Animal Crossing: New Leaf (2012)

Nintendo 3DS
Simulation
single player / online

Ontwikkeld door Nintendo

New Leaf kent dezelfde principes als vorige Animal Crossing-games: het opbouwen van een bestaan in een dierenstadje. Er is echter ook een aantal vernieuwingen te bespeuren. Zo ben je niet alleen inwoner, maar ook burgemeester van je eigen Animal Crossing-dorp. Hierdoor heb je meer mogelijkheden om de uitstraling van het stadje te bepalen door bijvoorbeeld bankjes en straatverlichting te plaatsen. Een terugkerend karakter is Tom Nook die in Animal Crossing: New Leaf de rol van makelaar heeft gekregen. Via de StreetPass-feature kun je ontwerpen van de huizen uitwisselen.

Hey waarom staat dit spel niet bij de release datum van vandaag 14-6-2013!

Ik vraag me eigenlijk altijd af hoeveel mensen hier dit nou spelen. Ik weet wel dat het over het algemeen vrij populair is maar Animal Crossing is nou eens iets waar ik gewoon nooit ben ingekomen. Het houd mijn aandacht nooit langer dan 10 minuutjes vast en na een week of 2 heb ik het ook altijd wel gehad. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Harvest Moon, en al helemaal Rune Factory - die voor mij dan toch een hoop meer te bieden hebben maar in een soortgelijk genre zitten.

avatar van Princess Piranha
Ik speel het Of nouja, ben pas net terug van stage dus moet het nog gaan spelen. Wat doe ik hier nog? Snel naar mn 3ds!

spelfreak
Wou hem ook gaan halen eigenlijk volgende week, maar ben nu wel aan het sparen voor PS4. En ik wil ook nog eens een 3DS XL kopen voor de briljante game-collectie van het systeem, want dat klein schermpje van de 3DS irriteert me.

Gelijk heb je dat schermpje is ook te klein...
Ik zal maar niet vertellen hoe ik de 3ds xl ervaar maar het is stiekem best geweldig

En ik ben nu dagelijks bezig met Animal crossing new leaf het is echt verslavend...

avatar van Princess Piranha
Goed, ik speel New Leaf nu drie maanden en heb er tot nu toe zo'n 211 uur in zitten!

Soms vraag ik mij af waarom ik het zoveel en nog steeds speel. Want zo heel veel is het eigenlijk niet, als je het oppervlakkig bekijkt. Puur grinden, kan je het ook noemen. Inmiddels staan er dan ook miljoenen Bells op mijn rekening, is al het fruit verzameld en de catalogus is rijkelijk gevuld. En toch blijft het leuk om te spelen. Al begint het nu wel een beetje af te nemen.

Het leukste aan Animal Crossing is misschien wel het oog voor detail. Stel het regent in je dorp en je gaat een huisje in, dan hoor je als je binnen bent de regen op het raam en het dak kletteren. Het is een stuk uitgebreider dan de voorgaande delen. Naast vissen, insecten, fossielen en kunst, kan je nu ook zwemmen en duiken. Kleding kan je nu veel beter zelf maken, omdat je alles aan kan passen. Lange mouwen of juist kort. En wil je op de mouwen een ander ontwerp? Geen probleem! Nieuw is ook de Disco van K.K. Slider, een grappige toevoeging, maar daar blijft het ook bij. In het café van Brewster kan je nu ook werken om koffie te serveren, hierdoor kan je exclusieve items ontvangen!

Dat je nu burgemeester bent is zeer leuk. Naast je dagelijkse bezigheden mag je nu zelf bepalen wat je in je dorpje neerzet. Erg fijn, want nu kan je ook aan je omgeving een eigen draai geven, niet enkel aan je huis en figuurtje. Je dorpelingen geven je verzoekjes wat ze graag in het dorp willen hebben. Zo vul je de lijst met objecten die je kan plaatsen. Helaas zijn het vaak lelijke en onzinnige dingen. Zoals een stapel stalen balken of een stenen tablet.

Het eiland is ook erg tof. Hier kan je alleen heen of met vrienden. Daar kan je dan vissen, insecten vangen of duiken. Maar daarnaast is er ook een klein winkeltje waar je exclusieve meubels kan vinden en kan je tevens mini-games spelen. Door die te spelen ontvang je eilandmuntjes, die je vervolgens uit kan geven in de winkel.

De dorpelingen zijn ook heel actief en levendig. Zo gaan ze uit zichzelf zitten op bankjes, boomstammen, lopen ze rond in winkels, bezoeken ze het museum en kunnen ze zelfs in een pitfall lopen. (Hiervan weet ik niet wat er al in de vorige delen zat)

Het maken van foto's kan op ieder moment van het spel en gaat zeer makkelijk en snel. En omdat de 3DS op internet kan, kan je het snel delen op bijvoorbeeld Facebook. De communicatie ingame is erg fijn. Je hebt een lijst waar je je best friends in hebt staan. Wanneer iemand op bezoek ik geweest, kan je hem/haar in je lijstje zetten. Als je dit beide hebt gedaan, kan je elkaar kleine berichtjes sturen. Hiervoor hoef je niet bij elkaar in het dorp te zijn! Zolang je maar in elkaar lijstje staat en beide online bent.

Erg lang intensief mee vermaakt en blijf het voorlopig ook nog wel een beetje spelen. Zo brengen de seizoenen weer nieuwe dingen met zich mee om te ontdekken. En dankzij de bloemenwinkel is onkruid ook geen probleem meer, mocht je een tijdje niet spelen. Dus als ik het even aan de kant zet en later weer even wil oppakken, dan is dat nu eindelijk geen probleem! Iets wat mij bij Wild World enorm weerhield om het later nog eens te spelen.

Vier dikke sterren voor Animal Crossing: New Leaf!

Leuke review, 211 uren in 1 spel steken en het nog blijven spelen is wel een groot kompliment aan een spel.