Tearaway (2013)

PlayStation Vita
Platform

Ontwikkeld door Media Molecule
Uitgegeven door Sony

De kleine boodschapper Iota zit gevangen in een papieren wereld. Hij heeft een speciaal bericht voor jou, maar om dat te ontdekken moet je hem eerst helpen om te ontsnappen naar de echte wereld. Je kunt de papieren wereld op allerlei manieren beïnvloeden met je Playstation Vita. Door op het achterpad te tikken duw je je vinger de wereld van Teraway in, en kun je op deze manier vijanden verjagen. Ook kun je met de aanraakgevoelige besturing Iota met een trampoline de lucht in schieten of vijanden wegblazen door in de microfoon te schreeuwen.

Tearaway is een bijzonder origineel spel en verdient lof voor de manier waarop het basis-idee is uitgewerkt. De sfeer die de papieren-wereld uitademt en de manier waarop speciale PSV features zijn uitgewerkt zijn ook uiterst bevredigend. Als platformer bekeken heeft het echter ook een paar nadelen, in eerste instantie is het, ondanks dat ik 150 enveloppen ben kwijtgeraakt, eigenlijk zonder uitdaging. En de camera-voering laat ook wat wensen over. Mede ook een reden waarom ik zo veel enveloppen ben kwijtgeraakt want sprongen kunnen daardoor soms moeilijk ingeschat worden.
Al bij al toch 6 uur goed mee vermaakt en ook ik ga nog een paar levels opnieuw spelen op zoek naar goodies (en trophies), maar daar blijft het dan wel bij. - 3.5 * -