Puppeteer (2013)

PlayStation 3

Ontwikkeld door Sony

Speel als Kutaro, een jongen die is veranderd in een marionet, en ontsnap uit het zwarte kasteel van de duistere Moon Bear King. Knip en snij je een weg door een steeds veranderende fantasiewereld met een magische schaar. Verander van hoofd wanneer dit nodig is en gebruik het nieuwe perspectief dat je hierdoor krijgt om de weg naar huis te vinden.

Vorige week de demo al geprobeerd. De game ziet er waanzinnig uit! Het platformen is alleraardigst, maar lijkt toch met name goed uit de verf te komen wanneer je de beschikking krijgt over je schaar. In de demo is dit slechts een kort stukje - één bossfight - maar het belooft veel goeds.

Omdat er deze maand al zoveel games verschijnen had ik deze niet direct op het lijstje met wannahaves staan. Maar daar is nu wel verandering in gekomen. De reviews stromen sinds enkele dagen ook binnen, met een Metascore van 8.1. Het is alleen te hopen dat de game niet volledig over het hoofd wordt gezien, want daar begint het wel op te lijken.

Ford KAduuk
The Puppeteer is een degelijke game, maar niet veel meer dan dat. De game ziet er prima uit en is met oog voor detail vormgegeven. De levels lijken net een theatervoorstelling met gejuich en applaus op de achtergrond; dit zorgt wel voor wat extra sfeer. Ook de muziek van de game bevalt me wel, al vind ik de tussenfilmpjes met voice-acting wel wat irritant. Deze gaan te lang door en voegen niet veel toe.

De gameplay is redelijk simpel. Je kunt soms stukken kleed of papier knippen met je schaar wat best wel leuk is, maar verder is dit een standaard platformer. Je kunt verschillende hoofden vrij spelen en op het hoofdpersoange Kitaro zetten, maar ieder hoofd heeft geen speciale vaardigheden. Het nut van al die hoofden is dus ver te zoeken. Het hadden net zo goed hartjes kunnen zijn voor de drie levens die je maximaal kunt hebben. Ook mis ik creativiteit in de vijanden. Er loopt maar 1 soort vijand rond met uitzondering van de baasgevechten. Dat is toch wel wat magertjes voor een game als deze.

Wat me ook verbaast aan deze game zijn de quick-time events die af en toe opduiken; iets wat totaal onnodig is in dit soort type game. De toevoegingen van de hookshot en de bommetjes die je kunt werpen zijn wel geslaagd, al had ook hier meer uitgehaald kunnen worden. Dit is een game die het vooral moet hebben van zijn unieke stijl; de rest komt wat minder goed uit de verf.

Mooi van buiten, lelijk van binnen. Ik vertrouw niet meer op Sony platformers. Na LittleBigPlanet is ook Puppeteer erg mooi en uniek om te zien, maar eenmaal dieper op het gebied van gameplay is het echt mager, niets bijzonders en ronduit zelfs saai. En hetgeen wat mij verreweg het meest irriteert, is dat je om de minuut wel lastiggevallen lijkt te worden met cutscenes. Nou is dat in Act 1 niet zo heel erg omdat 't net het begin is, en omdat de voice-acting best wel erg goed is, maar op een gegeven moment ben je meer een film aan het kijken dan het spel daadwerkelijk te spelen. En als er iets is waar ik een groot hekel in spellen heb, is het wel dat ik telkens uit de gameplay wordt gehaald. Dat is het allergrootste nadeel van dit spel, en voor mij al genoeg reden om maximaal 3 sterren te geven. En een minder groot nadeel is dat levels (Curtains) telkens onderbroken door kleinere stukjes, in plaats van één lang en groot level. Iets wat een goede platformer juist moet hebben in mijn ogen.

Uiteindelijk amper uitgespeeld, ik houd 't voor gezien. Kudos voor het art design en voice-acting, de rest buitengewoon matig.