New Super Mario Bros. U (2012)

Alternatieve titel: New Super Mario Bros. U Deluxe

Nintendo Wii U / Nintendo Switch
Platform

Ontwikkeld door Nintendo

Wanneer Bowser en de Koopalings kasteel Toadstool binnen vallen, schoppen ze Mario, Luigi en de Toads buiten. Het is nu aan Mario en zijn companen om de weg terug te vinden naar het kasteel en Bowser te verjagen. Met de Wii U gamepad kun je andere spelers door de levels heen helpen. Zo kun je uit het niets boost blocks creeren, spelers helpen om toegang te verkrijgen tot moelijk te bereiken plaatsen of vijanden afleiden met je vinger. Naast de verhaalmodus telt het spel tal van nieuwe spelmodi waaronder boost rush, waarin je met hulp van een andere speler en de Wii U gamepad zo snel mogelijk door een level moet geraken, en challenge mode. Ook je Mii-karakter kan zijn of haar opwachting maken in het spel.

Misschien ben ik de 2D Mario's ontgroeid, maar dit is echt bizar lastig. En dan zit ik bij de eerste 10, 15 levels pas. Ga echt constant dood, de irritatiefactor is enorm. Vrees dat dit niks voor mij zal zijn.

Phoew, ik ben in tijden niet zo gefrustreerd geraakt bij een game. Er was meer frustratie dan plezier, eigenlijk.

2D Super Mario is niet zo goed als ik me herinner. Het is vooral jammer om te zien dat deze game een copy-paste gevoel heeft, alsof je een reeks Mario Maker levels speelt of DLC van New Super Mario Bros uit 2006. Je doet exact dezelfde dingen, reist door dezelfde werelden die je altijd al bezoekt in Mario en bevecht merendeels dezelfde vijanden als in voorgaande Super Mario games. Geen nieuwe pakkende mechanics en onvoldoende nieuwe obstakels om me echt enthousiast te maken. Mario Odyssey was juist leuk omdat Cappy een goed, verfrissend concept was die wat toevoegde aan de standaard Mario formule + in Odyssey verkende je allerlei nieuwe gebieden zoals New Donk City etc. Hier ga je weer door de sneeuw, haunted massions, woestijn, water. Het is allemaal wat saaitjes en teveel van hetzelfde.

Maar vooral de besturing van 2D Mario is niet zo prettig als ik me herinner. Mario bestuurt alsof hij constant op ijs loopt; Mario moet ‘gas geven en afremmen’ bij het bewegen. Het gebeurde regelmatig dat ik stopte met bewegen, of op een geschikt punt op een platform lande, om vervolgens een klein stukje door te glijden en de rand af te vallen. Of wanneer er een obstakel van rechts kwam wilde ik vlug naar links rennen zodat ik niet geraakt werd, maar omdat Mario eerst moet afremmen gaat hij traag omdraaien waardoor ik alsnog geraakt werd. Hierdoor is de game minder consistent met zijn besturing. Voor mijn gevoel doe ik exact hetzelfde als wanneer het lukt, maar soms wil het gewoon niet lukken omdat de besturing teveel tegenwerkt. Als ik dit vergelijk met games als Castlevania, Celeste of Ninja Gaiden waarin je een constante loopsnelheid hebt dan vind ik Mario een stuk frustrerender om te spelen. Ik ging vaker dood bij Celeste of Ninja Gaiden, maar daar voelde ik aanzienlijk minder frustratie omdat het duidelijke fouten van mezelf waren. Ik voelde ook meer bevrediging als ik een obstakel haalde dan bij Mario omdat ik het idee had de personages perfect te besturen, en dat de uitdaging puur in de level design zat. Als ik voor mijn gevoel de juiste acties uitvoer bij Mario, maar hij doet plots een draai in de lucht ipv sprong of hij word geraakt door een vuurbal van een vijand die net buiten het scherm zit, dan word het bloed onder mijn nagels gehaald. Er zijn genoeg mensen die dit prettige besturing vinden wat Mario flexibel maakt, maar persoonlijk wil ik gewoon een strakkere, simpelere besturing en dat voornamelijk het level design me uitdaagt ipv dat ik constant worstel het personage te positioneren.

Die preek terzijde. Als ik over het gebrek aan vernieuwing en de minder prettige besturing kijk dan zit Mario U aardig in elkaar. De moeilijkheidsgraad bouwt prettig op: in het begin moest ik voor de Golden coins om uitdaging te krijgen, maar rond de latere level negeerde ik ze omdat ik te druk bezig was met het level zelf. Hoewel weinig nieuws te zien is weten ze wel bekende obstakels te herplaatsen om nieuwe routes te creëren. Op mollen springen is niets nieuws, maar probeer het eens wanneer je op een dun platform probeert te balanceren terwijl er vuurballen om de oren vliegen. Hierdoor zat er genoeg vlees op het bot om tot het einde te spelen.
De game bied ook genoeg afwisseling. Het ene moment onderwater levels, het andere moment vlieg je met een eekhoornpak over allerlei vuurpitten, dan eet je met Yoshi vijanden op die je met Mario niet had kunnen pakken of je probeert een reeks spoken te ontwijken terwijl je uitvogelt welke deur je moet nemen naar het einde. De vormgeving is verder heel kleurrijk en oogt prettig, laadtijden zijn kort en de bonus minigames waren verrassend leuk om te doen.

Het staat niet hoog op mijn lijstje om meer 2D Mario games te gaan oppakken na deze gespeeld te hebben. Besturing is eerder frustrerend dan belonend en er zit een sterk gebrek aan originaliteit in de vormgeving & gameplay. Het ziet er niet naar uit dat een 2e Mario Maker dat gaat veranderen. De game oogt verder prima en de nieuwe samenstelling van obstakels houden het aardig genoeg om uitgespeeld te hebben.

Fonzzz002 schreef:

Nou, dit ja. Lang geleden dat ik zo tegen mijn tv heb lopen schelden als bij NSMBU.

Hahaha Fonzzz002 Ajax&Litmanen1. Jullie worden oud

Ik heb deze met meer dan genot gespeeld en op 100% uitgespeeld natuurlijk

De star wereld had idd wel wat lastige levels, maar zijn uiteindelijk ook overwonnen

-marco- schreef:
Hahaha Fonzzz002 Ajax&Litmanen1. Jullie worden oud

Ik heb deze met meer dan genot gespeeld en op 100% uitgespeeld natuurlijk

Nouja, om een grote ergernis te noemen, er wordt niet na elk level opgeslagen. Dus als je bij een rotlevel vaak sterft, dan zijn je levens op, krijg je er weer een paar, maar moet je een paar levels terug weer beginnen. Juist zo'n level waar je al een eeuwigheid mee bezig was. Ik word daar helemaal gek van.

Ben ook niet meer zo enorm goed in dit type game wat ik vroeger zoveel speelde...

Het niet gesaved worden naar elk level is ook niet meer helemaal van deze tijd. Daarom mijn tip. Als je na een frustrerend level te halen gewoon het eerste kasteeltje in wereld 1 even doorspeelt dan pak je wat extra levens mee en kun je daarna saven. Beetje omslachtig misschien maar daar erger ik me niet zo aan. Ook is het wel fijn om na een moeilijk level even een level te spelen waar je makkelijk doorheen loopt voor je eigen gevoel