Hotline Miami (2012)

Macintosh / PC / PlayStation 3 / PlayStation Vita / PlayStation 4

Ontwikkeld door Dennaton
Uitgegeven door Devolver Digital

Hotline Miami vind plaats in Miami in het jaar 1989. Je speelt als een mysterieuze anti-held die een bloedbad begint tegen de duistere onderwereld van Miami. Dit doe je in opdracht van stemmen door middel van een antwoordapparaat. Al snel ga je afvragen waarom je deze schade aanricht.

Nog geen reviews bij dit spel? Dit is op z'n minst toch een speciale ervaring te noemen. Een top-down spel in pixel-retro-look waarbij je als enige opdracht hebt iedereen zo snel, efficient en als kan stijlvol te vermoorden. Je gaat daarbij zonder pardon tien-tallen zo niet honderden keren zelf dood (bij mij zeker het laatste geval) voordat je ook maar een opdracht haalt. De controls (op de PSVita) zijn wel goed aangebracht, maar toch niet gemakkelijk onder de knie te krijgen. Zeker omdat een snelle reactie het enige is dat je kan redden voor de dood. Die komt namelijk erg snel, een slag of stoot of kogel is bijna altijd genoeg. Ik heb het nog maar een paar keer gespeeld, en het is zeker een spel dat je motiveert om verder te geraken, en dankzij extreem snel opstarten ook perfect geschikt om een paar verloren minuten te doden.

Heb het spel al een maandje of 2 in bezit op de vita en ik sluit me bij je aan. Lekker spel voor tussendoor, bijzondere game ook. Muziek is ook fijn. Gisteravond ben ik er weer eens mee verder gegaan en voordat ik het wist was ik een paar uur verder. Toch wel een verslavende game ook al ga je honderden keren dood
Erg cool om met allerlei wapens en maskers zo smooth/snel/tactisch mogelijk te werk te gaan. Ik ben inmiddels in part 4 beland en ben nu flink bezig om een politiestation om zeep te helpen
Ja toch wel een klein pareltje dit. Hoop hem snel uit te spelen en kom dan ws uit op 4*

avatar van Animosh
Guilty pleasure.

Dit spel bevat niet alleen enorm veel, vaak onnodig wreed, geweld: het geweld is ook nog eens volstrekt zinloos. Veel games brengen het geweld onder in een geruststellende vertelling (het is nodig om de wereld te redden, het is nodig om in leven te blijven, de tegenstanders zijn kwaadaardig), maar Hotline Miami doet dat bewust niet. Het geweld in Hotline Miami is zinloos en leidt slechts tot meer geweld.

In moreel opzicht valt dus wel het een en ander aan te merken op het hoofdpersonage van dit spel. Maar hoewel ik daar vooraf een beetje tegenop keek raakte ik er, zoals meestal in games, al zeer snel aan gewend. Sterker nog: ondanks de explosie van geweld vond ik het spel een erg opgewekte sfeer hebben. Deels komt dat door de kleurrijke vormgeving, maar veel belangrijker is de muziek. Het spel wordt namelijk begeleid door heerlijk opgewekte retro-elektronische muziek die uitstekend bij het spel past. En dat zorgt voor een energieke, positieve, vlotte sfeer die het cynische plot van het spel aanzienlijk verlicht.

Maar de ster van het spel is de gameplay. Wat dat betreft past het spel precies in mijn straatje. Uitdaging? Check. Na één slag of schot ben je al dood, waardoor je levels door moet zien te komen zonder geraakt te worden. Dat vereist perfectionisme, en daar hou ik wel van. Veel checkpoints? Check. Dat zorgt ervoor dat je nooit grote stukken opnieuw hoeft te spelen - en daar ben ik geen fan van. En duidelijke regels? Check. De vijanden en gevolgen van je handelingen zijn voorspelbaar, dus als je doodgaat heb je dat meestal aan jezelf te danken - aan je ongeduld, aan je experimentatie, etc. Al die dingen bij elkaar zorgen mijns inziens voor een erg verslavend en bevredigend spel. Je sterft veel (een stuk minder dan in Super Meat Boy, maar toch), maar de gevolgen daarvan zijn klein, dus tot frustratie leidt dat niet.

Als je niet goed tegen doelloos geweld kunt moet je dit spel uiteraard links laten liggen, maar als je naar opgewekte, uitdagende arcade-actie op zoek bent is Hotline Miami een erg goede keus. 4*

avatar van Maarten0402
Heerlijk spel. Ben in mij eentje redelijk ergens geworden... Wordt steeds moeilijker en heb nu de mentaliteit van 3 keer proberen en halen, haal ik het niet dan een volgende keer. Maar de soundtrack (die ik ook heb gedownload van Steam) en de vibe blijven bizar. Niveautje Drive (NWR 2011).

avatar van mister-fool
De sfeer van dit spel doet inderdaad denken aan Drive, maar mijn inziens heeft Hotline Miami ook wel iets Lynchiaans. De opgewekte sfeer die Animosh benoemd, is in de context van het spel eerder naargeestig: Het wordt namelijk snel duidelijk dat, met name het eerste hoofdpersonage, totaal los staat van de realiteit. Waarschijnlijk door overmatig drugsgebruik. Een drugrush als dun laagje coating over gruwelijke, zinloze massamoord. Het spel gaf mij in ieder geval een heel ongemakkelijk gevoel in de positiefste zin des woords.

avatar van KOKUSMAKREEL
Gruwelijk en zwaar verslavend spel