Company of Heroes 2 (2013)

Strategy

Ontwikkeld door Relic
Uitgegeven door THQ

In 's werelds donkerste uur stap jij in de schoenen van een commandant van het Sovjet leger. Je zit vast in de loopgraven aan het Oostfront en staat aan het begin van het zwaarste conflict tijdens de Tweede Wereldoorlog. Nieuw ten opzichte van het vorige is dat het weer een belangrijke rol speelt tijdens de gevechten. Je zal je troepen moeten laten schuilen in gebouwen, en vuur moeten maken, om te voorkomen dat ze doodvriezen in één van de vele sneeuwstormen. Daarnaast zorgt de sneeuw er niet alleen voor dat de infanterie een stuk langzamer is. Vijanden kunnen door de sneeuw ook de sporen van je manschappen volgen.

avatar van Scarafax
Beta Stress Test gespeeld, en vind het echt een topspel. Veel moeilijker dan deel één, dat wel, maar het oostfront aspect en de mooiere beelden trekken mij enorm. Ook leuk dat je nu zelfs 3 commanders kan kiezen uit een hele reeks (die je wel eerst moet vrijspelen) waardoor er nog meer variatie in het spel komt. Ook top dat je bij elk veroverd punt nu zelf kan bepalen wat je er neerzet, een fuel of een munitiedepot bijvoorbeeld.

Tijdje multiplayer gespeeld met aantal jongens van de clan waar ik bij zit, en ook dat zit sterk in elkaar. Helaas duurde het wel even voordat we mp konden spelen, hele tijd kregen we de error dat we niet dezelfde versie hadden (erg apart gezien de beta versie net online was, en iedereen dus wel dezelfde versie moest hebben gedownload). Na meerdere keren proberen kwamen we er wel in.

Maar goed, het is nog maar een beta-test-versie, dus de game zal hier en daar nog getweaked worden. Toch is het in mijn ogen al een topspel! Dikke 4,5 sterren wat mij betreft! En hulde voor THQ, het komt niet vaak voor dat een vervolg beter is.

k w
Ik heb de beta ook gespeeld en vond het tegenvallen. Als eerste zijn de Duitsers veel sterker dan de Russen. Gelukkig is dit een beta, dus het zal ongetwijfeld nog wel aangepast worden.

Als ik de graphics vergelijk met coh1 mis ik wat realisme, dit deel ziet er wat cartoony uit. Het grootste probleem in mijn ogen zijn echter te maps. Ze zijn vrij klein en hebben een slecht design. In deel 1 had je in een map genoeg plaatsen waar je een pillbox kon bouwen, medic station ernaast etc... In dit deel heb je deze mogelijkheid ook, maar door het design van de maps heeft het geen tot weinig effect en lopen ze er dwars doorheen, je mist namelijk een heuveltje of een brug die je effectief af kunt zetten.

De units en gebouwen voelen ook niet goed aan, zowel de Russen als de Duitsers missen wat variatie en defensief ingestelde gebouwen, waardoor het na een aantal rondjes al saai begon te worden.

Natuurlijk is het nog de beta, maar voor mij wel een rede om de game (nog) niet te kopen, het voelt namelijk erg leeg en ongeïnspireerd aan.

avatar van bvonk
De Duitsers waren in het echt ook veel beter dan de russen. Beter materiaal en betere training. De russen hebben kunnen winnen door dat zij hun leger steeds weer konden versterken wat de Duitsers uiteindelijk niet meer konden.

markwiering
Ik heb dit spel gekregen van Sinterklaas. Dit is een 18+ spel. Ik ben nog maar 16 jaar oud, maar blijkbaar vindt de goedheiligman mij oud genoeg om dit spel te mogen spelen.

Het is een Steam-versie. Ik moet mij altijd inloggen op Steam alvorens ik dit spel kan spelen. Standaard loopt met spel met 15 beeldjes per seconde. Als ik de beeldkwaliteit op zijn allerlaagst zet, haalt hij 25 beeldjes per seconde. Als ik de beeldkwaliteit op zijn allerhoogst zet, loopt het spel vast. We hebben sowieso maar één computer in huis waar dit spel überhaupt op werkt vanwege de ontzettend hoge systeemeisen van dit spel.

Ik vind het jammer dat ze dit spel zo traag hebben gemaakt. Ik had liever gezien dat hij met 60 beeldjes per seconde liep op de hoogst mogelijk beeldkwaliteit, maar ja, goede programmeurs zijn tegenwoordig zeldzaam.

Ik heb nog geen manier gevonden om te toetsen naar wens aan te passen. De standaard toetseninstelling vind ik zeer onhandig. Ik vind dit spel ook onrealistisch. Voordat ik met het echte spel wou beginnen, deed ik eerst de oefenmissies. Nou, dat zuigt. In de eerste plaats ben ik in de oefenmissie de leider van een Duitse, nationaal-socialistische troep in plaats van als trotse krijgsheer de grote leider Jozef Stalin te dienen in het Rode Leger. In de tweede plaats: mijn soldaten zijn onsterfelijk. Als ik een groepje Russische soldaten tegenkom en ik mijn mannen opdracht geef om voor de Russische soldaten te gaan staan en niks te doen (want die Moffen moeten natuurlijk wel dood), schieten de Russische soldaten constant met hun geweer in het gezicht van de Duitse soldaten terwijl de Duitse soldaten niks overkomt. Ze zijn immuun voor kogels.

De kritiekpunten op dit spel zijn dus:
- Het spel reageert te traag.
- Geen optie om toetseninstellingen te wijzigen.
- Ik vecht aan de verkeerde kant.
- Niet realistisch genoeg.

Neem nou een voorbeeld aan Blitzkrieg (2003). Je mag kiezen aan welke kant je vecht (Engelsen, Moffen, Sovjets). Het spel reageert lekker snel op alle computers in huis. Het spel is realistisch. Het beeld is uitstekend. Ik heb niet eens geprobeerd om de toetsen aan te passen, want alles was in het begin al perfect.

Het nadeel aan Blitzkrieg (2003) vind ik alleen dat vijandelijke troepen niet altijd zichtbaar zijn op de map. Soms beweeg ik mijn tanks een richting uit, en zomaar uit het niets verschijnt een vijandelijke tank die zich zo'n 30 meter van mijn troep bevindt... Ja, er zitten wel fouten in Blitzkrieg (2003), maar voor de rest vind ik Blitzkrieg (2003) superieur aan Company of Heroes 2 (2013). Voor Blitzkrieg (2003) heb ik niet eens Steam nodig om het te spelen! Ik hoef geen Steam te draaien, hoef mijzelf niet in te loggen, maar kan gelijk spelen zonder CD-ROM.

avatar van bvonk
50% korting bij de feestdagen uitverkoop van Steam, daar kon ik het niet voor laten liggen. Ben nog niet zo ver maar voelt meteen weer vertrouwd aan. Punt volgt nog.

@markwiering
Je draait weer dingen om, de tegenwoordige programmeurs maken software voor deze tijd en niet voor oude software en hardware die jij gebruikt. Ik heb compleet geen probleem met de hoogste beeldkwaliteit en 60fps op een pc die grotendeels 3 jaar oud is.

De komende 48u trouwens gratis in de The Humble Store

avatar van patenpac