Rome II: Total War (2013)

Strategy

Ontwikkeld door Creative Assembly
Uitgegeven door Sega

Na het succesvolle Rome total war uit 2004 gaat de serie eindelijk weer terug naar de Romeinse tijd. Niet alleen zal de map uitgebreider zijn maar je krijgt ook de mogelijkheid om naar het oosten te gaan naar een nieuwe map. Dit nieuwe deel brengt de menselijke kant van de oorlog duidelijker in beeld, door te laten zien hoe soldaten reageren als hun kameraden worden gedood en hoe officieren hun mannen met heroïsche toespraken inspirerende voor de strijd. Naast dat eenheden ervaring kunnen op doen per gevecht kun je ze nu echt aanpassen door zelf te kunnen kiezen welke wapen uitrusting ze gaan gebruiken. Ook is het nu mogelijk om te strijden op het water en veldslagen met een mix van op land en zee.

avatar van bvonk
Gemengde gevoelens bij dit spel. Er komt heel veel micromanagement bij kijken zoals de skills, voedsel voorziening, vervuiling van steden, handel enz. Bij sommige dingen zoals dode generaals vervangen, skills en handel voorstellen moet je elke beurt weer vaak hetzelfde reageren. Had daarnaast liever dat een beurt minder dan een jaar duurde, dan heb je meteen minder last dat je agenten en generaals zo snel dood gaan. Een half of kwart jaar zou ook beter overeen komen met de reis afstand die je nu kunt maken met legers en bootjes. Er komt zoveel bij kijken dat je eigenlijk het spel een keer moet spelen om te weten te komen wat er allemaal kan en dan kun je pas echt beginnen. Of ik dat nog wil weet ik niet maar kan natuurlijk met een andere bevolking.

De provincies vind ik wel goed werken, de verschillende gebouwen die je hebt is erg puzzelen wat goed werkt maar wel goed uitgewerkt. Het leger systeem vind ik wel goed werken maar weer jammer dat zoveel van de Generaal afhangt die veel te snel dood gaat omdat elke beurt een jaar duurt. De bootjes is erg handig maar het is soms wel een rommeltje als je echt gaat vechten en veel boten hebt. Heb niet meer de nieuwste video kaart maar spel ziet er erg mooi uit, vooral met veel boogschutters en artillerie ziet er erg mooi uit. Ook erg indrukwekkend om met je leger een grote vreemde stad in te nemen. Helaas zijn veel steden gewoon koppies van elkaar.

Ben er zeker nog niet klaar mee en heb de DLC nog niet bekeken dus voorlopig een 4 omdat het toch weer erg meeslepend is.