menu

The Lords of Midnight (1984)

Alternatieve titel: The Lords of Midnight: 8 bit

mijn stem
5,00 (1)
1 stem

Sinclair ZX Spectrum / Amstrad CPC / Commodore 64/128 / Apple iOS / Mobile / Android / Macintosh / PC
Strategy / RPG
single player

Ontwikkeld door Mike Singleton en Chris Wild
Uitgegeven door Beyond, Amsoft, Mindscape en Chilli Hugger

In dit fantasy-avonturenspel krijg je vier ridders tot je beschikking waarmee je het op moet nemen tegen de kwaadaardige Doomdark. Later krijg je de mogelijkheid om tot twintig nieuwe ridders te rekruteren. Het spel kan gespeeld worden op drie manieren. Als een avonturenspel waarbij het jouw doel is om de Ice Crown, de bron van Doomdark's krachten, te vernietigen. Als een strategiespel, waarbij je zoveel mogelijk troepen moet verzamelen om het tegen Doomdark op te nemen. Of een combinatie van beiden.

zoeken in:
avatar van Sinner
5,0
Destijds denk ik zowat het eerste fantasy adventure / wargame dat ik ooit gespeeld heb. Ik had net Lord of the Rings voor de eerste keer in zijn volledigheid uitgelezen en toevallig zat deze Lords of Midnight op de covertape van de Zzap64 (september 1991!). Vanaf het begin was ik hier hopeloos aan verslaafd - het was grafisch misschien niet erg blits, er was geen muziek of geluid ingame, er was geen kaart die je kon oproepen tijdens het spelen (nee hoor...destijds zelf eentje op papier zitten tekenen - geen sinecure met meer dan 4000 locaties - die van mij was dan ook vrijwel waardeloos maar goed...) en relatief weinig opties en strategische mogelijkheden maar toch...! Vanaf begin tot eind was het gewoon een ontzettend sfeervol spel - je begon met 4 helden die je onafhankelijk van elkaar door het spel (turnbased overigens) kon laten lopen - deze moesten dan andere helden recruteren, legers opbouwen en items vinden. Aan het eind van de ronde 'sliep' je dan waarna de vijand aan de beurt was. Overigens erg schrikken als je wakker werd en tijdens de avond een vijandelijk leger voor je deur stond - of een van je solitaire helden gedood was omdat deze zich niet verstopt had. Je kon overigens op meerdere manieren winnen - door het vernietigen van de Ijskroon - of het winnen van de oorlog door Doomdark's troepen te vernietigen - of door beiden te doen. Zelfs na ettelijken maanden en jaren is me dat overigens nooit gelukt - maar wat bleef het steeds weer een uitzonderlijke ervaring!

Zeker voor 1984 was dit dus echt wel 'episch' te noemen. En het blijft een van mijn favoriete game herinneringen uit mijn jeugd. Binnenkort is er trouwens een versie uit die je zowel op iOS als de huidige windows systemen kan spelen op The Lords of Midnight - thelordsofmidnight.com - ik denk wel dat ik deze dus gewoon nogmaals ga aanschaffen. Deel 2 - Doomdark's Revenge was trouwens ook een geweldig spel - en stukken uitgebreider nog dan deze...helaas is het destijds geplande derde deel 'Eye of the Moon' nooit uitgebracht (en zal dat ook nooit meer gebeuren aangezien bedenker Mike Singleton enkele weken terug is overleden). (Er is wel een derde deel overigens - The Citadel - maar dat is was een ontzettende teleurstelling - en kon het bijlange na niet opnemen tegen de eerste twee delen).

Gast
geplaatst: vandaag om 03:00 uur

geplaatst: vandaag om 03:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.