Big Sky: Infinity (2012)

Alternatieve titel: Really Big Sky

PlayStation 3 / PlayStation Vita / PC

Ontwikkeld door VooFoo en Boss Baddie
Uitgegeven door Ripstone

In deze intergalactische shoot 'em up krijg je willekeurige missies voorgeschoteld die zich aanpassen aan je manier van spelen. Met het uitgebreide upgradesysteem transformeer je je schip tot een niet te stoppen drilmachine waarmee je dwars door planeten beukt.

avatar van Animosh
Style over substance.

Dat is misschien wel een adequate samenvatting van dit spel. De gameplay stelt op zich niet zoveel voor. Je schiet op vijanden (en je kan je lasers controleren met je muis, dus je schiet niet alleen recht voor je), er zijn vier verschillende bazen (die in meer en minder moeilijke vormen voorkomen) en het doel is om een zo hoog mogelijke score te halen in verschillende modes. Het is best vermakelijk om te doen, en een aantal modes introduceren zeer welkome variaties in gameplay, maar bijzonder is het niet. Mijn favoriete modes waren classic (de standaardmodus), pacifism (waarin je niet kan schieten maar alleen kan ontwijken), marathon (waarin je zo lang mogelijk moet zien te overleven), retro (waarin de muziek en vormgeving "retro" zijn) en in mindere mate boss rush (alleen boss fights). Verder zijn er een aantal modes met een veel hogere moeilijkheidsgraad (nightmare, hell en arcade), een modus waarin je een oneindig aantal continues hebt maar geen score opbouwt (peaceful, die erg nuttig is om te oefenen), een modus waarin je in twee minuten zoveel mogelijk punten moet zien te verzamelen (countdown), een modus waarin je geen powerups hebt (naked) en een modus waarin je via warpzones wisselt tussen verschillende modes (remix).

De stijl van het spel vond ik echter wel zeer sterk. Het spel barst van de lichtflitsen en explosies, het is zeer kleurrijk, je scherm bulkt uit van de vijanden en meer in het algemeen ziet het er gewoon erg spectaculair uit. De elektronische muziek (vooral trance, soms wat retro-muziek) past bovendien goed bij het spel, waardoor het met de sfeer van het spel wel goed zit. En de gameplay mag dan weinig diepgaand zijn, het is wel behoorlijk verslavend, mede omdat je scores kan gebruiken om je ruimteschip te upgraden.

Really Big Sky is geen briljante shmup: het heeft veel "style" maar weinig "substance", het ziet er spectaculair uit maar heeft weinig variatie en diepgang. Maar het was goedkoop en de sfeer en gameplay hebben mij toch een aantal uur prima weten te vermaken. En in de toekomst zal ik dit vast nog wel eens opzetten, want het functioneert prima als een ontspannend, no-nonsense tussendoortje. 3.5*