Final Fantasy VIII (1999)

Alternatieve titel: Final Fantasy VIII Remastered

PC / PlayStation / PlayStation 3 / PlayStation Portable / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Square
Uitgegeven door Square, Square Enix en Eidos

In de voorste gelederen van steeds toenemend geweld, veroorzaakt door de oorlogsverklaring van Galbadia, staat een SeeD-cadet met de naam Squall Leonhart. De overdreven serieuze Squall heeft voor zichzelf de reputatie van eenzelvig mens opgebouwd. Een toevallige ontmoeting met de vrijgevochten Rinoa Heartilly zet zijn wereld helemaal op zijn kop. Na een leven vol discipline is Squall gefascineerd door Rinoa's onbezorgde houding. Er is echter geen tijd om hier langer over na te denken, want het is aan SeeD en Squall om korte metten te maken met de tovenares achter de onzinnige vijandelijkheid van Galbadia.

geen sinecure om de fire cavern in 10 minuten te klaren

avatar van Ricxz92
PC versie is re released op steam.

avatar van harm1985
Ik wilde deze weer eens spelen, blijken de originele schijfjes niet compatibel te zijn met mijn PS3 (uit 2009). Dan maar via de store downloaden want mijn PSX heb ik niet meer een mijn PS2 aansluiten zie ik niet zitten, aangezien en draadloze controller een stuk fijner is.

avatar van harm1985
Inmiddels weer zes uur bezig, de eerste GF's zijn verdeeld en het SeeD examen gehaald. Het junction systeem is wel weer ff wennen, maar ik merk dat 15 jaar extra ervaring me helpt. Ik ben als een malle aan het drawen en GF's abilities aan het leren. Het valt Square te prijzen hoe ze deze game hebben aangepakt, want hij is serieus vernieuwend, geen MP, geen jobs, iedereen heeft een summon, customizen van wapens, geen armour, junction om bepaalde stats te verbeteren. Het grootste nadeel van het systeem is dat ik bijna geen Magic gebruik omdat ik naast attack, item en draw gebruik waardoor er geen plek is voor Magic. Dit ability systeem lijkt dan weer op dat van FFV. Verhaal technisch gaan we er gelijk vol in, het sparren met Seifer, de missie naar Dollet en de bijbehorende FMV's. 10 euro meer dan waard

avatar van harm1985
Ruim 11 uur bezig nu. Ben nu in Timber, maar heb wat uurtjes zitten kaarten. Nu ruim 160 kaarten, maar belangrijker nog; heb de Quistis, Zell, Seifer, Ifrit, Diablos, Angelo en MiniMog kaart, dus dat bespoedigt één en ander.

avatar van harm1985
De teller staat inmiddels op 60 uur en sta op het punt om Galbadia garden te infiltreren op disc 2. Heb veel tijd besteed aan het farmen van AP op de rand van Cactuar Island en veel gekaart. Had per ongeluk de Rondom regel verspreid, dus kostte wat inventiviteit om die weer te abolishen. Gelukkig goede tutorial gevonden. Ik merk dat ik nu anders speel dan voorheen, zet veel meer in op Junctions, GF gebruik en abilities en amper Magic.

Hier komt binnenkort een remastered versie van uit, met redelijk geupgrade graphics (qua omgeving een beetje ps2 kwaliteit, qua karakters ps3 kwaliteit).

Jop, ondanks source code snafu's toch nog. Hier de Trailer.
Ook met fast-forward battle en god mode cheats, zoals bij de FFVII Remaster...

Vind wel de new look van squall best sucken... Where my handsome bro at?

@Onderhond: Is het niet tijd dat je FF7 en 8 eens een herkansing gunt? Komt ook naar switch en gezien je grootste kritiek toen, de slome battles en loading, dat is nu door de 3x speed verholpen. Ook de jagged 3d van de PS1 is nu smooth. Of blijft het voor jou bij old square, no pun intended .

Glacius schreef:

Dat is wel iets om naar uit te kijken! Ik ben momenteel zodanig hyped voor de remake van FFVII dat dit als tussendoortje kan dienen

avatar van Onderhond
Squall Lionheart schreef:

Vraag is een beetje of ik er tijd voor kan vinden. Ik zou ze best wel een nieuwe kans willen gunnen, maar er zijn toch een aantal spellen die ik véél meer naar uitkijk. De Ni no Kuni port, nieuwe Fire Emblem, Daemon X Machina ... en aangezien ik niet zo heel veel game moet ik toch keuzes maken.

Verder ook niet zo'n heel grote fan van oude ports. Op de DS vond ik dat nog wel kunnen, maar op een Switch speel ik toch liever niet materiaal (of dan spellen waarvan ik het écht jammer vond ze nooit gespeeld te hebben).

Als ze 'n keer in een sale langspiepen... Was gewoon benieuwd naar je vernietigende kritiek op deel VIII .
Die DS remakes van III en IV waren wel meer als mere ports, deze echt enkel HD brush-ups met wat quality of life improvements...

avatar van harm1985
Heb er nu 94 uur op zitten. Op één na alle kaarten verzameld (daar was wat resetten voor nodig om bepaalde regels abolished te krijgen), alle ultimate weapons, alle GF's, 100 van alle belangrijke Magic (ultima, aura, meteor, holy, full life, etc.) en heb de meeste side quests gedaan. Rest nog Alien Encounters en Obel Lake. Mijn characters zijn iets te hoog level, met name Squall, maar verder erg tevreden met deze playthrough. Het is verleidelijk om hierna nog een low level game te spelen en door veel te kaarten een disc 1 lionheart te halen, maar eerst Metal Gear Solid spelen. Qua main story sta ik op het punt Lunatic Pandora binnen te stappen, dus nog wat uurtjes te gaan.

avatar van harm1985
Na 105 uur uitgespeeld. Na 99:59 gaat de teller weer op 0, maar dan in het rood. Heb alles eruit gehaald wat er in zat denk ik, zelfs Omega Weapon verslagen. Doordat ik erg fanatiek was met junctionen en verzamelen van Magic evenals kaarten was het einde een stuk makkelijker dan ca. 15 jaar geleden. Dankzij 100 LuvLuvG's, 10 HolyWars en een berg Aura Stones, Eden, Lionheart en abilities als AutoHaste hak je ze zo aan mootjes zonder een centje pijn. Eind filmpje doet het spel eer aan. 5* blijft staan. Beste Final Fantasy van de PSX. Misschien wel van allemaal, het junction systeem en de diverse GF's maakt dat het spel heel veel vrijheid geeft, zoals deel 5 dat ook deed. Stoot FFX van mijn nummer 1 af.

Nice! Heb je idd echt alles er uit gehaald . Vond ik juist ook de sterkte, hoe de integratie van al die verschillende systemen (draw, gf, junction, cards) voor lekker veel vrijheid zorgt.

Ook erg vet dat veel dingen (behalve de hero cards) verhaal-verantwoord zijn en er dus minder ludonarritve dissonance is. Monsters droppen geen gil, maar je krijgt salaris nav je SEED rank. Kleren geven geen armor. Het is duidelijk hoe mensen reizen en leven in dit monster-infested land. Waarom er zoveel monsters zijn. Waarom er geen long distance comms zijn in een cellphone future. GF memory loss...
Zelfs de teenage heroes trope een keer believable.

Ook desgin van deze blijft m'n favoriet, echt veel unieke sf settings. En die soundtrack. En de epic events en setpieces. Hoe de models en FMV's interacten. En nog steeds de vetste intro ooit...

Ik sluit m'n PS1 ook weer eens aan.

harm1985 schreef:

Juist, dit was ik helemaal vergeten! Dit was in Final Fantasy IX ook zo. Volgens mij de enige ps1-FF waarbij ik de 100 overschreden heb.
Beste Final Fantasy van de PSX.

Tot nader order blijft deel 9 mijn favoriet uit het ps1-tijdperk maar ik denk dat ik destijds nog een beetje te jong was om FFVIII naar waarde te kunnen schatten. De thematiek was bij wijlen toch niet van de poes.

avatar van harm1985
Ik snap waarom mensen IX beter vinden, bij het herspelen van IX had ik het bij tijd en wijle ook, juist omdat het dichter ligt bij de delen voor VII en VIII, maar de vernieuwing in VIII qua gameplay en verhaal trekken mij over de streep. VII, VIII en IX doen nauwelijks voor elkaar onder, drie compleet verschillende spellen qua gameplay, verhaal en visuele stijl. Golden era of FF. Na FFX werd het minder, vooral voice acting is daar debet aan, waar de PSX delen juist hun sfeer halen uit de muziek en het feit dat veel van het dialoog in je hoofd afspeelt zijn sommige zaken, zelfs in FFX enigszins cringeworthy.

harm1985 schreef:

Ik zou ze eigenlijk alledrie nog eens moeten spelen, eigenlijk heb ik er geen flauw idee van hoe mijn volwassen versie deze games zou ervaren. Maar waar vindt een mens de tijd?

Volgend jaar ga ik sowieso de remaster van FFVII spelen maar dat zal op zich een verwrongen ervaring bieden die ik waarschijnlijk moeilijk zal kunnen vergelijken met het oorspronkelijke avontuur dat ik zovele jaren terug onderging.

avatar van harm1985
Squall Lionheart, is de remaster de moeite waard?

Ik heb deze natuurlijk al fysiek, plus de download op mijn ps3 omdat de fysieke versie het niet deed op mijn ps3, maar om een dan nóg een keer te kopen gaat een beetje tegen mijn principes.

Ik vrees echter dat als ik een PS5 heb mijn PS3 uit de woonkamer verdwijnt, waardoor ik deze niet meer ga spelen.

Ach die heb je toch niet voor augustus waarschijnlijk.

avatar van harm1985
Ik plan graag vooruit. Nu heb ik me overigens nooit gestoord aan de graphics op de PSX hoor.

harm1985 schreef:

Ik vind de graphics op de PSX en tijdsgenoten met afstand zowat het slechtst verouderd van de alle generaties. Maar omdat net deze drie FF'S vaak in een sale voor pak 10 euro en minder zie ik ze bvb wel nog een keertje voor de Switch aanschaffen.

De PS3 is net zoals de Wiiu zo'n ding dat bij mij wellicht niet onder de tv weggaat trouwens. De ene vanwege de backward compatibility en de ander vanwege het gebrek aan (en imo de beste generatie samen met de Xbox360 maar gelukkig is de One wel backward compatible).

harm1985 schreef:
Squall Lionheart, is de remaster de moeite waard?

Vind ik een lastige om te judgen... De oppoetsing van de 2d art is echt minimaal, waardoor er een groter contrast is met de nieuwe, wel super crispy, models. En (hoewel ik Squall's nieuwe look niet zo dig) is 't daarbuiten wel een mooie smoothe HD port, die de game nog net staande weet te houden in de nieuwe gen. Enige echte toevoeging zijn de ingebouwde cheat modes: 3x speed, enc-none en unlimited limit breaks, zijn allen in-game aan/uit te zetten met een druk op de knuppels. Ook is er een fijne soft reset toegevoegd, waardoor het saven/reloaden voor cardqueen quests en luv-luv's lekker snel gaat.

Nog een gripe is dat de movement niet analoog is, enkel 8 directional, waardoor rondrennen met de sticks wat clunky uitziet en aanvoelt. Buiten deze kleine niggles is 'ie verder identiek en heb er toch wel van genoten om die classic scenes in HD op m'n big TV terug te zien.

Eigenlijk een prima, maar minimale, remaster. Maar de ouwe PS1 versie had toch wat meer charm...

avatar van harm1985
Thanks! Heb hem maar gewoon besteld, samen met XV, XII zodiac age en MGS5. Nu nog wachten tot de ps5 weer te koop is

avatar van harm1985
Na het behalen van de platinum trophy bij FFXII, eens even kijken of dat hier weer lukt.

Extra doel: disc 1 lionheart.

avatar van harm1985
Was lekker op dreef met Triple Triad, had al een stuk of 8 Elnoyle kaarten, verlies ik mijn Quistis kaart door onoplettendheid. Inmiddels weer op 13, tussendoor toch maar even gesaved.

Low level blijven lukt aardig, dankzij de CARD optie.

Wat word ik overigens blij van de heerlijke stilte van dit spel. Alleen muziek en geen overbodige voice acting zoals bij FFXV waar echt elke scheet benoemd moest worden.

avatar van harm1985
Lionheart is binnen. Koud kunstje dankzij triple triad. Als je het trucje eenmaal doorhebt (en een paar goede kaarten hebt) dan is het bijzonder verslavend. En dankzij Card Mod van Quetzalcotl de makkelijkste manier om aan zeldzame items te komen én vroeg in het spel aan sterke magie. Door dat weer te junctionen aan stats ben je ook bij een laag level al snel onverslaanbaar.

Ga overigens niet voor een low level game, heb alleen mijn levels laag gehouden voor de Dragon Fangs.

Gebruik overigens alleen de 3X optie vaak. Enc-none alleen toen ik random afgeschaft wilde krijgen in Dollet. Nu gebruik ik gewoon de echte, van Diablos.

Het spel is inderdaad niet wereldschokkend opgepoetst, jammer dat er geen 16:9 versie van is gemaakt, kan ook niet zonder broncode, maar de sprites zien er gewoon wat eigentijdser uit, die van de psx versie waren wel héél blokkerig.

Van een HD remake zal het wel niet komen.

avatar van harm1985
Nou, de platinum trophy is ook weer binnen. Ging aanzienlijk sneller dan de vorige keer, in krap 60 uur was ik er doorheen, mede dankzij de 3X optie voor het grinden en kaarten.

Het dek kaarten ook compleet (jammer dat daar heb trophy voor is), Squall level 100, de rest rond de 60. Ook alle ultimate weapons weer compleet.

Had op zich wel meer trophies verwacht, met name voor de wapens of het leren van alle abilities of blue Magic.

1000 kills was nog even grinden post game, maar nog altijd beter dan 200 bliksem schichten ontwijken.

Blíjft een fantastisch spel, dat mede dankzij de remaster nog jaren meekan. Alles klopt, muziek, personages, verhaal, gameplay. Misschien dat voice acting het nog net een niveautje hoger had kunnen tillen, maar aan de andere kant laat het nu veel aan de verbeelding over, wat juist de kracht is van dit spel.

Enige minpuntje zijn de random encounters, dat doet 12 een stuk beter.

Ook leuk, de diverse YouTube filmpjes waarin wordt uitgelegd hoe je het spel kunt breken. In principe zou je door veel kaarten en card modden alle sterke magic, items en abilities kunnen behalen. Wel met behulp van GF abilities natuurlijk.