ZombiU (2012)

Alternatieve titel: Zombi

Nintendo Wii U / PlayStation 4 / Xbox One / PC
single player / multi player (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Wanneer een dikke laag mist de stad Londen bedekt raken duizenden inwoners geinfecteerd. Jij hebt tot op de dag van vandaag aan het virus kunnen ontsnappen, maar hoe lang kan jij je nog staande houden in het labyrint van steegjes en metrotunnels? Zodra je sterft word je wakker als een volledig anders persoon die in dezelfde situatie verkeert. Ga op zoek naar je Bug Out Bag die nog in het bezit is van je vorige ik, maar kijk uit. Dit personage is nu een zombie. Bereid jezelf overdag voor om de nacht te overleven. Verzamel wapens, munitie en hulpmiddelen. Sluit je op in je Safe House en verdedig jezelf gedurende de nacht, wanneer zombies vrij rondlopen en de straten van Londen onveilig maken.

avatar van Princess Piranha
Van het weekend uitgespeeld en de wereld om zeep geholpen door de 'Bad-Ending' te krijgen. Ben vergeten te kijken hoeveel uur ik erin heb gestoken en hoeveel survivors er nodig waren. Dit zal ik later nog eens opzoeken.

Mijn eerste Survival Horror game. En ik kan zeggen dat het mij erg goed beviel. Het zijn vooral de kleine dingen in deze game die het echt eng maken. Want als je bekijkt hoeveel zombies er overal zijn, dan valt dat wel mee. Het sfeertje doet het hem, ik werd er helemaal ingezogen en die scanner hielp er goed bij. Op je Gamepad had je de kaart, waar ook rode puntjes op aangegeven stonden, inclusief een fijn piepje om je te waarschuwen. Dus zodra je een geluidje hoorde, keek je op je map en schrok je je rot als je zag dat er wel vijf rode puntjes in je buurt waren. Je bent dan nog voorzichtiger en dan blijkt het, heel onschuldig, dat die stipjes kraaien of ratten waren.

Niet alleen je map, maar ook je oren moet je goed gebruiken. Opletten of je enge zombie geluiden hoort. Ik zelf vond de cricket bat erg fijn, ben niet zo geweldig met pistolen en/of geweren, al had je die wel nodig wanneer er een horde zombies kwam. Ook het meppen hadden ze leuk gedaan, bij elke slag deed je survivor een wanhopige kreet. Soms werden zombies niet op de kaart weergegeven, dus dat zorgde voor de nodige schrik momenten. De verschillende soorten was een leuke toevoeging. Normaal, met een kogelvrijvest en helm, gooeyspuugend, etc. Zorgde voor iets meer tactiek erin.

Gameplay, aankleding en detail vond ik dus geweldig. Maar wat het verhaal betreft, daar had meer in kunnen zitten. Wat je moest doen in de game bleef vrijwel hetzelfde, en tegen het eind vroeg ik mij ook af wat nou het eind van het spel zou worden, want daar werkte je niet echt naartoe leek het. Was wel blij dat we aan het eind een beetje te zien kregen wie nou The Prepper was, daar ben je na een tijd toch wel benieuwd naar. Hij heeft je immers enorm veel geholpen.

Enorm veel plezier beleeft aan deze game, goed gebruik van de Gamepad, geweldige sfeer. Ik ben blij verast, want wist niet goed wat ik hiervan kon verwachten. 4 dikke sterren!

Princess Piranha, OUT.

avatar van JacoBaco
Wat een fantastische game is dit! Ik kom nog uit de tijd dat ik Resident Evil 1 speelde. Een game die het survival horrorgenre definitief op de kaart zetten. (Maar Alone in the Dark ging Resident Evil dus eigenlijk al voor.) Wat was het spannend! Dat enorme huis met al die kamertjes en gangen. Opzoek naar sleutels, je af en toe een vieze onderbroek schrikken en dan dat trage. Niet continu rennen en schieten, maar overleven met beperkte middelen. Dit alles in combinatie met zombies en puzzelelementen en ik speelde de perfecte game.

Met ZombiU ben ik weer helemaal terug in de tijd en ervaar ik opnieuw dat echte survival horror gevoel. Ik ben oprecht blij dat ze hiervoor gekozen hebben. Ik speel het sowieso 's avonds wanneer ik helemaal alleen ben met het liefst een koptelefoon op. Hoe traag het ook mag zijn, ik verveel mij geen minuut. Het is wel steeds van A naar B aan de hand van opdrachten. Bijvoorbeeld zoek het medicijn en ruil dit voor een jerrycan brandstof. Maar ze maken het je echt niet makkelijk. Je kunt wel gaan schieten, maar daarmee krijg je alleen maar meer aandacht van zombies. Soms is wegvluchten de beste oplossing, want je krijgt dat wandelde wegrottend vlees niet makkelijk (opnieuw) dood. En de game in combinatie met de Wii U gamepad is ook echt van meerwaarde.

Maar goed, ik ben nog niet klaar en zit nu op ongeveer 11 uur en heb ik zo'n 25 arme zielen opgeofferd. In het begin hield ik het lang uit, maar toen ik stierf en mijn opvolger de rugzak van zijn voorganger op ging halen en helaas door een stom foutje ook het loodje lag, was ik alles kwijt! Dus terug bij af! Laat dus altijd wat spullen achter in je schuilplaats. Maar meestal neem ik zo veel mogelijk wapens en munitie mee. Het spel zorgt er sowieso voor dat wanneer je deze game voor het eerst doorloopt je gegarandeerd doodgaat. Ik ben 5 personen achterelkaar verloren toen ik gevangen genomen werd en je vervolgens wordt uitgedaagd te overleven in een soort mini arena waar zombies op je afgestuurd worden. Er kijken mensen mee via de camera's. In dit gedeelte blies ik mezelf op of werd ik opgegeten.

Ik ben dus nog niet klaar, maar tot nu toe een fantastische game. Sowieso ben ik maximaal fan van zombies en survival horror. De makers van ZombiU hebben dit 100% begrepen!