Yakuza 5 (2012)

Alternatieve titel: Ryƫ ga Gotoku 5: Yume Kanaeshi Mono

PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox One / PC

Ontwikkeld door Sega
Uitgegeven door Sega

Het verhaal gaat verder op dat van Yakuza 4. Kazuma Kiryu heeft een baan als taxichauffeur gevonden in Fukuoka. Taiga Saejima zit een gevangenisstraf van drie jaar uit terwijl Shun Akiyama voor zaken in Osaka is neergestreken. Ook Haruka Sawamura heeft het opvangtehuis in Okinawa inmiddels verlaten en woont nu in Osaka waar ze haar jeugddroom probeert te verwezenlijken; bekendheid vergaren als 'idol'. Eerder, in 2010, hebben de Tojo Clan en de Uena Seiwa clan, onder leiding van 7th chairman Omi Alliance, een 'wapenstilstand' aangekondigd. Nu deze op sterven ligt lijkt dit pact tot een einde te komen en wordt de rivaliteit tussen de clans weer aangewakkerd. De Tojo Clan ziet zich genoodzaakt versterking te zoeken bij grote clans uit andere steden.

YouTube - Yakuza 5 Story Trailer

YouTube - Yakuza 5 Gameplay Trailer

Als fan van de eerste vier delen ben ik razend enthousiast. Kamurocho was ik ondertussen wel een beetje zat, maar er zijn nu maar liefst vijf steden! Evenals vijf speelbare personages, veel meer minigames en een verbeterde graphics engine. Zin in!

avatar van Tsjo-Wi
Ziet er inderdaad weer heerlijk uit. Kom maar op!

avatar van krokus
Europese release Yakuza 5 onzeker door hoge lokalisatiekosten.

Kop van een bericht uit Gamer.NL van afgelopen mei dit jaar. Zo af en toe kijk ik hoe de zaken er voor staan. Om eerlijk te zijn kijk ik meer uit naar Yakuza 5 dan de nieuwe GTA. Deze Japanse reeks heb ik als heel verfrissend ervaren tussen de veelal 3rd-person shooters die ik gespeeld heb. Bij Yakuza is schieten een zeldzaamheid, m.u.v. Dead Souls, en komt het om je vechtkunsten aan. Gewoon heerlijk dat je er bv. met een fiets op los kan rammen, en ook mooi dat Kazuma Kiryu uit zichzelf eigenlijk nooit ruzie zoekt op straat. Ben de laatste tijd niet meer aan het gamen, komt vanzelf weer, heb Sleeping Dogs nog op de plank liggen.

avatar van Tsjo-Wi
Wat een onzin van die lokalisatiekosten. Deze game hoor je gewoon in het japans te spelen, met engelse ondertiteling. Volgens mij zijn er maar weinig fans die op een engelse dub zitten te wachten.

Yakuza verkoopt dan ook geen ene drol buiten Japan, dus zo gek vind ik het niet ze zich niet de moeite nemen om het uit te brengen. En zelfs in Japan is de verkoop vrij mager als ik het zo eventjes bekijk (http://www.vgchartz.com/gam...) (in ieder geval geen topper die ettelijke miljoenen verkoopt).

Jammer is het wel. Ik moet bekennen dat ik nog niet echt ver ben in deel 3 (vanwege dat het zo een game is waar ik echt in the mood moet voor zijn en ook echt continu wil spelen om erin te blijven) en deel 4 en Dead Souls liggen ook op de planken. Dus was het wel aardig als deel 5 en de HD remaken van 1&2 uiteindelijk toch kwam(en) (om de collectie compleet te hebben).

avatar van krokus
Dat eerste deel heeft Engelse voice-over op de PS2, als dat nou even in het Japans kan voor de HD remake heb ik mogelijk interesse. Op een gegeven moment krijg je in deel 1 een level waarin je zelf moet schieten vanuit een auto, 't is me niet gelukt dat voor een tweede keer te halen (door mijn eigen (middel)matige kwaliteiten als gamer). Dat deel heb ik slechts één keer uitgespeeld. Deel 2 is me op zowel normaal als hard gelukt en verdient een plaats in mijn top 10. Deel 3 & 4 zijn wel oké, Dead Souls is wel geinig.

Dat klote Sega brengt dit deel dus voorlopig niet uit in het westen, lees ik in OPM. Wat een bummer...

Als je die cijfers van VGCharts verder bestudeerd zie je waarom sega van de Westerse release voorlopig afziet. Waar Yakuza 3 nog 40% van zijn omzet buiten Japan haalde was dat bij Yakuza 4 nog slechts 28% terwijl de verkoop in Japan stabiel bleef. Die (zeer ruw geschatte) 5~7 miljoen euro die ze uit Yakuza 4 buiten Japan als opbrengst binnenhaalden zal wel niet genoeg geweest zijn om de localisatie financieel interessant te maken.

avatar van Marcellussss
Zag deze net ineens op de Amerikaanse PSN staan, dus hij krijgt alsnog een Westerse release lijkt mij.

Vond Yakuza 3 best een leuk spel om eens gespeeld te hebben; leuke sandbox beat-em-up en parodie op de Japanse cultuur. Yakuza 4 was ook prima, maar had naar mijn inziens veel te weinig extra's en had zodoende meer weg van een uitbreiding. Aangezien ik Yakuza 3 wel genoeg vond heb ik die uiteindelijk maar weinig gespeeld; de tegenvallende verkoopcijfers van dat deel verbazen mij ook niet.

Mocht dit deel een leuk prijsje krijgen dan wil ik hem nog weleens uitproberen. Leuk om anno 2015 nog een "nieuwe" PS3 exclusive te krijgen.

avatar van Lancher
Marcellussss schreef:

De game is alleen via PSN binnen te halen en dan idd alleen de Amerikaanse versie. Dus als je Yakuza 5 nog wilt spelen, zal ik gewoon deze versie binnen halen.

avatar van Marcellussss
Ja, ik wacht nog tot hij een keer in de sale gaat.

avatar van Lancher
Marcellussss schreef:
Ja, ik wacht nog tot hij een keer in de sale gaat.

Vind het persoonlijk erg jammer dat ze geen fysieke release hebben. Wil toch altijd een disc als back up. Maar misschien importeer ik de Japanse versie dan maar.

Ben wel blij dat Zero en 6 ook naar het westen komen. Dan nog wachten op de remakes van 1 en 2. En dan komt daarnaast nog Shenmue 3.

avatar van Waackx
Ik was zeer benieuwd naar deze game die overal lovend wordt aangeprezen maar ik vind er weinig aan.
Er is nauwelijks sprake van een open world game, je kan bijna geen kant op, dat wil je eigenlijk ook niet want je loopt 2 straten door en je moet 3 keer vechten met lokale thugs.
Want zeer eentonig wordt ook de combats zien er wel leuk uit maar je doet eigenlijk vrij weinig.
En zo is de hele game, je lijkt vooral naar een hele lange speelfilm (alleen de indrukwekkende intro duurt al een kwartier ofzo) of je kijkt naar personages die geen gesproken tekst uitspreken, je leest meer dan je speelt in deze game.
De sfeer, het verhaal en de graphics scoren allemaal een voldoende maar de karige gameplay zorgt voor een dikke teleurstelling.

avatar van Waackx
De game weer opgepakt en ik moet zeggen dat ik nu wat positiever ben dan de eerste keer.
Ik heb nog nooit een game gespeeld waarbij zoveel aandacht is besteed aan het plot.
Een gemiddelde Hollywood-schrijver zou jaloers erop zijn.
Ontzettend veel filmpjes en tekst, misschien een tikje te veel maar chapeau voor de schrijvers.
Je moet wel heel veel geduld hebben want ik heb bijna 25 uur besteed voordat klaar was met hoofdstuk 1 en zijn er 5 in totaal !
Maar dat heeft ook te maken met dat er zoveel te zien is en te doen is dat je makkelijk 100+ uur in deze game kan steken zonder DLC's te moeten kopen.
Want je hebt ook niet zoals bij GTA 5 een GPS of iets dergelijks, dus soms zit je suf te zoeken naar een straat zonder routeomschrijving en alleen een vage hint van een omstander op straat die jij moet aanspreken.
De karaoke scenes zijn geweldig gedaan en je kan zelfs praten over de grootte van de borsten van jouw date in de game.
De sfeer, de details van de steden en de variatie in de game is uitstekend.
Alleen het vechtsysteem is wat eentoning en zijn ervte veel gevechten op straat.
Jammer dat je nooit hoort dat iemand deze game speelt want Yakuza 5 /
Verdient/verdiende meer aandacht.
Alleen al voor het plot,de originaliteit en de sfeer scoort de game een 9 of hoger alleen jammer van het eentonige vechtsysteem en de overvloed aan cutscenes maar voor de rest is het een goede game, sterker nog de laatste echt goede game voor de PS3 die is uitgebracht.

Ook maar eens opgepikt voor een tientje in de store. De reden dat ik de PS3 weer uit de kast heb gehaald en aangesloten. Inmiddels de 5e game in de reeks ook die ik heb gespeeld en dan weet je inmiddels wel wat je kunt verwachten.

De hoeveelheid tijd die is besteed aan verhaal en karakterontwikkeling zie je zelden in een game. Over elk personage zou je een boek kunnen schrijven, en dat zijn er meer dan honderd kan ik je vertellen. Niet allemaal te zien in dit deel, maar de reeks heeft inmiddels een rijke geschiedenis. Ik stond dan ook niet meer versteld van de ellenlange cutscenes en enorme hoeveelheid plottwists. Het hoort er bij.

Ondanks dat de hoofdrollen allemaal wel geslaagd zijn vind ik vijf verhaallijnen te veel. Zeker omdat het jagen en baseballen met niet zoveel kon interesseren. Van Haruka was dan een leuke, vrolijke afwisseling, sowieso een erg likeable character.

Wat me op een gegeven moment wel een beetje tegen ging staan is het gevoel van herhaling. Je hebt vijf personages in vijf steden. Leuk, maar elke stad heeft dezelfde uitgaansgelegenheden en gameplay-mogelijkheden. Sterker nog, er zijn zelfs quests die je met elk personage opnieuw moet doen. Je speelt dus soms vijf keer dezelfde opdracht! Daarnaast is er zo ontzettend veel te doen dat de completionist er wellicht een beroerte van krijgt. Ik heb de verhaallijn in elk geval afgerond na 120 uur, en had dan 50% complete, waaronder wel vrijwel alle substories en jobs. Dan ben je er wel weer even klaar mee. Al begint het alweer te kriebelen als ik aan Yakuza 0 en 6 denk. Al is het maar omdat het voor het eerst op de PS4 is.

avatar van Waackx
Hadouken, weet jij hoe je in chapter 2 een Marten Pelt verkoopt aan de trader ?

Waackx schreef:
Hadouken, weet jij hoe je in chapter 2 een Marten Pelt verkoopt aan de trader ?
Je moet een marten vangen (uiteraard) en dan als je terug gaat naar het dorpje moet je de optie kiezen om bepaalde voorwerpen naar je normale inventory te slepen. Met andere woorden; je moet spullen die je wilt verkopen in je normale inventory hebben en niet in je jagers-inventory.

Dank je

Hadouken schreef:

Dezelfde uitgaansgelegenheden ?

In de tweede stad kwam ik biljarten,bowlen en first person sneeuwbalgevechten tegen, die zag ik niet in de eerste stad; wel darts,vissen en arcade gamekasten.

Ik zelf vond het jagen wel een leuk gedeelte, fijne afwisseling dan alleen maar het vechten.
Sowieso de diversiteit in deze game is een groot pluspunt, je kan o.a. vechten met beren,je tegenstander veranderen in een sneeuwpop en de wapens die je kan halen zijn grappig bedacht.

Wat mij het meest stoort aan deze game is; dat de het pad wat je kan lopen zo lineair is.
je kan niet eens normaal de straat oversteken zonder dat je helemaal moet omlopen met tientallen mensen die voor je voeten lopen.

avatar van Waackx
Ik zit nu in deel 3, tja Haruka heel schattig is ze hoor maar wat een contrast zeg met de 2 eerdere hoofdstukken.
Zonet nog aan het vechten met beren en nu zit ik danspasjes te doen op straat.
Ik heb nu wel de hele dag het hummer Loneliness Loop in mijn hoofd zitten en Ms. Park is een heerlijk personage.

Waackx schreef:

Dezelfde uitgaansgelegenheden ?

Zal ik dan maar vast vertellen dat je dat ook kan in de 3e, 4 en/of 5e stad? Alleen het sneeuwballen gooien niet nee, maar dat was naar mijn mening ook erg slecht uitgewerkt.

avatar van Waackx
Stad 3 heeft een comedycafe, een casino en een golf center.
Die hebben de eerste 2 steden niet.
Stad 4 heeft een kippentoernooi.
Ja darts en vissen komen elke keer terug maar dat geldt ook bijvoorbeeld voor GTA 5 waar je op 8 verschillende plekken kan tennissen, die missies kloppen welwat je zegt.
Ik ga echt niet 5 keer restaurants bezoeken en naar die kok lopen, dat gaat me te ver.
De meeste side missions zijn niet top, een aantal zelf met een moraalridder sausje erover heen wat bij mij begon te storen.
Maar dan wordt je opeens verrast met side missions waar je moet kiezen tussen 2 oude hoeren of waar je moet ontsnappen van 3 homo's.
Een aantal dingen harder beter uitgewerkt kunnen worden maar ik heb al 86 uur erop zitten en het blijft zeer vermakelijk.
Ik bedoel een geodriehoek als wapen,
Hoe verzin je het ?

Kunnen we deze binnenkort ook voor het eerst in Europa spelen? Wordt uitgabracht samen met 3 en 4 als remaster.

avatar van Waackx
Is/was gewoon verkrijgbaar via PSN op de PS3.

Dit deel is echt veruit het grootst tegenover zijn voorgangers. Waar ik deel 0-4 gemiddeld in 25 uur uitgespeeld had, heb ik hier de 56 uur aangetikt. De game zit echt boordevol content. 5 personages, 5 steden en elk personage heeft naast z'n sidequests ook nog eens een eigen sidestory. Een soort eigen mini main quest naast het normale hoofdverhaal.

Het is echt enorm divers. Er zijn wel wat pacing problemen her en der eerlijk gezegd, maar qua gameplay vind ik dit de leukste tot nu toe. Ook het verhaal boeit van begin tot eind, al is het soms wat traag.

Ik heb me hier echt goed mee vermaakt weer.