The Elder Scrolls V: Dragonborn (2012)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4

Ontwikkeld door Bethesda
Uitgegeven door Bethesda

In deze uitbreiding op The Elder Scrolls V: Skyrim reis je af naar de het eiland Solstheim aan de kust van Morrowind. Baan je een weg door nieuwe steden, grotten en quests in de asvlaktes en ijsdalen van dit nieuwe gebied. Word nog sterker met de nieuw te leren shouts waarmee je de wil van vijanden kan buigen en zelfs draken kan temmen. Jouw lot, en het lot van Solstheim liggen in jouw handen als je het opneemt tegen een dodelijke vijand - de eerste Dragonborn.

avatar van Brains
Ik heb er al een paar uur opzitten en ik vind hem helemaal top. Sinds ik voet heb gezet op Solstheim ben ik continu bezig met side quests en telkens als ik ook maar denk klaar te zijn krijg ik weer iets nieuws voorgeschoteld. Ik heb de main quest nog geen eens aangeraakt. Nu al wat van de mooiste locaties van de gehele game gezien.
Leuk ook om allemaal dingen van Morrowind terug te zien (Netch ) - voornamelijk het constante uitzicht op een as spuwende Red Mountain en ik zou zweren dat ik muziek uit de daadwerkelijke Morrowind game hoorde.
Naast al dit ook nog vele nieuwe armors, wapens, vijanden en zelfs nieuwe soorten potions en magische effecten.
Ik hoop dat dit nog even zo doorgaat en dat de put niet nu al bijna uitgedroogd is - maar stiekem is het 't geld nu al waard .

Dit is trouwens een eerste indruk. Hopelijk maak ik nu geen mensen overenthousiast en valt het straks tegen.

Mooi dat hij bevalt Brian. Ik zag al dat je een flink hoog level bent .

kiriyama
Hoe is de moeilijkheidsgraad? Dawnguard was op een hoog level echt beschamend makkelijk.

avatar van Brains
Ik ben Dawnguard nog niet begonnen, maar ik denk niet dat de moeilijkheidsgraad hoger ligt dan Skyrim zelf - waar je op een hoog level ook onverslaanbaar bent. Dus vind je geen uitdaging in Skyrim dan ook niet op Solstheim denk ik.
Als je hier veel waarde aan hecht kun je altijd een nieuwe game starten, volgens mij kun je namelijk direct nadat je te weten komt dat je Dragonborn bent naar Solstheim afreizen (Ik ben namelijk niet veel verder in de main quest), of de difficulty omhoog gooien - hier is deze optie immers voor .
Enkel op level 81 word je aangesproken door ene Ebony Warrior die je uitdaagt. Die is zeker een uitdaging - 2 keer moeten herstarten en dat met volledig ge-upgrade armor en boog.

Gelukkig hebben ze de uitbreidingen stukken beter geïntegreerd dan bij Oblivion en Fallout 3, waar je op magische wijze ineens bericht kreeg van nieuwe dingen.

Als ik het goed begrijp is dit meer een uitbreiding a la The Shivering Isles, Brains? Veel te doen, veel nieuwe items en een heel nieuw gebied om te ontdekken? En nog twee vragen: wat kost deze uitbreiding (1600 punten meen ik, hoeveel euro is dat?) en is Solstheim een kopie van de Solstheim van Morrowind?

avatar van Brains
Ja, het is meer zoals Shivering Isles, alleen was Shivering Isles in mijn gedachten wat groter van omvang (kostte destijds ook meer) dan Solstheim is.
Het kost 1600 punten inderdaad, dit is officieel ongeveer 20 euro.
Solstheim is geen directe kopie van het Solstheim uit Morrowind - het is natuurlijk vele honderden jaren later en er is veel gebeurd - vooral constante uitbarstingen van de Red Mountain heeft veel aan de omgeving veranderd. Wel zijn er een aantal bekende locaties zoals Raven Rock en Skaal Village (deze tweede is wel exact hetzelfde als in Morrowind) en veel terugkerende vijanden, objecten en verwijzingen die je als Morrowind speler zult herkennen.

kiriyama
Vanavond mee begonnen en ondanks dat mijn verwachtingen al hoog gespannen waren ben ik alsnog positief verrast. De wereld ziet er (weer) prachtig uit en voelt heel anders dan Skyrim. Vooral qua sfeer lijkt het gewoon een totaal ander spel. De goudbruine look van het eiland, de vreemde, prachtige wezens en fauna en de onheilspellende, zelfs creepy soundtrack raken allemaal de juiste snaar. Heerlijk! Ook ben ik al twee vijanden tegengekomen die aardig sterk waren, moest zelfs na tientallen uren eindelijk weer eens potions gebruiken. Erg onder de indruk van. Enige minpuntjes zijn dat het eiland niet erg groot is en de kerkers weer erg op elkaar lijken. In tegenstelling tot 'Dawnguard' kan ik deze DLC echter iedereen aanraden. Kan niet wachten om verder te gaan.

avatar van Starmaster501
Soort van Morrowind maar dan nieuw, hier wacht ik dus al tijden op! Morrowind vind ik een heerlijke game, de wereld, de sfeer, de muziek, maar dat vechtsysteem hield me tegen door te spelen. Ik ga deze dan ook zo snel mogelijk aanschaffen

avatar van Starmaster501
Game ziet er erg goed uit, sfeervol, compleet in Morrowind setting, inclusief de muziek van Morrowind! Geweldig! Zeker zijn geld nu al waard vind ik, de Shivering Isles van Skyrim

avatar van Starmaster501
Heb ondertussen de vrij korte mainquest in 1,5 dagen uitgespeeld. Zitten memorabele momenten tussen.
Vooral de nostalgie naar Morrowind is wat deze goed maakt. De muziek rechstreeks uit de Morrowind game, evenals compleet nieuwe muziek, voegt veel toe aan de sfeer. Ook terugkerende vijanden. Ik zal de komende tijd de sidequests afmaken maar vind dat ik wel al de score kan geven!

Speelduur kan varieren tussen de 10-20 uur liggend aan je speelstijl maar na 20 uur heb je echt wel alles eruit gehaalt.

avatar van leatherhead
Heb nu Stalhrim armor en wapens. Zo vet!

Deze lijkt me zo gruwelijk vet! Komt samen met Dawnguard dan eindelijk naar de PS3, begin februari 50% korting dus twee tientjes voor Dawnguard en Dragonborn. 20 euro per stuk vind ik te veel (vooral van wat ik over Dawnguard hoor), dus dit is een prima deal.

You didn't think that you were the only one?

Allereerst was het lekker om na 500+ uur Skyrim (verspreid over meerdere playthroughs uiteraard) weer eens een nieuw en relatief groot gebied te gaan verkennen. Schijnbaar was Solstheim al eens gebruikt voor een Morrowind DLC, geen flauw idee of 't qua sfeer enz. hetzelfde aanvoelt, maar dit smaakt zeker naar meer. Muziek (waarvan het dus vooral remixes van Morrowind's OST schijnen te zijn) klonk erg rustig en magisch vergeleken met het bombastische en epische van Skyrim, hebben allebei hun charmes. Verhaaltechnisch ook interessant, alhoewel de main story best aardig kort wat t.o.v. Dawnguard.

Toch twee (eigenlijk tweeënhalve) nadelen om het geen perfecte DLC te noemen: leek wel erg kort vergeleken met Dawnguard, voelde aan als een stuk of vijf/zes hoofdmissies? En het berijden van draken is echt vervelend (althans in Apocrypha). Je kan er dus letterlijk niets mee, geen mogelijkheid tot free-roamen. Ik heb het nog niet in Skyrim geprobeerd, maar ik neem aan dat het daar ook niet werkt. Hadden ze wat mij betreft veel liever helemaal eruit kunnen halen. En een half nadeel vond ik Apocrypha, het begon interessant en bijzonder, maar op een gegeven moment wordt dat toch wel repetitief met al die Chapters.