
Mark of the Ninja (2012)
Alternatieve titel: Mark of the Ninja: Remastered
Xbox 360 / PC / Macintosh / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One
Action
single player
Ontwikkeld door Klei
Uitgegeven door Microsoft
Hou je adem in, vertraag je hart ritme, je mag niet gezien en of gehoord worden. Vanuit de schaduw in de slapend stad is elk geluid te horen. Vanuit een steegje hoor je de voetstappen op je af komen, je vijand is daar, maar je cover belemmerd ook je zicht. Is hij alleen? Je wacht, dim het licht, blijf in de schaduw en wacht om toe te slaan. Jij bent een ninja, welke een krachtige tatoeage heeft geaccepteerd. Deze tatoeage kent een hoge prijs, je leven! Met deze krachten bescherm je je clan tegen al het kwaad en betreed je de wereld met je diversiteit aan wapens om op jou manier de vijand te verslaan.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=rI_r-g4VnsY
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Op veel manieren te spelen, veel geheimen, moves etc etc en daardoor een hoge replay value.
Kan een hoge score worden dit, nogmaals: onverwacht toppertje. AANRADER!


Microsoft geeft het spel uit, dus dat zal wel de reden zijn.
Het komt misschien ook naar de PC/steam.

Erg van genoten en ga hem zeker nogmaals doorspelen, hoog replay gehalte nl, door de upgrades en diverse mogelijkheden om de game te doorlopen.
Ik las overal dat het verhaal niet veel inhied, het is dan ook niet heel sterk ofzo, maar wat een
ontzettend vet einde imo, waarin je de keuze krijgt jezelf dan wel je sensei om te brengen. Of je de goede keuze maakt...... Het einde is een open einde, dus tja. Ik hou er wel van
Dikke dikke aanrader dit!

Het grafische stijltje is ook erg goed gelukt.

Tijdens het spelen van deze game waande ik me echt als een ninja inclusief alle moves die je kon uithalen en de mogelijkheden om vijanden uit te schakelen of te omzeilen indien gewenst.
Het speelt weg als een 2D platformer waarin er enkele puzzels zijn die tegen het einde wel iets moeilijker worden, vooral als er lasers in het spel komen.
Dat je in elk level voor een bepaalde actie punten kunt halen werk zeer bevorderend. Ik wou zo in ieder geval elke level uitspelen zonder het alarm af te laten gaan.
Daarnaast zijn er per level drie optionele doelstellingen wat voor nog meer uitdaging zorgt.
Het grafische stijltje is erg goed gedaan, het ziet eruit als een tekenfilm. Ook wordt er goed omgegaan met het licht, iets wat sowieso essentieel is in stealth games.
Als de ninja en/of de vijanden in het duister staan, zien ze er ook donkerder uit. Het lijkt zelfs alsof ze er meer bad ass uitzien.

Qua verhaal is het misschien ietwat simpel, maar de manier waarop het verteld wordt is wel goed gedaan en het open einde is ook zeer geslaagd.
Dikke 4,5 sterren.
Wat deze stealthgame vooral beter doet dan de competitie is het geven van controle en overzicht aan de speler. Omdat het spel in 2D is zijn alle vijanden, obstakels en andere relevante objecten op het scherm te zien, waardoor je je handelingen goed vooruit kan plannen, en het is over het algemeen zeer duidelijk wanneer je wordt gezien en wanneer niet, waardoor het helemaal je eigen schuld is als je wordt betrapt. Voeg daar een fijne, makkelijk te leren besturing aan toe, en je hebt een spel dat je, zoals Shinobi hierboven al zei, echt een ninja laat voelen: flexibel, gecontroleerd en muisstil.
Maar dat is niet het enige wat het goed doet. Ook in audiovisueel opzicht ziet het spel er uitstekend uit. De vormgeving is niet alleen functioneel (je ziet en hoort alles wat je moet zien en horen), maar ook behoorlijk stijlvol imo. De muziek is basic, maar passend (ik stoorde me er vrijwel nooit aan, en dat is een goed teken), en hetzelfde geldt voor de voice acting, maar het is vooral de visuele stijl die in het oog springt. De donkere, contrastrijke Oosterse omgevingen zijn erg sfeervol (zeker wanneer het gaat stormen) en de karakterontwerpen in het donker zijn goed gedaan (in het licht zijn ze een stuk minder, maar in het donker zie je er erg tof uit), waardoor je zeer goed in de sfeer van het spel komt.
En een derde aspect waarop het spel uitstekend scoort is variatie: naarmate het spel vordert worden er steeds nieuwe elementen geïntroduceerd, waardoor het weinig in herhaling valt. En de optionele doeleinden dragen daar vaak ook aan bij door je te dwingen om nieuwe dingen te proberen. Bovendien kan ieder level op een heleboel verschillende manieren worden gespeeld (met een heleboel andere 'stijlen', met andere vaardigheden, die je kan vrijspelen), en speel je een hogere moeilijkheidsgraad vrij nadat je het spel hebt uitgespeeld, waardoor het spel zeer herspeelbaar is. Ten slotte is het spel ook best uitdagend - niet enorm, en het had misschien nog wel iets moeilijker gemogen, maar dat is in principe aan jezelf: je kunt bijvoorbeeld ook levels uitspelen zonder vijanden te doden, en dat is een stuk pittiger. Oh, en het tempo van het spel is ook uitstekend. Sommige stealth-games zijn wat aan de trage kant, maar dit spel weet een goede balans te vinden tussen snelheid en geduldig je moment afwachten.
Heeft het spel ook zwakke punten? Uiteraard. De besturing is fijn, maar zelfs laat in het spel doet je personage niet altijd wat je wil dat hij doet: simpele handelingen, zoals een vijand uitschakelen (wat voegt die muisbeweging nu toe?), een sleutel stelen (ik heb op moeten zoeken hoe dat moet) of een precieze sprong maken, worden soms veel te moeilijk gemaakt, en dat kan zeer frustrerend zijn. En verder zijn sommige stukken iets te veel een kwestie van "trial and error", zijn niet alle optionele doelen even interessant, heb ik sommige gameplay-elementen vrijwel nooit gebruikt en hadden de seals wel iets minder goed verstopt kunnen worden (al zorgt dit er wel voor dat je iedere uithoek van de levels moet verkennen). Het verhaal en de personages zijn ook weinig interessant, maar daar heb ik me niet aan gestoord.
Het spel heeft dus zeker zijn gebreken, maar over het algemeen heb ik me er uitstekend mee weten te vermaken. Het ziet er goed uit en de gameplay is solide. 4* kan ik er dus makkelijk aan kwijt.
Edit: ondertussen heb ik ook het gehele spel uitgespeeld zonder vijanden te doden (behalve plot-gerelateerde vijanden) (en zonder detectie, maar dat gold voor mijn eerste keer spelen ook al), wat erg leuk was om te doen. Wat wel typisch is, is dat je achievements hebt voor de meest triviale zaken ("stealth kill a guard from inside a dumpster"), maar dat je voor zo'n prestatie geen erkenning krijgt.
Edit2: een ander probleem van het spel zit hem trouwens in de checkpoints. Die zijn soms namelijk zeer slecht getimed. Het gebeurt bijvoorbeeld wel eens dat het alarm af gaat, dat ik daarom opnieuw wil beginnen bij het laatste checkpoint, maar dat het spel al heeft opgeslagen waardoor ik helemaal opnieuw moet beginnen als ik het level zonder detectie wil halen. En het is een paar keer gebeurd dat ik precies naast een vijand moest starten - ook niet handig.
Eindelijk te spelen op de PlayStation na al die jaren!


Ik had gelijk interesse en wilde ‘m wel even binnenharken voor de grap maar blijkt dat we nog tot het najaar of iets mogen wachten.
Eerst dus nog even broeiend de zompige zomer door.
Tot aan het moment dat een lichte verkilling van herfstachtig aandoende bries gemoedelijk langs de zintuiglijke notering van het gestel trekt.
Mijn favoriete tijd van het jaar:
De prikkelende sensatie van verfijnde verrijking in beweging:
Rijkelijke beleving.
Een treffende gelegenheid om uitgerekend dit te gaan spelen wellicht.
Binnenkort op de Switch valt volgens mij ook wel weer mee.
Oh jammer. Meende dat het in het voorjaar zou uitgebracht worden. Dat is inderdaad nog wel eventjes.
Het level design zit ook erg sterk in elkaar. Dit is niet een game waarin ze je meerdere keren dezelfde taken laten uitvoeren, in een poging de game lang te maken, maar ze weten altijd goed op te bouwen. Het ene moment krijg je nieuwe vijanden, dan nieuwe obstakels, dan word je in een omgeving gezet waarin bepaalde technieken niet meer werken en je een creatief alternatief moet vinden etc. Ieder level heb ik met plezier doorgespeeld.
Er zitten in de levels ook genoeg verborgen collectables, of zelfs meerdere routes. Hierdoor werd verkennen heel erg aangemoedigd en zat er redelijk veel vrijheid in hoe je een gebied benaderde.
Het verhaal.. heb ik geheel overgeslagen. Misschien is het goed, maar de eerste cutscene kon me niet bekoren en na uren in FF7 & GTA5 te hebben gestoken wilde ik meer focus op gameplay hebben. Het enige nadeel wat deze speelstijl meebrengt is dat ik geen emotionele connectie met de missies had. Het einde is qua gameplay ook niet heel bevredigend: het voelde als een gewone missie, met als uitzondering dat de aftiteling ineens kwam. Misschien dat het verhaal de bevredigende afsluiter gaf waar ik op hoopte, maar qua gameplay had er iets meer achter het laatste stuk mogen zitten.
Een mooi voorbeeld van goed level design en speler vriendelijke feedback. Dit voelt als iets dat ze zouden gebruiken bij game design studies om te analyseren; kijken waarom het allemaal zo soepel werkt. Ik twijfel enigszins over welk cijfer het te geven. De enige mindere punten die ik had zijn dat het aan de korte kant is en dat qua gameplay iets meer achter het einde mocht zitten. iig een topgame waarvan ik hoop dat het zijn publiek heeft gevonden!
4/4,5*
Een hele goede 2D stealth game die meer aandacht verdiend.
Vind ik ook nog steeds. Zelfs een van de betere stealth games ooit. 2D of 3D. Zelf niet uitgespeeld omdat ik destijds in mijn 'hamster' periode zat en veel te veel achter elkaar kocht en mijn saves kwijtraakte als ik het me goed herinner, maar toch wel wat tijd ingestoken en het is bijzonder hoe uitdagend, vlot en vloeiend dit speelt. Het ontwerp, controls en gameplay zijn danig goed dat je weet dat als je sterft dat je het maar aan een iemand te danken hebt. Jezelf. Niet de controls. Plotse vijanden. Een glitch. Maar puur je eigen fout. Heerlijk spel idd.