Tales of Hearts R - Review
De eerste spel momenten zijn vaak bepalend voor de band die je al of niet opbouwt met een spel,
en bij een RPG, dat je vermoedelijk vele uren bezig houdt tot het einde, is het nog belangrijker je dadelijk goed te voelen.
Tales of Hearts heeft dit bij mij binnen de eerste 15 minuten klaargespeeld. Het heeft me snel in zijn band getrokken en niet meer losgelaten.
Je leert al snel Kor kennen en binnen de korste keren heeft zich al een drama afgespeeld en wordt je betrokken bij een groots avontuur om de wereld te redden. Klinkt cliche, maar een van de sterke punten van dit spel is het verhaal, dat redelijk origineel uit de hoek komt, en de menselijke kant van een ieder laat zien. Vijanden worden vrienden en sommige vrienden verraden je, alles komt aan bod, maar zo geserveerd dat het op elk moment natuurlijk en logisch aanvoelt. De karakters evolueren letterlijk en figuurlijk met elk gewonnen gevecht en dat wordt ook zo overgebracht, je blijft met de karakters meeleven.
Kor leert al snel Kohaku en haar broer Hisui kennen, en omdat Kor een flapuit is en zich klungelig gedraagt onstaat een grappige, soms hilarische wisselwerking tussen deze 3 hoofd-tenoren. Vooral de snere opmerkingen van de overdreven zuster-liefde plegende Hisui aan het andres van Kor laten je vaak grappige momenten beleven. Later komen er nog veel karakters bij die allemaal hun toegevoegd waarde hebben en hun plaats hebben in het verhaal.
Het verhaal wordt gewoon verteld aan hand van in-game stills en soms een geprononceerde tekening.
Heel af en toe wordt er gebruik gemaakt van een goed getekende en geanimeerde manga, maar dit gebeurt redelijk zelden.
Ook zijn er optionele kwibbels tussen de protagonisten in een soort statisch/interactieve comic-portret stijl die wonderbaarlijk goed werkt.
Het spel zelf wordt opgedeeld in verschillende spel-situaties, zoals vaak het geval is bij JRPG's. Normaal loop je met Kor (die de groep representeert) door de wereld van plaatst tot plaats. In deze wereld kun je op elk moment saven. Zodra je een dungeon, stad of ander speciaal gebied betreedt kun je niet meer zo maar saven. Doch zijn ook hier op specifieke plaatsen save-momenten ingebouwd die perfect zijn afgestemd op het spel verloop. Je hoeft niet te vrezen om zelfs maar een deel te moeten herspelen.
Het spel-verloop is, ondanks het feit dat je in de spel-wereld vrij kunt rondlopen, erg lineair, maar dat heeft me nooit gestoord.
Zodra je wordt aangevallen verandert het scherm in de combat-modus, waar je met 4 van je karakter de strijd aanbindt met je tegenstanders.
Deze combat modus is ook een van de sterke onderdelen van het spel.
Het is namelijk een real-time combat die je ettelijke opties biedt om de gevechten steeds interessant te laten verlopen. Echt moeilijk wordt het echter bijna nooit. Een groot nadeel is wel dat je, ook JRPG typisch, vijanden willekeurig tegenkomt in de spel-wereld, waardoor de spel-flow vaak onderbroken wordt. Vooral als je de weinige, doch leuke puzzels die in het spel voorkomen probeert op te lossen
erg vervelend. Later krijg je wel een item dat je een tijdjde van de gevechten weert, maar dat werkt niet lang. Ook kun je van elk gevecht vluchten, maar ook dat kost even om te activeren.
Na de gevechten krijg je een score toegewezen en krijgen je karakters allen ervaringspunten om te levelen, ook de karakters die niet hebben meegevochten. Zo evolueert het level van elk karakter zeer vlotjes.
Voor elk level dat je karakter stijgt krijg je zogenoemde BP punten toegeschreven die je dan weer in een van 6 soma elementen stopt.
Elk van deze soma's geven je verschillende opties waardoor levelen steeds weer tot experimenteren uitnodigt. Echt iets fout doen kun je hier echter niet, het is meer je persoonlijke voorkeur dan echt taktisch denken dat je moet toepassen. Sommige soma's geven je statische eigenschappen anderen dan weer soma-wapens die je kunt "equippen". Belangrijk is wel om 1 van je actieve karakters uit te bouwen als healer, in mijn geval was dat Hisui en Kohaku als back-up.
Speelduur was oor mij om en bij de 34 uren.
Voor de trophy-liefhebbers: er zijn maar weinig auto-trophies te vergaren, het uitspelen van het spel brengt je slechts een 10-tal trophies (27%).
Om er extra te verkrijgen moet je je van begin af op sommige extra's concentreren (zoals koken en namcoins) en om ze allemaal te bemachtigen kun je best 1 maal op herspelen, wat ik ondanks de liefde voor het spel toch niet ga doen, er wachten nog zo veel rpg's op mij.
Pluspunten:
++ verhaal
++ sympathieke karakters
+ uitgebreide level-mogelijkheden
+ spel in het Japans gesproken met engelse onder-titels.
+ heel af en toe leuke doch simpele puzzels
+ dynamische gevechten
+ makkelijk en comfortabel spel, er is altijd nog de hard modus voor de uitdaging-fetishisten
+ grappige mini-games hier en daar verstopt
Minpunten:
-- willekeurige gevechten
- einde van elk gevecht krijg je herhalende opmerkingen tussen karakters die niet geskipt kunnen worden.
- weinig en onduidelijke side-quests
- koken brengt niet veel bij tot het spel, kan echter ook genegeerd worden.
Finaal verdict: 4****