Mickey Mania (1994)

Alternatieve titels: Mickey Mania: The Timeless Adventures of Mickey Mouse | Mickey's Wild Adventure

PlayStation / Sega CD / Sega Mega Drive/Genesis / Super NES / PlayStation 3 / PlayStation Portable

Ontwikkeld door Traveller's Tales en Psygnosis

In deze platformgame speel je Mickey Mouse door de jaren heen. Alle levels zijn gebaseerd op bekende tekenfilms van hem. Zo begin je bij zijn eerste filmpje "Steamboat Willie" en eindig je bij "The Prince and the Pauper". Er zijn kleine puzzles in de game geïntegreerd, maar uiteindelijk is het de bedoeling vijanden op je weg zien te verslaan.

avatar van kArIzMa_TuRk
Speelt dit spel zich (een gedeelte) af op een boot? en is het zwart-wit?

Het is grotendeels zwart-wit ja. En de eerste levels zijn op een boot, of er in de buurt als ik me goed herinner.

Hadouken schreef:

Klinkt leuk en aantrekkelijk!

avatar van Brain Stew
Het eerste level is zwart wit en gabasseerd op het filmpje Steamboat Willy, het eerste filmpje van Mickey Mouse als ik het goed heb. Hoe verder je in het level kwam, hoe meer kleur het kreeg. Leuk om te zien vond ik dat altijd.

Matig spel verder, 2,5*

feeder
Inderdaad heel leuk hoe de eerste wereld langzaam maar zeker ingekleurd werd.

Deze game is best wel vermakelijk, er zitten een paar heel leuke ideeën in verwerkt. Qua Graphics is het ook niet eens zo slecht. Gewoon een leuke game.

avatar van Bahamut Zero
Goed spel die mij wist te boeien. Leuke levels en voldoende geheimpjes. Maar hoe was dit ook al weer, moest je hem in 1 keer uitspelen of kon je het spel ook opslaan? Heb hem ooit wel uitgespeeld, vondt vooral de spookwereld altijd leuk om te spelen

Ook weer heel, heel lang terug eens gespeeld. Ik herinner me een vrolijke en kleurrijke game die soms best pittig was.

avatar van Bahamut Zero
Bahamut Zero schreef:

Ben er achter, je moest hem in 1 keer uitspelen. Laatsten in 3 kwartier gelukt bij een kameraad van me thuis

avatar van dave
Elk level in dit schitterend spel is legendarisch in mijn ogen.

De grote toren, die gekke professor, het karretje..
Jeugdsentiment ten top 8-)

Mr.Bungle
The Mad Professor zo indrukwekkend toendertijd,nog steeds leuk.

Onlangs een ps1 gescoord (Voor naast de PlayStation mini en de Dreamcast) voor een paar tientjes inclusief 10 games en ook deze game. Op de ps1 heet ie Mickey’s Wild Adventure en heb ik in de loop der jaren best vaak gespeeld via emulatoren. Nu eens ‘echt’ spelen, benieuwd of ik hem ooit ga uitspelen. 1e level met Steamboat Willie die van zwart-wit naar kleur gaat is in elk geval legendarisch. Alleen daarom al 3.5*

avatar van Duke Nukem
Dit spelletje ziet er kinderlijk uit maar is niet zo gemakkelijk als het er uitziet. Vaak is het een gevalletje van trial and error. De vrolijke kleuren (na het zwart-wit gedeelte haha) en ouderwetse tekenstijl doen denken aan de classic tekenfilms uit de oude doos. Het spel duurt niet erg lang, maar is dus wel een leuk tussendoortje.

avatar van Duke Nukem
Ik zie geen manier om te saven in dit spel (en het hele spel duurt ruim een uur als je niet doodgaat), maar gelukkig vond ik wel een cheat waarmee je alle levels kunt spelen. Het is ook niet altijd heel duidelijk wat je verondersteld wordt om te doen, dus je zult waarschijnlijk vaak sterven. Een cheat om onsterfelijk te worden is dan aangewezen.

Oude Observator
Wat een brutaal moeilijke ode aan een kinderanimatie.

Ikzelf heb de Playstation 1 versie in bezit. Als kind vond ik deze game ronduit magisch. Nu, zoveel jaren later, maakt de manier waarop men de gamewereld tijdens het doorkruisen van de wereld inkleurt (letterlijk) nog steeds veel indruk op mij. Je begint in 1928, bij de eerste Mickey Mouse cartoon: Steamboot Willie. Dit is nog in zwart/wit. Later wordt de gamewereld langzaam maar zeker ingekleurd. Die transitie is echt prachtig. Sowieso is de hele game een ongelofelijk mooie ode aan Mickey Mouse, waarbij verscheidene films en kortere animatiefilmpjes de revue passeren. Wat een soundtrack ook, om duimen en vingers bij af te likken.

Wel jammer dat de moeilijkheidsgraad in het laatste gedeelte (The Prince and the Pauper) opeens als een raket de hoogte in schiet. In eerste instantie is het nog doenbaar, tot je op het punt komt waar je sowieso klappen krijgt - wat je ook doet. Zonet heb ik er mijn tanden stevig op stuk gebeten. Tot op heden heb ik de game nog nooit uitgespeeld. Deze avond nog sneuvelde ik in de brandende toren richting Pete (dus heel dicht bij het einde). Frustrerend. Vooral omdat de moeilijkheidsgraad opeens op buitensporige wijze naar geheel nieuwe hoogtes klimt. Jammer, want het vergalt deze prima game toch een beetje voor mij. Indien ik echt zou willen zou ik de game uiteindelijk wel kunnen verslaan maar ik heb er het geduld niet voor om weer opnieuw te beginnen (je kan niet saven) en eerlijk gezegd voelt de eindsectie behoorlijk oneerlijk aan. Gelukkig zie ik in diverse YouTube-comments dat anderen het ook zo ervaren.

Prima en uitermate charmante game, begrijp me alstublieft niet verkeerd, maar het allerlaatste deel laat voor mij een zure nasmaak na en dat had eigenlijk niet gehoeven. Toch een grote aanrader voor iedere Disney liefhebber.