Final Fantasy VIII (1999)
Alternatieve titel: Final Fantasy VIII Remastered
PC / PlayStation / PlayStation 3 / PlayStation Portable / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch
RPG
single player
Ontwikkeld door Square
Uitgegeven door Square, Square Enix en Eidos
In de voorste gelederen van steeds toenemend geweld, veroorzaakt door de oorlogsverklaring van Galbadia, staat een SeeD-cadet met de naam Squall Leonhart. De overdreven serieuze Squall heeft voor zichzelf de reputatie van eenzelvig mens opgebouwd. Een toevallige ontmoeting met de vrijgevochten Rinoa Heartilly zet zijn wereld helemaal op zijn kop. Na een leven vol discipline is Squall gefascineerd door Rinoa's onbezorgde houding. Er is echter geen tijd om hier langer over na te denken, want het is aan SeeD en Squall om korte metten te maken met de tovenares achter de onzinnige vijandelijkheid van Galbadia.
- nummer 107 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=DxnzNVIAxCY
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
4,5*
Ook belangrijk trouwens, je GFs gelijk die Boost skill laten leren, kan je als je select ingedrukt houdt, tijdens de summons, getimed op vierkantje rossen om meer damage te doen. Kan zelfs oplopen tot 250% later!
Het grootste struikelblok vind ik hier echter de Summons. Elke keer weer een cutscene van 2 minuten bekijken voor 1 aanval.
Kan ze idd niet uitzetten, maar met die Boost erbij zit er wat meer interactie in. En blijven de vetste summonings ooit toch, over the top en mega impressive, ook het geluid .
Hier de online versie, gratis te downloaden en te spelen, nog best active, meestal tussen de 20-40 players bezig. Best leuk gedaan, een eigen char om up te levelen, deck om uit te breiden en Golden Saucer mini-games.
Oh ja, nog een leuke link voor alle Triple Triad fans (kaartspelletje uit FFVIII).
Hier de online versie, gratis te downloaden en te spelen, nog best active, meestal tussen de 20-40 players bezig. Best leuk gedaan, een eigen char om up te levelen, deck om uit te breiden en Golden Saucer mini-games.
Bedankt kerel Ben hem nu ff aan het binnenhalen en zal hem vanavond ff testen
Ook belangrijk trouwens, je GFs gelijk die Boost skill laten leren, kan je als je select ingedrukt houdt, tijdens de summons, getimed op vierkantje rossen om meer damage te doen. Kan zelfs oplopen tot 250% later!
Uiteraard, ik mag dan de Siren vergeten zijn binnen te harken, de boost is heilig, m'n square button is over de jaren al aardig stukgebasht
Oh ja, nog een leuke link voor alle Triple Triad fans (kaartspelletje uit FFVIII).
Hier de online versie, gratis te downloaden en te spelen, nog best active, meestal tussen de 20-40 players bezig. Best leuk gedaan, een eigen char om up te levelen, deck om uit te breiden en Golden Saucer mini-games.
Alleen je kan hem niet 100% van je PC afpleuren. Bij mij blijft een herhaling van installatie terug komen. Bedankt :s
Waar ik 8 jaar erg hield van de koddige FF stijl, zie ik nu graag meer emotie, uitdieping van personages, een goede ontwikkeling van de relaties van de characters en een intrigerend verhaal. Dat is een beetje een 'flaw' van de FF reeks terwijl ik daár wel veel waarde aan hecht. Gelukkig zagen ze dat ook in bij het maken van VIII, X en X-2.
Deze FF heeft dat allemaal wat ik van een RPG verlang. Zonde dat ik nu pas tijd had voor die replay, ik geniet met volle teugen. Hoe ik erbij kwam dat in deze game vlakke chars zaten (zie mijn vorige post), is een compleet mystery.
De meest aangename swing is de meer 'natural' feel. Normale menselijke characters (niet die bobblehead models). Wat Square herhaalde met de X franchise, mede daarom zijn die ook mijn onbetwiste favoriet.
Het junction systeem is een magistrale add-on, de personages zijn fascinerend (vooral Rinoa heeft mijn hart gewonnen en schaart zich tussen mijn favoriete chars of all time). Ook de relationships die zich beetje bij beetje unfolden blijven erg intrigerend, heartfelt moments worden perfect afgewisseld met de lieve momenten die een tedere glimlach op je gezicht toveren.
VIII schaart zich bij X en X-2 tot de enige perfect formula Final Fantasy's. Dit wordt wel een prijsbeestje van mij in mijn top 10. Mijn evaluatie volgt als ik door de game heen ben.
Bij mijn FFX replay ook weer compleet d'rin gesuckt (is leuk m'n buddy, is op de tv ernaast bezig FFX-2 uit te gamen). Zijn idd toch ook beide ziekelijk mooi, hoewel X-2 me iets te blij is, is het wel een prachtige evolutie van die wereld en Yuna's karakter ontwikkeld echt erg leuk. Het enige wat me een beetje stoort, is de sloomheid van sommige gesproken dialogen. Iets te lange pauzes ertussen.
Maar even terug op VIII, het draw systeem maakt het mischien wat makkelijk soms, maar dat vind ik echt super chill, in combo met junction, lekker luitjes in slaap knallen en dan hun magic harvesten. En wat blijven die Gardens toch prachtig. Ben benieuwd wat je van het einde van vind, imo een van de mooiste ooit.
Alleen je kan hem niet 100% van je PC afpleuren. Bij mij blijft een herhaling van installatie terug komen. Bedankt :s
Zuur, sorry dude, heb hem net even bij mij ge-uninstalled (gewoon vanuit software verwijderen) en bij mij is 'ie gewoon d'r af. Mischien dat 'ie nog ergens in de registry staat of zo .
Het verhaal, de characters -en interactie onderling, de muziek(!), de cutscéne's. Zelfs de emoties van de characters en problemen waar ze tegenaan liepen, kwamen goed uit de verf.
Alles klopt, zo lijkt het. Alhoewel, toch niet helemaal.
Ik heb na al die jaren van plezier, toch kritiek op het vecht-systeem, en dan met name de Guardian Forces. Het neemt een groot deel van het tactiek uit het spel weg. Dit integenstelling tot FF7, waarbij het vecht-systeem geweldig (tactisch) in elkaar steekt.
Het gevecht met Adel was dus ook eigenlijk één van de weinige echte uitdagingen. Ik persoonlijk had liever het vecht & magic-systeem van FF7 in deze game gezien.
En dat terwijl ie in zowat gloednieuwe staat is en hij het volgens mij paar jaar geleden wel deed. Nu kan ik nog steeds het einde niet zien...
Ik heb na al die jaren van plezier, toch kritiek op het vecht-systeem, en dan met name de Guardian Forces. Het neemt een groot deel van het tactiek uit het spel weg.
Daar heb je wel een puntje, maar wordt imo toch opgelost door het junction en draw systeem en iets meer focus op status ailments erbij. Maar dat de GFs iets te overpowered zijn ben ik wel met je eens, in meer finals wel eigenlijk (in ffxii waren het de Quickenings), maar dat maakt ze juist ook weer zo stoer en reusachtig .
Ook erg cool hoe ze in het verhaal zijn verwerkt (het verliezen van memories als resultaat van veelvuldig GF-use).
Grrr, bah! Eens wat klooien met cleaning discs en disc cleaners, soms helpt het.
Anders hier het eindfilmpje, deel 1 en 2. Het hele verhaal en de eind battles staan er ook nog op. Schrale troost...
thnx voor de links, maar ik denk dat ik nog ff wacht met kijken. Misschien heeft een vriend van me nog een exemplaar liggen, of misschien zie ik hem nog ergens in de winkel, ik zou hem zo nog een keer kopen.
thnx voor de links, maar ik denk dat ik nog ff wacht met kijken. Misschien heeft een vriend van me nog een exemplaar liggen, of misschien zie ik hem nog ergens in de winkel, ik zou hem zo nog een keer kopen.
Heb ik laatsten ook gedaan, mijn cd 2 wou een filmpje raket aanval op Galbadia Garden niet afdraaien dus heb laatsten in groningen een nieuw exemplaar gekocht.
Daar heb je wel een puntje, maar wordt imo toch opgelost door het junction en draw systeem en iets meer focus op status ailments erbij. Maar dat de GFs iets te overpowered zijn ben ik wel met je eens, in meer finals wel eigenlijk (in ffxii waren het de Quickenings), maar dat maakt ze juist ook weer zo stoer en reusachtig .
Ook erg cool hoe ze in het verhaal zijn verwerkt (het verliezen van memories als resultaat van veelvuldig GF-use).
Het feit dat ze een klein onderdeel uitmaken van het verhaal is inderdaad wel tof. Het Junction systeem vind ik helemaal niet zo bijzonder, om eerlijk te zijn. Het Junction systeem spoort alleen maar aan om Magic op te sparen en strikt de GF's te gebruiken, aangezien het de stats verhoogt.
In Final Fantasy 7 bijvoorbeeld, worden de (soort van) GF's op dezelfde wijze gebruikt als Magic. Bij FF7 is het vecht-systeem gewoon erg goed uitgewerkt. Maar FF8 heeft daarintegen weer het betere verhaal/muziek/sfeer/characters/design/graphics etc. Althans naar mijn mening.
Wat ik vergeten ben te melden is het kaart-spel.
Nooit heb ik zoveel plezier aan een mini-game beleefd. Het verzamelen van kaarten, en die ene zeldzame kaarten te winnen, heeft me echt tig uren vermaakt.
Toen ik de eerste cd in de playstation deed leek het dat ik gelijk verkocht was. Wat een ontzettend prachtige introscene. Vervolgens krijg je te horen dat het een training was en dat je daardoor een litteken krijgt terwijl ik in het rest van de spel geen blijvende verwondingen er op na houdt. En dit is een van de voorbeelden waarom het spel me wat tegenstaat.
- Wat heeft dat drawen nou voor nut? En drawen ze een substantie ofzo? want je kan maximaal 100...
- Dan komt een groep mensen samen, die moet vechten tegen de sorceress en dan kiezen ze dat de grootste chagrijnige gast uit de groep de leider moet zijn.
- Wanneer je de sorceress die je in het begin moet verslaan verslagen hebt, dan kom je er pas achter dat zij niet de eindbaas is. Opzich vind ik het niet erg als ze zoiets later doorlaten schemeren, maar hier gaven ze het niet eens aan. Het was voorbij en het leek dat er wat bij moest worden geplakt.
- De opmerkingen van Squall zaten me tegen. De reacties waren soms zo bot en raar dat het gewoon onlogisch is. Dan leef je je ook niet zo snel in de character in.
- Het heeft een hele foute plottwist.
Wat ik echt mooi aan het spel vond waren de cutscenes die gewoon perfect door het spel zijn geplaatst. Daarnaast was de wereld prachtig. Vooral de grootste stad in het spel was prachtig weergegeven. Ondanks dat ik niet snap wat het nu van drawen is, vond ik een deel van het drawsysteem erg vernieuwend en uitdagend. Ook hoefde je niet uren monsters te drawen zoals sommigen beweren.
Ondanks dat het spel absoluut niet het spel is waar ik op gehoopt had ziet de wereld er prachtig uit. Prachtig, maar dat kan er niet voor zorgen dat geheel van het spel bevredigend is. Het verhaal vond ik erg matig en onlogisch.
Aantal uren gespeeld: 54
Cijfer: 3*
Waarom hadden ze niet eerder de DVD kunnen uitvinden of de CDI die dan niet zou floppen.
Een mooie game helaas nooit uit kunnen spelen.... 4 discs en dan werkt de laatste disc gewoon niet.
Waarom hadden ze niet eerder de DVD kunnen uitvinden of de CDI die dan niet zou floppen.
Rare vraag misschien, maar je hebt cd 4 nooit gespeeld. Geen stem uitgebracht en toch nr 7 in je top 10?