
Killer Is Dead (2013)
Alternatieve titel: Killer Is Dead: Nightmare Edition
PlayStation 3 / Xbox 360 / PC
Action
single player
Ontwikkeld door Grasshopper
Uitgegeven door XSEED, Deep Silver en Kadokawa
De 35-jarige Amerikaan Mondo Zappa heeft zich aangesloten bij een groep welke door het leven gaan onder de naam 'The Executioners'. Het is aan hen om andere killers, alsmede criminelen, te doden. Dit doet hij samen met zijn 20-jarige assistente Mika Takekawa, met wie hij samenwoont. Zappa heeft de beschikking over een katana, alsmede een gemodificeerde linkerarm welke kan veranderen in verschillende wapens, zoals een geweer of een boor. Door het bloed van gedode tegenstanders te absorberen bouw je een Adrenaline Burst op, welke je kunt inzetten om een extra krachtige aanval uit te voeren.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=7PW2p098efs
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Screens en characters
Vooral dit is goed nieuws.
Dit lijkt me wel wat.
Kijk er naar uit. Trailer beloofd veel goeds iig:
Suda 51's Killer Is Dead Gets Its First Trailer - Killer is Dead - Xbox 360 - www.GameInformer.com
Video Interview - Suda 51 Breaks Down Killer Is Dead - Features - www.GameInformer.com
Ben ik de enige

Killer 7 is nooit bekend geworden bij de massa, hoop dat deze game meer credits krijgt, want dat verdient suda52

Nee natuurlijk niet. Ook ik kijk hier best naar uit. Beide No More Heroes vond ik geweldig, hoewel ik moet bekennen dat ik Killer7 nog altijd niet heb doorgespeeld (wel in bezit). Zelfs een relatief matige game als Lollipop Chainsaw wordt dankzij de inbreng van Suda51 toch net ietsjes beter en interessanter. Hier verwacht ik dus best veel van.

Hier ook wat info over suda51
Killer is Dead ? Wie is Suda 51? - Artikel - InsideGamer
Edit: ik was wat voorbarig, zie nu ook heel wat minder positieve reviews, oa een 5,5 op IGN en een 6.0 op GI. Dit baart me zorgen

Edit: ik was wat voorbarig, zie nu ook heel wat minder positieve reviews, oa een 5,5 op ING en een 6.0 op GI. Dit baart me zorgen

Een game met zo'n apart stijltje zal natuurlijk niet overal hoog (kunnen) scoren.
Geen reden tot paniek lijkt mij


Heb vandaag nog even rap een pre-order geplaatst, ondanks dat Lollipop me enigszins tegenviel. Dit ziet er wel enorm stylish uit, we zullen komende week wel zien...
Volgens mij hebben we een tweede relletje na alle (onzinnige) controverse rondom Dragon's Crown.

Big bouncy bewbz, 't zou verboden moeten worden

Ghehe, toch dom dat een artist zichzelf moet 'verantwoorden' voor zoiets...
Vond z'n apology letter wel erg funny.
Tot heden bevalt ie. Dope game

Het verhaal is weer lekker weird evenals de karakters. Ik vond het hack en slash eigenlijk heerlijk en de bosses werden naarmate de game vorderde makkelijker imo. Wellicht door de upgrades welke je gedurende de game opdoet.
De sidequests en versier levels vond ik kwa afwisseling leuk en heb ze allemaal willen spelen.
De game haalt het helaas niet bij het meesterwerk van Suda ( Killer 7 ). Had daar wel stiekem wel een beetje op gehoopt, maar die game is denk niet te overtreffen.
Desalniettemin een dikke dikke 4*
Het verhaal is weer lekker weird...
Er is een verhaal?

Heb de story chapters inmiddels ook allemaal doorlopen, maar ik was na twee hoofdstukken al helemaal de weg kwijt. Er is zoiets als een verhaal dat veel aan de eigen interpretatie overlaat, en er is zoiets als... geen verhaal. Wat een bizarre aaneenschakeling van missies. Blijkbaar is er iets gaande op de maan waardoor allerlei demonen zich op onze planeet verschansen. Ik heb ook een lichtgevend paard gezien, een losgeslagen trein en één van je partners in crime blijkt opeens over zestien armen te beschikken...
... Deels de reden waarom ik een Suda game zou spelen. Maar ik had een iets meer samenhangend geheel verwacht. De gameplay heeft niet bijster veel om het lijf. Het enige wat me tot het einde heeft doen spelen is nieuwsgierigheid naar wat voor rariteiten er nog zouden volgen. Maar echt boeien kon het me allemaal niet.
Dan is er natuurlijk nog de controversiële Gigolo mode, waarin je voyeur uit moet hangen. Dit is toch wel behoorlijk onwennig moet ik zeggen. Ze zijn nog noodzakelijk ook om nieuwe wapens vrij te spelen. Maar ik had er na één keer weinig behoefte meer aan (niet verkeerd opvatten aub

Wat over blijft is de prachtige grafische stijl. Al kan die de tekortkomingen toch niet verbloemen. Geen straf om te spelen, maar meer dan de acht uur die het me kostte om de story chapters te doorlopen had het niet moeten zijn. Helaas, tegen mijn verwachtingen in, Suda's minste...

Te ver? Ik verbaas me er juist over hoe tam het allemaal is. Had na de oproer toch echt wel meer verwacht. Gewoon een beetje gluren, had in de jaren tachtig misschien voor opschudding moeten zorgen, maar anno 2013? Allemaal erg overdreven.

Maar het is natuurlijk ook ontwikkeld door Grasshopper.
De actie en stijl doet me bij vlagen ook wat denken aan de ps2 games Samurai Western en Samurai Champloo: Sidetracked.
Kan niet wachten om hier morgen mee verder te gaan. Pracht game.
Overigens nog niemand hier gehoord over de moeilijkheidsgraad, is me toch los van het absurde wel erg opgevallen.

heeft dit spel wat weg van Killer7? die vond ik geweldig,
Ik had vooraf gemengde verwachtingen van Killer is Dead. Ik verwachtte een hypergestyleerd, enorm over the top spel dat boordenvol adrenaline en spektakel zit, maar ik verwachtte ook dat ik me zou ergeren aan het seksisme in het spel en aan het idiote plot. En die verwachtingen waren grotendeels terecht.
De stijl van het spel is inderdaad zeer sterk: chaotisch, kleurrijk en spectaculair. Het werkt niet altijd even goed (in donkere omgevingen bijvoorbeeld), maar meestal werkt het prima. En de gameplay sluit daar goed bij aan: veel vijanden waar je doorheen moet hakken of schieten, met over the top acties om vijanden uit te schakelen. De omgevingen en vijanden zijn vaak bovendien compleet ridicuul, waardoor je je zelden verveelt. Dat het verhaal zo bizar is dat je van de ene verbazing in de andere valt helpt daarbij ook.
Maar het spel heeft ook een aantal flinke minpunten. De gameplay heeft zeer weinig variatie en diepgang: je bent het hele spel aan het button bashen, zonder dat de vijanden of speelstijl veel veranderen. De port voor de PC is niet geweldig: ondanks dat het spel niet zo veeleisend zou moeten zijn had ik af en toe flink last van een lage framerate, lange laadtijden en haperende cutscenes. En de seksistische elementen van het spel zijn storend - en niet alleen in moreel opzicht, want ze zijn ook gewoon irritant. De gigolo-missies zijn niet alleen gênant maar ook saai en dat je tijdens missies gebeld wordt door vrouwen die zeuren dat ze aandacht willen is ronduit vervelend. Sommige personages zijn bovendien ergerlijk (Mika!), de dialogen zijn lang niet altijd geslaagd en de challenges zijn saai. De sub-missies zijn gelukkig meestal wel leuk.
Ondanks alle gebreken vond ik KID over het algemeen echter een vermakelijk spel, en soms zelfs erg vermakelijk. Het spel komt traag op gang (de beste episodes zitten aan het einde imo: 9 en 11, en 6 ook wel) en heeft weinig diepgang, maar compenseert daarvoor met een vlotte, surrealistische stijl, humor, een bizar plotverloop en veel spektakel. De veelal elektronische muziek is trouwens ook meer dan adequaat (muv de adrenalinedodende jazz tijdens de laadtijden). Niet briljant, maar wel leuk kortom. 3.5* voor nu.
Waar gaat dit in godsnaam over zeg? Bijzondere art style ook, niet echt mooi, maar wel heel apart. Doet me een beetje aan MDK denken. Verder schieten me ook wel wat films te binnen, Tokyo Gore Police, dat soort werk.
Gameplay is de eerste uurtjes wel aardig, best moeilijk ook af en toe. Wel een erg slechte PC port.
Desalniettemin is het wel een hele vermakelijke game. De gameplay zelf is niet heel diepgaand en komt vooral neer op button bashen en af en toe een keer blocken en ontwijken. Toch wist het me op de een of andere manier wel de volledige game te boeien. Hij is absoluut niet zo sterk als Shadows of the Damned die ik met 4* heb beoordeeld, maar eigenlijk vind ik 3,5* voor KiD een beetje laag. Daarom geef ik deze creatie van Suda 51 het voordeel van de twijfel: 4*
Killer Is Dead ligt behoorlijk prettig in de vingers en is visueel een genot om naar te kijken. Mondo heeft snelle zwaardaanvallen, een guard-breaker stompaanval, perfect dodge waarmee hij in slow-motion een tegenaanval kan doen, of een counteraanval met zijn robotarm om vijanden in de lucht te jongleren. Dit gaat op torenhoog tempo waarbij je in korte tijd de combo teller zo naar 50 kunt timmeren. Zodra een gevecht begon kon ik in een trans-achtige zone zijn, waarin ik met ultra instinct perfectie kon reageren op alle aanvallen, eindigend met een fijne AAA rank aan het einde van een level. Dat.. of ik kon hard afgemaakt worden en een stuk meerdere keren opnieuw doen voordat ik de vijanden een beetje doorhad, maar meestal zat het ertussenin

Grafisch is het een artistieke game met een stripboek-achtig contrast in de kleuren, sfeervolle composities en bizarre designs voor alle vijanden die je tegenkomt. Alleen al het sfeervolle kleurgebruik, energieke animaties en heftige sound effects maakte het heel satisfying om vijanden in stukken te hakken. Voornamelijk bij de moeilijkere vijanden, die armor dragen of extra groot schijn, kon het heerlijk zijn om eindelijk die genadeklap te geven na langdurig alles te dodgen en counteren.
Het enige flinke kritiekpunt dat ik heb met Killer Is Dead zijn de gigolo missies: Suda51 heeft altijd oversekste dingen in zijn games, maar waar ze doorgaans cringe zijn (en meer niet) werd het hier ronduit smakeloos en ongepast. Het doel van de gigolo missies is om met een x-ray bril vrouwen op intieme plekken te bekijken, wanneer ze niet op je letten, en het is Game Over als ze je ‘betrappen’. Kan niet wachten tot het vervolg waar je iets in hun drankje doet als ze niet kijken *kuch kuch*. Vond dat dit te ver ging en als tiener was het zelfs een reden het spel helemaal niet meer te willen doen. Jammer, want de rest van de game is echt van een hoog niveau en als je eenmaal alle wapens hebt gekregen (via deze missies) dan kun je dit onderdeel van de game volledig negeren.
Ik heb met veel plezier de game 3x achter elkaar gedaan, zoveel mogelijk AAA ranks geprobeerd te krijgen en ik zit te overwegen Nightmare mode een poging te geven, al raak ik op dit punt wel een beetje uitgekeken van alles opnieuw doorlopen. Vreemd dat deze nog geen port naar moderne consoles heeft gehad waar ze de laadtijden korter maakte en framerates verhoogde, zoals bij Shadows of the Damned en Lollipop Chainsaw. Het is één van de hoogstaanders in het hack & slashgenre. Alleen de gigolo missies hadden er van mij echt uit gemoeten, waardoor het cijfer net een beetje naar lager schommelt.
4/4,5*
De Gigolo missies heb ik, denk ik, dus ook nog niet gezien. Maar ik kan het me wel weer voorstellen. Suda51 balanceerd altijd op het dunne lijntje tussen brilliant en waanzinnig / bizar. En dat is nou net zijn sterke punt. In tegenstelling tot een hoop games blijven zijn bedenksels je wel altijd bij. Uniek persoon en vaak unieke games die zich helemaal niets aantrekt of iets er nou wel of niet 'over' gaat. Het is misschien niet voor iedereen weggelegd maar voor degenen die ervan houden is het meestal ook wel een feestje.