Disney’s Hercules is een 2D platformgame uit 1997, momenteel te downloaden op Playstation 3, afgeleid van de gelijknamige film. In Hercules speel je door levels heen die gebaseerd zijn op scenes uit de film. Hercules gebruikt een zwaard en zijn vuisten om te vechten, kan speciale wapens oppakken en door de levels heen zitten meerdere objecten verstopt die Hercules extra levens, health of continues geven.
Hercules vond ik altijd een hele leuke platformgame en tot vandaag de dag kan ik het nog oppakken en er plezier aan beleven. De besturing is even wennen geziene er een lichte vertraging in de bewegingen van Hercules zit, maar eenmaal gewend werkt de besturing prima mee. Wat me zo bevalt is dat de game op slimme wijze met 2D en 3D speelt. Er zijn levels waarin je naar links en rechts loopt, geheimen kan vinden door op bepaalde punten tussen de voor & achtergrond heen en weer te lopen, en er zijn levels waarin je in een 3D wereld naar voren rent terwijl je als 2D Hercules vallen probeert te ontwijken. Deze verschillende type levels geven iedere plek waar je komt een andere feel, wat zowel qua sfeer als gameplay voor variatie zorgt. Er zitten meerde levels waarin deze combinatie van 3D en 2D zorgt voor spektakel die ik, tot dat punt, nog nooit in andere Disney games had gezien. Zoals gezegd zijn er verschillende speciale wapens die Hercules kan oppakken zoals een bliksemzwaard die vijanden van ver kan raken of een vuurzwaard wat projectielen afschiet die vijanden achtervolgen. Deze wapens vind ik een fijne toevoeging die heel handig tegen sterkere vijanden zijn, en ik merkte er zuinig mee om te gaan rond de lastigere stukken van de game.
Als iemand die de film goed kan waarderen is het leuk om instrumentale versies van de liedjes op de achtergrond te horen, evenals dat bepaalde vijanden op grappige wijze in de game zijn verwerkt (bv: de centaur versla je op een soortgelijke wijze als in de film gebeurd, en ze gebruiken dezelfde animaties voor zijn boss battle als in de film). Andere boss battles zoals Medusa en de Minotaurus hebben een mini-verschijning in de film maar het zijn wel figuren waar Hercules tegen heeft gevochten, dus hun verschijning in de game is welkom. Qua uitdaging heeft Disney’s Hercules een paar lastige stukken erin zitten, hoewel van tevoren weten wat je moet doen het aanzienlijk makkelijker maakt in vergelijking met wanneer je ter plekken moet uitvogelen wat te doen, maar de game is erg kort en valt makkelijk in een middagje uit te spelen. Voor 2 euro vond ik dat geen punt, maar als je de game wilt proberen is de korte speelduur iets waar je rekening mee moet houden.
Voor mij zaten de 3 grote nadelen van Hercules in de wijze hoe je de game opslaat, bepaalde stukken die oneerlijk moeilijk zijn en dat de bosses te repetitief zijn. Bij de bosses is het leuk om te zien hoe ze een vijand uit de film hebben verwerkt als obstakel, en het grootste plezier zit in uitvogelen hoe je de bosses het beste kunt bevechten. Aan de andere kant: wanneer je erachter bent hoe je de boss moet bevechten bestaat de rest van het gevecht uit dezelfde techniek blijven herhalen totdat de boss verslagen is. Sommige bosses hebben wel 10 tot 15 klappen nodig om te winnen, wat betekent dat je dezelfde truck 10 tot 15 keer moet herhalen. Ook zitten er bepaalde stukken in de game waarin vijanden zo snel op je af komen dat het bijna onmogelijk is in te schatten wanneer je moet springen tenzij je, van te voren, weet dat de vijand eraan komt. Maar dat zijn niet de enige oneerlijke obstakels: Medusa gebruikt bijvoorbeeld een aardbeving aanval waarbij het bijna onmogelijk is deze te ontwijken, ongeachte welke techniek ik gebruik ik word altijd geraakt. Dit maakte Medusa op Hard mode zo frustrerend dat ik het, na het al op normal te hadden uitgespeeld, opgaf bij deze boss battle. Wat mijn cijfer betreft wil ik het een 4* geven voor al het plezier wat ik eraan heb beleefd en aan het feit dat het nog goed stand houd, maar wat me hiervan weerhoud ik het save systeem. Als je wilt saven in Hercules moet je alle 4 de vazen vinden die verstopt zitten in een level, wat betekend dat, als je niet alle vazen in een level vind, je verplicht bent meerdere levels opnieuw te spelen indien je stopt of Game Over gaat. Op gegeven moment wou ik stoppen maar kon ik meerdere malen niet alle vazen vinden, wat betekende dat ik 3 levels moest doorspelen enkel om te saven. Vandaag de dag kun je wachtwoorden op het internet opzoeken, maar ik ben erachter gekomen dat de wachtwoorden niet werken voor hard mode.
Disney’s Hercules is een leuke platformgame die je vandaag de dag kunt oppakken en makkelijk doorheen kunt spelen. De combinatie van 2D en 3D is leuk gedaan wat voor gevarieerde levels zorgt, de moeilijkheidsgraad is prima in balans en de game weet muziek & scenes van de film op een leuke wijze te vertalen naar game format. De boss battles zijn echter repetitief, sommige stukken zijn oneerlijk moeilijk en saven is frustrerend gemaakt. Mits de je gelegenheid had de game na ieder level te saven had ik de game een 4* gegeven, maar voor hoe het nu is:
3,5*