Lightning Returns: Final Fantasy XIII (2013)

PlayStation 3 / Xbox 360 / PC

Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix

Het verhaal speelt zich af na de gebeurtenissen in Final Fantasy XIII-2. De chaos die vrijkomt na de dood van Etro zorgt ervoor dat Gran Pulse en Valhalla 'samen smelten'. Beide vormen nu Novus Partus, een groep van eilanden welke zich bevinden in de omringende chaos, met "Bhunivelze", het nieuwe Cocoon, hoog in de lucht. Meer dan honderd jaar na deze gebeurtenis ontwaakt Lightning uit een diepe slaap. Ze heeft dertien dagen om Novus Partus en al haar inwoners te redden, voordat de zee aan chaos alles en iedereen vernietigd.

avatar van Marcellussss
1,5
Had nooit verwacht dat dit na de tegenvallende receptie van XIII een trilogie zou worden. Zo te zien zit niemand hier er ook echt op te wachten, ondanks de goede ontvangst van XIII-2 bij veel gebruikers. Spel is bijna uit (en al een maand of 2 uit in Japan?), maar tot dusver geen berichten.

Ik vond XIII een goede game, doch één van de zwakste Final Fantasies die ik gespeeld heb. Enkel XIII-2 en XII vond ik minder eigenlijk. Natuurlijk was er de veelbesproken lineariteit van de eerste 30 á 40 uur, maar ik had zelf vooral problemen met de zwakke characters (met name Hope en Vanille), setting en het rommelige en overgecompliceerde plot.
Om deze reden hoefde XIII-2 voor mij niet zo, maar vanwege de fijne gameplay van diens voorganger besloot ik hem toch aan te schaffen nadat hij enigszins afgeprijsd was (wat overigens niet lang duurde dankzij de tegenvallende verkoopcijfers). XIII-2 was een aardige verbetering op gebied van gameplay, maar doet op elk ander front onder voor zijn grote broer. De setting, de characters en het plot waren hier dermate zwakzinnig, dat ik deze na zo'n 25 uur speeltijd nooit meer heb opgepakt nadat andere titels mijn aandacht wisten te trekken. Wie weet dat dit alles later beter zou worden, maar na XIII kon ik mij er niets bij voorstellen, en dit zijn voor mij toch vaak de grootste drijfveren om een RPG door te willen blijven spelen.

Ondanks dat ik de volledige versie nooit dacht te gaan spelen, heb ik zojuist zonder hier iets over te hebben gezien of gelezen de demo gespeeld, en bleek deze heel anders te zijn dan ik verwacht had. Het plot voelt een stuk lichter en minder gecompliceerd aan. Het is nog wel XIII, maar het is allemaal wat luchtiger en het neemt zichzelf niet zo serieus zoals in voorgaande delen. Dit zal bij fans wellicht een verkeerde snaar raken, maar is voor iemand die XIII thematisch te zwaar en kitscherig vond een welkome afwisseling.
Wat echter compleet op de schop gegaan is de gameplay. Het nieuwe battle systeem doet erg denken aan Kingdom Hearts en Crisis Core, maar dan met een ATB gauge. Geen auto-battle, pokémon en andere characters meer. In plaats van paradigm shifts werk je nu met Schema, wat inhoud dat je mid-battle naar behoefte kleding en accessoires kan switchen (net zoiets als in X-2). Komt er op neer dat je, in plaats van te switchen tussen Commando en Ravager, switcht van stalen harnas en zwaard naar mantel en staf. Ook de gameplay in Lightning Returns is dus wat luchtiger en minder strategisch, en wat meer action-based ten opzichte van zijn voorgangers. Betekent echter niet dat het makkelijker is; enkel dat de drempel wat lager ligt en je op het begin wat minder het gevoel hebt dat de computer voor jou aan het vechten is (het battle systeem van XIII en XIII-2 kwam te laat op gang).
De beste aanpassing is er echter één die helaas niet merkbaar was tijdens de demo, en waar ik naderhand over heb moeten lezen. Deze Final Fantasy blijkt namelijk weer écht open world te zijn; geen quasi open-world zoals in XIII-2, maar een wereld met dorpjes, open landschappen en sidequests zoals we ooit gewend waren van de serie.

Al met al, de demo van Lightning Returns is fris en hoopgevend. Het heeft mijn aandacht voor de serie, die mij sinds X niet echt meer heeft weten te boeien, weer even voor zich heeft weten te winnen. Ongetwijfeld dat ik XIII-2 nog even uitspeel en deze een keer oppik als de reviews ook hier in het Westen lovend zijn.

avatar van Johnno87
XIII en XIII-2 hebben me prima vermaakt. Dit deel komt ook wel in huis. De demo speelde goed. verhaal is misschien ietsjes overdreven, maar gameplay telt zwaarder. Vechtsysteem is meer actie gerelateerd, maar nog steeds genoeg RPG invloeden voor mij. Al kijk ik meer uit naar FFX/X-2 HD.

Demo ook gedaan, maar vond 'm een beetje underwhelming. Realtime twist wel leuk gedaan, maar heb 't idee dat ik 't geen vooruitgang ga vinden. Nu nog geen insta-buy, hoewel ik van FFXIII-2 erg genoten heb...

Vooral benieuwd naar hoe het verhaal verdergaat.

avatar van Naomi Watts
Ik ben met een paar uur op de teller nog niet verkocht, maar is ook de transitie omdat ik deel 2 echt super vond. Al vind ik het qua design (vooral de gedetailleerde customizable outfits) wel weer erg sterk. In elk deel van de trilogie zijn ze wel altijd vernieuwend. Ook nu met de countdown bvb, al ben ik daar niet zo over te spreken maar de poging is toch wel te prijzen.

Kleine first impression. Nog niet gewowed, maar ga me er wel stevig mee vermaken. Over een tijdje wat meer in-depth impressies.

avatar van dennisami
Ik had deze game graag gehaald alleen al voor Lightning

Enkel me broer heeft de Playstation mee uit huis genomen, helaas. Zal de game ook uitkomen/speelbaar zijn op de Ps4?

Ford KAduuk
Zal de game ook uitkomen/speelbaar zijn op de Ps4?

Nee, dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Zelf heb ik me wel vermaakt met de voorgaande delen van FF 13. Deze lijkt me echter niks, vanwege de tijdslimiet die je hebt. Daardoor moet je het gehele spel haastig door spelen en dat spreekt me in ieder geval niet aan. Ook kun je geen exp meer verdienen en kun je alleen sterker worden door zijmissies te voltooien; ook dat lijkt me op den duur erg vervelend.

avatar van Naomi Watts
Vervelend is dat ja. Ik kan ook slecht tegen tijdslimieten en vloekt ook nogal met de open wereld. Exploren zit er daardoor niet echt in.

Naomi Watts schreef:
Ik kan ook slecht tegen tijdslimieten en vloekt ook nogal met de open wereld.

Ja, erg gare keuze idd. En hoewel ik heb gehoord dat die tijdslimiet niet overdreven aanwezig is en je er zelfs vaak 'op moet wachten', vind ik het een erg rare zet van square.

Nog wat reviews en gameplay vidz bekeken en moet zeggen dat m'n enthousiasme wel compleet weggezakt is nu. Leek na XIII-2 weer 'n beetje de goeie kant op te gaan, maar wat ik tot nu toe gegamed, gezien en gelezen heb lijkt dit deel totaal niet te bevatten wat ik cool vond aan de FF reeks.

Hopelijk weten ze van XV wel echt weer eens een pareltje te maken, maar dit voorspelt weinig goeds.

Hier een lichte analyse van Gamespot's van Ord waar ik het wel mee eens ben. Als ik uitspraken als "We're more interested in things such as first person shooters like Call of Duty. They give a better sense of tension on the battlefield. We sometimes draw inspiration from those sorts of games. It's not just RPGs but FPS titles that get us excited." lees, lijkt het idd of ze, voornamelijk door de focus op de westerse markt, ipv gewoon een eigen game maken, een beetje de weg kwijt zijn geraakt bij square.

avatar van Marcellussss
1,5
Mits iemand (Naomi Watts?) interesse heeft in Final Fantasy X gear voor Lightning, stuur maar een PM voor de actiecode. Wie het eerst komt, het eerst maalt.

Wat was dit een mega wazige trilogie. Elk deel leek meer wazigheid uit de kast te trekken qua verhaal dan zijn voorganger, maar toch beviel het me opzich wel. Het was eerst wel heel erg duister en gloomy, maar uiteindelijk pikte het verhaal wel op. Al met al sluit het het verhaal wel mooi af voor alle personages.

Qua gameplay vond ik het vechtsysteem toffer bij de voorgaande delen. Het is nu net niet turn based en net niet action rpg. Dat was wel jammer. Ook de world timer vond ik niks op het begin. Ik werd er nerveus van, maar achteraf is er genoeg tijd over.

Al met al blij dat ik de FFXIII trilogie heb uitgespeeld, maar of het echt 3 delen nodig had valt te betwisten