Rayman Legends (2013)

Alternatieve titel: Rayman Legends: Definitive Edition

Nintendo Wii U / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch
Platform

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Wanneer Rayman, Globox en de Teensies een wandeling maken door het magische woud ontdekken ze, verscholen tussen de bomen, een mysterieuze tent gevuld met tal van schilderingen. Ze bekijken de schilderijen van naderbij en komen tot de ontdekking dat ieder doek een verhaal vertelt dat zich afspeelt in een mythische wereld. Wanneer ze zich buigen over een middeleeuwse schildering worden ze plots het schilderij ingezogen. Ze moeten rennen, springen en vechten om het verhaal in ieder schilderij tot een goed einde te brengen en uiteindelijk zelf te kunnen ontsnappen.

avatar van Starmaster501
Toch weer een meevallertje voor de portomennee

Mr.Bungle
Morgen binnen!! Jongens wat kijk ik ernaar uit dit spelletje te spelen!!!

AvMerode
Precies zoals Origins maar dan met meer modes, characters en andere extra's.
Het is dan ook uitgebreider, al had de co-op levels/modes van mij niet gehoeven.

Lekker vermakelijk en vrolijk zoals altijd met Rayman.

avatar van Spirit_Catcher
Ik heb wat gameplay video's bekeken op YT. ziet er geinig spel uit en vooral multiplayer moet dit een topper zijn!
ik ga toch bij deze wachten tot ie zakt in prijs

Wil deze toch wel graag spelen. Heb veel plezier beleefd aan Origins

avatar van Starmaster501
Moet nog een maand wachten tot m'n loon

avatar van creepy_one
Lijkt me gaaf dit spel! Maar eerst ga ik binnenkort GTA V kopen.

avatar van Brains
GTA V kan toch nog wel een jaartje wachten? Ik hoop deze binnenkort ook binnen te krijgen. Had stiekem Origins nooit uitgespeeld, dus dat heb ik de afgelopen dagen eerst maar eens afgemaakt. Nu helemaal klaargestoomd voor Legends!

avatar van 3bdelilah
Brains schreef:

Rayman Legends kan juist wachten vind ik. Met Origins heb je een soortgelijke heerlijke ervaring, alhoewel dit deel me wel ietsjes beter lijkt door die muziek levels. Legends staat sowieso op m'n lijstje, maar op 't moment is er geen game als GTA V (SA en VC van andere generatie buiten beschouwing uiteraard). En nee, voor mij ook niet het tegenvallende IV.

avatar van Brains
Ach, het is maar net wat je liever hebt. Ik heb me met GTA altijd prima vermaakt (Op IV na), en GTA V lijkt me ook erg tof, maar ik speel toch veel liever een geweldige platformer. GTA V speel ik wel op de next-gen console, waar die toch wel op gaat verschijnen.

Grappig, ik had diezelfde twijfel. Toch GTA V gekozen, deze legends kan wachten. Heb Origins ook ver na de release ( lees langer dan 6 maanden ) gespeeld.

markwiering
Zijn er nou serieus mensen die twijfelen tussen het kopen van Rayman Legends en het kopen van Grand Theft Auto V?

Ik hoop dat jullie een grapje maken. Natuurlijk geef je de voorkeur aan een prachtig, 3-dimensionaal spel dat er grafisch zeer realistisch uitziet. Grand Theft Auto IV heeft ongetwijfeld ook veel meer mogelijkheden dan Rayman Legends. Dit is gewoon een vervolg op Rayman Origins, met precies dezelfde belachelijk hoge systeemeisen, volledig 2-dimensionaal, slecht geanimeerd, bizarre personages die "grappig" zouden moeten zijn en met de grote frustratie dat je 100 keer achter elkaar doodgaat.

Grand Theft Auto V heeft ook hele hoge systeemeisen, maar daar valt het te verwachten. Grand Theft Auto V is een groot, zeer geavanceerd 3-dimensionaal spel dat de werkelijkheid zo goed mogelijk simuleert.

avatar van Starmaster501
Ik snap dat je vind dat het logisch is dat GTAV standaard boven Rayman moet worden gekozen, maar wat je nu doet is alleen maar een beetje haten en negatieve punten opnoemen. Hoeft ook weer niet

Ik ga zelf, als eerste, voor Rayman, omdat die ook wat goedkoper is GTAV komt voor mij nog wel eens.

Yup.

markwiering schreef:
Ik hoop dat jullie een grapje maken.
Nope.

Nope. Ik niet.

markwiering schreef:
Waarschijnlijk. Maar staat het aantal mogelijkheden in een game in verband met hoe leuk het is? Nope.

markwiering schreef:
En GTA V is gewoon een vervolg op GTA IV, met hogere systeemeisen.

volledig 2-dimensionaal
Eens.

slecht geanimeerd
Oneens.

markwiering schreef:
bizarre personages die "grappig" zouden moeten zijn
En voor menig mens ook grappig zijn, of anderzijds in ieder geval bijdragen aan de cartoony style en sfeer van de game.

markwiering schreef:
en met de grote frustratie dat je 100 keer achter elkaar doodgaat.
Of je bent gewoon een slechte gamer slash ongeduldig.

markwiering schreef:
Rayman Legends poogt niet de werkelijkheid te simuleren, dus what's the point? Als je niet begrijpt waarom Rayman Legends hoge systeemeisen heeft (En tevens waarom moderne games niet meer draaien op jouw gedateerde systeem) dan getuigt dat eerder van een gebrek aan kennis op dit gebied van jouw kant dan dat je dit de developers kwalijk kan nemen.

avatar van CarealotCarrot
Mij lijkt Rayman Legends 100 maal leuker dan GTA V .

AvMerode
Wat een discussie, twee verschillende soorten genres en waarom Rayman afkraken? heeft geen enkel nut.

Ben opgegroeid met retro games en speel tegenwoordig nog steeds retro games door middel van emulators.
Tegenwoordige Rayman is precies dito met lekkere old school game-play.
Graphics kunnen me wat, daar gaat het voor mij nooit om, al ziet Rayman Legends er wel lekker strak uit op mijn pc.
Daarnaast zijn deze games gewoon niet te vergelijken.

Maar 100 keer achter elkaar doodgaan, dan doe je toch wel iets fout en daarnaast klinkt het inderdaad ongeduldig.
Rayman is geen trial&error game en bij games met trial&error game-play is er vaak wel sprake van 100+ keer doodgaan.
Denk aan Demons/Dark Souls bijvoorbeeld, die kunnen wel voor frustratie zorgen.

Ik ga altijd voor de retro gameplay (altijd eerste plaats) en dat is in dit geval Rayman Legends.
GTA V is groots, maar beter is gewoon niet van toepassing omdat Rayman een heel ander soort genre is.

GTA V is geen must voor mij, al was dat vroeger wel anders met de GTA serie.
Toen kocht ik ze allemaal op releasedatum, zelfs de allereerste GTA (1997).
Maar i'm getting older en ik koop GTA V wel na het uitspelen van andere games en totdat ik er zin in heb.
Desnoods maar wachten op de pc versie in 2014 (waarschijnlijk tegelijk met ps4 en nieuwe xbox versies), want mijn ps3 loopt heel soms vast en het is altijd wat met die tegenwoordige consoles (naar mijn ervaring).

Tot die tijd blijf ik gamen met nog zoveel uit te spelen games waaronder Rayman Legends.
Er zijn nog genoeg retro games om uit te spelen en er zijn de laatste tijd gigantisch veel goede games uitgekomen waaronder veel goede indie games, dus er is nog genoeg te doen qua gamen.

Ik denk in dit geval hetzelfde als Brains., GTA V kan wel wachten.

Ik hoop maar dat GTA 5 net zulke realistische rij actie bevat als A2 Racer.

Deze laat ik even aan me voorbij gaan denk ik. Heb nog altijd genoeg aan Origins en vind het zoals ik al zei jammer dat ze niet geheel hebben vastgehouden aan het 2D concept.

AvMerode schreef:

Ik denk dat niemand hier probeert de 2 games te vergelijken op wat voor grond dan ook en Rayman afkraken ook niet. Nouja, markwiering misschien .

Tuurlijk zijn de games niet te vergelijken, naast het feit dat ze in grofweg dezelfde periode uitkomen. Veel mensen zullen dus moeten kiezen en ik bedoelde slechts te zeggen dat mijn voorkeur bij Rayman Legends ligt. Leuk om te zien dat ik niet de enige ben.

Verre van zelfs aan de reacties te zien. Heb hem gisteren ook besteld voor de WiiU, samen met Wonderful 101. Ik denk dat ik buiten Beyond Two Souls voor de rest van het jaar ook alleen nog maar aan 3DS / WiiU games kopen toekom wat betreft console gaming.

avatar van Princess Piranha
Grappig dat veel mensen toch nog Legends verkiezen boven GTA V. Had verwacht dat dat dus DE game van dit moment is en dat niks anders meer zou tellen.

Het zijn dan ook hele andere games, dus zo gek is daf natuurlijk niet.

Ergens kriebelt het bij mij ook om deze aan te schaffen. Vooral die muziek levels zijn echt tof. Tenminste, die ene uit de demo was erg leuk.

Princess Piranha schreef:

Maar net daarom heb ik wel een beetje schrik voor de verkoopscijfers van Rayman Legends. Ik vind het ergens best sneu (en stiekem ook wel ironisch) dat Ubisoft het spel x aantal maanden verschuift en multi-platform maakt omdat ze bang zijn niet genoeg geld binnen te rijven op de WiiU (terecht) en ze dan net in het vaarwater komen te zitten van GTA 5. Iets wat toch ongetwijfeld grote invloed zal hebben op de verkoop.

avatar van Princess Piranha
Die hele release is sowieso een zooitje. Vooral hoe het eerst eraan toe ging. (vind het nog steeds schandalig wat er is gebeurd eigenlijk.) Ergens is het allemaal logisch; multi-platform en een gelijke release. Alleen zijn de situaties niet gunstig. Niet dat er nu iets valt te veranderen, gebeurd is gebeurd.

Hoe zit het eigenlijk met de verkoopcijfers?

Volgens vgchartz vrij magertjes.. Maar goed ik denk dat de cijfers daar nog niet geupdate zijn. Of althans dat hoop ik, want als ik kijk naar bijvoorbeeld Wonderfull 101 dan lijkt me Rayman zowat hetzelfde lot beschoren. Erg jammer.

spelfreak
Nee, dat duurt wel even voordat de eerste "echte" cijfers binnenkomen. Weet niet waar de 40 000 vandaan komt, maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

avatar van Brains
Ik heb inmiddels de eerste wereld uitgespeeld. Tot nu toe echt een fantastische game weer. Ik was van te voren bang dat de introductie van 3D een negatief effect zou hebben op de prachtige 2D art en omgevingen, maar dat is totaal niet het geval. De game is misschien nog wel mooier dan zijn voorganger te noemen. De eerste muziek level heb ik er op zitten - ook ontzettend gaaf gedaan.
Het zou me niets verbazen als deze game zijn voorganger overtreft (en dat is een hele prestatie!). Ik speel enthousiast verder.

avatar van creepy_one
markwiering schreef:

Je moet deze games dan ook niet met elkaar gaan vergelijken he... Je moet nu echt is ophouden met dat belachelijke gezeur van jou. Deze games hebben totaal niks met elkaar te maken! Dat je GTA leuker vind dan dit en dit dus helemaal niet leuk vindt heb ik niks tegen. Ik vind GTA en platformers als dit niet te vergelijken en met beide games beleef ik evenveel plezier. Het is trouwens erg vals van je dat je alle dingen die GTA wel heeft tegen dit spel gaat gebruiken. Dat slaat echt nergens op, en het is onlogisch want zoals ik al zei; niet te vergelijken!

avatar van Vincentvalentine
Ik snap niet waarom Rayman Legends en GTA V met elkaar vergeleken worden. Rayman is een game die gericht is op kinderen en GTA V juist op volwassenen. Bovendien zijn het verschillende genres zoals creepy_one al zei. Rayman zal nooit naar dames met amper kleding aan kijken en bij GTA zullen ze nooit naar het magische woud gaan.

Dat gaat nooit gebeuren.

Dus laten we ze maar gewoon gescheiden houden.

Vincentvalentine schreef:
Rayman zal nooit naar dames met amper kleding aan kijken

Nou...

Ik vind het ook wat kort door de bocht dat Rayman gericht is op kinderen. De vorige delen met die Rabbids troep allicht, maar Origins en deze zijn toch wel redelijk uitdagende platformers waardoor een volwassene als ik er toch genoeg plezier aan beleef.

..Speaking of which, ik heb de game inmiddels "uitgespeeld". Dit even tussen aanhalingstekens omdat het spel nog genoeg te bieden heeft in de zin van uitdagingen en extra levels.
Erg leuke game weer. De game is in essentie Rayman Origins, maar door een aantal features te verplaatsen met nieuwen en nieuwe vijanden te introduceren is het toch echt een nieuwe game geworden. De muzieklevels zijn echt supergaaf en de laatsten hiervan ook nog redelijk pittig.

Brains schreef:

Dus gelijk danwel beter dan Origins? Cool, deze staat hoog op mijn verlanglijst, zodra ik wat meer tijd heb even aanschaffen.