoop lijden voorkomen als hij zijn grootste vijanden gewoon zou doden, maar in plaats daarvan hoopt hij tevergeefs op hervorming) met een "superheldencomplex" (hij wil zelf alles en iedereen redden) en zijn pak vind ik duf (vooral zijn cape en de 'onderbroek' die hij over zijn pak draagt vind ik lelijk) en ook de andere personages zijn vaak veel te cartoonesk en over the top om echt te beklijven. The Joker is bijvoorbeeld wel een memorabel personage vanwege zijn gestoorde liefde voor chaos en zijn, ehm, onconventionele humor, maar zijn outfit is oerlelijk en zijn humor voelt vaak erg geforceerd aan, en Quinn is bloedirritant.

Maar over het algemeen heb ik me toch uitstekend vermaakt met dit spel. Het vechten werkt prima, is zeer makkelijk onder de knie te krijgen (het voelt soms wel een beetje aan als hersenloos button bashen, maar soit) en wordt goed afgewisseld met baasgevechten, leuke stealth-secties en wat puzzels (al wisten die me niet echt te boeien), en het tempo ligt erg hoog. Er zit weinig overbodige filler in het main game en als er even wat minder te doen is wordt je aandacht wel vastgehouden door dingen die The Joker zegt, door interviews met patiënten en meer van dat. Verder is het plot leuk om te volgen, zijn de superschurken best goed ontworpen en is de sfeer zeker niet onaardig (de bombastische muziek is niet mijn ding, al kan ik me er ook niet aan storen, maar de duistere locaties van Arkham Asylum - en de Scarecrow-segmenten - zijn best sfeervol). De optionele elementen van het spel (de riddles en de challenges) interesseerden me niet zoveel (de riddles zijn wel aardig, maar ik heb er simpelweg geen zin in om het hele terrein uitgebreid te gaan doorzoeken: daarvoor zijn er nog te veel andere spellen die ik moet spelen; en voor de challenges vecht ik niet stijlvol genoeg), maar ja, ze zijn optioneel, dus dat kun je moeilijk een minpunt noemen.

Batman: Arkham Asylum is kortom een spel dat weliswaar niet helemaal in mijn straatje past wat betreft de cartooneske personages en sfeer, maar dat grotendeels weet goed te maken met haar goed uitgewerkte en gevarieerde gameplay en hoge mate van afwerking. Een dikke 3.5* verdient dit spel dus zeker.

avatar van patenpac
Leuke review Animosh, al moet ik eerlijk zeggen dag ik de cartoon-achtige graphics een van de sterke punten vind van de game. Dit komt voornamelijk doordat batman voornamelijk een comic boek is
Verder ga ik helemaal akkoord met jou mening!

avatar van Animosh
Ik vond de duistere grafische stijl ook best goed bij het spel passen, hoor. Mijn kritiek wat betreft de "cartooneske" sfeer was vooral gericht op de personages. Die zijn vaak te kinderlijk voor mijn smaak. The Dark Knight is zeker niet één van mijn favoriete films, maar The Joker is in die film een veel memorabeler personage dan in dit spel imo. In dit spel hangt hij te veel de clown en te weinig de briljante psychopaat uit.

En bedankt voor het compliment!

Ik heb deze game gekocht, was benieuwd of hij echt zo goed is als men beweerd,

Nou..

Wat verschrikkelijk irritant dat je hem alleen kan saven met Games voor Windows. Maar vooruit maar dan. Na 25 % voltooid is mijn savegame weg. Potverdorrie. Probeer ik in te loggen nog voor ik de game heb opgestart krijg ik constant de foutmelding : connectiefout oid. Als een game zo afhankelijk is van Microsoft dat hij bijna onbespeelbaar is dan krijgt ie niet eens een cijfer. Betaal ik eens voor een game krijg ik er bagger voor terug.

avatar van patenpac
Raar dat je hier zoveel problemen mee hebt? Heb je deze game trouwens op steam? Want volgens mij houdt steam je savebestanden dan bij. Of zit ik hier verkeerd?

Renevanvliet1988 schreef:

GFWL is idd een vreselijk programma, dat gelukkig ook gecancelled is vanaf juli 2014. De enige (legale) manier om je GFWL copy nu nog te kunnen saven is door hem om te zetten naar Steam.

Hier staat hoe je dit moet doen.

Maar lees dat veel mensen ook daar problemen mee ondervinden...

avatar van dr channard
Omdat Arkham Knight in juni gaat uitkomen heb ik besloten de drie Arkham games nog eens te spelen. Asylum en City had ik al gespeeld op de console. Origins wordt een compleet nieuwe ervaring. Dit deel is minder open world dan de volgende twee maar blijft echt prachtig op zijn eigen manier want net daarom blijf je verder gaan in het verhaal en wil je zo snel mogelijk afrekenen met The Joker. Voor de batman fans onder ons is dit de hemel op Aarde.

avatar van threeohthree
Vond het toen der tijd op de PS3 niet veel aan, maar heb hem in de afgelopen twee dagen er als smullend doorheen geblazen. Weet niet meer precies wat mijn kritiek was, maar ik vermoedt dat het voornamelijk met de console te maken had, want los van de wat houterige combat controls, is het niet alleen een fantastisch authentiek batman verhaal, het is ook gewoon een heerlijke brawler met een zeer effectieve open wereld.

Ik ben helemaal geen fan van open wereld games, maar door de kleinschaligere map in Arkham Asylum is het beduidend sfeervoller, levendiger, en interessanter dan zijn concurrenten.

Verder ben ik geen super groot batman fan, maar als we op deze tour verder gaan staat me nog een leuke reeks te wachten. (Al ben ik eigenlijk al stiekem halverwege Arkham City)

Niet zeker of ik Origins maar moet overslaan, maar absoluut blij dat ik de Batman games een nieuwe kans heb gegeven.

avatar van dr channard
Origins is wel ok

avatar van Eliandjiee
De Batman-games, die de afgelopen generatie onwijs hoge ogen hebben weten te gooien. Ik ben er des tijds nooit aan toegekomen en ik heb in eerste instantie dan ook weinig met superhelden en de setting (alhoewel ik de films van Nolan dan wel weer goed vond). Deze week dan toch maar eens beginnen aan het eerste deeltje!

avatar van The_CrY
Altijd al veel goeie dingen gehoord over de Arkham game serie, en hij zat al een tijdje in mijn steam library. Na de film Suicide Squad zit ik lekker in een DC bui, dus waarom niet eens aan Arkham Asylum beginnen?

Wat voelt het toch geweldig om Batman te zijn! De sfeer zit er vanaf het begin goed in; de stemacteurs zijn uitstekend, vooral Mark Hamill als de Joker; de muziek, voor zover aanwezig, voegt enorm veel toe... en natuurlijk voegen de gevechten enorm veel toe. Het spel is wel vrij lineair, en voor mijn smaak bevat het wat te weinig eigen interpretatie, maar als roller coaster ride is het een hele geslaagde ervaring. De niet al te lange spelduur zorgt er ook voor dat de game niet inkakt of gaat vervelen, alhoewel die moeizame Scarecrow momenten me al heel snel irriteerden. Enorm gaaf om al die bekende schurken uit de comics of films tegen te komen ófwel in levende lijve ófwel als easter egg.

Ik heb zin in Arkham City, welke nog beter schijnt te zijn.

Arkham Asylum vind ik beter dan City.

Ik wil graag de remaster gaan kopen maar ik heb gelezen dat de framerate met name in de gevechten problematisch is. Hebben mensen hier dat ook gemerkt?
En dan bedoel ik de X-box one versie...

Batman die niet even simpel over een hekje kan springen. Wel een beetje erg dom.