New Super Mario Bros. U (2012)
Alternatieve titel: New Super Mario Bros. U Deluxe
Nintendo Wii U / Nintendo Switch
Platform
single player / multi player
Ontwikkeld door Nintendo
Uitgegeven door Nintendo
Wanneer Bowser en de Koopalings kasteel Toadstool binnen vallen, schoppen ze Mario, Luigi en de Toads buiten. Het is nu aan Mario en zijn companen om de weg terug te vinden naar het kasteel en Bowser te verjagen. Met de Wii U gamepad kun je andere spelers door de levels heen helpen. Zo kun je uit het niets boost blocks creeren, spelers helpen om toegang te verkrijgen tot moelijk te bereiken plaatsen of vijanden afleiden met je vinger. Naast de verhaalmodus telt het spel tal van nieuwe spelmodi waaronder boost rush, waarin je met hulp van een andere speler en de Wii U gamepad zo snel mogelijk door een level moet geraken, en challenge mode. Ook je Mii-karakter kan zijn of haar opwachting maken in het spel.
Lijkt me toch vrij logisch waarom iedereen hier zo 'dolletjes' op is. Qua fun blijven de 2D Mario games toch gewoon bij de top behoren - of althans de console versies dan - de handheld New Mario's zijn helaas wat te makkelijk om echt leuk te zijn. Maar New Super Mario Wii was en is samen met Donkey Kong Country Returns nog steeds bij de leukste en meest entertaining platformers van de laatste 5 jaar - en ik twijfel er niet aan dat ook deze weer geweldig wordt. Het bewijst gewoon dat je geen state-of-the-art graphics nodig hebt om onderhoudend te zijn - maar goed - dat heeft Nintendo al meermaals bewezen.
Kijk daar gaan we mee de mist in. Een Mario game hoeft ook niet state-of-the-art te zijn maar als je dan toch een vrij generieke 2D Mario game maakt, doe dan verdikkeme iets met die extra power zoals we zien in Trine 2. Of nog anders: doe iets creatiefs met de stijl zoals in Rayman Legends. Ik snap wel dat Mario heilig is (ben er zelf ook nog steeds gek op) maar dat neemt niet weg dat we niet de roze zonnebril mogen afzetten en iets speciaals mogen verwachten van de eerste Mario game op een gloednieuwe Nintendo console. Natuurlijk is het fun met z'n viertjes op de bank, maar dat waren GoldenEye en Mario Kart 64 destijds ook en die deden heel wat meer met de grafische power. Na het Wii tijdperk mag je toch ook wel een keer een beetje showen met wat de Wii U kan in plaats van het zoveelste NSMB spelletje op zetten. Zelfs de eerste reeks 2D Mario's deden iets unieks op hun eigen manier:
SMB - De traditionele Mario was uitgevonden (Mario Bros even buiten beschouwing).
SMB2 - Andere eindbaas, vijanden, gameplay (oppakken en weggooien) en muziek.
SMB3 - Landkaarten, Koopa Kids, slagschepen, wasbeer-outfit....need i say more?
SMW - Yoshi, nieuwe vijanden (o.a. dino's) en andere power-ups.
SMW2 - Baby Mario en heel uniek qua grafische stijl.
Komen we terug bij de NSMB reeks, dan zien we gewoon belachelijk weinig innovatie en verandering. Waarom geen Wart of Wario als eindbaas (Ganon zit immers ook niet in elke Zelda game) of andere gameplay (SMB2 stijl of een combinatie). Waarom mogen mensen niet klagen over het gebrek aan originaliteit en verandering in een NSMB game terwijl ook die games ruimte bieden voor nieuwe mogelijkheden of elementen die lang niet meer gebruikt worden in de reeks. Gaat het alleen om Mario en de gameplay? Dan pak ik liever een golden oldie zoals Super Mario Land 2 of Super Mario 64. Gaat het om 4 player fun? Dan schuif ik DK: Returns of Kirby wel in m'n Wii. DKR had notabene andere vijanden dan we gewend waren en Retro deed gewoon iets tofs met de stijl van de game. Kirby op de Wii is dan misschien minder innoverend maar de beelden ogen meer sfeervol dan in NSMBU op die gloednieuwe Wii U.
Amen.
Nee hoor. 'Wij' gaan nergens mee de mist in. Jij vraagt je af waarom mensen er zo dolletjes op zijn - de reden was en is vrij duidelijk. Maar even kijken hoeveel miljoen exemplaar er de toonbank over zullen vliegen de komende weken.
Dat wat nieuws, creatiefs of vooruitstrevends best mag bestrijd ik niet. Maar het is voor mij nu ook niet bepaald een must. Bij deze is het voor mij deels nostalgie, en voor de volledige bak gameplay - en dat is bij New Super Mario gegarandeerd. En de 'vernieuwingen' zoals het hinderen / helpen met de gamepad en de challenge courses / mode, de nieuwe world map en (lichtjes) verbeterde graphics zijn leuke toevoegingen. Ik ben in ieder geval blij dat het morgen samen met Zombie u en Sonic All-Star Racing Transformed in de bus valt.
...krijg vanavond wel bezoek dus het zou wel weer kunnen dat ik net als bij het vorige deel volledig overstag ga bij de multiplayer.
Bij deze is het voor mij deels nostalgie, en voor de volledige bak gameplay - en dat is bij New Super Mario gegarandeerd.
Dat begrijp ik en dat heb ik ook wel. Alleen dan kan ik net zo goed de Wii versie spelen of een klassieker op zetten zoals SMB3 of SMW. Ik vind deze NSMBU gewoon bar weinig toevoegen voor een game van 60 euro. Al helemaal voor een nieuwe console die eindelijk de kracht er voor heeft om wonderlijke dingen op je scherm te toveren.
Nieuwe Mario 3D is trouwens bevestigd, geen paniek dus. Ik vind dit soort releases ook een beetje mager, zeker als release title, maar verder blijft het wel kwalitatief goed spul. Het naarvoren schuiven van DK:Returns of Raymand Legends begrijp ik niet. Twee spelen die ook gewoon een oude formule opnieuw afhaspelen.
Punt was dan ook dat die games met nieuwe dingen kwamen in plaats van een zoveelste update dat alleen in een HD jasje zit. Nou ja vooruit, de gamepad is ook effe wat anders. Maar goed, Rayman doet tenminste iets creatiefs en leuks met de stijl, net als SMW2: Yoshi's Island deed (wat een logische keuze was na SMW). DKR lijkt qua gameplay veel op de Rare games maar ook hier is de tekenstijl geheel anders met ook nog eens andere vijanden. Die Bowser en zijn Koopa leger hebben we al 1000 X gezien. Kom nou maar eens een keer met een boss van vroeger (Wart of Wario) of verzin een geheel nieuwe boss die de NSMB games onderscheidt van de 'standaard' reeks. Dat deden Super Mario Land 1 en 2 immers ook.
Maar goed, dat is dus mijn mening en daar blijf ik bij
Nu wacht ik zelf ook nog liever een jaartje, tot er wat spellen zijn die me ook écht aanspreken om te kopen. Een Mario Galaxy is dit inderdaad niet echt.
Nee dit is een totaal nieuwe game!
Ja als je het zo bekijkt is Assassin's Creed ook een kopie van zijn voorganger
...of om het even welke shooter, rpg, race game, beat 'm up. Noem maar op. Tegenwoordig is er bitter weinig creativiteit of vernieuwing te vinden in de meeste games - tenzij je echt richting Indie games gaat, daar gebeurt met verrassend weinig middelen vaak verbazingwekkend veel.
Een nieuwe Super Mario Galaxy zou tenslotte ook 'maar' weer exact hetzelfde zijn als de vorige 2. Ik vind ze beide geweldig maar om nou te zeggen dat Galaxy 2 zoveel meer bied dan deel 1 - in mijn ogen niet dus.
Overigens moet ik zeggen dat het erg grappig is om in NSMBWIIU (what;s in a name) de gamepad te gebruiken om tijdens het spelen je vrienden dwars te liggen of te helpen. Met name het dwars liggen zorgt voor de nodige hilarische situaties, inclusief behoorlijk wat geroep en getier van andere spelers.
Rayman Legends is gewoon een kopie van Rayman Origins toch? Wat scherper een kleiner ... typische HD update dus. DKR heeft een paar dieptegrapjes, maar qua gameplay in 10 jaar ook niet denderend veel veranderd. Vind het echt niet zo'n goede voorbeelden.
Het gaat me om de grafische stijl en de andere vijanden. DKR lijkt zo een direct vervolg te kunnen zijn op de Rare games maar Retro's visuele stijl is overduidelijk aanwezig. En bij deze game hebben de Krelins hun koffers gepakt om plaats nemen voor nieuwe creaties (en dus ook een nieuwe boss). Wat betreft de gameplay: Super Mario Land en SML2: Six Golden Coins zijn in de basis ook het zelfde maar deze games verschillen toch nog genoeg. Ik vind het gewoon zonde van mijn geld om wéér een NSMB game te kopen die niet eens iets revolutionairs of simpelweg iets anders doet met de stijl of gameplay. Ja het is in HD en het ziet er allemaal wat gelikter uit maar als het toch om de gameplay, de fun en de nostalgie gaat, stop dan de Wii versie er in zou ik zeggen. Ik bewaar mijn 60 euro liever voor een Wii U game die wat meer laat zien wat dat apparaat in huis heeft in plaats van een 2D Mario die net zo goed gedownload kon worden voor minder geld. Kijk, dan zou ik het nog wel willen doen.
rrrr
om daar nou zo'n nieuw Wii U machine voor aan te schaffen, dan staat het weer stof te verzamelen net als die cube en wii die ik had aangeschaft voor twee a drie games die ik echt wilde spelen. Waar hebben het we het nog over 299 euro omgerekend 660 gulden. Dat is nog duurder dan die consoles van vroeger, incluis inflatiecorrectie. Daar heb je toch ook wel een leuke vakantie voor he?
Grafisch gezien vind ik het zelf wel een mooie upgrade. Leuk zijn de op Van Gogh geinpsireerde levels.
Wat blijft Mario toch al die jaren een geweldige platformer. Het verveeld nooi!
Ik koop 'm direct als er een Switch versie komt.
Zei het eerder in 2014, Mario blijft geweldig!!
Yep, ben overstag gegaan en zojuist toch maar besteld. Destijds erg van genoten, dus zin om te herspelen.
Zei het eerder in 2014, Mario blijft geweldig!!
Morgen Zin in.
New Super Mario Bros U Deluxe Review - Een goede aftrap van 2019 - XGN.nl
Als ik wat reviews bekijk of lees dan komt vooral naar voren dat Wii-U spelers van deze game 'm niet direct opnieuw hoeven te halen, maar dat het een hele leuke game met heel veel content is geworden.
Wii-U spelers van deze game 'm niet direct opnieuw hoeven te halen
En toch heb je ze er tussen zitten, mafkezen
Deze wii u speler heeft er wel veel zin in