Rayman Legends (2013)

Alternatieve titel: Rayman Legends: Definitive Edition

Nintendo Wii U / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch / Google Stadia

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Wanneer Rayman, Globox en de Teensies een wandeling maken door het magische woud ontdekken ze, verscholen tussen de bomen, een mysterieuze tent gevuld met tal van schilderingen. Ze bekijken de schilderijen van naderbij en komen tot de ontdekking dat ieder doek een verhaal vertelt dat zich afspeelt in een mythische wereld. Wanneer ze zich buigen over een middeleeuwse schildering worden ze plots het schilderij ingezogen. Ze moeten rennen, springen en vechten om het verhaal in ieder schilderij tot een goed einde te brengen en uiteindelijk zelf te kunnen ontsnappen.

avatar van Brains
mrdig schreef:

Dus gelijk danwel beter dan Origins? Cool, deze staat hoog op mijn verlanglijst, zodra ik wat meer tijd heb even aanschaffen.

Ik zou zeggen gelijk aan. Het probeert een aantal nieuwe dingen te introduceren, waarvan sommigen erg geslaagd, andere dingen wat minder wat mij betreft. Ik heb het gevoel dat ik Origins moeilijker vond maar dat kan ook komen doordat ik vlak voor Legends pas Origins helemaal uitgespeeld heb.
Maar mocht het inderdaad makkelijker zijn, dan wordt dat wel goedgemaakt door de introductie van dagelijkse en wekelijkse challenges waar je dus tijden/scores moet verbreken van andere spelers.

Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat iemand die Origins geweldig vindt zich niet vermaakt met Legends.

Dat gaat helemaal goed komen dan! Misschien toch maar wat eerder binnenhalen

avatar van Dutch-J3ff
ONTZETTEND leuk spel!!

Moet me toch een keertje Origins aanschaffen want dit smaakt echt naar meer. Had het spel al een tijdje in de kast liggen maar nog niet echt veel mee gespeeld tot vanmiddag. Ik vind het in ieder geval heerlijk - de muziekjes, de graphics, de humor - je wordt er op een druilerige zondag haast vrolijk van. Ik spreel trouwens op de WiiU en ik moet zeggen dat de implementatie van het touch screen erg aardig is - de stukjes met Murphy zijn erg leuk om te doen - net zoals bvb het stukje met de katapult en de draken. Ook die muziek levels vind ik trouwens geweldig. Zeker geen miskoop geweest.

Sinner schreef:
Moet me toch een keertje Origins aanschaffen want dit smaakt echt naar meer.

Ik dacht dat (een groot deel van) de Origins levels ook bij Legends zat? Althans, dat was een gerucht nog voordat ie uit was, dacht dat het uiteindelijk wel klopte.

3bdelilah schreef:

Daar ben ik inderdaad sinds een half uurtje zelf achter gekomen tijdens het spelen. Je kan een heel groot deel (na opzoeken: 40) van die originele levels unlocken om te spelen. Dus dat maakt de aanschaf van Origins natuurlijk een stuk minder interessant.

Ik heb het spel nog altijd niet uitgespeeld, maar ik kan nu al zeggen dat Rayman Legends in mijn top 10 van 2013 zal eindigen. Al was het maar voor die Daily & Weekly challenges! Wat zijn die ontzettend verslavend zeg! Ik heb echt gewoon last van dat 'one-more-go' syndroom - keer op keer proberen om je scores te verbeteren - vaak tientallen keren opnieuw. En verder blijf ik onder de indruk van het hele leveldesign - de bossfights - de muziek. Toch echt wel een topper.

Afgelopen weekend met deze game begonnen en bevalt me uitstekend, ziet er weer prachtig uit, maar wat me dit keer met name opviel is de muziek, lekker bombastisch af en toe. Ook al wat geproefd van de vernieuwingen. 1 muzieklevel reeds gedaan, echt cool! Alleen jammer dat je dergelijke levels niet in 1 run moet halen, nu met een overvloed aan checkpoints lijkt het vooralsnog wat te makkelijk. Bovendien onderbreekt het de muziekflow. Dan de challenges, leuke toevoeging, reeds een bronzen en een zilveren cup bemachtigd. Op naar Gold en Diamond.
Ver ben ik nog niet, ben nu met de 2e painting bezig, dus nog meer dan genoeg te doen.

mrdig, welke versie speel je. 360 of Vita? Ben er deze week ook aan begonnen, op de Vita, en zit ook pas in de 2e painting. In de Vita versie zitten echter wel erg veel Murphy levels. Bijna de helft zo'n beetje. Wat jammer is - want die levels halen het gewoon niet bij de rest. Hoe zit dat in de console versies?

avatar van Starmaster501
Console versie valt het aantal murphey levels wel mee, niet echt zo veel. Stoorde me wel een beetje aan die levels.

Winkelwagentje schreef:

Uiteindelijk gekozen voor de xbox360 versie, had nl zin om deze game op het grote scherm te spelen mede omdat bij origins dat zo goed beviel. Ik begrijp dat ik een goede keuze heb gemaakt, want een google actie leert me dat er een verschil zit tussen de murphy levels op de Vita/WiiU versus de console versies. Op de console zijn de murphy levels nl best ok, je bestuurt zelf Rayman en op het goede moment moet je op B drukken om Murphy wat te laten doen. Op de Vita begrijp ik dat je in die levels Rayman helemaal niet bestuurt en dat je wat suf op het touch screen moet drukken om Murphy wat te laten doen. Hmm dat lijkt me best boring.

Vanavond heb ik bijv nog urenlang een Murhpy level in de daily challenge gedaan, erg mee vermaakt, mede omdat je eigenlijk 2 karakters tegelijk bestuurt. Maakt het hectisch maar ook leuk.

Vita versie wil ik overigens nog wel een keer halen zodra die eens in de aanbieding is, kun je in de Vita versie eigenlijk wel Origins levels unlocken?

mrdig schreef:

Ah, vroeg me al af hoe dat in de console versie zat. Op de Vita is het inderdaad zo dat je met de touchscreen 'Murphy' handelingen uit laat voeren zoals het tijdig verschuiven van platforms of het doorsnijden van een touw. Om zo de weg vrij te maken voor Globox, welke door de CPU bestuurd wordt. Zeker gezien de hoeveelheid toch een iets mindere afwisseling op de geweldige platform levels.

De Origins levels zijn overigens ook gewoon in de Vita versie te unlocken.

Ok helder, lijkt me ook vrij makkelijk dan die Murphy levels op de Vita of zit er nog wel wat uitdaging in? Mooi dat er wel Origins levels inzitten, hoe ik die niet meer op de Vita aan te schaffen.

Ik vond de toevoeging van de Murphy levels eigenlijk een aangename afwisseling. Speel het spel wel op de WiiU - maar ik neem aan dat het door middel van het touchscreen enigszins hetzelfde speelt. Net het feit dat je geen controle hebt over Rayman maar op tijd objecten moet bewegen of touwtjes doorknippen zorgt ervoor dat ik een beetje hetzelfde gevoel krijg als bij ritme-spelletjes e.d Zeker in de Challenge levels wordt het trouwens best uitdagend af en toe.

Verder vind ik dit dus een geweldig spel. Wat mij betreft kan Rayman Legends zich zelfs bijna meten met de 'klassieke' platformers zoals een Mario World etc.

Net besteld voor maar 17,95

Kan niet wachten!!! Deel 1 was legendarisch voor mij

En ja hoor, hij is weer geweldig! Smullen dit. Prachtig vorm gegeven, de muziek, de sfeer. Heerlijk dit, je word er gewoon vrolijk van.

Typische easy to pick up and hard to master gameplay

Met origins bewees Rayman al een goede platformer te zijn, maar dat word bij zijn opvolger nog maar eens bevestigd.

Na Mario werelds beste platformer imo en dat zegt wat

Heb de credtis inmiddels zien rollen, topgame! En verder vermaak ik me momenteel nog opperbest met de invaded levels (damn zitten toch een paar pittige bij) en de origins levels. En daarnaast is het streven om alle 700 teensies te bemachtigen
De challenges zijn daarnaast ook nog steeds erg leuk en kun je altijd even tussendoor doen.

Zijn de origins lvls eigenlijk identiek aan die van de vorige game?

avatar van Starmaster501
Nee. De stijl is compleet anders en er zijn toevoegingen zoals geheime gangen vanwege meer teensies per level. Maar de basis is het wel hetzelfde. Laat ik zeggen, ze zijn het opnieuw spelen waard.

Meer teensies/lums per level volgens mij wel inderdaad, maar de levels an sich zijn toch identiek? Als er al verschillen waren dan is dat mij niet op gevallen in ieder geval.

avatar van Starmaster501
Ja, is wel een beetje zo. Maar, vanwege de visuele stijl die nu heel anders is in de levels, en toegevoegde geheimen zal ik ze niet per se identiek worden. Ach, ze zijn op z'n minst het herspelen waard

avatar van Onderhond
Tot dusver erg leuk, stoor me alleen wat aan het open karakter van het spel. Zeker voor een platformer zie ik toch liever een iets rigidere structuur. Soms ga ik ervoor zitten en ben ik na een uur spelen nog maar twee leveltjes verder. Ondertussen wel een hoop sub/mini games gedaan. Origin levels, weekly challenges, kaartjes krabben, creatures verzamelen etc etc ... allemaal wel leuk enzo, maar dan wel als toevoeging op het hoofdspel. Denk dat het vooral de presentatie (via allerlei hallen en schilderijen) is die het nogal chaotisch maakt + het feit dat je niet eerst een schilderij hoeft uit te spelen voor je naar het volgende kan. Beetje waardeloze toevoegingen die het er niet leuker op maken.

Heb Origins nog liggen en niet eens uitgespeeld. Maar voor veertig eurootjes toch maar besloten deze voor de ps4 te bestellen. Had liever Donkey Kong gehad maar je ken nie alles hebben, wel bijna alles.

Zeg ik altijd.

En wilde toch wel weer eens iets leuks doen met die sexy slurpende controller.

avatar van Onderhond
Gisteren uitgespeeld. Beetje per verrassing, ineens zag ik de credits over het scherm scrollen. Toch het grootste euvel van dit spel: het basisspel ligt verborgen onder een onoverzichtelijke hoop extra levels en opties die eigenlijk vooral afleiden van de main levels.

Op zich zijn het leuke extras, maar eerder na-final-boss extras, zoals een SM3DW dat veel beter aanpakte. Wel leuk is dat je nog hopen te doen hebt na de finale baas natuurlijk.

Moeilijkheidsgraad viel een klein beetje tegen (infinite lives en véél mid-level checkpoints), maar dat zal er wel mee te maken hebben dat ik Origins niet zo heel lang geleden uitgespeeld heb.

avatar van Animosh
Mijn recensies van Rayman Origins en Rayman Legends zouden grotendeels identiek aan elkaar zijn, dus ik zal ze maar meteen samenvoegen in één grote recensie waarin ik de spellen met elkaar vergelijk.

Maar voordat ik ga vergelijken zal ik eerst wat algemene dingen zeggen die op beide spellen van toepassing zijn. Wel - laat ik dan maar beginnen met te zeggen dat beide spellen fantastisch zijn. Beide spellen hebben een hoop snelheid, zijn behoorlijk gevarieerd (vooral Legends), zijn uitdagend zonder (overdreven) frustrerend te worden, hebben een fijne besturing (cruciaal bij platformers), hebben een leuke grafische vormgeving en vermakelijke, opgewekte muziek die goed aansluiten bij de gameplay, hebben zeer vermakelijke eindbazen en bieden simpelweg tientallen uren aan hoogstaand vermaak.

Maar beide spellen delen ook een aantal problemen. Het eerste probleem is dat de spellen in veel opzichten weliswaar geweldig zijn, maar vaak net niet de status van briljant behalen. De muziek en vormgeving zijn vermakelijk en passend, en ik heb me er geen moment aan gestoord, maar in grafisch opzicht is het voor mijn smaak iets te cartoonesk en de muziek van Super Meat Boy en VVVVVV vond ik veel leuker. Geweldig maar niet geniaal dus. De besturing is aangenaam, maar in Super Meat Boy is de besturing mijns inziens toch een stuk soepeler: in de Rayman-spellen is de besturing relatief zwaar, en zelfs na uren spelen doet Rayman niet altijd wat je wil. En hoewel de gameplay vlot is kan het wat betreft snelheid geen moment in de schaduw staan van (opnieuw) Super Meat Boy. Je moet immers ook voortdurend opletten dat je geen geheimen over het hoofd ziet, en hoewel het verzamelen van lums en teensies leuk is spreekt het door een level met obstakels heen racen mij toch net iets meer aan.

Door naar de vergelijking dan. Origins en Legends zitten zeer dicht bij elkaar, maar uiteindelijk gaat mijn voorkeur denk ik toch licht uit naar Legends. Waarom? In audiovisueel opzicht zijn de spellen vrijwel inwisselbaar, en de gameplay verschilt ook amper, maar Legends doet een aantal relatief kleine dingen toch net iets beter. Ten eerste heeft het simpelweg meer variatie: de vijanden en de levels verschillen meer van elkaar en er worden een aantal nieuwe gameplay-elementen geïntroduceerd (de vliegende kikker, de vuisten die oneindig vaak geschoten kunnen worden, etc.), waardoor het spel net iets minder repetitief aanvoelt. Ten tweede bevat Legends de beste levels van de twee spellen: de muzieklevels. Door een level heen razen waarvan de bewegingen en waarin jouw handelingen precies aansluiten bij de muziek is een geweldige ervaring, en ook in grafisch opzicht zijn die levels vaak erg dynamisch. Ten derde bevat het meer levels van het soort dat mij aanspreekt: levels waar je doorheen kunt sprinten zonder je al te veel zorgen te hoeven maken over geheimen en scores. De muzieklevels zijn daarvan het hoogtepunt, maar ook de levels waarbij je vrouwelijke strijders moet redden, de invasion-levels en de levels waarin je achter een eindbaas aan moet rennen zijn geweldig. Origins heeft ook zulke levels (de schatkistlevels, een paar achtervolgingen en The Land of the Livid Dead), maar Legends heeft er veel meer. Ten vierde heeft Legends meer checkpoints. Dat is niet alléén een voordeel (waarover later meer), maar ik hou er nooit van om makkelijke stukken opnieuw te moeten spelen omdat ik bij een moeilijk stuk doodga, en die frustratie neemt Legends mooi weg. Ten vijfde biedt Legends simpelweg meer: meer levels, meer extra's (zoals de Challenges), waardoor je er langer mee vooruit kan. En ten slotte doet het een aantal kleine dingen net iets beter: tijdens de laadschermen kun je een leven pakken, waardoor het minder als wachten aanvoelt; je kunt de score aan het einde van het level versnellen, waardoor je minder lang hoeft te wachten; het score-overzicht is leuker (een dansende Rayman in plaats van een Rayman-hoofd boven die melige houten plaat met een ander onderlichaam); je kunt niet alleen een level maar ook een segment van een level opnieuw beginnen; de vijanden verdwijnen al na één klap of trap (in Origins veranderen ze eerst in een ballon), wat het spel een hoop vaart geeft; en - het belangrijkste - het heeft veel minder bugs. Origins heeft meermaals het bloed onder mijn nagels vandaan gehaald met haar bugs. Ik kwam bijvoorbeeld meermaals vast te zitten in een deur, waardoor ik helemaal opnieuw moest beginnen. Maar het absolute dieptepunt was dat ik met 140+ electoons, toen ik net de Four Kings vrijgespeeld had, vast kwam te zitten op de kaart. Ik kon niet meer bewegen, en de enige opties waren dus (i) om helemaal opnieuw te beginnen (no way), of (ii) een save state te downloaden van iemand die het spel helemaal uitgespeeld heeft en op die manier vervolgens alsnog alle levels te gaan spelen. Ik heb voor optie (ii) gekozen, en hoewel het op die manier nog steeds zeer leuk was om het spel uit te spelen voelde het toch anders, en dat is zonde.

Doet Origins ook een aantal dingen beter? Jazeker! Het belangrijkste aspect waarop het beter scoort (zie hier de keerzijde van de checkpoints in Legends) is dat het uitdagender is. Ik heb eerst Legends gespeeld en toen Origins (meteen achter elkaar), en hoewel de bonus levels (de invasion levels en 8bit-muziek-levels in Legends en de schatkist-levels en The Land of the Livid Dead in Origins) elkaar niet veel maken is de main game van Origins een stuk moeilijker. De checkpoints spelen daarin een rol, maar belangrijker nog is dat het in Legends veel makkelijker is om een hoge score te behalen en dat de levels - ook buiten de checkpoints om - gewoon eenvoudiger zijn. Zelfs de hervormde levels uit Origins zijn in Legends een stuk makkelijker gemaakt. En waar Origins me woedend maakt met haar bugs, maakte Legends me waanzinnig met haar haperingen. Mijn laptop is niet de nieuwste meer, en Legends vereist meer van mijn PC dan Origins, waardoor het spel om de haverklap haperde. In het main game maakte dat niet zoveel uit, want daar zijn meer dan genoeg checkpoints, en van een hapering ga je daar meestal ook niet dood, maar bij de 8bit-levels leidde dat tot immens veel frustratie. Die zijn in zichzelf al behoorlijk pittig, maar als je dan ook nog vier op de vijf keer doodgaat door een hapering verlies je al snel het spelplezier. Met de kritiek van Onderhond op Legends ben ik het alleen niet eens. Ik ben het ermee eens dat de relatief open structuur van het spel niets toevoegt, maar niemand verplicht je ertoe om het spel op een "open" manier te spelen. Ik heb gewoon alle schilderijen op een lineaire manier achter elkaar uitgespeeld, en dat werkte prima.

Maar alle vergelijkingen en kritiekpunten ten spijt wil ik opnieuw benadrukken dat ik van beide spellen enorm heb genoten. Beide spellen bieden tientallen uren aan vlotte, uitdagende platformer-levels, waarvan er een aantal zelfs briljant zijn. Het niveau van Super Meat Boy halen ze niet, maar ze komen er wel dicht bij in de buurt. 4.5* heb ik er dus zeker voor over en een #2- en #3-positie in mijn top 10 ook. VVVVVV is kwalitatief (nu #4) op zich niet duidelijk minder, maar verliest het uiteindelijk gewoon op kwantiteit.

Animosh schreef:

Op de gamepad WiiU komen er constant meldingen dat er elders nieuwe zaken zijn bijgekomen. De aandacht wordt enorm afgeleid van het hoofdspel. Geen idee hoe dit op PC opgelost werd, maar ik vond het enorm storend.

avatar van Brains
Ik vind die domme krasloten wel echt vervelend. Voegen ook niks toe.

Onderhond schreef:

Op de PC ook, maar die negeerde ik gewoon. Ik baande gewoon mijn eigen pad. Maar ik ben het wel met je eens dat die meldingen behoorlijk opdringerig waren (in mindere mate ook in Origins trouwens, wat betreft de vrijgespeelde personages dan, waardoor er zo'n uitroepteken stond bij de boom). Ik heb me er amper aan gestoord, maar dat is misschien een kwestie van welke houding je inneemt. Sommige mensen vinden het misschien juist fijn om op een niet-lineaire wijze een pad te banen door de verschillende werelden, dus dat die optie wordt aangeboden is op zich geen nadeel. Niemand dwingt je om die optie te nemen.

En die krasloten hadden inderdaad weggelaten mogen worden. Ook daar heb ik me tijdens het spelen eigenlijk niet aan gestoord, maar daar waren zonder meer betere alternatieven voor te bedenken.

Animosh schreef:
Niemand dwingt je om die optie te nemen.

Tja, niemand dwingt je ook om stil te staan bij geheimen en lum scores. Denk dat je het basic spel makkelijk haalt wanneer je gewoon overal doorheen racet.

Alleen nodigt het spel wél uit om dit net wel te doen. Zeuren over de krasloten, de nieuwe monsters (die eigenlijk niks toevoegen), de origin levels, vrijgespeelde personages (waarvan ik er geen enkele gebruikt heb) ... Uiteindelijk heb ik me ook maar op de main levels gericht (en na elke wereld de krasloten - anders een tijdsintensief jobje als je die opspaart), wat er uiteindelijk voor gezorgd heeft dat ik achteraf nog wel alle Origin levels na elkaar kon spelen. Geniaal misschien voor mensen die Origins nog niet gespeeld hadden, maar toch niet zo geweldig voor mensen die dat wel al gedaan hadden. Had liever wat échte nieuwe content gezien.

Het zijn kleine dingetjes die mits wat betere structuur (ik denk aan een SM3DW) veel minder de aandacht zouden geëist hebben. De unlock van 700 van die blauwe dinges wat ook een stevige tegenvaller trouwens.

Onderhond schreef:
Alleen nodigt het spel wél uit om dit net wel te doen.

Ja, daarin is het spel inderdaad iets te opdringerig. Maar ik heb me daar persoonlijk dus niet serieus aan gestoord. Misschien ben ik daar gewoon te rigide voor. Ik had een bepaald pad in mijn hoofd, en al die meldingen wisten me daar niet vanaf te brengen. Je krijgt even, kort, een melding te zien, maar vervolgens ben je vrij om die te negeren, en dat is precies wat ik steeds gedaan heb.

de nieuwe monsters (die eigenlijk niks toevoegen)

De vijanden bedoel je? Sommige nieuwe vijanden, zoals die zoeklampen, vond ik toch wel leuk. Maar over het algemeen veranderen ze de gameplay inderdaad niet significant. Al hoeft dat verder ook niet voor mij.

vrijgespeelde personages (waarvan ik er geen enkele gebruikt heb)

Ik wel, de Rayman met die ijzeren helm op. Maar dat is dan wel meteen de enige die ik gebruikt heb. Aan die vrijgespeelde personages wordt inderdaad te veel aandacht besteed.

Eens, maar anderzijds kun je het ook gewoon zien als een leuk extraatje. Geweldig voor de mensen die Origins nog niet gespeeld hebben, en leuke nostalgie (met enkele aanpassingen) voor de rest.

Ja, eens. Het enige wat je krijgt is een personage dat je vervolgens nooit gebruikt.

Wat ik trouwens nog vergeten was om te zeggen is dat een ander minpunt van Origins is dat sommige levels duidelijk voor multiplayer ontworpen zijn. Vooral bij de muggenlevels viel dat erg op: er komen daar meerdere lijnen van vijanden op je af, maar als je het spel alleen speelt kun je je maar op één van die lijnen richten, wat het vooral in de laatste twee levels enorm frustrerend maakt om aan de 300 te komen. Dan komt er zoveel op je af dat het al moeilijk genoeg is om alles te ontwijken.