Super Adventure Island (1992)

Alternatieve titel: Takahashi Meijin no Daibōken Jima

Nintendo Wii / Super NES
Platform

Ontwikkeld door Hudson
Uitgegeven door Hudson

Je speelt als Master Higgins, een holbewoner in het waku-waku paradijs met een bloedmooie vriendin. Een knettergekke tovenaar heeft haar in een stenen standbeeld veranderd en Higgins moet achter hem aan om de betovering ongedaan te maken. Hij heeft beschikking over diverse wapens die extra vuurkracht kunnen krijgen als hij er drie van op een rij verzamelt. Er zijn vijf levels waarin Higgins, naast rennen, ook moet kunnen zwemmen. En bonus rondes met trampolines waarin een 1-up te verdienen valt.

avatar van PC.ENGINE.FAN
"Hey, ken je Adventure Island op de NES? Dit is SUPERrrr adventure island!" Zo ging dit telkens in mijn schooltijdjaren, toen een klasgenootje de nieuwste import cartridges uit Japan liet zien op zijn SFC. De nieuwe uitvoeringen van Castlevania, Ghouls & Ghosts etc, maakten mij toen stikjaloers omdat ik alleen een megadrive had en om te zien waar de SNES destijds toe in staat was.

Dit is eigenlijk een van mijn lievelingsspelletjes gebleven. Het press-start-and-go/no nonsense wordt in de games wereld steeds zeldzamer (al die verplichte tutorials met press A to jump, en B to attack -ik ben niet achterlijk, komen mij mijn neus uit). Hij week wat af van het origineel waarin je tegen die baas vocht die telkens van hoofd wisselde. Hier werd er een nieuwe invulling aan gegeven, met levels waar je moest zwemmen of in een mijnkarretje zat a la Temple of Doom. De muziek is zo gigantisch hip en geschreven door niemand minder dan grootheid Yuzo Koshiro himself (Actraiser, streets of rage).

Aangezien er nog remakes worden gemaakt, voornamelijk in Japan, bewijst dat er nog steeds belangstelling is voor deze reeks.
Ik heb de Hudson selection vol 4 adventure island en de wii ware games later ooit nog eens gespeeld, maar die vond ik nooit zo goed als de oude vertrouwde uitvoeringen.

avatar van CarealotCarrot
Met welke (snes) games kan je deze game vergelijken? Ik ben namelijk wel geïnteresseerd nu .

avatar van PC.ENGINE.FAN
Gewoon eens uitproberen lijkt me, al was het alleen al voor de coole muziek. Veel reggae, funk en soul invloeden. Yuzo heeft wat inspiratie gekregen van James Brown, Gino Soccio en KC&The Sunshine Band, vooral van laatsgenoemde klinkt black water gold heel herkenbaar in level 3-2 en 3-3.