Dead Island: Riptide (2013)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Techland
Uitgegeven door Deep Silver

Ze dachten dat ze de verschrikkingen van Banoi hadden ontsnapt, maar toen nam hun lot weer een onverwachte wending. De Dead Island helden wisten per helikopter naar de veiligheid van een militair schip te geraken, maar als er een woedende storm op komt en het virus plotseling verspreid wordt onder de bemanning, begint de nachtmerrie opnieuw. In dit nieuwe deel zal het team versterkt worden door een nieuw karakter, ook zijn er nieuwe voertuigen en wapens beschikbaar.

avatar van Martijn
Hij is overigens voor 36 euro op wehkamp te krijgen voor Consoles en 28 euro voor de pc voor mensen die hem toch willen kopen maar niet voor de volle prijs!

Er is zeker wel toerisme, overal van die tentjes en caravans, ik mis wel de massa toerisme scenery uit het eerste deel. De meeste toeristen zijn zombies uiteraard

Ik ben bij chapter 3 en ik heb er al 7 uur op zitten

leatherhead schreef:
Volgens IGN ben je na 10 uur wel klaar met dit spel Ben nu bij chapter 7 en heb er al 14 uur op zitten
Ik was er iets onder de 10 uur al klaar mee, maar dat wil niet zeggen dat ik 'm heb uitgespeeld.

Martijn schreef:
Bij de meeste winkels ligt ie al rond de 30 euro inmiddels, zal niet heel lang duren dus voordat deze in de afprijs bakken ligt! Dit lijkt me toch al meer dan genoeg zeggen deze afprijzing in een week tijd.
Vietcong 2 lag in anderhalve maand onder de 10 euro afgeprijsd in de winkels, die kant kan dit spel ook wel eens op gaan...

leatherhead schreef:
IGN: De meeste gamers zullen het binnen tien uur wel hebben gehad met Dead Island: Riptide. Het is een grote herhalingsoefening met een flinterdunne verhaallijn. Diepgang in personages en verrassende wendingen ontbreken.

avatar van Martijn
Het gaat toch vooral om lekker zombies hakken?!

avatar van bvonk
is maar net met wat je onder klaar mee verstaat. Als je alleen de hoofd verhaal opdrachten doet moet dat wel lukken. Maar ik vind het wel leuk om een beetje van het vaste pad af te gaan en dan ben je wel langer bezig. Verwacht ik want ben ook al een paar uurtjes bezig en zit nog maar op 20%.

Ja er is wel toerisme maar echt veel ben ik tot nu toe niet tegen gekomen. Alleen een paar tentjes en caravans maar totaal niet te vergelijken met het vorige deel waar giga hotels en bungalow parken enz waren. Maar heel de stad ligt vol met reiskoffers wat in het vorige deel wel kon want als er een ramp is kun je aannemen dat de reizigers veiligheid zoeken in de stad. De hoeveelheid reiskoffers in Riptide kan ik nog niet verklaren en daar hadden ze iets anders voor mogen vinden vind ik. Maar goed misschien komt de "bron" nog en het is maar een detail.

avatar van bvonk
Heb toch weer genoten van dit deel, weer lekker knutselen met wapens en zombies slachten. De omgeving lijkt soms een beetje op het eerste deel, vooral in het begin. Maar erg vind ik dat niet. Het blijft een tropisch eiland dus vraag me af wat ze echt anders hadden kunnen doen. Als je verder komt is er wel een grote stad, nadeel daar is dat er geen voertuigen zijn, alles moet dus te voet. Veel dingen zijn ook weer simpele kopies van elkaar zoals elke grot is gewoon hetzelfde. Grafisch ziet het spel er beter uit al blijft er op de pc natuurlijk veel meer mogelijk. De horde gevechten en mogelijkheden om je kamp te updaten zijn leuke toevoegingen. Ik zie dit deel als de 2.0 versie, verwacht geen grote veranderingen maar een wat completer deel.

Van mij mag er een nextgen versie komen.

avatar van Hadouken
Zojuist uitgespeeld en hoewel je het kan verwoorden als een betere versie als deel 1, zeg ik gewoon dat het gemakzucht is van de ontwikkelaars. De verschillen of verbeteringen zijn namelijk te verwaarlozen. Wat nieuwe wapens, een nieuw character en wat nieuwe vijanden.

Dat klinkt leuk, maar het veranderd echt geen reet aan de gameplay. Je doet exact hetzelfde als in het eerste deel, alleen hier mist het schitterende vakantieresort ook nog eens. Quests komen je langzaam de keel uit, omdat het allemaal op elkaar lijkt. Meestal heeft het iets te doen met zombies afleiden of wat fuel halen. Cliché op cliché.

Maar ook de actie is hetzelfde. Zombies bewegen allemaal hetzelfde, net als de sterfanimaties. De game kent nog steeds veel bugs en jumpen om hogerop te komen voelt alsof we in het jaar 2000 leven. De impact van de wapens op enemies is ook niet verbeterd. En het verhaal, het zou me echt een worst wezen hoe het af zou lopen want je bouwt met niemand een band op. Het hakt in co-op wel lekker weg maar niet langer dan drie uurtjes na elkaar. Hopelijk wordt een eventueel vervolg écht next-gen.

@Hadouken
Na een jaar kun je ook niet in eens een compleet nieuw spel verwachten. Het blijft dezelfde (volgens mij kleine) ontwikkelaar en dezelfde engine. De eilanden zijn wel nieuw maar er zit wel wat kopie werk in. Wat het springen betreft heb je gelijk, soms erg raar dat je er niet op kunt springen. Je kunt wel in vanalles klimmen maar sommige kleine hekjes of kisten zijn onmogelijk om op/over te komen, jammer.

avatar van Hadouken
Twee jaar toch? En dan nog, lekker twee jaar er aan plakken en echt iets nieuws maken denk ik dan. Nu leken ze gewoon snel te willen cashen. Schrijnend hoeveel omgevingen gewoon gerecycled worden.

Pastichio Rocker
Klinkt als een echte budgetbak titel, deze 'expansion'. Ik wacht wel totdat ie voor een euro'tje of tien te krijgen is. Ook omdat ik nog steeds overal lees dat dezelfde irritante bugs uit DI aanwezig zijn.

avatar van Martijn
Ze hebben zowaar het schieten verbeterd. Het is nu zelfs mogelijk om met 1 schot (als het een beetje lekkere critical is) een Thug neer te schieten.

avatar van bvonk
Release datum van het eerste deel was september 2011, daarna kwam nog wat DLC. Denk dus dat de ontwikkeling van Riptide dichten bij een jaar zit. Ik had verder ook het idee dat het schieten iets anders was maar kon ik niet 1 op 1 vergelijken omdat het toch weer een tijdje geleden is dat ik het eerste deel heb gespeeld. Toch maar weer een keertje spelen.

1,0
Dying Light gaat hopelijk beter worden dan dit wangedrocht!
In ieder geval héél veel overeenkomsten te vinden, maar het oogt aanzienlijk beter en interessanter.

YouTube - 12 Minutes of Dying Light Gameplay

avatar van AmazingPP
Wauw, Thorak, dat ziet er goed uit. Stukken beter dan dit spel. Toch op 1 of andere manier mag ik dit spel wel. Het vorige deel heb ik ook volledig uitgespeeld. Maar er zitten wel een paar irritante bugs in het spel, dat wel. Het had allemaal veel beter uitgewerkt moeten worden, maar helaas... Oordeel volgt nadat ik het spel compleet heb uitgespeeld.

avatar van bvonk
Ik twijfel of ik dying light beter ga vinden. Ben meer van gebieden verkennen en elke "zombie" uitschakelen. En niet van het rennen voordat het donker wordt. Maar hou het spel wel in de gaten.

avatar van anders99
er zijn betere zombie games maar deze was ook wel leuk daarom een 3,5/5

RiSented
"Intens was de tutorial, maar vervelend en saai was deze game."

Een game vol met side-quest, maar die een noemenswaardige main story mist.
Wat ik in de eerste Dead Island zo gaaf vond is verdwenen of voor een groot gedeelte gestript.
De tochten door de gebouwen, riolen en de verschillende afwisseling die Dead Island had, was er te weinig. Ook was de diversiteit aan ontzettend coole scherpe wapens die Dead Island 1 omvatte, er niet meer.

Dead Island Riptide heeft daarnaast totaal geen charisma. De gebieden zijn inspiratieloos te noemen.

Nu maar hopen dat ze het met Dead Island 2 weer helemaal recht gaan zetten!

avatar van AmazingPP
Oordeel volgt niet. Kreeg de eindbazin niet voor elkaar. Had te weinig wapens op 1 of andere manier. Nou ja, ik slaap er niet minder van. Aardig spel, dat wel.