Project X Zone (2012)

Nintendo 3DS

Ontwikkeld door Banpresto en Monolith Soft
Uitgegeven door Namco

Deze tactische RPG is een crossover van Capcom, Sega en Namco Bandai franchises. De personages en locaties zijn afkomstig uit bekende spellen als Devil May Cry, Street Fighter, Sakura Wars, Valkyria Chronicles, God Eater, Resident Evil en de Tales of -serie. Iedere 'arena' is opgemaakt uit een grid, waar je met unit bestaande uit twee of drie karakters de strijd aan gaat met vijanden.

kiriyama
Gaat ongetwijfeld een groot succes worden in Haren...

avatar van Vincentvalentine
Lolz. Ik ben wel erg benieuwd naar deze game maar ik verwacht eigenlijk niet dat hij hierheen komt.

Dit spel is best een aangename verrassing tot nog toe. Had er niet bijzonder veel van verwacht maar het steekt heel erg leuk in elkaar.

Het tactische overzicht is niet zo speciaal, maar de battles zelf zijn knap om te zien en spelen lekker. In zij-aanzicht en heel erg traditioneel de aanvallen uitkiezen - net als bij marvel vs capcom 3 heb je trouwens ook support karakters e.d

Verder is het pure fan-service. Het is geweldig om iedere ronde nieuwe karakters uit de diverse franchises tegen te komen en hun dialogen tussen de missies door te volgen. Wel is het zo dat er na een uurtje of 4 nog niet veel uitdaging is geweest, maar dankzij het battle systeem en de personages blijf je toch spelen - je blijft namelijk benieuwd naar wie je nog tegenkomt en waar de reis nog naartoe gaat.

Intussen in snel tempo uitgegroeid tot 1 van mijn favoriete 3DS spellen. Zit nu na een uur of 11 op chapter 9 en het blijft leuk om te doen en te zien wie er zo nog allemaal bij betrokken wordt.

Ook is het intussen al wat uitdagender geworden en moet je toch wel even nadenken over welke aavallen of skills je het beste inzet of hoe je je karakters een support karakter toewijst ivm skills en de aanvallen.

Het battle systeem is trouwens toch wat minder traditioneel dan ik aanvankelijk zei. Zo vergt het toch wat timing om de juiste aanvallen elkaar te laten opvolgen of het ideale moment te vinden voor een support personage of speciale aanval te gebruiken voor maximum effect. Overigens zien de battles er geweldig uit en met name dan de speciale aanvallen. (Denk een beetje een kruising tussen een 2d 'tales of..' en de special attacks van street fighter 4).

In ieder geval ben ik dus erg positief over het spel. Even kijken waar het eindigt.

Op video ziet het er bij momenten uit als een Beat'm'up, zijn de gevechten realtime?

avatar van Onderhond
Je kan de demo downloaden, maar moet zeggen dat ik niet echt onder de indruk was. Heb zelfs het eerste leveltje niet helemaal uitgespeeld.

Grovonion schreef:

De gevechten zijn realtime, maar je bestuurt de karakters niet zelf - je kan enkel hun aanvallen kiezen en timen voor maximum effect en beslissen hoe je de support karakters inzet.

Demo heb ik niet gespeeld. Maar ik kan me voorstellen dat mensen afhaken bij de prologen en de eerste paar chapters. Na een tijdje wordt het echter interessanter als je meer karakters, skills en ook meer vijanden hebt. Latere chapters duren makkelijk 90-120 minuten. En natuurlijk een band met de diverse capcom / sega / namco bandai franchises die in het verhaaltje worden betrokken.

Oh...eindelijk uitgespeeld. Neen. Ik heb er geen 2 jaar over gedaan, maar destijds op een gegeven moment even 'on hold' gezet (ongeveer halverwege het spel) voor iets anders en pas een week of 2-3 terug weer opgepakt omdat ik toen voor een redelijk gunstige prijs deel 2 op de kop kon tikken en niet daar aan wou beginnen zonder eerst hier het einde van te zien. Uiteindelijk echter wel ongeveer een 60 uur ingestoken. Het blijft een van de 3DS games waar ik me het meest mee vermaakt heb - maar echt perfect is het niet, zeker niet in vergelijking met een superieure game als Fire Emblem dat qua strategie en opties toch echt veel meer te bieden heeft.

Maar goed - omdat ik nou eenmaal fan ben van een groot deel van de betrokken franchises bleef het me uiteindelijk tot het einde toe boeien. Een tweede keer erdoorheen gaan zie ik me echter niet zo meteen doen.