Final Fantasy VIII (1999)

Alternatieve titel: Final Fantasy VIII Remastered

PC / PlayStation / PlayStation 3 / PlayStation Portable / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Square
Uitgegeven door Square, Square Enix en Eidos

In de voorste gelederen van steeds toenemend geweld, veroorzaakt door de oorlogsverklaring van Galbadia, staat een SeeD-cadet met de naam Squall Leonhart. De overdreven serieuze Squall heeft voor zichzelf de reputatie van eenzelvig mens opgebouwd. Een toevallige ontmoeting met de vrijgevochten Rinoa Heartilly zet zijn wereld helemaal op zijn kop. Na een leven vol discipline is Squall gefascineerd door Rinoa's onbezorgde houding. Er is echter geen tijd om hier langer over na te denken, want het is aan SeeD en Squall om korte metten te maken met de tovenares achter de onzinnige vijandelijkheid van Galbadia.

In tegenstelling tot velen blijkbaar, vind ik dit juist de beste ff van ze allemaal, imo het meest volwassen en diepgaande verhaal (VI ook trouwens), mede doordat de gedachtes van de hoofdpersoon worden getoond en er vaak iets anders wordt gezegd als gedacht.

De graphics zijn amazing, zelfs nu is hij nog mooi door het grote detail in de achtergronden. En dan de filmpjes, adembenemend mooi en vloeien vaak prachtig over in de actie, zelfs momenten waar ze simultaan zijn en je de mannetjes (en vrouwtjes) nog tijdens de filmpjes kan controllen (met als hoogtepunt het mid-air gevcht met op de achtergrond een Garden Assault met honderden mensen). En natuurlijk de nimmer vervelende summons. (@Brainstew; Je kan de summon-animations trouwens uitschakelen in de options, dacht ik.)

Junction systeem uniek en te gek, kaartspel leuk en verslavend, vrijheid die ik sinds X erg mis, Seed exams, Gunblade en zoveel klassieke momenten die me in het geheugen gegrift staan (eerste Mission, het bal, Edea assassination, Garden destruction, etc).

Nummer 1 in mijn top 10, now and forever!
5* natuurlijk!

avatar van Bahamut Zero
Zeer mooie FF, zeer moeilijk ook. Heb hem 1 keer met mazzel uitgespeeld. Mijn team was hartstikke zwak omdat ik geen benul had van hoe het junction systeem werkte Daarna ging mijn 2e cd kapot waardoor ik hem eigenlijk in jaren niet gespeeld heb, vorig jaar dan toch maar een nieuwe FF8 gehaald, wellicht dat ik er binnenkort weer eens mee begin.

avatar van harm1985
Mijn eerste kennismaking met Final Fantasy was dit en het duurde ff voor ik erin kwam. Had voordien alleen Gran Turismo en andere racespellen gespeeld, maar de cutscenes tijdens de reclame haalde me over.

In eerste instantie was ik een beetje teleurgesteld over de in-game graphics en het ontbreken van stemmen; in plaats daarvan moest ik het met tekst-wolkjes doen.

Na wat uurtjes gespeeld te hebben kwam ik aan bij de eerste missie waarbij je opzoek moet naar de Fire Cavern om je GF Ifrit op te halen, maar het lukte me maar niet om het startpunt voor die missie te vinden en na uren rondgedoold te hebben heb ik het spel weggelegd.

Maanden later haalde ik em weer eens uit de kast; toch maar weer eens proberen, dacht ik en toen lukte het me wel om die grot te vinden. Langzaam werkte ik me op, deed wat geheime missies en raakte steeds meer geabsorbeerd door het spel en zijn verhaal, ik was Squall en ik zou 'mijn' Rinoah gaan redden op het ruimtestation, dat overigens een vette knipoog is naar 2001: A Space Odyssee. Zo gezegd zo gedaan, maar toen ik aankwam op de ragnarok liep ik weer vast, want wat waren die dingen hard te killen, ze bleven maar re-spawnen. Van levellen had ik ook nooit gehoord, dus dat bemoeilijkte eea ook behoorlijk. Enfin, eenmaal voorbij die missie liep CD3 op zijn eind en kwam de volgende grote horde:die heks die met de Lunar Drop naar beneden was gekomen. Wat ik ook probeerde, ik kwam er maar niet voorbij, Seifer lukte nog wel maar wat ik ook probeerde, ik kwam er niet voorbij. Dus toen maar voor een derde keer opnieuw begonnen, maar dit keer levelde ik wel (had ondertussen ook meer FF ervaring met IX en X) en waarempel ik geraakte op CD4, maar eenmaal aangekomen bij Ultimecia's castle waren alleen mijn 3 hoofdpersonen goed ontwikkeld en de rest niet.

Rond die tijd kreeg ik ook de strategy guide in mijn handen en aangezien ik behoorlijk wat had gemist besloot ik wederom opnieuw te beginnen, en fietste er zo doorheen, had de guide eigenlijk alleen nodig om de sidequests te vinden. De eindstrijd viel me uiteindelijk ook nogal mee ondanks dat er drie personages random gekozen werden omdat mijn characters nu wel ongeveer even sterk waren.

Misschien heb ik met 4.5 sterren wel een te hoge waardering gegeven aan het spel, het eigen maken van GF's duurt soms best lang en het Junction systeem is niet altijd even begrijpelijk, maar dat doet niet af aan het verhaal. Ik koester FFVIII nog steeds en net als bij het praten over Gran Turismo 1 en 2 beginnen ook mijn handen te jeuken bij de gedachte aan toen.