Rayman Legends (2013)

Alternatieve titel: Rayman Legends: Definitive Edition

4,17

Nintendo Wii U / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch
Platform

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Wanneer Rayman, Globox en de Teensies een wandeling maken door het magische woud ontdekken ze, verscholen tussen de bomen, een mysterieuze tent gevuld met tal van schilderingen. Ze bekijken de schilderijen van naderbij en komen tot de ontdekking dat ieder doek een verhaal vertelt dat zich afspeelt in een mythische wereld. Wanneer ze zich buigen over een middeleeuwse schildering worden ze plots het schilderij ingezogen. Ze moeten rennen, springen en vechten om het verhaal in ieder schilderij tot een goed einde te brengen en uiteindelijk zelf te kunnen ontsnappen.

141 BERICHTEN 3 MENINGEN
avatar van Onderhond
De vijanden bedoel je?

Nee, die kamer met monsters die elk een lum (of gouden munt) achterlaten (elke dag). Kon je winnen met het scratchen van tickets.

Eens, maar anderzijds kun je het ook gewoon zien als een leuk extraatje.

Maar nodig om aan die 700 blauwe dingen te geraken (zelfs een groot gedeelte van dat getal. Had ook eigenlijk nog op een extra (laatste) level gehoopt, niet op zo'n personage. Enige wat ik niet gedaan heb is de laatste personages vrijspelen (1 miljoen lums) ... dat soort challenges laat ik meestal links liggen (SM3DW net hetzelfde - alle levels met alle personages finishen ... no thanks!).

Verder kan je inderdaad alles zoveel mogelijk proberen negeren, maar ik ben toch iemand die zo'n spel voor de volle 100% wil gezien hebben, wat wil zeggen dat je als je scratch tickets en die social levels laat opstapelen je achteraf echt tonnen oninteressant werk hebt.

avatar van Animosh
Onderhond schreef:

Ah, de creatures. Volstrekt overbodig inderdaad. Aan die lums / gouden munten heb je helemaal niets.

Dat is zo, maar da's toch alleen een probleem voor semi-completionisten als jij en ik. Maar oké, ik kan me voorstellen dat je dat als storend hebt ervaren, al had ik er zelf geen problemen mee.

Ja, ik ook. En anders een personage met radicaal andere eigenschappen of zo. Ik vond het geen ramp, want ik vond het halen van de 700 teensies gewoon leuk om te doen, maar de beloning had beter gemoeten.

Ja, hetzelfde geldt voor mij. De enige manier waarop je dat kan doen is door enorm hoge scores te halen op de challenges, en die vond ik sowieso niet bijster interessant. Bij de 500.000 ben ik dus gestopt.

Oh, en ik had ook niet overal een gouden beker. Dat interesseert me niet zoveel.

Die tickets stelde ik meestal niet uit (ik heb er volgens mij nooit meer dan 10 achter elkaar gekrast), maar de levels buiten het main game inderdaad wel. Maar die vond ik persoonlijk niet oninteressant. Maar ik begrijp je kritiek uiteraard en kan me goed voorstellen dat jij je er meer aan gestoord hebt dan ik. En je hebt zeker een punt dat er te veel extra's zijn die niets toevoegen maar wel aan je worden opgedrongen.

Ik moet zeggen dat ik het hele hub gebeuren zelf erg leuk vind - het stoort me totaal niet, na een keertje door elk deurtje te zijn gegaan weet je ook wel wat waar zit en het oogt mooier dan een gewoon simpel menu. Die meldingen op de gamepad kijk ik gewoon overheen.

Verder vind ik eigenlijk niks 'overbodig'. Dat hele kamertje met monsters, de daily challenges en het verzamelen van de extra lums vind ik gewoon grappig. Ik kijk ook iedere keer naar de rankings (en ja ik heb dus meer dan 1 miljoen lums - sta ongeveer 1200ste op de 200000+ spelers tot nog toe). Het is niet noodzakelijk maar wel een manier om iemand wat langer bezig te houden - heb dan ook al dik 70 uur in het spel zitten. Behoorlijk wat als je bedenkt dat ik de meeste platformers al na een paar uurtjes weer beu ben. (of je er gewoon volledig doorheen zit). Dat je die levels van Origins kan unlocken is ook gewoon een leuk extra'tje. In beetje in de trend van de 'best of' tracks van een Mario Kart. Het is geen must - maar was het er niet denk ik echt niet dat we plots meer content zouden hebben gehad in de plaats ervoor.

avatar van Animosh
Op de PC is Uplay (Rayman Legends start via dat programma) trouwens wel serieus storend. Uplay start bij mij sinds een paar weken alleen in de offline-modus, en hoewel de verschillen met de online-modus minimaal zijn werd mijn gouden score bij een challenge in ieder geval niet onthouden (en achievements pakt hij dan volgens mij ook niet). Zeer irritant. Ik moet wel zeggen dat die challenges ervoor zorgen dat ik Rayman Legends regelmatig op blijf pakken (een paar keer per week). Vooral die "get as far you can" en "collect them all"-challenges zijn erg leuk. Met de ninja- en "infinite pit"-levels heb ik minder.

Redelijk groot gemis vind ik hier toch de moeilijkheidsgraad.

Het is hier niet ongebruikelijk om in een level bij de eerste poging gelijk alles te halen en bij Origins lag dat wel even anders.

Dat is jammer.

Maar verder wel prachtig verzorgd en gestileerd allemaal dus daarom toch een vrij hoge beoordeling.

Hoop dat ze bij een volgend deel wel weer de hoge uitdagingsfactor van Origins in acht nemen want dat is nou net zo lekker.

avatar van Footprints84
Ontzettend leuke game en prachtige(cartoon) graphics!!

ah wat kan dit spel de bloed onder me nagels vandaan halen;p maar wel leuk en goed spel haha

Deed het dat maar bij mij.

SouthParkFan
Fantastisch spel na wat Rayman moest verduren tijdens de Rabbids periode. 5* voor dit meesterwerk

Dit was na Rayman en Rayman 2 een fijn weerzien met deze mascotte, hoewel ik over Legends iets minder lyrisch ben dan de communis opinio. Met name in de eerste werelden worden er continu nieuwe ideeen op je afgevuurd (waarvan de muzieklevels en stealth secties onder water favoriet zijn), maar naarmate het spel vordert wordt dat minder en krijgen (al dan niet vrijgespeelde) levels met getimede opdrachten enigszins de overhand. Waar je in de meeste levels op onderzoek uit kan gaan en van de ene verbazing naar de volgende ontdekking rent en springt, komt het er in de getimede levels op neer met trial & error de snelste weg door vaak kleine circuits te zoeken en dat vond ik minder interessant. Ook de waardeloze collectables als alternatieve personages en creatures leiden af van de onderdelen waar Legends in uitblinkt. Eén van de meest genereuze extra's is de toevoeging van Origins, een deel waar ik nog niet aan begonnen ben, maar dat toch ongetwijfeld ook veel plezier zal opleveren. 3,5*

avatar van bro
De game speelt als een trein maar je komt er gauw achter at het enige dat de game goed doet het platformen is inderdaad. Al de rest zijn toeters en bellen. Get to the finish and you're done.

avatar van 3bdelilah
Is dat niet het (hoofd)doel van een platformer? Naar de finish gaan en onderweg proberen om collectibles te verzamelen?

Ik heb 'm pas voor de Wii U gekocht, grotendeels voor mijn zusjes, en zij kunnen 't al aardig bijbenen, wat tot nu toe dus het enige minpuntje lijkt te zijn: qua moeilijkheidsgraad/uitdaging fors omlaag t.o.v. de voorloper, ook bij de levels met meerdere doodskoppen. Daar waar ik in Origins levels vaak meerdere malen moest spelen om alles te halen, lukt dat bij Legends vaak in één keer. Daarnaast was Origins soms bij vlagen kei- en keihard en mede dankzij de vergevende checkpoints waarschijnlijk waarom ik alsnog doorzette. Voor de rest voelt het gewoon aan als een Rayman Origins 2.0, met hetzelfde prachtige visuele design en leuke humor.

Mijn twee centen.

avatar van bro
Jep moet ik je eigenlijk in alles wel gelijk in geven.

avatar van bro
Wat doen jullie trouwens het liefst, een level opnieuw grinden tot je alle Teensies hebt of toch gewoon liever naar het einde toe eens opnieuw proberen?
Ikzelf zal ze wel op het einde afronden (Tenzij ik meer Teensies nodig heb om te unlocken natuurlijk) Behalve de time trials, daar blijf ik gaan eenmaal ik in de flow zit of tot ik rage quit

avatar van Marcellussss
Zowel deze als Origins nu €10,50 op PSN! Enorm goede deal als je ze nog niet gespeeld hebt. Tevens ook €10,99 voor de PS4 versie.

En na 83 uur en 12 minuten nu eindelijk de game gecomplete door de 'Truly Awesome! achievement te halen. Oftewel in mijn geval gedurende een periode van ca anderhalf jaar daily en weekly challenges spelen om de 6000 punten te kunnen halen. Aantal lums is rond de 2.2 miljoen uitgekomen.

Nu heb ik eind 2014 en de laatste weken met name de challenges gespeeld, gold cups behaalde ik op den duur redelijk eenvoudig. Af en toe zat er een nasty challenge bij en nam ik genoegen met zilver. Diamond cups heb ik nooit gehaald, maar ben daar ook nooit echt voor gegaan.

centurion81 (crew)
edit: Demo removed van de eShop.

Demo voor switch is te DLen vanaf de gamepagina in de eShop!

Leuke Demo! Had nog nooit iets van Rayman gespeeld en bevalt zeer goed. Erg sfeervol en feel fijne goed werkende controls. In de demo zat ook zo'n muzieklevel met een varia t op Black Betty....ben er letterlijk met een dikke smile en het volume op max doorheen geknald. Heel vet...

Weet iemand trouwens games die in hun geheel zo spelen als dit muzieklevel?

avatar van CarealotCarrot
Rez misschien?

avatar van Apieknar
Ik durf dit de beste 2D-platformer te noemen die ik ooit heb gespeeld. De game ziet er prachtig uit. Grafisch is het tot in de details uitgewerkt. Gameplay is zeer vermakelijk en gevarieerd. Daarnaast bevat het spel bevat ontzettend veel levels en speelbare personages. Niets op aan te merken!

Ik heb overigens de Wii U versie gespeeld. Mijns inziens de beste console om deze game op te spelen.